Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2155610_0001.png
Telefonretshjælpens
Å
RSBERETNING
2019
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0002.png
ÅRSBERETNING 2019 for TELEFONRETSHJÆLPEN
INDLEDNING
Telefonretshjælpen aflægger hermed Årsberetning for 2019.
Som Telefonretshjælpen aktuelt er organiseret, sker aflæggelse af årsberetning uden at det er
krævet nogen steder, men bare fordi Telefonretshjælpen anser det for væsentligt, at der er of-
fentlighed omkring retshjælpens virke.
Formen for beretningen er inspireret af de bedste af andre retshjælpsinstitutioners årsberet-
ninger, med omtale af hovedsagelig det faktuelle om retshjælpens forhold og aktivitet i beret-
ningsåret krydret med diverse overvejelser, analyser, vurderinger og forhåbninger.
Telefonretshjælpens årsberetning indeholder mange interessante oplysninger om vores rets-
hjælpsaktivitet, og vi vil som tidligere og fremover bestræbe os på at offentligheden, retspoliti-
kere, andre retshjælpsinstitutioner, og i øvrigt alle andre, der har interesse for retshjælp gen-
nem årsberetningen kan få et indtryk af de rådsøgende, deres sager og vores indsats. Telefon-
retshjælpen så gerne, at de øvrige retshjælpsorganisationer i højere grad tog sig tid til at fore-
tage omhyggelige registreringer og brugte deres årsberetninger til at formidle resultaterne
heraf. Navnlig retshjælpsorganisationernes manglende formelle udveksling i et samarbejdsor-
gan nødvendiggør efter Telefonretshjælpens opfattelse behov for, at retshjælpsinstitutionerne
udveksler erfaringer og oplevelser gennem deres årsberetninger.
BERETNINGSÅRET KORT
Beretningsåret 2019 er Telefonretshjælpens 2. hele driftsår i retshjælpens historie og 3. drifts-
og beretningsår efter opstarten i november 2017. Der henvises til Telefonretshjælpens tidli-
gere Årsberetninger
https://www.tlfrh.dk/aarsberetninger/.
Retshjælp har som begreb ingen klar definition, og der er ingen eksklusiv eneret til brug af be-
grebet. Det findes både som en gratis bistand og som en bistand, der skal betales for
helt
eller delvist. Retshjælp kan være rettet mod hele befolkningen eller mod særlige grupper.
Retshjælp kan være opsøgende eller afventende, førprocessuel eller processuel i forbindelse
med (rets)sagsførelse. Retshjælp kan være umiddelbar rådgivning, videregående rådgivning
og sagsbehandling, og/eller egentlig partsrepræsentation. Retshjælp kan være konkret eller
Årsberetning side 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0003.png
generel, og retshjælp kan være direkte, hvor rådsøgende og rådgiver mødes fysisk i forbin-
delse med rådgivningen, eller den kan være mere eller mindre indirekte med fjernrådgivning i
forskellige former eller brevkasse.
Telefonretshjælpens hovedrådgivningsområde kan beskrives som gratis førprocessuel, konkret
og afventende retshjælp til alle, ydet som fjernrådgivning, navnlig som umiddelbar rådgivning
men med mulighed for videregående rådgivning og sagsbehandling, og partsrepræsentation
ved brug af skriftlig sagsbehandling.
Med virkning fra 1. april 2019 har Telefonretshjælpen udvidet sin åbningstid til 2 ugentlige åb-
ningstider
tirsdage og torsdage
begge dage i tidsrummet kl. 15
20. I alt har Telefonrets-
hjælpen således haft 85 åbningsdage med 425 åbningstimer.
Søgningen i beretningsåret har været markant stigende (med 535 % for så vidt angår nye sa-
ger og med 660 % for så vidt angår videregående sagsbehandling) og må, under de givne res-
sourcemæssige rammer, vurderes som tilfredsstillende. Der er registreret 670 nye henvendel-
ser og i alt 860 retshjælpsekspeditioner.
I gennemsnit har der været 10,1 retshjælpsekspedition pr. åbningsdag med et samlet gen-
nemsnitligt tidsforbrug på 84 % af åbningstiden. Udnyttelsesgraden har dog været stigende
hen over året, idet de tilsvarende gennemsnitlige tal for december med kun 6 åbningsdage var
11,7 ekspeditioner med et tidsforbrug på 109 % af åbningstiden.
Videregående retshjælp og egentlig partsrepræsentation blev i beretningsåret en større og sta-
digt stigende andel af Telefonretshjælpens rådgivning. Således har 22 % af retshjælpsekspedi-
tionerne og 24 % af tidsforbruget været i forbindelse med videregående retshjælp.
Telefonretshjælpen har geografisk valgt et særligt fokusområde bestående af 18 kommuner og
nogle små øer, hvor øvrige retshjælpstilbud er beskedne. Retshjælpen forsøger at rette sin
markedsføring særligt mod dette område, hvilket i nogen grad er lykkedes, idet 49 % af Tele-
fonretshjælpens nye rådsøgende kommer fra fokusområdet, hvis befolkning alene udgør 12 %
af landets befolkning.
Selv om søgningen har været markant stigende, er det retshjælpens opfattelse, dels at befolk-
ningen i det geografiske fokusområde fortsat har ringe kendskab til retshjælp som begreb og
mulighed i almindelighed og dels til Telefonretshjælpens konkrete tilbud. Det er således fort-
sat åbenbart, at det ikke er nok bare at være tilgængelig
i ”retshjælpsmarkedet”,
men at det
tillige er nødvendigt, at retshjælpstilbuddet er så almindelig kendt og nærværende i de poten-
tielle rådsøgendes bevidsthed, at det bliver en aktuel handlemulighed i en konkret retshjælps-
situation.
Der vil derfor være fortsatte betydelige udviklingsmuligheder for Telefonretshjælpen.
BAGGRUNDEN
Den juridiske Tænketank Justitia påviste i
Analyse: “Den danske retshjælpsmodel –
er der lige
adgang til retshjælp?”
i 2017, at der var
meget betydelige ”hvide pletter” på Danmarkskortet,
hvor der var mere end 50 km til en retshjælpsinstitution.
Årsberetning side 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0004.png
Fra Justitias analyse fra 2017 Den danske retshjælpsmodel
er der lige adgang til retshjælp?
Siden er der dog i 2018 etableret en retshjælpsinstitution i Holbæk.
Det er almindelig kendt, at netop disse geografiske områder på en lang række socioøkonomi-
ske og andre øvrige områder har særlige udfordringer af den slags, der må antages at gene-
rere særlig behov for retshjælp så som lav indkomst, lavt skattegrundlag, stor arbejdsløshed,
stort behov for kommunal udligning, dårligt helbred, lav levetid, lave huspriser, mange tvangs-
anbringelse etc. etc.
På denne baggrund blev det i forbindelse med etableringen af Telefonretshjælpen i november
2017 besluttet, at retshjælpen fortrinsvis skulle rette sig mod at dække retshjælpsbehovet i
nogle af disse egne af Danmark.
