Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 327
Offentligt
2172754_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2020
EU-retskontoret
Anna Munksgaard Juul
Holm
2020-6130-0175
1430930
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Skatteudvalg og Fol-
ketingets Retsudvalg om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse
nr. 2020/0030>2010/0032 vedrørende manglende gennemførelse af i alt
tre direktiver
Regeringen
har
modtaget
Kommissions
åbningsskrivelse
2020/0030>2020/0032 af 24. januar 2020 vedrørende manglende direkti-
vimplementering
Åbningsskrivelse nr. 2020/0030 om gennemførsel af Rådets direktiv
(EU) 2018/1910 af 4. december 2018 om ændring af direktiv
2006/112/EF
Åbningsskrivelse nr. 2020/0030 vedrører gennemførsel af Rådets direktiv
(EU) 2018/1910 af 4. december 2018 om ændring af direktiv 2006/112/EF,
for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles
merværdiafgiftssystem for beskatning af samhandelen mellem medlemssta-
terne.
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 31. december
2019.
Kommissionen anfører i åbningsskrivelsen, at Kommissionen endnu ikke
har fået meddelelse om fuldstændige gennemførelsesforanstaltninger for
hver enkel direktivbestemmelse.
Regeringen har implementeret Rådets direktiv (EU) 2018/1910 af 4. decem-
ber 2018 ved § 4 i lov nr. 1295 af 5. december 2019. Hermed blev der i
overensstemmelse med direktivet indført regler om konsignationslagre, fo-
retaget en præcisering af leveringsstedet i forbindelse med kædehandler
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 327: Notat om besvarelse af kommissionens åbningsskrivelse 2020/0030>2020/0032, fra justitsministeren
samt stillet som en udtrykkelig betingelse for grænseoverskridende moms-
frit salg, at købers momsregistreringsnummer er oplyst til sælger, og at sæl-
ger indberetter salget til Skatteforvaltningen. Der blev sendt notifikation
herom til EU-repræsentationen den 10. december 2019. Beklageligvis var
notifikationen behæftet med en fejl, hvilket er grunden til Kommissionens
åbningsskrivelse. Kommissionen er blevet orienteret om fejlen, idet direkti-
vet er implementeret i dansk ret inden for implementeringsfristen.
Rådets direktiv (EU) 2018/1910 var dog fuldt implementeret inden for im-
plementeringsfristen. En ny notifikation er sendt til Kommissionen.
Åbningsskrivelse nr. 2020/0031 om gennemførsel af Rådets direktiv
(EU) 2019/475 af 18. februar 2019 om ændring af direktiv 2006/112/EF
og 2008/118/EF
Åbningsskrivelse nr. 2020/0031 vedrører gennemførsel af Rådets direktiv
(EU) 2019/475 af 18. februar 2019 om ændring af direktiv 2006/112/EF og
2008/118/EF for så vidt angår medtagelse af den italienske kommune Cam-
pione d'Italia og den italienske del af Luganosøen i Unionens toldområde og
i den territoriale anvendelse af direktiv 2008/118/EF.
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 31. december
2019.
Kommissionen anfører i åbningsskrivelsen, at Kommissionen endnu ikke
har fået meddelelse om fuldstændige gennemførelsesforanstaltninger for
hver enkel direktivbestemmelse.
Regeringen har implementeret Rådets direktiv (EU) 2019/475 af 18. februar
2019 i momsloven ved § 4 i lov nr. 1295 af 5. december 2019. hvor der blev
ændret i fodnoten til momsloven. Momsloven fastsætter bl.a., at EU's af-
giftsområde omfatter de områder, som er fastsat i EF’s bestemmelser herom.
Det betyder, at afgiftsområdet automatisk bliver ændret, når EU’s bestem-
melser herom bliver ændret. Derfor er implementeringen sket ved at ind-
sætte en henvisning til direktivet i fodnoten til momsloven. Der blev sendt
notifikation herom til EU-repræsentationen den 10. december 2019. Bekla-
geligvis var notifikationen behæftet med en fejl, således at det ikke fremgik,
at der er sket fuld implementering af Rådets direktiv (EU) 2019/475 i dansk
ret for så vidt angår moms. Ny notifikation er sendt til Kommissionen.
