Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2156714_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Ombudsmands kompetence
over for Dansk Bibliotekscenter A/S
Til Retsudvalgets orientering sender jeg kopi af to breve, som jeg har sendt til
advokat Jesper Fabricius som repræsentant for Dansk Bibliotekscenter A/S
(DBC) henholdsvis den 10. februar 2020 og i dag.
I brevene fastholder jeg en beslutning om, at DBC skal være omfattet af om-
budsmandens virksomhed i samme omfang, som DBC er omfattet af reglerne
i offentlighedsloven.
Sagens baggrund er i korthed følgende:
I anledning af en klage over DBC meddelte ombudsmanden den 9. marts
2015 centeret, at han i medfør af ombudsmandslovens § 7, stk. 4, havde be-
stemt, at DBC skulle være omfattet af ombudsmandens virksomhed i samme
omfang, som DBC er omfattet af reglerne i offentlighedsloven.
Folketingets Retsudvalg og Kulturministeriet blev samtidig orienteret om be-
slutningen. Ombudsmanden har efterfølgende behandlet klager over DBC i
sager om aktindsigt efter offentlighedsloven.
I forbindelse med min behandling af en ny klage over DBC i en sag om afslag
på aktindsigt efter offentlighedsloven har DBC anført, at DBC ikke kan anses
for omfattet af offentlighedsloven, og at DBC som følge deraf heller ikke kan
være omfattet af ombudsmandens kompetence.
Jeg har den 10. februar 2020 meddelt DBC, at det er min opfattelse, at DBC
er omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1, om overvejende offentligt ejede
selskaber, og at jeg derfor fastholder beslutningen om, at DBC skal være om-
fattet af ombudsmandens virksomhed i samme omfang, som DBC er omfattet
af reglerne i offentlighedsloven.
27. februar 2020
Dok.nr. 19/05146-14/MV
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0002.png
DBC har herefter i et brev af 13. februar 2020 meddelt mig, at man har note-
ret sig min opfattelse, og at DBC vil genoptage behandlingen af den omhand-
lede anmodning om aktindsigt og besvare den efter reglerne i offentlighedslo-
ven. DBC forbeholder sig imidlertid at tage stilling til spørgsmålet, om DBC er
omfattet af offentlighedsloven.
På den baggrund har jeg i dag over for DBC på ny fastholdt beslutningen om,
at DBC skal være omfattet af min kompetence.
Jeg har også orienteret Kulturministeriet og KL om sagen.
Med venlig hilsen
Kopi sendes til:
Advokat Jesper Fabricius
DBC A/S
Kulturministeriet
KL
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0003.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05146-14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0004.png
Accura Advokatpartnerselskab
Att.: Advokat Jesper Fabricius
Tuborg Boulevard 1
2900 Hellerup
Sagsnr. 1036992: DBC A/S Afslag på
aktindsigt til Tom Ahlberg
Jeg har modtaget dit brev af 13. februar 2020.
Jeg har noteret mig, at DBC vil genoptage behandlingen af Tom Ahlbergs
anmodning om aktindsigt og besvare den efter reglerne i offentlighedsloven.
Det fremgår samtidig af din henvendelse, at du ikke er enig i, at DBC må an-
ses for omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1, og du har anført, at DBC
forbeholder sig at tage stilling til spørgsmålet, om DBC er omfattet af offent-
lighedsloven.
Med henvisning til det, som jeg har anført i mit brev af 10. februar 2020, fast-
holder jeg min opfattelse af, at DBC er omfattet af offentlighedslovens § 4,
stk. 1, ligesom jeg fastholder beslutningen om, at DBC skal være omfattet af
ombudsmandens virksomhed i samme omfang, som DBC er omfattet af reg-
lerne i offentlighedsloven, jf. § 7, stk. 4, i lov om Folketingets Ombudsmand.
Jeg har i dag orienteret Folketingets Retsudvalg om sagen. Til din orientering
sender jeg en kopi af mit brev til udvalget.
Jeg har desuden orienteret DBC, Kulturministeriet og KL.
Jeg beder fortsat om at blive underrettet om DBC’s nye svar til Tom Ahlberg.