Årsberetning side 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0005.png
DET GEOGRAFISKE FOKUSOMRÅDE
For at det kunne være et nogenlunde større og sammenhængende område, der var til at be-
skrive og som kunne være genstand for en mere målrettet markedsføring, blev det geografiske
fokusområde fastsat til de danske øer bortset fra Fyn og Sjælland øst og nord for Roskilde, jf.
dette oversigtskort:
Telefonretshjælpens geografiske fokusområde omfatter nogle småøer og følgende 18 kommu-
ner: Bornholms kommune, Faxe kommune, Guldborgsund kommune, Holbæk kommune, Ka-
lundborg kommune, Køge kommune, Langeland kommune, Lolland kommune, Læsø kom-
mune, Næstved kommune, Odsherred kommune, Ringsted kommune, Samsø kommune, Sla-
gelse kommune, Sorø kommune, Stevns kommune, Vordingborg kommune og Ærø kommune
med i alt 712.017 indbyggere i 2019. I disse områder er der endvidere 1 retshjælpsinstitution,
startet i 2018, og 12 advokatvagter. Se i øvrigt mere om Telefonretshjælpens geografiske fo-
kusområde på
https://www.tlfrh.dk/telefonretshjaelpens-geografiske-fokusomraade/
Telefonretshjælpens retshjælpsdækning af dette område, der geografisk både er stort og ligger
langt fra initiativtagernes bopæle, medfører tillige, at retshjælpen kun har kunnet gives som
”distance-retshjælp”.
ORGANISATION
Fra Telefonretshjælpens start blev det om det organisatoriske besluttet, ikke at foretage større
tiltag, før der var erfaringsgrundlag for behovet, eller det var nødvendigt af formelle grunde.
Årsberetning side 5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
Telefonretshjælpen er derfor fortsat i beretningsåret som en aktivitet hos Advokat Ole Due-
holm CVR-nr. 34 41 94 26.
Men det er fremdeles intentionen at etablere en selvejende institution så snart der kommer
mere konsistens i retshjælpsarbejdet og/eller så snart det bliver nødvendigt at ændre det,
f.eks. fordi der kommer anden økonomi i retshjælpen end initiativtagernes egen.
ØKONOMI
Telefonretshjælpen har søgt om godkendelse ved og tilskud fra Civilstyrelsen ved de ordinære
ansøgningsrunder for 2018 og 2019. Da det viste sig, at der var resterende ubrugte midler i
retshjælpspuljen har Telefonretshjælpen søgt igen i slutningen af 2019. Styrelsen har hver
gang meddelt afslag på godkendelse som tilskudsberettiget med den begrundelse, at der i for-
vejen eksisterede tilstrækkelige retshjælpstilbud, der yder telefonisk rådgivning, hvorfor det
vurderedes, at der er tilstrækkelig mulighed for at få telefonisk retshjælp. Og Civilstyrelsen
vurderede ikke, at det ændrede deres vurdering, at Telefonretshjælpen markedsførte sig sær-
ligt i [Telefonretshjælpens geografiske fokusområde]. Som følge af den manglende godken-
delse som tilskudsberettiget fik Telefonretshjælpen heller ikke i 2019 andel i Retshjælpspuljen.
Telefonretshjælpen har modtaget en enkelt økonomisk gave på 400 kr. fra en tilfreds råd-
søgende. Men derudover har retshjælpen ikke fra anden side modtaget nogen form for økono-
misk tilskud i beretningsåret.
Telefonretshjælpen har derfor været nødt til at fortsætte sin drift tilnærmelsesvis uden udgif-
ter. Der har således i beretningsåret alene været afholdt udgifter til webhotel, domænenavne
og et billigt telefonomstillingssystem, der kan sikre en køfunktion på retshjælpens rådgivnings-
telefonnummer, men med kun 1 telefonlinje. Udgiften hertil er afholdt af medarbejderne per-
sonligt.
FACILITETER
Telefonretshjælpen råder ikke over faciliteter.
Rådgivningstelefonnummeret 88 44 21 10 er valgt som et gratis nummer i forbindelse med an-
skaffelse af et virtuelt telefonomstillingssystem, der dels sikrer, at der ved flere samtidige op-
kald er en køfunktion, dels at opkald kan stilles videre til besvarelse af rådgivere, der befinder
sig forskellige fysiske steder, hvis de blot har et SIM-kort til systemet. Det valgte telefonom-
stillingssystem er ikke det mest optimale, men umiddelbart det billigste.
Indtil videre har der kun været økonomisk grundlag for 1 SIM-kort/1 telefonlinje. SIM-kortet
skal så fysisk deles rundt mellem rådgiverne.
Telefonretshjælpen har ikke lokaler med faciliteter. Dels fordi de potentielle rådsøgende befin-
der sig i andre egne af landet end rådgiverne, og møder derfor ikke kan arrangeres. Og dels
fordi rådgiverne har valgt, at deres samarbejde og koordinering på det foreliggende grundlag
kan foregå uden at skulle mødes fysisk.
Rådgiverne er således henvist til at anvende de faciliteter, de tilfældigvis råder over privat, de-
res personlige mobiltelefoner, deres egne personlige computere og deres private muligheder
for juridisk informationssøgning mv.
Årsberetning side 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0007.png
Al kommunikation, både med de rådsøgende og internt, og arkivering foregår elektronisk
og
i det nu foreliggende omfang derfor uden omkostning.
MARKEDSFØRING
Telefonretshjælpen har brug for, at de potentielle rådsøgende generelt har en almen viden om,
at der overhovedet er noget, der hedder retshjælp, og i en konkret situation, hvor behovet er
aktualiseret, kan finde frem til, hvorledes man kan komme i kontakt med et retshjælpstilbud.
Telefonretshjælpens målgruppe er netop karakteriseret ved, at de bor i områder, hvor der ikke
er noget stort historisk kendskab til retshjælp. Der er alene en enkelt retshjælpsinstitution i de
berørte 18 kommuner startet i 2018, og for så vidt angår advokatvagter er der slet ingen i 7
kommuner, 10 kommuner har 1 advokatvagt og 1 kommune har 2 advokatvagter.
Der er derfor behov for at gøre de potentielle rådsøgende opmærksomme på muligheden for
retshjælp.
Men Telefonretshjælpen har ingen midler til markedsføring.
Som næsten gratis markedsføring er der etableret en hjemmeside
www.Telefonretshjælpen.dk
Denne indeholder oplysninger om Telefonretshjælpen, derunder om kontaktoplysninger. Tele-
fonretshjælpen har ikke haft midler til særlig Søgemaskine Optimering (SEO), men har forsøgt
at sikre at søgning på retshjælp og et bynavn i det geografiske fokusområde skulle lede frem
til hjemmesiden.
Som gratis markedsføring har Telefonretshjælpen etableret en facebookside
https://www.face-
book.com/Telefonretshjælpen-88-44-21-10-481286102257008/.
