Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2082819_0001.png
Konkursrådets formand
Professor, dr. jur. Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen
Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Center for Virksomhedsansvar
Karen Blixens Plads 16
2300 København S
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. oktober 2019
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Jeppe Malinowski
2019-4009-0001
1212367
1.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 20. juni 2019 direktiv (EU)
2019/1023 om rammer for forebyggende rekonstruktion, gældssanering og
udelukkelse og om foranstaltninger med henblik på mere effektive procedu-
rer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering (rekonstruk-
tions- og insolvensdirektivet).
Direktivet er udstedt med henblik på at harmonisere dele af insolvensretten
og skabe et mere ensrettet regelsæt på tværs af EU-medlemsstaterne.
Direktivet skal implementeres i EU-medlemsstaterne senest den 17. juli
2021. Fristen for at implementere direktivets artikel 28, som angår anven-
delse af elektroniske kommunikationsmidler, er dog den 17. juli 2024 for
dele af bestemmelsen og den 17. juli 2026 for den resterende del af bestem-
melsen.
Konkursrådet anmodes på den baggrund om i forbindelse med rådets over-
vejelser om bedre muligheder for påbegyndelse af ny virksomhed efter kon-
kurs tillige at vurdere de lovgivningsmæssige konsekvenser af rekonstruk-
tions- og insolvensdirektivet. Såfremt der er behov for lovændringer for at
implementere direktivet i dansk ret, anmodes Konkursrådet om at udarbejde
et lovudkast.
Konkursrådet anmodes i den forbindelse endvidere om at vurdere de øko-
nomiske konsekvenser af rekonstruktions- og insolvensdirektivet.
Konkursrådet anmodes om så vidt muligt at afslutte sine overvejelser om
påbegyndelse af ny virksomhed efter konkurs og om implementering af re-
konstruktions- og insolvensdirektivet senest den 15. november 2020.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Orientering om anmodning til Konkursrådet, fra justitsministeren
2.
Østre Landsret forelagde i 2017 i forbindelse med en dansk gældssane-
ringssag EU-Domstolen to spørgsmål om fortolkningen af EU-retten. I sa-
gen havde en person, der arbejdede i Danmark og boede i Sverige, fået af-
vist sin ansøgning om gældssanering i Danmark, fordi han ikke havde bopæl
i Danmark.
EU-Domstolen afsagde den 11. juli 2019 dom i sagen. EU-Domstolen fandt,
at kravet om bopæl i Danmark udgør en uforholdsmæssig hindring for ar-
bejdskraftens frie bevægelighed, og at kravet derfor er i strid med EU-ret-
ten.
EU-Domstolens dom medfører, at bopælskravet i konkursloven i sager om
gældssanering skal ændres, sådan at også personer uden bopæl i Danmark i
nogle tilfælde kan ansøge om gældssanering.
Konkursrådet anmodes på den baggrund om at vurdere de lovgivningsmæs-
sige konsekvenser af EU-Domstolens dom af 11. juli 2019 og udarbejde et
lovudkast, der bringer dansk ret i overensstemmelse med EU-retten.
Konkursrådet anmodes i den forbindelse endvidere om at vurdere de øko-
nomiske konsekvenser af EU-Domstolens dom af 11. juli 2019.
Konkursrådet anmodes om så vidt muligt at afslutte sine overvejelser om de
lovgivningsmæssige konsekvenser af EU-Domstolens dom senest den 15.
januar 2020.
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
2