Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2153877_0001.png
Rekrutterings-,
fastholdelses- og
fratrædelsesanalyse blandt
anklagere
Anklagemyndigheden
Ledelsesresumé
Februar 2020
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Introduktion ................................................................................................................... 3
Rekruttering til anklagemyndigheden ............................................................................ 3
Livet i anklagemyndigheden .......................................................................................... 5
Jobtilfredshed ................................................................................................................... 5
Engagement og mening i arbejdet .................................................................................... 6
Balance mellem arbejde og privatliv.................................................................................. 8
Indflydelse på eget arbejde ............................................................................................... 9
Øvrige forhold ................................................................................................................. 10
4.
5.
6.
Fratrædelse fra anklagemyndigheden ......................................................................... 11
Anbefalinger ................................................................................................................ 12
Undersøgelsens metodiske baggrund ......................................................................... 14
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0003.png
1. Introduktion
På baggrund af bl.a. en række historier i pressen hen over sommeren og efteråret 2019 om
forholdene i anklagemyndigheden samt et påbud fra Arbejdstilsynet om forholdene blandt
anklagere i Københavns Politi igangsatte Rigsadvokaten en undersøgelse af rekruttering, afgang
og fastholdelse af anklagere.
Epinion har gennemført analysen blandt ansatte jurister i anklagemyndigheden i perioden
november 2019 - januar 2020. I det følgende benævnes gruppen af jurister i anklagemyndigheden
”anklagere”,
medmindre der særskilt henvises til stillingskategori i analysen. Undersøgelsens
forløb er kort beskrevet afslutningsvis.
Undersøgelsen har søgt at be- eller afkræfte en række hypoteser om arbejdsforholdene i
anklagemyndigheden, som anklagemyndigheden forud for analysen opstillede i samarbejde med
tillidsrepræsentanterne. Nedenfor ses et overblik over analysens væsentligste hypoteser og
resultater.
Introduktion og baggrund for analysen
En række af analysens hypoteser er bekræftet, og enkelte er afkræftet. Nogle af
hypoteserne er delvist bekræftet
Bekræftet
Der er et
højt arbejdspres
i
anklagemyndigheden, hvor
sagsmængden de seneste år er
steget markant
Medarbejdersammensætningen er
ændret, så der i dag er en
større
andel anklagerfuldmægtige
end
tidligere
Anklagerne
føler sig presset på
bl.a. tid til forberedelse
af sager
og oplæring
af nye medarbejdere
Mange oplever, at der er
fokus på
mål og frister
frem for trivsel og
kvalitet i sagsbehandlingen
Turnus-perioden skaber
usikkerhed
både ift. familie og
arbejdsopgaver
Delvist bekræftet
Der er på nuværende tidspunkt
ikke problemer med
at fastholde erfarne anklagere. En del overvejer
dog at forlade
anklagemyndigheden inden for de
næste 3 år med henvisning til arbejdsvilkår
Der ses
ikke et entydigt mønster ift., at afgang fra
anklagemyndigheden skyldes familiesituationer.
Blandt dem, der overvejer at forlade, bliver hensyn til
familie/privatliv dog fremhævet
Også hensyn til
uigennemsigtige karriereveje
bliver angivet som årsager til (potentiel) afgang
Nogen oplever
mangel på fleksibilitet i
arbejdstilrettelæggelsen
der er dog lokal
variation
Der er en
oplevelse af manglende anerkendelse,
men i forhold til andre professioner er anerkendelsen
større
Flertallet af de rekrutterede anklagere kender
anklagemyndigheden på forhånd,
fx fra
studenteransættelse
Afkræftet
Anklagemyndigheden har
ikke problemer
med at rekruttere medarbejdere.
Det
anses fortsat for at være en attraktiv
arbejdsplads.
Der vurderes
ikke at være et potentiale i
at rekruttere pensionerede anklagere,
da antallet, der fortsat kunne være
interesseret og egnet, vurderes at være
begrænset.
Der ses
ikke at være et markant fald i
anciennitet
som følge af stor afgang af
seniormedarbejdere.
5
2. Rekruttering til anklagemyndigheden
Siden 2015 er antallet af anklagerfuldmægtige i anklagemyndigheden tæt på fordoblet, hvilket
ganske naturligt har forrykket personalesammensætningen, så anklagerfuldmægtige nu udgør ~31
pct. af juristerne i anklagemyndigheden mod ~19 pct. i 2015.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0004.png
Rekruttering og onboarding
Særligt antallet af anklagerfuldmægtige er vokset, så den gruppe nu udgør 31% af
alle jurister i anklagemyndigheden
Antal anklagere fordelt på stillinger (2015-2019)
Antal personer
-20
(-9%)
Andel stillinger
Procent af total
Kommentar
Siden 2015 er antallet af
anklagerfuldmægtige næsten
fordoblet, så de i dag udgør
den største stillingsgruppe
blandt jurister i
100%
anklagemyndigheden
niveau med anklagerne.
Andelen af fuldmægtige er
således steget fra ~20% i
2015 til 30% i 2019.
Udviklingen i antallet af mere
erfarne anklagere varierer
mellem de forskellige
stillinger og går netto i 0 over
perioden.
Således er der en stigning i
antallet af særligt special-
men også senioranklagere,
mens der omvendt er et fald i
antal anklagere og chefer.