Herpå har der hver åbnings-
dag i beretningsåret været postet en reminder om Telefonretshjælpens åbningstid med et foto
og en historie med et lille tvist, for at påkalde sig opmærksomheden. Dette opslag har fra ok-
tober 2019 tillige været delt i en lang række facebookgrupper, der havde tilknytning til det
geografiske fokusområde med i alt op til ca. 200.000 medlemmer. Det har givet opslagene et
vældigt boost fra at nå nogle få hundrede til at nå op mod knap 10.000.
Telefonretshjælpen har videre bedt kommunerne, biblioteker, lokalaviser, retterne, interesse-
organisationer og tilsvarende i det geografiske fokusområde om hjælp til at udbrede kendska-
bet til retshjælpen. Med meget svingende entusiasme og succes, fra ingenting til personlig
henvisning og uddeling af visitkort og henvisning på deres egne hjemmesider, nogle generelt,
og nogle mere specifikt f.eks. i forbindelse med Huslejenævnet.
Telefonretshjælpen har ingen egentlig vurdering af virkningen af de enkelte markedsføringstil-
tag. Men retshjælpen registrerer ved de telefoniske 1. henvendelser hvorledes de rådsøgende
er blevet opmærksom på muligheden for at kunne få retshjælp ved Telefonretshjælpen.
KENDSKAB
Brugt tidligere
Søgt på nettet
Søgt på Google
Set på Facebook
Hørt om i alt*
Uoplyst
2018
17 %
40 %
2019
17 %
57 %
2%
22 %*
2%
43 %*
Årsberetning side 7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0008.png
Vi synes selv, at vores kampagne på Facebook har været fremragende, og vi tror selv på, at
det er vigtigt at muligheden for at blive opmærksom på Telefonretshjælpen er tilgængelig lige
når problemet er aktuelt. Men som det fremgår, har virkningen af vores indsats på Facebook
været meget beskeden.
Så det er Google, der er helt afgørende for, at de rådsøgende, der søger retshjælp gennem in-
ternettet, bliver opmærksomme på Telefonretshjælpen. De rådsøgende oplyser at have søgt
efter meget forskelligt for at finde frem til vores hjemmeside. Det overrasker, at flere angiver
at have fundet Telefonretshjælpen efter søgning efter gratis advokatbistand end efter gratis
retshjælp, hvilket understreger behovet for, at gratis retshjælp bliver indarbejdet som et kendt
begreb i befolkningen.
Så da effekten af vores Facebookindsats har været beskeden, og da der har været en del kritik
af det massive fremstød, der af nogle er blevet opfattet som spam/reklame, er det besluttet
fremover at mindske tilstedeværelsen på Facebook og i stedet øge SEO-indsatsen for at mål-
rette vores hjemmeside til det geografiske fokusområde.
*Hørt om fra, antal:
- familie
- venner
- kontraktsparter
- myndigheder
- avis
- anden off. omtale
- anden retshjælpsinst.
- arbejde/kolleger/leder
2018
7
14
0
24
9
0
2
7
2019
29
20
6
74
5
1
5
6
Umiddelbart overrasker det glædeligt, i hvor høj grad kendskab oplyses at stamme fra myn-
digheder.
DAGLIGDAGEN
Telefonretshjælpens begrænsede økonomi har været således, at det i beretningsåret kun har
været mulig med 1 tilgængelig rådgiver ad gangen. Det betyder, at den pågældende rådgiver
må være uafbrudt til rådighed for indgående telefonopkald i hele rådgivningstidsrummet fra kl.
15-20.
Den vagthavende rådgiver, der befinder sig hjemme hos sig selv, kobles via et SIM-kort på
rådgivningstelefonnummeret ved vagtens begyndelse og besvarer de indkomne opkald. Hvis
linjen er optaget af en igangværende rådgivningssamtale, bliver et nyt opkald stillet i kø indtil
rådgiveren er ledig.
Hvis et opkald af en eller anden grund (f.eks. strømsvigt, dårlig forbindelse) bliver afbrudt vil
der ikke umiddelbart være mulighed for at genetablere forbindelsen, hvis der er andre ven-
tende i køen, da disse så bliver lukket igennem. Det betyder i praksis at en række rådgivnings-
samtaler ikke bliver fuldført.
Ved vagtens afslutning kobles rådgivningstelefonen igen fra. Dog vil indgående opkald, der er
registreret i kø inden kl. 20, fortsat blive stillet igennem. Det har på travle dage givet op til 2
rådgivningssamtaler efter kl. 20. Rådgiveren udarbejder og indberetter løbende eller efterføl-
gende statistikoplysninger.
Årsberetning side 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
Efter behov har der løbende været faglig sparring mellem rådgiverne
enten via mail eller te-
lefonisk.
RÅDGIVNINGEN
Telefonretshjælpens rådgivning ydes alene som distancerådgivning.
Telefonretshjælpen markedsfører sig alene med umiddelbar mundtlig rådgivning, svarende til
trin 1-rådgivning, men er samtidig i begrænset omfang, hvor det skønnes muligt, åben overfor
at indhøste praktiske erfaringer ved at supplere med videregående rådgivning og egentlig
skriftlig sagsbehandling og partsrepræsentation, for på sigt at indføre det som en fast del af
tilbuddet.
Retshjælpens metoder til distanceretshjælp skal udvikles og tilpasses, derunder til de økono-
miske muligheder. Telefonretshjælpen har under hensyn til de økonomiske realiteter i beret-
ningsåret været nødt til at tilrettelægge sin bistand, så den kan ske uden væsentlige økonomi-
ske udgifter.
I beretningsåret har Telefonretshjælpen alene kunnet kommunikere med de rådsøgende ved at
modtage telefonopkald, mails og beskeder fra kontaktformularen på hjemmesiden. Telefon-
retshjælpen foretrækker, at de rådsøgendes første henvendelser sker mundtligt (det vil sige
telefonisk) fremfor skriftligt (mail eller kontaktformular), fordi det er vanskeligt at afklare alle
forudsætningerne for rådgivningen ved skriftlige henvendelser. Retshjælpen har f.eks. ikke
haft mulighed for udgående telefonopkald, derunder for indhentelse af supplerende oplysnin-
ger, besvare forsøg på opkald eller lignende, eller udsendelse af papirbreve i forbindelse med
den videregående bistand.
Rådgivningen har i beretningsåret i stort omfang været gennemført som umiddelbart mundtlig
rådgivning og kun i noget mindre omfang som videregående rådgivning og sagsbehandling og
kun i 2 tilfælde som egentlig partsrepræsentation.