Rådets direktiv (EU) 2019/475 af 18. februar 2019 skal også implementeres
i følgende danske love, som er harmoniseret ved direktiv 2008/118/EF: Mi-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 327: Notat om besvarelse af kommissionens åbningsskrivelse 2020/0030>2020/0032, fra justitsministeren
neralolieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og vin-
afgiftsloven. Implementeringen af direktivet er beklageligvis ikke sket i
disse love.
I de relevante danske afgiftslove findes der ikke en konkret og områdespe-
cifik beskrivelse af EU’s afgiftsområde. Der er således ikke behov for, at
der sker en lovændring i selve afgiftslovene, men alene behov for, at det
fremgår af fodnoten, at direktivet er implementeret i dansk ret. Implemen-
teringen af dette formkrav vil således blive foretaget i form af en ændring af
fodnoten i de relevante med reference til den relevante EU-lovgivning, lige-
som ved implementeringen i momsloven, jf. § 4 i lov nr. 1295 af 5. decem-
ber 2019.
Denne notehenvisning vil derfor blive indsat i lovene ved den næstkom-
mende lejlighed, hvilket vi har givet Kommissionen meddelelse om. Det
forventes, at et lovforslag kan fremsættes i foråret 2021.
Direktivet er således delvist implementeret i dansk ret inden for implemen-
teringsfristen.
Åbningsskrivelse nr. 2020/0032 vedrører manglende gennemførelse af
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017 af 17. maj
2017 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF
Åbningsskrivelse nr. 2020/0032 vedrører manglende gennemførelse af dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017 af 17. maj 2017 om
ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af vå-
ben.
En del af direktivet skulle implementeres inden den 14. september 2018.
Denne del er gennemført ved ændring af våbenloven og ændring af våben-
bekendtgørelsen, som trådte i kraft den 14. september 2018. Implementerin-
gen er notificeret over for Kommissionen.
En anden del af direktivet (direktivets artikel 4, stk. 3 og 4, om bl.a. våben-
data, der skal registreres i medlemsstaternes dataregistreringssystemer),
skulle have været implementeret inden den 14. december 2019 og forudsæt-
ter bl.a. systemmæssige ændringer i det danske politis våbenregister.
Kommissionen blev den 14. december 2019 orienteret om, at det ikke var
muligt at overholde implementeringsfristen for direktivets artikel 4, stk. 3
og 4, og at denne del af direktivet ikke kunne forventes implementeret før
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 327: Notat om besvarelse af kommissionens åbningsskrivelse 2020/0030>2020/0032, fra justitsministeren
andet halvår 2021. Regeringen orienterede samtidig Folketingets Europaud-
valg og Folketingets Retsudvalg herom.
Regeringen skal oplyse, at Rigspolitiet i en stor del af 2018 undersøgte mu-
lighederne for at leve op til direktivet ved at justere det eksisterende våben-
register. I anden halvdel af 2018 påbegyndte Rigspolitiet arbejdet med at
iværksætte et nyt it-projekt.
Rigspolitiet startede i januar 2019 det planlagte it-projekt, hvis formål det
er at tilvejebringe en løsning til registrering af våben og våbendele. Projektet
har i foråret og sommeren 2019 gennemført analysefasen, bl.a. med henblik
på at få fastlagt projektets ramme og tidsplan, og Rigspolitiet forventer på
den baggrund, at dansk politi kan have en it-løsning klar til at modtage og
registrere de nye våbendata i andet halvår 2021. En oversigt over den for-
ventede proces er vedlagt. Procesplanen svarer til den procesplan, som var
vedlagt orienteringsskrivelsen af 14. december 2019 til Kommissionen, og
som Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg i forbindelse
med oversendelsen blev orienteret om. Det indebærer, at direktivets artikel
4, stk. 3 og 4, fortsat ikke kan forventes implementeret før andet halvår
2021.
Rigspolitiet har afsøgt mulighederne for mellemløsninger til opfyldelse af
ændringsdirektivet i perioden fra implementeringsfristen den 14. december
2019 til andet halvår 2021, hvor det nye it-system forventes etableret.
Rigspolitiet har således bl.a. undersøgt, om det er muligt at tilpasse eller
supplere det eksisterende system. Idet der er tale om en ældre it-løsning,
som ved en tilpasning vil medføre risiko for fejl og nedbrud af systemet, og
idet mulighederne for at supplere det eksisterende system økonomisk og
tidsmæssigt vil svare til udviklingen af et nyt system, er det vurderingen, at
det ikke er muligt at anvende sådanne mellemløsninger.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstem-
melse med det ovenfor anførte.
4