+105
(+97%)
213
179
158
127
108
230
220
222 214
211
577
13%
+15
(+11%)
149 153
153
140
138
-16
(-21%)
40%
48
73 70
67 62
58
5%
24%
589
12%
5%
24%
628
11%
5%
24%
649
10%
6%
24%
682
8%
7%
22%
+21
(+75%)
40
38%
35%
33%
31%
34
28 30
19%
Anklagerfuldmægtig
Anklager
2015
Senioranklager
2016
2017
Specialanklager
2018
2019
Chefer
2015
22%
2016
25%
28%
31%
2017
2018
2019
Chefer
Anklagerfuldmægtig
Anklager
Senioranklager
Specialanklager
12
Note: Kategorien chefer dækker over både statsadvokat/vicestatsadvokat og chefanklager/advokaturchef.
Kilde: Data fra Rigsadvokaten. Antal aktive jurister i gennemsnit pr. år. Opgørelsen indeholder medarbejdere på barsel. 2019 data frem til og med oktober 2019.
Som følge af tilgangen af anklagerfuldmægtige er gruppen af medarbejdere med lav anciennitet
steget i anklagemyndigheden i de seneste 5 år. Gruppen af medarbejdere med en anciennitet på
15 år eller derover er dog den næststørste medarbejdergruppe, og antallet af medarbejdere med
en anciennitet på over 6 år i anklagemyndigheden er siden 2015 blot reduceret med 10 personer,
svarende til et fald på knap 3 pct. Data understøtter således ikke, at der har været et markant fald i
anciennitet i anklagemyndigheden, når der tages højde for effekten af det øgede antal
anklagerfuldmægtige.
Blandt ansøgere er der fortsat en stor søgning til anklagemyndigheden. 43 pct. af ansøgerne til
Justitsministeriets centrale rekrutteringsrunde i efteråret 2019 havde anklagemyndigheden som 1.
prioritet. Tilsvarende vil 60 pct. af de nuværende ansatte i anklagemyndigheden anbefale andre at
søge job hos myndigheden. De peger blandt andet på forhold som spændende og meningsfulde
arbejdsopgaver, gode læringsmuligheder og godt kollegialt samarbejde.
Som nyansat bliver man kastet ud i det med det samme. Vi fik 2 uger, hvor vi fik lov til at se
retssager, og dernæst var vi selv på. Man har en utroligt stejl læringskurve, men det kræver
også en vis psyke at kunne håndtere det.
28 pct. af anklagerne er dog i tvivl om, hvorvidt de vil anbefale arbejdspladsen til andre, og 12 pct.
vil
ikke
anbefale andre at ansøge anklagemyndigheden. For sidstnævnte er den primære årsag
stort arbejdspres, som ikke opleves modsvaret af løn og anerkendelse.
Blandt medarbejderne i anklagemyndigheden, herunder ikke mindst blandt chefer, er der en
anerkendelse af, at det forhold, at man tidligt står alene med et stort ansvar i retten, kan opleves
som hårdt og kræver kompetencer ud over ren faglighed. Robusthed, beslutningskraft-/mod samt
evnen til ikke at tage ting personligt nævnes som væsentlige kompetencer for nye anklagere. Det
er derfor væsentligt, at anklagemyndigheden i sin rekrutteringsindsats har fokus på at screene
ansøgere for disse kompetencer og sikre en solid forventningsafstemning ift. jobbets indhold.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0005.png
Endvidere fremhæver flere,
at faget har karakter af ’mesterlære’,
hvilket anklagemyndighedens
uddannelsesprogram skal tilgodese. 34 pct. af de anklagerfuldmægtige er dog negative i deres
vurdering af opstartsprogrammet, hvilket primært skyldes, at de oplever deres mentor har for travlt
til at hjælpe dem, eller at der er et dårligt personligt match med mentoren.
3. Livet i anklagemyndigheden
Sagspresset i anklagemyndigheden har i de sidste 3 år været stigende. Der er i dag således knap
89 pct. flere vægtede sigtelser uden tiltaler i sagsbeholdningen og 21 pct. flere vægtede tiltaler
uden afgørelse i forhold til 2017. Siden 2015 er der hvert år produceret i gennemsnit 3 pct. flere
vægtede sager, ligesom produktiviteten er steget med 4 pct. årligt i samme periode. Denne
udvikling varierer dog mellem kredse, hvor nogle kredse driver udviklingen, mens der i andre er
uændret produktion og produktivitet.
Udvikling i sagsmængde og produktivitet
Også produktiviteten er øget med 4 pct. pr. år siden 2015. 7 kredse driver
udviklingen, hvorimod 3 kredse har haft uændret produktivitet i perioden
Anklagemyndighedens produktivitet er steget med 4 pct. årligt siden 2015. Særligt Sydsjælland og Lolland-Falster, Østjylland, Nordsjælland og Nordjylland har haft faldende sagsomkostninger, hvilket
gør dem blandt de kredse med laveste omkostninger pr. sag i 2019. København, Midt- og Vestsjælland og Syd- og Sønderjylland har haft uændret produktivitet. Sydøstjylland har siden 2017 øget sin
produktivitet.
Produktivitet, 2015-2019
Kr. pr. standardsag (2020-pl)
-4%
2.650
2.554
2.408
2.319
Produktivitet pr. kreds, 2015-2019
Kr. pr. standardsag (2020-pl)
+3%
-1%
-9%
-8%
0%
-7%
-10%
-4%
Årlig udvikling (pct.)
2.751
0%
-6%
-11%
3.093
2.660
2.498
2.160
2.073
2.356
2.031
1.909
2.177
1.992
1.744
2015
2016
2017
2018 2019*
København Midt- og Vest-
sjælland
Sydøst-
jylland
2015
Nord-
sjælland
2016
2017
Nord-
jylland
2018
Syd- og
Sønder-
jylland
2019*
Midt- og Vest-
jylland
Øst-
jylland
Københavns
Vestegn
Fyn
Syd-
sjælland
og LF
26
* Til og med november.