Mest fordi der er praktiske problemer med for meget og for omfattende videregående sagsbe-
handling. Det giver betydelige begrænsninger, at Telefonretshjælpen kun har begrænsede mu-
ligheder for udgående henvendelser, derunder ingen mulighed for udgående telefonopkald på
grund af økonomien. Og det er vanskeligt med sagsbehandlingsbistand i sager med en del
sagsakter, da de rådsøgende har vanskeligt ved at få de nødvendige og relevante sagsakter
fremsendt på en hensigtsmæssig form. Ofte fremsendes et flersidet dokument som en række
store enkeltbilleder eller der sker videresendelse af usorterede mails, der ikke indeholder en
relevant betegnelse.
Det er Telefonretshjælpens grundlæggende opfattelse, at vi ikke skal ”umyndiggøre” de rådsø–
gende og fratage dem rådigheden over deres eget liv. Men det er også vores opfattelse, at
mange gode råd risikerer at gå tabt, hvis den rådsøgende, når det kommer til stykket, alligevel
ikke kan omsætte rådene og vejledningen til reel handling. Så det må dreje sig om at finde en
god og rigtig balance.
Telefonretshjælpen er endnu ikke lykkedes med det. Vi har fortsat ønske om i videre omfang
at bistå med videregående bistand til de rådsøgende, og derunder egentlig partsrepræsenta-
tion. Men vi mangler at finde en hensigtsmæssig måde hvorpå det kan gennemføres.
Årsberetning side 9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0010.png
Det er Telefonretshjælpens erfaring, at god umiddelbar telefonisk rådgivning klart kræver, at
rådgiverne har så megen faglig baggrund og erfaring, at rådgiveren umiddelbart kan besvare
de fleste henvendelser fyldestgørende. Og netop i en situation, hvor der ikke er økonomi til i
givet fald at ringe tilbage med henblik på yderligere afklaring, er dette forhold så meget desto
mere nødvendigt.
Telefonretshjælpens rådgivning er derfor i beretningsåret gennemført udelukkende af uddan-
nede erhvervserfarne jurister/advokater.
- 1. henvendelse
I beretningsåret er bistand i 1. henvendelserne navnlig ydet som telefonrådgivning på bag-
grund af rådsøgendes telefoniske henvendelse.
Alle kan henvende sig ved en 1. henvendelse med alle typer juridiske problemer, og alle får i
det mindste en eller anden form for hjælp. Også selv om den oprindelige henvendelse i det
væsentlige angår ikke-juridiske forhold.
Som Telefonretshjælpen aktuelt er organiseret, burde 1. henvendelserne kun ske på vores
særlige telefonrådgivningsnummer 88 44 21 10 i tidsrummet tirsdage og torsdage mellem kl.
15 og 20. Det er angivet på retshjælpens hjemmeside, at telefonisk henvendelse er den eneste
henvendelsesform. Det betyder naturligvis ikke, at vi nødvendigvis vil afvise andre henvendel-
sesformer, hvis sådanne måtte komme til retshjælpens kundskab, og besvarelse vil kunne ske
indenfor de mulige rammer. Der har i beretningsåret således været enkelte mailhenvendelser.
En enkelt har henvendt sig ved hjælp af kontaktformularen på hjemmesiden og en enkelt har
henvendt sig personligt.
1. HENVENDELSER
Telefon
Mail
Personlig
Kontaktformular
2018
92 %
6%
1%
1%
2019
94 %
5%
1%
0%
Tidsrummet for rådgivning er i beretningsåret ændret til 2 dage om ugen, tirsdage og tors-
dage, kl. 15-20.
Skulle det hænde, at der kommer et opkald mens rådgiveren er i færd med at besvare et an-
det opkald, sættes det indkomne opkald i kø. Den pågældende oplyses herom. Vores nuvæ-
rende telefonomstillingssystem kan ikke vise hvor tit dette forekommer, men det antages at
ske i noget omfang. Der er i telefonsystemets log registreret i alt 768 ubesvarede opkald. Vi
ved ikke hvor mange af disse, der har opgivet, har ventet i kø og har opgivet eller har ringet
senere. Den gennemsnitlige ventetid er i loggen angivet til knap 10 minutter, men ind imellem
kommer der rådsøgende igennem, der oplyser deres ventetid til mere end 1 time.
Telefonretshjælpen har i beretningsåret lavet en ugedagsopdelt liste over samtlige de rets-
hjælpsinstitutioner, der yder telefonisk rådgivning med angivelse af telefonnummer og telefon-
tid. Denne liste ligger under kontakt på vores hjemmeside
https://www.tlfrh.dk/andre-mulig-
heder-for-telefonisk-retshjaelp/
En 1. henvendelse vil kunne udløse Telefonretshjælpens fremsendelse som service af f.eks. en
lovtekst, et gældssaneringsansøgningsskema eller tilsvarende færdigt materiale. Sådanne ek-
speditioner anses som en del af 1. henvendelsen og registreres ikke selvstændigt.
Årsberetning side 10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
En skriftlig 1. henvendelse bliver fra retshjælpens side fulgt op med en skriftlig rådgivning og
bistand i mail, eventuelt med opfordring til at ringe op til Telefonretshjælpen, da retshjælpen
jo af økonomiske grunde ikke har mulighed for at ringe tilbage til rådsøgende. Hvis rådsøgen-
des skriftlige henvendelse er ”alt for åben”, vil Telefonretshjælpen
ofte opfordre rådsøgende til
at vende tilbage telefonisk, fordi en drøftelse ofte vil kunne give en bedre og mere præcis råd-
givning. En skriftlig rådgivning vil nemt få karakter af en juridisk redegørelse, med inddragelse
af forskellige variationer i faktum og vil dertil i øvrigt ofte være vanskelig tilgængelig.
Alle 1. henvendelser oplyses at kunne være anonyme. Dette er dog ikke helt korrekt, idet tele-
fonopkald/mail, hvis ikke rådsøgende har taget tiltag herimod, efterlader data om rådsøgendes
telefonnummer/mail.
- Videregående rådgivning og partsrepræsentation
Hvis rådgiverne i forbindelse med 1. henvendelsen skønner, at rådsøgende har behov for yder-
ligere bistand, og rådgiveren finder retshjælpen egnet hertil og det vurderes, at det kan gen-
nemføres indenfor de praktiske rammer, tilbydes videregående bistand.
Normalt vil Telefonretshjælpens tilgang til hvem, der med rimelighed har krav på videregående
bistand og eventuel partsrepræsentation være, at det ikke skal være retshjælpen, men de der-
til fastsatte myndigheder/nævn, der skal tage stilling til, om rådsøgende har ret i sine krav.
Hvis der er en klage-/ankemulighed burde Retshjælpen derfor altid kunne bistå med at frem-
lægge rådsøgendes synspunkter og forelægge rådsøgendes sag på den mest optimale måde
for den pågældende myndighed/nævn.
I Telefonretshjælpens kriterier for at tilbyde videregående bistand og eventuel partsrepræsen-
tation har det i beretningsåret dog på grund af de manglende ressourcer/muligheder indgået i
vores vurdering, om det efter vores opfattelse er realistisk, at rådsøgende vil kunne opnå no-
get ved sagen
opnå en retsposition eller undgå et retstab. Det har altså ikke været tilstræk-
keligt, at rådsøgende selv mente at have en god sag og gerne ville have retshjælpen til at
skrive et partsindlæg.