27. februar 2020
Dok.nr. 19/05146-13/MV
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
Kopi sendes til:
Folketingets Retsudvalg
DBC A/S
Kulturministeriet
KL
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0006.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05146-14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0007.png
Accura Advokatpartnerselskab
Att.: Advokat Jesper Fabricius
Tuborg Boulevard 1
2900 Hellerup
Sagsnr. 1036992/7: Dansk Bibliotekscenter
A/S
Afslag på aktindsigt til Tom Ahlberg
Du har den 30. januar 2020 på vegne af Dansk Bibliotekscenter A/S (herefter
DBC) svaret på mit brev af 13. januar 2020.
Du har anført, at DBC ikke kan anses for omfattet af offentlighedsloven, og at
DBC som følge heraf heller ikke kan være omfattet af ombudsmandens kom-
petence.
1.
Virksomheder, der som DBC A/S er organiseret i selskabsform, er som
udgangspunkt ikke omfattet af ombudsmandens virksomhed, da de ikke er
en del af den offentlige forvaltning. Det følger af § 7, stk. 1, 1. pkt., i ombuds-
mandsloven (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013).
Ombudsmanden kan imidlertid bestemme, at selskaber, institutioner, forenin-
ger mv., der ved lov eller administrativt helt eller delvis inddrages under de
regler og principper, der gælder for den offentlige forvaltning, i samme om-
fang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed, jf. ombudsmands-
lovens § 7, stk. 4.
I anledning af en konkret klage over DBC skrev ombudsmanden den 27. fe-
bruar 2015 bl.a. følgende til DBC:
”Jeg går umiddelbart ud fra, at DBC er omfattet af offentlighedslovens
§ 4, stk. 1, og dermed af offentlighedslovens regler om aktindsigt.
Jeg henviser til, at DBC
efter oplysningerne på selskabets hjemmeside
er ejet af Kommunernes Landsforening (61,5 pct.) og staten (38,5 pct).
Se i den forbindelse de specielle bemærkninger til offentlighedslovens
§ 4 (lovforslag nr. L 144 af 7. februar 2013), hvoraf det fremgår, at loven
finder anvendelse på de omhandlede selskaber, uanset om der er tale
om direkte eller indirekte ejerskab af mere end 75 pct. af ejerandelene.
10. februar 2020
Dok.nr. 19/05146-10/MV
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
Se endvidere Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer
(2014), side 142 ff.
Jeg bemærker i øvrigt, at DBC selv har anset sig for omfattet af (dele af)
offentlighedsloven.
I overensstemmelse med hensigten bag ombudsmandslovens § 7 er jeg
indstillet på i medfør af ombudsmandslovens § 7, stk. 4, at bestemme, at
DBC skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed.
Før jeg tager stilling til, om DBC skal være omfattet af ombudsmandens
virksomhed, anmoder jeg om, at DBC sender mig bemærkninger
dels
til spørgsmålet om, hvorvidt selskabet er omfattet af offentlighedslovens
§ 4, stk. 1, dels til, at jeg er indstillet på at bestemme, at selskabet skal
være omfattet af ombudsmandens virksomhed.”
DBC oplyste den 3. marts 2015, at selskabet anså sig for omfattet af offent-
lighedslovens § 4, stk. 1, og det fremgik, at selskabet ikke havde indvendin-
ger i forhold til at blive omfattet af ombudsmandens virksomhed.
Den 9. marts 2015 meddelte ombudsmanden herefter DBC, at han i medfør
af ombudsmandslovens § 7, stk. 4, havde bestemt, at DBC skulle være om-
fattet af ombudsmandens virksomhed i samme omfang, som DBC er omfattet
af reglerne i offentlighedsloven.
Ombudsmanden orienterede samtidig Folketingets Retsudvalg og Kulturmini-
steriet om sin beslutning.
Ombudsmanden har efterfølgende behandlet klager over DBC i forbindelse
med sager om aktindsigt efter offentlighedsloven.
2.