Kilde: Rigsadvokaten, december 2019.
Det stigende sagspres opleves blandt anklagerne, der samstemmende giver udtryk for en
arbejdsplads, hvor der løbes stærkt for at nå sagerne, og hvor produktion og produktivitet opleves
at være det primære ledelsesmæssige fokus. Dette gælder i særlig grad for den lokale
anklagemyndighed, dvs. anklagerne i kredsene.
Jeg gav meget af mig selv. Det var meget intenst. Jeg kan godt savne det - der var sgu
noget på spil, men det var for hårdt. Det er ikke sundt at være i i længden.
Jobtilfredshed
81 pct. af anklagerne er tilfredse eller meget tilfredse med deres job. Generelt gælder det, at
anklagerne i den centrale anklagemyndighed er mere tilfredse end i den lokale anklagemyndighed,
ligesom der er nogen variation i tilfredshed mellem de enkelte politikredse.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0006.png
Sammenholdt med de professioner, vi sammenligner med
1
, ligger anklagernes jobtilfredshed lidt
lavere end de fleste andre. Det kan primært henføres til, at anklagerne i mindre grad erklærer sig
’meget tilfredse’
med deres job end de øvrige professioner og i større grad kun
er ’tilfredse’.
Overordnet tilfredshed
Jobtilfredsheden i anklagemyndigheden ligger lidt under de fleste af de andre
grupper, vi sammenligner med. Det skyldes en større andel af ‘tilfredse’
Der er kun
små forskelle
i den overordnede jobtilfredshed mellem ansatte i anklagemyndigheden og de øvrige professioner, vi sammenligner med. Det er dog værd
at bemærke, at der er
relativt færre i anklagemyndigheden, der angiver at være ‘meget tilfreds’,
end for de øvrige grupper. Det vil sige, at forskellen mellem
anklagerne og de øvrige ligger i
graden
af tilfredshed, som er lavere for de ansatte i anklagemyndigheden end for de øvrige grupper.
Overordnet tilfredshed fordelt på professioner
Gennemsnit*
Fordeling på svarkategori fordelt på professioner
Procent
4,0
4,1
4,2
4,1
4,1
4,0
58%
49%
41% 42% 39%
33%
32%
23%
12%
13% 11%
10%
11% 9%
43%
41%
44%
47%
6%
7%
6%
8%
10%
5%
Meget tilfreds
Anklager
Gymnasielærere
Jurister
Skolelærere
Læger
Anklager
Socialrådgivere
Tilfreds
Jurister
Læger
Hverken tilfreds eller utilfreds
Gymnasielærere
Skolelærere
Utilfreds / Meget utilfreds
Socialrådgivere
31
*Gennemsnit. Grundet
NFA’s leveringskrav er ”Meget utilfreds” grupperet med ”Utilfreds”, pga. meget lavt n i ”Meget utilfreds”.
Skala: 1=Meget utilfreds; 2=Utilfreds, 3=Hverken tilfreds/utilfreds, 4=Tilfreds, 5=Meget tilfreds
Kilde: Data indsamlet af Epinion; NFA data fra Danmarks Statistik
De faktorer, der har størst påvirkning af anklagernes jobtilfredshed, er i prioriteret rækkefølge:
Engagement og mening i arbejdet
i hvilken grad man finder sine arbejdsopgaver
interessante og inspirerende, og om arbejdet giver selvtillid og arbejdsglæde.
Balance mellem arbejde og privatliv
om man oplever at have tid nok til sine
arbejdsopgaver, og om arbejdet tager så meget af ens energi, at det går ud over privatlivet
Indflydelse på eget arbejde
om man har indflydelse på, hvordan man løser sine
arbejdsopgaver, og om alle medarbejdere, der påvirkes af en beslutning, bliver hørt.
Disse forhold gennemgås i nærmere detaljer i det følgende.
Engagement og mening i arbejdet
Som medarbejdere er mange anklagere drevet af en motivation, hvor de føler, de arbejder i en
større sags tjeneste, og jobbet har således værdi ud over indkomsten. Arbejdet opleves i høj grad
som et ’kald’, og
ord som retfærdighed, menneskerettigheder og det at gøre en forskel går igen,
når anklagerne beskriver deres job. Som profession lægger de stor vægt på faglighed, grundighed
og systematik og typisk føler de stort ansvar for deres opgaver. Flere tilkendegiver herudover at
være dybt personligt investerede i deres job.
1
Jurister, læger, gymnasielærere, folkeskolelærere og socialrådgivere
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0007.png
Ovenstående understøttes, når vi sammenligner med de øvrige professioner i analysen. Her
scorer anklagernes engagement i arbejdet højere end for de fleste andre grupper med undtagelse
af læger, og det er i særlig grad de interessante og inspirerende arbejdsopgaver og det, at
arbejdet har en værdi ud over lønnen, som trækker anklagerne op. At arbejdet giver selvtillid og
arbejdsglæde ligger derimod på niveau med eller under de øvrige professioner.
Engagement og mening i arbejdet
Anklagernes engagement er lidt højere end for andre grupper. Jobbet opleves som
vigtigt og inspirerende, men i mindre grad, at det giver selvtillid og arbejdsglæde
Engagement i arbejdet
Indeks
gennemsnit*
Engagement i arbejdet
udvalgte spørgsmål
Gennemsnit
4,4
4,0
4,0 4,0 4,0
3,9
4,0
3,8
3,8 3,8
3,7
4,0
4,2
3,9
3,9
3,9
3,8
3,8 3,8
4,0 4,0
4,1
3,8 3,8
4,0
4,2
4,0
3,9 3,8
4,3
Anklager
Gymnasielærere
Jurister
Skolelærere
Læger
Socialrådgivere
I hvilken grad giver dit arbejde dig
selvtillid og arbejdsglæde?