De videregående retshjælpsekspeditioner registreres hver gang, der har været efterfølgende
aktivitet i en sag
det være sig i form af ind-/udgående korrespondance og/eller efterfølgende
telefonsamtaler. Der sker alene en registrering for hver gang, der ekspederes i en sag, uanset
om der kun er en enkelt ekspedition eller en flerhed af ekspeditioner den samme dag.
- Rådgivningen i tal
-- Antal og tid
Telefonretshjælpen har i beretningsåret holdt åbent samtlige årets tirsdage bortset fra nytårs-
dag, juleaftensdag og nytårsaftensdag og samtlige årets torsdage fra april 2019 bortset fra
skærtorsdag, Kristi Himmelfartsdag og 2. juledag og undtagelsesvis torsdag den 26. juni 2019,
i alt 85 åbningsdage. Telefonretshjælpen har i kraft af sin praktiske arbejdsform, hvor telefon-
vagten kan passes fra ethvert sted, hvor der er adgang til mobiltelefonnettet og internettet,
selv i udlandet, forholdsvis let ved at holde åbent også i ferieperioder, hvorfor retshjælpen, i
modsætning til de fleste af de øvrige retshjælpsinstitutioner, valgte at holde åbent også hen
over de traditionelle ferier, derunder sommerferien.
Årsberetning side 11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0012.png
Åbningstiden er kl. 15-20 på hver åbningsdag. Retshjælpen har holdt åbent i 425 timer. Der er
registret retshjælpsrådgivning i i alt 356,5 timer, eller i gennemsnit på 4 timer og 12 min.
en
tidsmæssig dækning på gennemsnitlig 84 %. Det gennemsnitlige tidsforbrug har været sti-
gende over perioden. Således er tidsforbruget i gennemsnit på 5 timer og 27 minutter på de-
cembers 6 rådgivningsdage svarende til en dækning på 109 %.
I sommerferiemåneden er der registreret 80 retshjælpsekspeditioner med et gennemsnitligt
tidsforbrug pr. rådgivningsdag på 4 timer.
Der har på disse 85 åbningsdage alene været 670 nye 1. henvendelser, hvoraf 45 af disse
henvendelser har givet anledning til yderligere 190 videregående bistandsekspeditioner. Der er
således registreret i alt 860 rådgivningsekspeditioner i beretningsåret varierende fra 2 til 16
pr. rådgivningsdag.
De 43 af de 45 sager, hvori Telefonretshjælpen har ydet videregående bistand har alene an-
gået yderligere rådgivning og bistand til afklaring af en retsstilling, derunder for at giver råd-
søgende et grundlag for selv at tage sagen videre. Kun i 2 sager er Telefonretshjælpen trådt
ind som partsrepræsentant for en rådsøgende overfor en modpart, konkret en udlejer/Beboer-
klagenævnet med henblik på korrekt opgørelse af varmeregnskab og Procesbevillingsnæv-
net/Advokatnævnet om en kreditorbeskyttet bil.
Videregående bistand i de nye 45 sager er ydet fra 1 til 32 gange udover 1. henvendelsen med
i alt 190 videregående retshjælpsekspeditioner og et gennemsnit på 5. Der er i gennemsnit an-
vendt 2 timer 16 minutter på de sager, hvori der har været videregående ekspeditioner. Der er
modtaget 212 mails og afsendt 85 mails i de 45 sager sagsbehandlede sager. Herudover er der
i beretningsåret registreret 12 retshjælpsekspeditioner i 4 sager, der er opstartet i 2018.
En gennemsnitlig sagsbehandlet sag, der tæller som 1 trin 2-rådgivning, har således bestået i
5 ekspeditioner, haft et samlet registreret tidsforbrug på 2 timer og 16 min. og udover 2 tele-
fonsamtaler indebåret 4,7 indgående og 1,9 udgående mails.
STATUS
Afsluttet ved 1. henvendelse
Anvendt tid i gn. snit 1. henvendelse
Anvendt tid i gn. snit videregående
2017
87 %
2018
89 %
25 min.
21 min.
2019
93 %
24 min.
27 min.
Telefonretshjælpen har som service i forbindelse med en 1. henvendelse registreret at have
fulgt op med skriftlig besvarelse/fremsendelse af materiale i 15 tilfælde hvor rådsøgende har
efterspurgt noget almindelig tilgængeligt materiale. Dette registreres i øvrigt ikke som en
sagsekspedition i forbindelse med en videregående behandling.
RETSHJÆLPSEKSPEDITIONER
1. henvendelser
- skriftlige serviceopfølgninger
- heraf sager til videregående behandling
- heraf med henblik på forlig
Videregående retshjælpsekspeditioner
- heraf modtagne mails
- heraf afsendte mails
Registrerede rådgivningsekspeditioner i alt
2017
8
1
2018
148
15
17
1
25
2019
670
15
45
-
190
212
85
960
9
173
Årsberetning side 12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0013.png
I relation til tilskudsbekendtgørelse nr. 637 af 11. juni 2014 med tilhørende Vejledning nr.
9413 af 23. juni 2014 kan dette, uden at de rådsøgendes økonomiske forhold konkret er søgt
afklaret, som Telefonretshjælpen opfatter retstilstanden, beskrives som
670 trin 1-rådgiv-
ninger og 45 trin 2-rådgivninger.
Dog er Telefonretshjælpen bekendt med, at der blandt
retshjælpsinstitutionerne er nogen usikkerhed omkring vejledningen og registreringen af trin
2- (og trin 3-) rådgivningerne, når et rådgivningsforløb strækker sig over flere gange.
Primo 2019 var 3 tidligere sager under behandling. Ultimo 2019 var 2 sager under fortsat be-
handling.
-- De rådsøgende
Telefonretshjælpen har for beretningsåret registreret følgende om de rådsøgende:
Køn
Kvinder
Mænd
Forening
Alder
< 20 år
20
29 år
30
65 år
>65 år
Uoplyst
2017
62 %
38 %
-
2017
0%
25 %
50 %
25 %
2018
59 %
40 %
1%
2018
0%
14 %
70 %
16 %
2019
58 %
41 %
1%
2019
2%
16 %
69 %
10 %
3%
Registreringen ovenfor angår de, der henvendte sig. I en række tilfælde blev der dog rettet
henvendelse til retshjælpen af en anden end den person, som spørgsmålet handlede om.
Henvendt sig for andre, antal:
- for et barn
- for et voksent barn
- for en forælder
- ven / veninde
- ægtefælle / samlever
- støtteperson/institution for en klient
- andre
2018
2
3
2
4
2
1
4
2019
6
30
12
17
14
3
15
Det er markant så stort et antal henvendelser der sker af forældre for voksne børn.