Du har oplyst, at KL fra den 1. januar 2020 ejer 100 pct. af aktierne i DBC,
og at KL på tidspunktet for Tom Ahlbergs anmodning om aktindsigt den 10.
august 2019 ejede 61,5 pct. af aktierne, mens Kulturministeriet ejede de re-
sterende 38,5 pct. af aktierne.
Det er din opfattelse, at DBC ikke er omfattet af § 4, stk. 1, i offentligheds-
loven.
3.
§ 4, stk. 1, i offentlighedsloven (lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen) har følgende ordlyd:
Ӥ 4.
Loven finder bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17
anvendelse på al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end
Side 2 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Det gæl-
der dog ikke børsnoterede selskaber og disses datterselskaber.”
I forarbejderne til bestemmelsen i § 4, stk. 1, (jf. lovforslag nr. L 144 af 7. fe-
bruar 2013) er der bl.a. anført følgende:
”Bestemmelsen, der er ny, udvider lovens organisatoriske anvendelses-
område, således at loven ikke alene finder anvendelse på de offentlige
myndigheder, der er omfattet af § 2, men også på selskaber, der i kraft
af det offentliges ejerskab er undergivet en betydelig grad af offentlig
styring og kontrol.
Ifølge bestemmelsen finder loven anvendelse for selskaber, hvis mere
end 75 % af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Om
begrundelsen herfor henvises der til betænkningens side 304 ff. og pkt.
4.3.1.2 og pkt. 4.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det afgørende for, om loven gælder for et selskab, er, hvorvidt denne
betingelse om offentlig ejerskab på mere end 75 % er opfyldt på tids-
punktet for modtagelsen af anmodningen om aktindsigt.
Ved selskaber forstås juridiske personer med en formue adskilt fra det
offentliges formue, der driver forretningsmæssig virksomhed. Dermed
omfattes bl.a. aktieselskaber og anpartsselskaber omfattet af selskabs-
loven. Endvidere omfattes selskaber, der er omfattet af lov om visse er-
hvervsdrivende virksomheder, der gælder for enkeltmandsvirksomheder,
interessentskaber, kommanditselskaber, andelsselskaber (andelsfor-
eninger) samt andre selskaber og foreninger med begrænset ansvar,
som ikke er omfattet af selskabsloven eller lov om erhvervsdrivende
fonde.
Som anført finder loven alene anvendelse for de omhandlede selskaber,
hvis mere end 75 % af ejerandelene tilhører danske offentlige myndig-
heder.
Det er herved forudsat, at loven finder anvendelse på sådanne selska-
ber, uanset om der er tale om direkte eller indirekte ejerskab af mere
end 75 % af ejerandelene. Ved indirekte ejerskab forstås ejerskab gen-
nem en eller flere andre juridiske personer. F.eks. vil et selskab, hvori
ejerandelene er fordelt med 25 % på fire selskaber, som staten alle ejer
100 % af, være omfattet af bestemmelsen. Derimod vil et selskab, der er
76 % ejet af et andet selskab, som det offentlige ejer 76 % af, ikke være
omfattet af bestemmelsen.”
Side 3 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
Af Justitsministeriets vejledning om lov om offentlighed i forvaltningen (vej-
ledning nr. 9847 af 19. december 2013) fremgår bl.a. følgende om offentligt
ejede selskaber (jf. pkt. 3.3):
”Loven
finder anvendelse på sådanne selskaber, uanset om der er tale
om direkte eller indirekte ejerskab af mere end 75 pct. af ejerandelene.
Ved indirekte ejerskab forstås ejerskab gennem en eller flere andre juri-
diske personer. F.eks. vil et selskab, hvori ejerandelene er fordelt med
25 pct. på fire selskaber, som staten alle ejer 100 pct. af, være omfattet
af bestemmelsen. Derimod vil et selskab, der er 76 pct. ejet af et andet
selskab, som det offentlige ejer 76 pct. af, ikke være omfattet af bestem-
melsen, da den offentlige ejerandel i et sådant tilfælde vil udgøre 58 pct.
Selskaber, som KL eller Danske Regioner ejer med mere end 75 pct., er
også omfattede af loven.”
Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (2014), s. 142, an-
fører bl.a. følgende vedrørende bestemmelsen i offentlighedslovens § 4, stk.