Anklager
I hvilken grad synes du, at dine
arbejdsopgaver er interessante og
inspirerende?
Jurister
Læger
I hvilken grad er dit arbejde vigtigt
for dig (foruden indkomsten)?
Skolelærere
I hvilken grad bliver du opslugt af
dine arbejdsopgaver?
Gymnasielærere
Socialrådgivere
37
* Beregnet indeks baseret på udvalgte spørgsmål
Skala: 1=I meget ringe grad; 2=I ringe grad; 3=I nogen grad; 4=I høj grad; 5=I meget høj grad
Kilde: Data indsamlet af Epinion; NFA data fra Danmarks Statistik
Jobbets meningsskabelse opleves udfordret af det, som flere henviser til som måltals- og
produktionsstyring. Blandt anklagerne er der generel utilfredshed med et oplevet ensidigt fokus på
måltal og sagsproduktion. 63 pct. angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på produktion
af sager og måltal frem for på kvalitet i sagsbehandlingen, og dette gælder i særlig grad i den
lokale anklagemyndighed, hvor næsten 3 ud af 4 anklagere har den opfattelse.
Tilsvarende er der blandt nogle også en oplevelse af, at den politiske regulering medvirker til et
niveau af detailstyring, som det kan være svært at se mening i i dagligdagen. Det gælder
eksempelvis når det, der opleves som simple sager, skal prioriteres over grovere sager, fordi de
omhandler en type kriminalitet, der er særligt politisk fokus på (våben, vold og voldtægtssager).
Vi har lige nu en indsats med personfarlige sager, vi må ikke skrive noget som helst andet.
Det gør, at vi sidder og skriver §121
sager som fx ’fornærmet tiltale mod politiet’.
Det er rigtig
svært at se meningen med det, når vi har noget at gøre med færdselsuheld med drab i,
voldsomme uheld eller folk, der er faldet ned i arbejdssager, som måske er døde.
Blandt anklagerne tilkendegives et spirende meningstab i arbejdet, hvor ord som
’sagsfabrik’,
’måltalsjagt’ og ’teater’ bruges til
at beskrive den nuværende situation. Et aspekt heraf er
utilstrækkelig forberedelse, der for flere føles som at gå på kompromis med fagligheden, og som
henføres til et stort sagspres og en stram ledelsesmæssig styring af ressourcer i form af normtid
og 1:1 forberedelsestid.
Adspurgt herom angiver 33 pct. af anklagerne, at der i lav grad eller slet ikke er sammenhæng
mellem ledelsens forventning til sagsbehandlingstid og anvendt tid
og dette gør sig i særlig grad
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0008.png
gældende i den lokale anklagemyndighed. Det er dog værd at bemærke, at relativt få oplever at
skulle møde helt uforberedt i retten. 2/3 af anklagerne oplever således sjældent eller aldrig at
skulle møde uforberedt i retten, og blandt dem, der oplever det, er det for de fleste sket 3 gange
eller færre i 2019. Tilsvarende skal det her også bemærkes, at domfældelsesprocenten fortsat
ligger over det fastsatte mål på 85%.
Balance mellem arbejde og privatliv
Også balancen mellem arbejde og privatliv er en af de betydende faktorer for anklagernes
jobtilfredshed, og her er det generelt oplevelsen, at arbejdet for anklagerne ofte tager både tid og
energi fra privatlivet, og at arbejdspresset er højt.
37 pct. af anklagerne tilkendegiver, at deres arbejde altid eller ofte tager så meget af deres tid, at
det går ud over privatlivet, og adspurgt tilkendegiver de i gennemsnit at arbejde 42 timer om ugen,
hvilket ligger ~2-3 timer over den arbejdstid, der registreres i anklagemyndighedens
tidsregistreringssystem. Adspurgt om deres tidsregistrering angiver flere, at de ikke altid registrerer
deres tid i systemet. For nogen skyldes det, at de ikke ønsker at bliver stemplet som ineffektive,
når de ikke kan nå opgaverne
på den ’normerede’ tid,
mens det for andre handler om, at de ikke
oplever, at data fra tidsregistreringen bliver brugt til noget, fx til at justere normtider, kompensere
merarbejde o.lign.
Generelt gælder det i undersøgelsen, at anklagerne i samtalen om arbejdstid hyppigt
sammenligner sig med andre grupper, som de oplever har gunstigere arbejdsvilkår. De henviser
eksempelvis til advokater, der nok arbejder mere, men som til gengæld er bedre lønmæssigt
kompenseret, jurister andre steder, som opleves at arbejde mindre og have større fleksibilitet, eller
politibetjente, som har mulighed for udbetaling eller afspadsering af overarbejde.
Også følelsen af, at arbejdet tager energi fra privatlivet, er fremherskende blandt anklagerne, hvor
44 pct. erklærer sig enige i, at det altid eller ofte sker. For nogle medfører det en følelse af
utilstrækkelighed som forældre eller partnere, fordi de oplever ikke at have overskud efter
arbejdsdagen, mens andre peger på, at det at være personligt investeret i sagerne gør, at man
ofte tænker videre over dem hjemme. Denne følelse hersker på tværs af stillinger i
anklagemyndigheden og er ikke forbeholdt yngre eller uerfarne. Kun chefanklagere og
statsadvokater oplever det i mindre grad end andre. Problemstillingen gør sig endvidere i højere
grad gældende i den lokale anklagemyndighed end i den centrale anklagemyndighed.