Indkomstgrundlag
Selvstændig
Lønmodtager
Under uddannelse
Pension
Arbejdsløshedsdagpenge
Sygedagpenge
Fleksjob og revalidering
Kontanthjælp/anden socialhjælp
Andet
2017
-
13 %
12 %
38 %
12 %
-
13 %
12 %
-
2018
8%
42 %
5%
24 %
1%
3%
8%
4%
4%
2019
4%
50 %
7%
21 %
3%
3%
3%
7%
2%
Årsberetning side 13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0014.png
De rådsøgendes indkomstgrundlag vidner ikke om, at Telefonretshjælpens rådsøgende i afgø-
rende grad er indkomstgrupper på offentlig overførselsindkomst.
Telefonretshjælpen forsøger at markedsføre sig i et af retspolitiske grunde udvalgt geografisk
fokusområde. Det er derfor interessant at afklare, i hvilket omfang denne geografiske målret-
ning lykkes.
I beretningsåret er de rådsøgendes postnumre anvendt til geografisk lokalisering af de råds-
øgende. De viser sig desværre, at denne registrering ikke er entydig, idet det samme post-
nummer kan tilhøre flere kommuner. Fremover vil vi derfor forsøge også at registrere det
kommunale tilhørsforhold.
Med dette forbehold har vi registreret, at 49 % af de nye henvendelser kommer fra råd-
søgende i det geografiske fokusområder, 1 % kommer fra udlandet og 50 % kommer fra re-
sten af landet. I betragtning af, at det geografiske fokusområde udgør 12,3 % af befolkningen
lykkes vores bestræbelse i nogen grad.
Den andel, der hidrører fra det geografiske fokusområde, fordeler sig således på de enkelte
kommuner.
Kommune
Bornholm
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Langeland
Lolland
Læsø
Næstved
Odsherred
Ringsted
Samsø
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
Ærø
2017
75 %
12 %
2018
21 %
6%
0%
33 %
10 %
6%
2%
2%
0%
5%
3%
0%
0%
5%
0%
2%
2%
3%
2019
5%
1%
9%
14 %
13 %
5%
4%
21 %
0%
2%
6%
1%
2%
5%
2%
5%
3%
2%
13 %
Som det ses, er der markant variation i forhold til 2018 (2017 havde kun meget få registrerin-
ger), og der er kommuner, der skiller sig ud.
Årsagen formodes bl.a. at være forskellig virkning af markedsføringen, derunder de enkelte
kommuners forskellige indsats for at medvirke til formidling af Telefonretshjælpens tilbud.
Hvis søgningen fra de enkelte øer og kommuner sættes i relation til befolkningsunderlaget, bli-
ver variationerne ekstra markante
Årsberetning side 14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0015.png
Indeks for brug i forhold til indbyggertal
Anholt
Endelave
Samsø
Lolland
Langeland
Ærø
Kalundborg
Holbæk
Stevns
Odsherred
Guldborgsund
Bornholm
Køge
Vordingborg
Slagelse
Sorø
Næstved
Faxe
Ringsted
Læsø
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000
Det er oplagt, at øerne med lille befolkning, kan få markante udslag afhængig af hvor mange
rådsøgende, der lige har anvendt Telefonretshjælpen. Men generelt kan Telefonretshjælpen
kun opfordre til, at kommunerne lærer af hinanden med henblik på bedst at formidle retshjæl-
pens tilbud til borgerne.
--
Sagstyper
Telefonretshjælpen har i beretningsåret registreret følgende om sagstyperne i de rådsøgendes
nye henvendelser. Retshjælpen registrerer sagstyper indenfor 14 hovedgrupper. Der kan være
registreret flere sagstyper ved hver 1. henvendelse. Navnlig vil der ofte i tilknytning til et
emne være et processuelt spørgsmål også.
Sagstype 1. henvendelse
Antal sagstyperegistreringer i alt
Familie- og arveret
Sociale ydelser
Øvrige offentligretlige sager
Ansættelsesforhold
Lejeret
Fast ejendom og boligforhold i øvrigt
Andre kontraktforhold
Udlændingesager
Personskadeerstatning i enhver form
Dårlig økonomi
Straffesager og afsoningsforhold
Procesret- og retsplejeforhold
Sundhedsmæssige forhold
Diverse
2017
10
20 %
10 %
10 %
-
20 %
-
30 %
-
-
-
-
-
10 %
-
2018
175
23 %
3%
2%
1%
14 %
12 %
9%
2%
3%
6%
3%
20 %
0%
2%
2019
760
21 %
7%
1%
3%
11 %
13 %
10 %
1%
3%
4%
8%
12 %
0%
6%
Årsberetning side 15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0016.png
Der foreligger underregistreringer indenfor hver af hovedgrupperne. På grund af det trods alt
begrænsede antal henvendelser kan der være tale om tilfældigheder mere end generelle ten-
denser. Men indenfor den største gruppe har fordelingen i antal i beretningsåret været:
Familie- og arveforhold, antal:
Børn
Samlivsophør
Separation - skilsmisse
Bodeling
Testamente / arvelader
Arving / dødsbobehandling
Fuldmagt / værgemål
Børn og samlivsophør
Familieretslige dokumenter / økon. arrang.
De øvrige underregistreringer er ikke medtaget.
Samtlige 670 nye 1. henvendelser er i øvrigt registreret med en kort beskrivende
tekst i ”100
sager”
https://www.tlfrh.dk/wp-content/uploads/2020/02/100-sager-fra-Telefon-
retshj%C3%A6lpen-2019.pdf,
hvortil henvises.
Det er ikke sikkert, at fordelingen på sagstyper er den samme ved 1. henvendelserne som i de
tilfælde, hvor der påbegyndes videregående bistand.
2018
6
1
2
15
0
11
0
3
2
2019
27
12
3
43
11
31
125
2
15
Sagstyper i %
Nye
Videregående
Familie-/arveret
25
20
Sundhed
15
10
Proces
5
0
Straf/afsoning
Lejeret
Ansættelsesret
Øvrig forvaltningsret
Andet
Socialret
Gæld/dårlig økonomi
Fast ejendom
Erstatning/personskade
Udlændinge
Andre kontraktsforhold
Af dette diagram ses, at der dog i det store og hele er et nogenlunde sammenfald, i hvert fald
med den videregående bistand som Telefonretshjælpen yder for tiden.
Årsberetning side 16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0017.png
-- Modparter
Telefonretshjælpen har i beretningsåret registreret følgende oplysninger om de rådsøgendes
modparter i sagerne ved 1. henvendelsen således:
Modpart
Ingen
Jævnbyrdig
Offentlig myndighed/nævn*
Private til erhvervsdrivende rådsøgende
Erhvervsdrivende*
2017
0
25 %
13 %
62 %
2018
16 %
41 %
11 %
32 %
2019
8%
30 %
23 %
3%
39 %
Telefonretshjælpen får lejlighedsvise henvendelser fra erhvervsdrivende rådsøgende der øn-
sker hjælp. Det drejer sig typisk om små private udlejere, der udlejer et enkelt lejemål, og
som har retshjælpsproblemer med deres lejere.