1:
”2. Kravet om, at mere end 75 % skal tilhøre det offentlige
Offentlighedsloven finder i øvrigt anvendelse på de omhandlede selska-
ber, uanset om der er tale om
direkte eller indirekte offentligt ejerskab
af
mere end 75 % af ejerandelene. Ved indirekte ejerskab forstås ejerskab
gennem en eller flere andre juridiske personer (eksempelvis kommuner-
nes ejerskab af Kombit A/S gennem KL, jf. nedenfor). (…)
Kommunerne og Regionerne
deltager i erhvervsdrivende virksomhed på
forskellig måde. For det første kan den kommunale eller regionale delta-
gelse i selskaber bestå i
direkte
deltagelse i et selskab. Herved forstås,
at det pågældende selskab som sådan er ejet af en eller flere kommu-
ner. Den kommunale eller regionale deltagelse kan også bestå i en
in-
direkte
deltagelse ved, at kommunerne eller regionerne gennem deres
medlemskab af KL, Danske Regioner og andre foreninger deltager i er-
hvervsdrivende virksomhed, og i kraft af denne deltagelse kan de på-
gældende erhvervsvirksomheder være under kommunal eller regional
kontrol. Eksempelvis er Kombit A/S (kommunernes it-fællesskab, der
blev dannet i maj 2009) 100 procent ejet af KL, og de generalforsam-
lingsvalgte medlemmer af selskabets bestyrelse er alle kommunalpoliti-
kere. (…)”
Jeg henviser herudover til Sten Bønsing, Aktindsigt i offentligt ejede selska-
ber, i Baumbach m.fl., (red.), Ret på flere felter, Festskrift til Carsten Henrich-
sen, s. 197 (202 f), der anfører bl.a. følgende:
Side 4 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0011.png
”Bestemmelsen
dækker både direkte og indirekte ejerskab. Således skal
ejerskab af statslige og kommunale (inkl. KL) enheder sammenlægges
ved beregningen af ejerandelen.”
Endelig henviser jeg til Jon Andersen, Offentlighed i forvaltningen (2013), s.
47.
4.
På baggrund af ovenstående er det min opfattelse, at DBC er omfattet af
offentlighedslovens § 4, stk. 1, og jeg må derfor fastholde beslutningen om,
at DBC skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed i samme omfang,
som DBC er omfattet af reglerne i offentlighedsloven, jf. ombudsmandslovens
§ 7, stk. 4.
Jeg bemærker, at jeg i øvrigt er bekendt med, at Kulturministeriet i et brev af
26. august 2019 til Tom Ahlberg har skrevet, at ministeriet deler den opfattel-
se, at DBC som et rent offentligt ejet selskab er omfattet af offentlighedsloven
efter lovens § 4, stk. 1, og at Kulturministeriet ikke har udstedt regler om, at
selskabet er undtaget efter lovens § 4, stk. 2.
5.
Du har på vegne af DBC oplyst, at hvis DBC anses for omfattet af ombuds-
mandens virksomhed, vil DBC genoptage behandlingen af Tom Ahlbergs an-
modning om aktindsigt med henblik på snarest muligt at træffe en ny afgø-
relse om aktindsigt.
Jeg har på den baggrund besluttet ikke at fortsætte min undersøgelse i sa-
gen, idet jeg går ud fra, at DBC nu vil genoptage sagen og på ny svare på
Tom Ahlbergs anmodning om aktindsigt.
Jeg har i et brev af dags dato meddelt Tom Ahlberg min beslutning.
Jeg har bedt DBC om at underrette mig om sit nye svar til Tom Ahlberg.
Til orientering sender jeg en kopi af mine breve til DBC og Tom Ahlberg.
Jeg har sendt DBC, Tom Ahlberg og Kulturministeriet en kopi af dette brev.
Med venlig hilsen
Side 5 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
Kopi sendes til:
DBC A/S
Tom Ahlberg
Kulturministeriet
Side 6 | 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 28/2-20 fra Folketingets Ombudsmand, vedrørende Folketingets Ombudsmands kompetence over for Dansk Bibliotekscenter A/S
2156714_0013.png
Bagside
Antal filer:
3