I sammenligning med andre professioner er anklagerne blandt dem, der oplever det største
arbejdspres, og hvor jobbet oftest påvirker privatlivet negativt.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0009.png
Balance mellem arbejde og privatliv
I sammenligning med andre professioner er anklagerne dem, der oplever at være
mest presset, og hvor jobbet oftest påvirker privatlivet negativt, og tempoet er højt
Balance mellem arbejde og privatliv
Indeks - gennemsnit*
Arbejde og privatliv
udvalgte spørgsmål
Gennemsnit
3,2
2,9
2,8
2,5
2,3
2,7
2,9
2,7
2,8
2,7
2,9
2,9
2,8
3,3
3,0
2,9
3,3
3,3
3,0
2,7
2,8
3,0
3,2
3,1
2,0
1,5
1,6
2,0
2,0
2,0
Anklager
Læger
Skolelærere
Jurister
Gymnasielærere
Socialrådgivere
Hvor ofte oplever du, at dit arbejde Hvor ofte oplever du, at du har nok tidHvor ofte er det nødvendigt at holde et
Hvor ofte oplever du, at dit arbejde
højt arbejdstempo?
til dine arbejdsopgaver?
tager så meget af din energi, at det gårtager så meget af din tid, at det går ud
over privatlivet?
ud over privatlivet?
Anklager
Jurister
Læger
Gymnasielærere
Skolelærere
Socialrådgivere
53
* Beregnet indeks baseret på udvalgte spørgsmål
Skala: 1=Altid; 2=Ofte; 3=Sommetider; 4=Sjældent; 5=Aldrig
Kilde: Data indsamlet af Epinion: NFA tal fra Danmarks Statistik
Indflydelse på eget arbejde
Indflydelse på eget arbejde er den tredjevigtigste faktor i forklaringen af anklagernes
jobtilfredshed, og generelt efterspørger anklagerne mere indflydelse på det daglige arbejde og
mere fleksibilitet i forhold til mødetider, arbejdstid og hjemmearbejdsdage.
19 pct. oplever i lav grad eller slet ikke at have mulighed for at tilrettelægge egen arbejdsdag,
mens 39 pct. i nogen grad gør. Ikke overraskende gør dette sig særligt gældende blandt de
anklagerfuldmægtige, men også anklagere og advokaturchefer oplever at have en relativt lav grad
af indflydelse på eget arbejde. Oplevelsen af en lav grad af indflydelse på eget arbejde gør sig i
særlig grad gældende i den lokale anklagemyndighed i forhold til den centrale.
Jeg synes næsten, det var at sammenligne med militæret. Om morgenen mødte vi ind til
morgenmøde, hvor chefen fordelte opgaver. Så var det bare at klappe hælene sammen og
parere ordre. Det var aldrig nogen, der stillede spørgsmålstegn ved det.
Muligheden for fleksibilitet varierer ligeledes mellem den centrale og lokale anklagemyndighed,
men der er også variation mellem kredse. I nogle kredse synes der således at være bedre
mulighed for fx en kortere arbejdsuge, hvis man har haft meget arbejde, eller at arbejde hjemme,
hvis det er nødvendigt. Dette kan tyde på, at der i praksis er en variation i, hvordan man
ledelsesmæssigt giver medarbejderne fleksibilitet i forhold til at få arbejdet til at gå op med andre
hensyn, herunder fx hensynet til privatliv.
I sammenligning med de øvrige professioner oplever anklagerne mindst indflydelse på eget
arbejde, og det gælder i særlig grad i forhold til, hvordan arbejdsopgaverne løses.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0010.png
Indflydelse på arbejdet
Sammenlignet med de øvrige professioner er anklagerne dem, der oplever mindst
indflydelse på eget arbejde. Det gælder særligt, hvordan opgaverne løses
Indflydelse og arbejdstilrettelæggelse
Indeks
gennemsnit*
Indflydelse og arbejdstilrettelæggelse
udvalgte spørgsmål
Gennemsnit
3,7
3,4
3,6
3,7
4,3
3,6
3,6
3,8
4,5
4,1
4,3
4,2
3,4
4,0
3,4
3,9
3,6
3,9
3,2 3,2 3,1 3,3 3,1
3,0
3,8 3,7
3,6 3,8
3,6 3,6
Anklager
Læger
Skolelærere
Jurister
Gymnasielærere
Socialrådgivere
Hvor ofte har du indflydelse på,
hvordan du løser dine
arbejdsopgaver?
Hvor ofte har du indflydelse på,
hvornår du løser dine
arbejdsopgaver?
Hvor ofte bliver alle medarbejdere, Hvor ofte får du den vejledning og
der påvirkes af en given beslutning, instruktion, du behøver for at udføre
dit arbejde?
hørt?
Anklager
Jurister
Læger
Gymnasielærere
Skolelærere
Socialrådgivere
61
* Beregnet indeks baseret på udvalgte spørgsmål
Skala: 1=Aldrig; 2=Sjældent; 3=Sommetider; 4=Ofte; 5=Altid
Kilde: Data indsamlet af Epinion, NFA tal fra Danmarks Statistik
Øvrige forhold
Nogle af de øvrige udfordringer, som anklagerne peger på i undersøgelsen, handler om ledelse og
anerkendelse og usikkerhed om karriereveje, særligt omkring turnusordningen. Statistisk set
påvirker disse forhold ikke jobtilfredsheden, men det er temaer, der nævnes af anklagerne selv
som bevæggrunde for at forlade anklagemyndigheden. I det lys anses de derfor for væsentlige at
medtage i analysen.