*Der registreres tillige mere specificeret indenfor grupperne offentlige myndigheder og er-
hvervsdrivende. Disse underregistreringer er ikke medtaget.
Bemærkelsesværdigt herfra er, at 36 % af modparter fra offentlige myndigheder/nævn er un-
dergruppen politi/anklagemyndigheden/retten mod f.eks. kun 24 % til social-/beskæftigelses-
forvaltninger og 9 % til anden offentlig forvaltning. Og at private udlejere udgør 35 % af de
erhvervsdrivende, arbejdsgivere/banker/forsikringsselskaber udgør 21 % mens alle øvrige
kontraktsmodparter tilsammen udgør 37 %.
-- Småsager
Telefonretshjælpen har efter ønske fra en arbejdsgruppe mellem Advokatrådet og Dommerfor-
eningen om småsager særskilt registreret andelen af potentielle småsager (efter retsplejelo-
vens kap. 39) af alle 1. henvendelserne, det vil sige, at rådsøgende skal have en potentiel kon-
kret tvist med en økonomisk værdi på ikke over kr. 50.000, som i givet fald ville kunne be-
handles ved domstolene.
POTENTIELLE SMÅSAGER
Andel af 1. henvendelserne
2017
50 %
2018
26 %
2019
27 %
Der er langtfra nogen sammenhæng mellem om en sag er en potentiel småsag og om den no-
gensinde bliver til en aktuel småsag. Når det alligevel registreres, skyldes det et ønske om at
kunne kvantificere de potentielle småsager, der er i samfundet ud fra antallet af henvendelser
til retshjælpsinstitutionerne.
- Adskiller Telefonretshjælpen sig fra andre retshjælpsinstitutioner?
Selve rådgivningsformen er naturligvis anderledes, og mulighederne for videregående bistand
forskellige.
Det er usikkert, hvad baggrunden er, men det forekommer som om sagstyperne i Telefonrets-
hjælpen passer til rådgivningsformen.
Årsberetning side 17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0018.png
Telefonretshjælpens daglige leder har en fortid i Silkeborg Retshjælp, der er en sagsbehand-
lende retshjælpsinstitution i en mellemstor provinsby hvor f.eks. sagstyper registreredes i de
samme 14 kategorier som i nærværende beretning. En sammenstilling mellem de seneste tal
fra Silkeborg Retshjælps Årsberetning for 2016 med Telefonretshjælpens tal fra beretningsåret
giver følgende:
Telefonretshjælp overfor provinsbyretshjælp
Telefonretshjælpen 2019
Familie/arveret
25
20
Sundhedsret
15
10
Procesret
5
0
Strafferet
Lejeret
Ansættelsesret
Øvrig forvaltningsret
Silkeborg Retshjælp 2016
Andet
Socialret
Gæld/dårlig økonomi
Fast ejendom
Erstatning/personskade
Udlændingeret
Anden kontraktsret
Som det ses, er der både betydeligt sammenfald og betydelige forskelle.
Telefonretshjælpen har flere forespørgsler om fast ejendom, måske også fordi vores råd-
søgende i flere tilfælde har fast ejendom. Det er en sagstype, hvor retshjælp er begrænset til
almindelig rådgivning, idet sagsbehandling må henvises til advokat. Telefonretshjælpen har
meget mere straffe- og procesret, der typisk også alene drejer sig om orientering og alminde-
lig rådgivning. Silkeborg Retshjælp derimod har flere lejesager, udlændingesager, personska-
desager og sager om gæld/dårlig økonomi. Måske fordi der er relativt færre lejere og udlæn-
dinge blandt Telefonretshjælpens rådsøgende og fordi rådsøgende, der har personskadesager
og gældssager på forhånd udelukker Telefonretshjælpen fordi det forekommer oplagt at de
kræver en sagsbehandling, der ikke kan ydes telefonisk.
Så ja, Telefonretshjælpen adskiller sig. Og det formodes at ville blive endnu mere markant,
hvis f.eks. Telefonretshjælpen blev sammenlignet med Gellerup Retshjælp eller Gadejuristen.
- Samlet vurdering af de rådsøgende og af sagerne
På baggrund af vores registreringer vurderes både de rådsøgende og deres sager samlet at
være anderledes, end det umiddelbart ville være forventeligt.
Der foreligger desværre ikke noget generelt materiale, som kan danne udgangspunkt for en
sådan sammenligning, der derfor alene beror på erfaring og fornemmelse.
Årsberetning side 18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
Men de rådsøgende vurderes generelt mere ressourcestærke end det, også på baggrund af
Justitias analyse, ville være at forvente. Også sagstyperne bærer præg af konflikttyper, der
handler mindre om det helt grundlæggende forsørgelsesgrundlag end umiddelbart forventet.
PERSONALE
I beretningsåret har det kun været muligt at imødekomme rådgivningsbehovet med en enkelt
rådgiver pr. dag. Denne opgave har i beretningsåret i det væsentlige været varetaget af en
enkelt rådgiver, mens øvrige rådgivere mest har stået standby, parate til at springe til, når be-
hovet opstod. Disse har sammen med andre også fungeret som faglige sparringspartnere.
Herudover har Telefonretshjælpen haft sekretærbistand, bl.a. til statistikarbejde, og hjælp til
fotografering, billedudvælgelse og
–redigering.
- Den frivillige indsats
Alle medarbejdere arbejder helt frivilligt, ulønnet og på ren pro bono-basis.
Der sker ingen præcis registrering af den frivillige, ulønnede indsats i retshjælpen. Men medar-
bejdernes samlede frivillige arbejdsindsats i beretningsåret kan skønsmæssig opgøres til ikke
under 600 timer, svarende til knap 1/3 fuldtidsarbejde.
Retshjælpen ville ikke kunne fungere uden denne frivillige indsats.
UDDANNELSE
Der har ikke i beretningsåret været uddannelsestiltag.
Medarbejderne har således, på trods af at der i beretningsåret er indført nye love på væsent-
lige retsområder af relevans for retshjælpsarbejdet, måttet forlade sig på den efteruddannelse
og faglige ajourføring, som de erhverver sig i deres hovedbeskæftigelse.
UDADVENDTE AKTIVITETER
- Retshjælpens dag
Retshjælpens Dag er en dag, hvor landets retshjælpsinstitutioner uformelt kan mødes og
drøfte forhold af fælles interesse.
Telefonretshjælpen deltog i Årets Retshjælpsdag i september i Aarhus.
- Landssammenslutningen af retshjælpsinstitutioner i Danmark
Et forsøg i 2018 på at starte en Landssammenslutning af retshjælpsinstitutioner gled ud i san-
det. I beretningsåret har Telefonretshjælpen taget initiativ til et nyt forsøg, som imidlertid hel-
ler ikke fik opbakning.