Flere anklagere efterlyser større anerkendelse for den arbejdsindsats, de lægger. Det handler
både om kompensation i form af løn, karriereveje og vilkår, og en oplevelse af ledelsesmæssig
lydhørhed. Ligeledes nævner særligt de mere uerfarne behovet for mere støtte i opstarten, hvor
det i særlig grad kan opleves svært at navigere ift. egne og andres forventninger, fx rettens eller
ledelsens.
58 pct. af anklagerne svarer dog, at de i hverdagen i høj eller meget høj grad modtager hjælp og
støtte fra nærmeste leder, og 46 pct. føler tilsvarende, at de har ledelsens opbakning, hvis de har
behov herfor. I forhold til flere af de andre professioner ligger anklagemyndigheden rent faktisk
højt på disse parametre, og anklagerne modtager således mere støtte, vejledning og
anerkendelse end mange af de andre professioner. Anklagernes efterspørgsel efter mere
anerkendelse vurderes derfor primært at være en reaktion på den nuværende situation med et
stort arbejdspres end som et udtryk for et generelt ledelsesmæssigt problem i
anklagemyndigheden.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0011.png
Ledelse og anerkendelse
I sammenligning med andre oplever anklagerne at få større anerkendelse og mere
feedback end mange af de andre professioner
Oplevelse af ledelse
Indeks
gennemsnit*
Ledelse
udvalgte spørgsmål
Gennemsnit
3,4
3,5
3,3
3,0
3,2
3,4
3,3
3,3
3,2
2,8
3,0 3,0
3,2
3,4
3,2
2,8
3,3 3,3
2,9 3,0
3,4 3,3
3,1
2,6
3,0
3,0
3,2
2,9
3,2 3,1
Anklager
Læger
Skolelærere
Jurister
Gymnasielærere
Socialrådgivere
Hvor ofte tager din nærmeste leder Hvor ofte involverer din nærmeste Hvor ofte giver din nærmeste leder
sig tid til at engagere sig i din
leder dig i tilrettelæggelsen af dit dig den nødvendige ris og ros for dit
faglige udvikling?
arbejde?
arbejde?
Hvor ofte bliver dit arbejde
anerkendt og påskønnet af
ledelsen?
Anklager
Jurister
Læger
Gymnasielærere
Skolelærere
Socialrådgivere
66
* Beregnet indeks baseret på udvalgte spørgsmål
Skala: 1=Altid; 2=Ofte; 3=Sommetider; 4=Sjældent; 5=Aldrig
Kilde: Data indsamlet af Epinion. NFA tal fra Danmarks Statistik
Hvad angår karriereveje oplever kun 31 pct. af anklagerne, at det i høj eller meget høj grad er
muligt at gøre karriere i anklagemyndigheden. Det gælder i særlig grad for anklagere,
senioranklagere og specialanklagere, der har den mest negative opfattelse af muligheden for at
gøre karriere.
I opstarten af karrieren som anklager gælder i særlig grad usikkerhed omkring turnus, og hvad den
betyder for privatliv og karrieremuligheder. Usikkerheden gælder både i forhold til timing af turnus,
turnussted og arbejdsopgaver samt mulighed for tilbagegang til tidligere kreds efter endt turnus.
Usikkerheden afspejler sig konkret i, at 35 pct. af anklagerne - for hvem det er relevant
svarer, at
det kun i lav grad eller slet ikke var nemt at tilpasse turnus til hverdags-/familielivet. Til gengæld er
62 pct. positive i deres tilkendegivelse af, at arbejdsopgaverne i kredsen efter endt turnus var
interessante og inspirerende, hvilket kan tyde på, at bekymringen omkring arbejdsopgaver efter
endt turnus for de fleste er unødvendig.
Jeg er i turnus i de næste 2 år og håber på, at der er en interessant stilling at søge, når jeg
er færdig med turnus, og at forholdene i kredsene er blevet forbedret. Hvis ikke de er forbedret,
vil jeg nok genoverveje, om det er anklagemyndigheden, der skal være fremtiden. Jeg ser pt.
ikke de store fremtidsmuligheder, da der er begrænsede attraktive stillinger til folk, som har
været i turnus.
4. Fratrædelse fra anklagemyndigheden
Generelt er der ikke noget i tallene fra anklagemyndigheden, der understøtter, at der er
medarbejderflugt fra myndigheden. Personaleomsætningen har været uændret over nogle år, og
er generelt lav i sammenligning med andre professioner.
Dog har sammensætningen af medarbejdere, der forlader anklagemyndigheden, ændret sig i
2019, hvor flere blandt af de yngre medarbejdere og anklagerfuldmægtige er fratrådt. Ligeledes
forventer 14 pct. af de nuværende ansatte i anklagemyndigheden i lav grad eller slet ikke at være
ansat i anklagemyndigheden om 3 år, og 32 pct. er i tvivl.
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0012.png
Fratrædelse
14% forventer i lav grad eller ikke at være i anklagemyndigheden om 3 år, og 32% er i
tvivl. Det gælder primært blandt de 30-40-årige og lavere stillinger
I hvilken grad forventer du at blive inden for
anklagemyndigheden de næste 3 år?