- Deltagelse i Flere hænder til retshjælpen i Midtjylland
Årsberetning side 19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
2155610_0020.png
Telefonretshjælpen har sammen med DJØF og deres Event-pulje lavet et præsentations-
/hvervningsarrangement i Aarhus i september Flere hænder til retshjælpen i Midtjylland, hvori
deltog 6 retshjælpsinstitutioner. Arrangementet skaffede 5 nye rådgivere til retshjælpsinstituti-
onerne.
- Deltagelse i retspolitisk arbejde
Justitsministeren fremkom i april 2019 med et kommissorium for en arbejdsgruppe, der skulle
gennemgå de gældende ordninger for retshjælp og fri proces, samt ordningernes samspil med
de private retshjælpsforsikringer, og fremkomme med anbefalinger til ændring af ordningerne.
Udvalget blev dog ikke nedsat inden valget, og efter valget har den nye Justitsminister alene
overvejet på, hvorledes der kunne arbejdes videre med området retshjælp og fri proces.
Telefonretshjælpen har rettet henvendelse direkte til justitsminister Nick Hækkerup i anledning
af, at al fremdrift omkring retshjælpsområdet således synes at være gået i stå.
Telefonretshjælpen har endvidere rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg i samme an-
ledning
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/reu/bilag/6/index.htm.
Og Telefonretshjælpen har rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg om Civilstyrelsens
administration af Retshjælpspuljen
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/reu/bi-
lag/114/index.htm.
ØVRIGE FORHOLD af interesse og andre tiltag
Telefonretshjælpen tog i 2018 et fælles registrerings- og statistiksystem, som er udviklet af
Vollsmose Retshjælp, i brug som prøvebruger.
Retshjælpen fortsatte med brugen af systemet i beretningsåret selv om det på flere afgørende
måder ikke fandtes hensigtsmæssigt til Telefonretshjælpens brug, idet det blev stillet i udsigt,
at vores ønsker kunne medtages ved en senere opdatering i 2019. Denne opdatering fandt dog
sted uden at vores ønsker var blevet inddraget i processen, hvorefter Retshjælpen indstillede
brugen af systemet.
HAR TELEFONRETSHJÆLPEN EN BERETTIGELSE?
Der findes adskillige muligheder for telefonisk retshjælp i Danmark. Se f.eks. listen på Telefon-
retshjælpens hjemmeside
https://www.tlfrh.dk/andre-muligheder-for-telefonisk-retshjaelp/.
På trods heraf har Telefonretshjælpen, som det fremgår foran, en betydelig søgning. Og en
søgning, der er i vækst. Omkring halvdelen af søgningen er fra det valgte geografiske fokus-
område, hvor der ikke ellers er mange tilbud om fysisk retshjælp, hverken fra retshjælpsinsti-
tutioner eller fra advokatvagter, se oplistningen heraf på
https://www.tlfrh.dk/telefonretshjael-
pens-geografiske-fokusomraade/.
Telefonisk retshjælp vil ikke være en realistisk mulighed for alle potentielle rådsøgende. Og
den manglende mulighed for i alle tilfælde at tilbyde videregående rådgivning og sagsbehand-
ling begrænser yderligere Telefonretshjælpens rækkevidde. De ressourcesvage rådsøgende,
der ikke kan organisere deres liv, så de kan finde telefonnummer og åbningstid, de råds-
øgende der ikke er komfortable ved at skulle redegøre for deres problemer i en telefon overfor
en fremmed og ”ansigtsløs”
rådgiver, de rådsøgende, der ikke kan læse/overskue er stor
Årsberetning side 20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
mængde akter og papirer i en sag og ikke teknisk kan sortere og videreformidle dem elektro-
nisk til retshjælpen, og de rådsøgende, der ikke efter retshjælpens anvisning kan handle selv,
bliver ikke hjulpet af Telefonretshjælpen. Det ligger udenfor Telefonretshjælpens muligheder at
løse denne problemstilling.
Men omvendt er der mange, nok mere ressourcestærke rådsøgende, der udtrykker tilfredshed
med muligheden for at kunne benytte telefon til rådgivningen, f.eks. så de ikke behøver at
skulle køre langt, vente i et venteværelse, og måske slet ikke blive betjent. Så der er bestemt
en gruppe rådsøgende, der er godt tilfreds med muligheden for telefonrådgivning.
Så ja, Telefonretshjælpen har absolut en berettigelse.
FREMTID
Telefonretshjælpen vil i den nærmeste fremtid først og fremmest fortsat arbejde på at sikre
adgang til retshjælp for flest mulige, derunder navnlig de, der bor i vores geografiske fokus-
område.
I forbindelse med en udbygning af den telefoniske rådgivning vil vi arbejde på at udvikle og
implementere former for retshjælpspraksis, som er egnede til distancerådgivning. Hvis der kan
tilvejebringes økonomisk grundlag herfor, vil Telefonretshjælpen i første omgang konkret ar-
bejde på at øge bemandingen og skabe løsninger, hvor retshjælpen vil kunne kontakte råds-
øgende efter rådsøgendes tidsbestilling eller lignende.
Telefonretshjælpen er i forbindelse med begrænsninger i sin mulige arbejdsform bevidst om,
at nogle potentielle rådsøgende vil blive ladt i stikken, derunder navnlig de mest ressource-
svage. Telefonretshjælpen ser desværre for sit vedkommende ikke nogen løsning på denne
problemstilling. Men retshjælpen håber, at andre vil arbejde på at finde løsninger til imøde-
kommelse af også dette retshjælpsbehov. Vi vil således bakke op om og støtte etableringen af
fysiske retshjælpsinstitutioner i vores geografiske fokusområde.
OPFORDRING
Telefonretshjælpen og dens medarbejdere har en oprigtig interesse i på enhver tænkelig måde
at medvirke til og gøre en indsats for, at befolkningens legitime behov for retshjælp til at
kunne nyde de almindelige og forudsatte retspositioner i samfundet bedst muligt kan imøde-
kommes.
Telefonretshjælpen stiller sig derfor meget gerne til rådighed med sine erfaringer fra praksis og
overvejelser og deler gerne disse med alle interesserede, der hermed opfordres til at kontakte
os. Derunder hvis der ønskes yderligere specifikationer fra vores omfattende registreringer, el-
ler hvis der fremover er ønsker til nye registreringer af interessante retshjælpsrelevante data.
Opfordringen gælder både almindeligt interesserede i retshjælp og retshjælpsarbejde, men
også forskere, kolleger i andre retshjælpsinstitutioner og interesserede, der gerne vil opstarte
ny retshjælpsaktivitet. Og endelig er opfordringen også møntet på retspolitikere, der gerne vil
have lidt føling med dagligdagen i retshjælpsarbejdet, og som kunne have et retspolitisk ønske
om at udvikle retshjælpsområdet.
oo0oo
Them, februar 2020
Årsberetning side 21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 273: Årsberetning 2019, fra Telefonretshjælpen
Ole Dueholm, advokat
daglig leder
Årsberetning side 22