Procent
27%
16%
19%
24%
34%
42%
39%
25%
24%
31%
En del er
naturlig
afgang pga.
pension
Spørgsmål fordelt på alder og stillingskategori
13%
31%
31%
21%
21%
31%
10%
26%
I meget høj grad
3%
17%
3%
10%
3%
4%
17%
6%
11%
5%
I høj grad
I nogen grad
I lav grad
En del svarer
de bliver pga.
uddannelses-
forløb, men
angiver at
overveje et
skift herefter
23-29 (n=113)
30-34 (n=88)
14%
25%
27%
20%
35-39 (n=71)
40-44 (n=71)
45+ (n=165)
27%
31%
50%
20%
60%
Slet ikke
Ved ikke
32%
28%
39%
26%
14%
12%
4%
4%
4%
Anklagerfuldmægtig Anklager (n=139)
(n=158)
Ved ikke
Slet ikke
34%
15%
3%
Senioranklager
(=115)
I lav grad
37%
9%
3%
Specialanklager
(n=35)
I nogen grad
27%
30%
10%
0%
Advokaturchefer og Chefanklagere og
vicestatsadvokater
statsadvokater
(n=30)
(n=10)
I høj grad
I meget høj grad
13%
7%
12%
2%
4%
84
n=508
Note: Kategorien
“Andet” under stilling
er taget ud fra svarkategorien (N= 21 respondenter).
Kilde: Data indsamlet af Epinion
Dette gælder særligt blandt de 30-40-årige og de lavere stillingskategorier, om end knap hver
femte senioranklagerne tilkendegiver at have tilsvarende overvejelser. Det betyder, at selv om der
ikke pt. er en stor afgang af medarbejdere, er der en del, der overvejer at tage afsked med
anklagemyndigheden, og der er en sammenhæng mellem denne gruppe og dem, der i mindre grad
vil anbefale anklagemyndigheden som arbejdsplads.
De årsager, som flest peger på, er det høje arbejdspres, som er svært at forene med privatlivet,
usikre og uklare fremtidsmuligheder og en løn, der ikke modsvarer arbejdsindsatsen. I tillæg hertil
peger nogle på måltalsfokus og manglende ledelsesmæssig anerkendelse. Disse forhold bør der
således være fokus på for at sikre fastholdelse af anklagere fremadrettet.
5. Anbefalinger
På baggrund af projektet har Epinion opstillet en række anbefalinger i arbejdet med rekruttering-
og fastholdelse i anklagemyndigheden. Disse er tematisk opstillet nedenfor.
Generelt
Det særlige anklager-DNA stiller store krav til
ledelsesopgaven. Fasthold
fokus på
betydningen af jobbets meningsfuldhed
for at bibeholde anklagernes engagement i
arbejdet.
Tydeliggør begrundelser for
prioritering af sager
på alle niveauer og vær
opmærksom på måltalsfokus og
prioriteringer, der kan opleves at
kompromittere den faglige
prioritering/retsfølelsen.
Fasthold fokus på tonen i (by)retten
som
et vigtigt indsatsområde.
Afklar nærmere, hvad der ligger bag
variationer i tilfredshed på kredsniveau.
Der er betydelige forskelle mellem kredse på
en række af de forskellige dimensioner. Midt-
og Vestjylland skiller sig positivt ud på en
række af dem
undersøg om der er god
praksis at hente her.
Både centralt og lokalt bør man på kort sigt
holde
fokus på fastholdelse af de yngre
(30-40-årige), anklagere samt
specialanklagere.
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0013.png
Rekruttering
I den centrale rekrutteringsproces bør der
sikres
fokus på retsarbejdet
i alle dele af
processen for at skabe bedst mulig
forventningsafstemning med ansøgerne om
jobbets indhold, herunder tæt kobling til
praksis (den lokale anklagemyndighed).
Fasthold fokus på
ansøgere med
‘livserfaring’,
dvs. se på andre erfaringer i
tillæg til rent faglige kvalifikationer for at
vurdere ansøgerne på personlige
kompetencer som robusthed, beslutningskraft
mv.
Fasthold / styrk fokus på
rekrutteringspotentialet i tidligere
studenter,
formiddagsfuldmægtige mv., der
har kendskab til anklagemyndigheden på
forhånd, hvilket letter
forventningsafstemningen/
onboardingen. Lokale chefer kan med fordel
opfordre (dygtige) studenter til at ansøge i de
halvårlige runder.
Hav fokus på
meningsfuldhed til at
adskille sig
i rekrutterings-sammenhæng, fx
ift. advokatbranchen.
Onboarding
Både centralt og lokalt bør sikres fokus på at
frigøre ressourcer til onboarding og
mentorordning,
fx ved at udvide antallet af
mentorer. Her bør der være særligt fokus på
kredse med lav ratio af erfarne anklagere
kontra anklagerfuldmægtige.
I udvælgelsen af, hvem der skal være
mentorer, bør de lokale ledelser overveje,
hvad der skal til for at være en god
mentor,
fx evnen til at lære fra sig, at have
tid/overskud til mentees mv.
Sikre en generel anerkendelse af
tilstedeværelsen af
‘praksischok’
for
nyansatte samt
mulighed for tættere
opfølgning på (uerfarne)
anklagerfuldmægtige.
Det kan eksempelvis
være gennem en ‘buddy-ordning’, hvor mere
erfarne anklagerfuldmægtige/anklagere er
tilgængelige for mere social/ikke-faglig
sparring end den, man får fra sin mentor.
Bistå med ‘coping-strategier’
for
yngre/nyansatte ift. at vænne sig til en hård
tone i retten, et højt tempo og arbejdspres
samt evt. psykisk påvirkning fra sager. Dvs.
fokus ikke kun på faglig sparring men også
sparring omkring, hvordan man opbygger sin
‘teflon-kappe’. Dette kan være i form at både
centrale og lokale initiativer.
Arbejdspres og arbejdstilrettelæggelse
Iværksæt tiltag, der kan
lette sags-
/arbejdspresset
i kredsene, såfremt den
store sagstilgang forventes at fortsætte eller
fortsat stige. Hold fokus på skabe bedre
balance mellem arbejde og privatliv
særligt
hvad angår energi og/eller øget anerkendelse
for den nuværende arbejdsbelastning.
Sikre
mere indflydelse på arbejdstilrette-
læggelsen.
De lokale ledelser kan med
fordel arbejde videre med at sikre en højere
grad af indflydelse og øget fleksibilitet særligt
for anklagere og anklagerfuldmægtige. Øget
vidensdeling mellem kredsene om, hvordan
det kan lykkes, kan bidrage til dette.
Hav fokus på, at
oplæringsopgaven tager
tid for de erfarne anklagere,
og dermed
bistår til øget arbejdspres for denne gruppe.
Skab åbenhed omkring, at
normtid er et
gennemsnitsmål
dvs. der er ikke en
forventning om, at en uerfaren/nyere
anklagerfuldmægtig kun bruger normtiden på
en sag.
Skal rum for åbenhed omkring,
hvornår en
forberedelse er ‘god nok’
hvornår er 80%
ok, og hvornår skal det være 100%? Øget
åbenhed omkring det at begå ‘fejl’ eller lave
fejlskøn er væsentlig som led i at gøre op
med en oplevet ‘0-fejls kultur’.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0014.png
Karriereveje og fratrædelse
Skab
større transparens i
karrieremuligheder
i anklagemyndigheden,
særligt i forhold til avancement fra
anklagerstillingen og opad. Tydeliggør
kriterier og muligheder ift. specialisering og
ledelsesroller.
Overvej andre turnusmuligheder
for at
imødegå aktuel mangel på stillinger og skabe
tidligere afklaring for anklagere, der afventer
turnus.
Hav fokus på
fastholdelse i forbindelse
med overgange fra grundforløbet og op til
afslutning af turnus.
Det handler særligt om
at reducere usikkerhed / bekymring ift.
placering, opgaver og evt. hensyn til familie.
Arbejd med mere
systematisk opsamling
af feedback fra fratrædelsesinterview
centralt hold, herunder årsager til fratrædelse
og orlov, så viden herfra kan aktiveres bedre
strategisk.
6. Undersøgelsens metodiske baggrund
Undersøgelsen baserer sig på fire primære datakilder:
Registerdata
primært fra anklagemyndigheden selv, fx data for til- og afgang fra
anklagemyndigheden, personalesammensætning, sagsudvikling mv. Data er i enkelte
tilfælde suppleret med data fra eksterne kilder, fx DJØF eller Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor for at sammenligne med andre medarbejdergrupper.
Spørgeskemaundersøgelse
blandt ansatte jurister i anklagemyndigheden, hvor 69 pct.
pct. af anklagerne deltog. En række spørgsmål i spørgeskemaet er taget fra den
landsdækkende arbejdsmiljøundersøgelse, der årligt gennemføres af Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Hensigten er at muliggøre benchmark af resultater til
andre udvalgte professioner: jurister, læger, gymnasielærere, folkeskolelærere og
socialrådgivere.
Mobiletnografisk studie
blandt nuværende ansatte i anklagemyndigheden med
henholdsvis over og under 6 års anciennitet. I studiet var der fokus på arbejdsforholdene i
anklagemyndigheden.
Interview
med fratrådte medarbejdere og medarbejdere på orlov samt enkelte chefer med
personaleansvar.
I analysens hovedrapport kan man i appendiks læse mere om analysens metodiske grundlag.
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Orientering om ledelsesresumé og samlet rekrutterings-, fastholdelses- og fratrædelsesanalyse blandt anklagere, fra justitsministeren
2153877_0015.png
Epinion Aarhus
Hack Kampmanns Plads 1-3
8000 Aarhus C
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
Epinion Brussel
Brussel nationaal bus 25
1930 Zaventem
Belgium
E: [email protected]
Epinion Copenhagen
Ryesgade 3F
2200 Copenhagen N
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
Epinion Hamburg
Ericusspitze 4
20457 Hamburg
Germany
T: +43 (0)699 13180416
E: [email protected]
Epinion London
D'Albiac House (room 1015-1017)
Cromer Road, Heathrow central
area, Hounslow, TW6 1SD
T: +44 (0) 7970 020793
E: [email protected]
Epinion Malmö
Adelgatan 5
21122 Malmö
Sweden
E: [email protected]
Epinion Oslo
Biskop Gunnerus Gate 14
0185 Oslo
Norway
T: +47 90 17 18 99
E: [email protected]
Epinion Singapore
60 Paya Lebar Road
#08-43 Paya Lebar Square
Singapore
Epinion Stavanger
Klubbgaten 4
4006 Stavanger
Norway
T: +47 90 17 18 99
E: [email protected]
E: [email protected]
Epinion Stockholm
Terminal 4 plan 4
Office no. 4309B
19045 Stockholm/Arlanda
Sweden
E: [email protected]
Epinion Vienna
Hainburgerstrasse 20/7
1030 Kefnna
Austria
T: +43 (0)699 13180416
E: [email protected]
Epinion Vietnam
11th Fl, Dinh Le Building,
1 Dinh Le, Dist. 4, Hcmc
Vietnam
T: +84 28 38 26 89 89
E: [email protected]
15