Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2152231_0001.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
Økonomisk kriminalitet
Jan Reckendorff og Jens Henrik Højbjerg
6. februar 2020
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0002.png
Opgaveløsningen varetages af en lang række aktører i og uden for
Justitsministeriets koncern
Opgaver og
organisering
Efterforskningen og straffesagsbehandlingen af økonomisk
kriminalitet er organiseret i en række enheder i politiet og
anklageyndigheden
Justitsministeriet
Kriminalitets-
udviklingen
De tolv politikredse
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK)
Et landsdækkende center for it-relateret økonomisk
kriminalitet (LCIK)
De særlige efterforskningsfællesskaber (SEØ og SEV)
Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center og Nationalt
Kriminalteknisk Center.
Herudover samarbejder politiet og anklagemyndigheden
med en lang række aktører, f.eks. den finansielle sektor,
skattemyndighederne, konkurrencemyndighederne og
Erhvervsstyrelsen.
De 12 politikredse
De to regionale
statsadvokater
Rigspolitichefen
Rigsadvokaten
Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK)
Udviklingen i
sagsbeholdningen
LCIK og SEØ/SEV
2
Side
/
Der er en lang række kompetencer beskæftiget på området;
jurister, politibetjente, medarbejdere med økonomisk baggrund,
analytikere og administrative medarbejdere. Især politikredsene
oplever en udfordring med at have tilstrækkeligt af de rette it- og
økonomiske kompetencer.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0003.png
Økonomisk kriminalitet er i kraftig vækst
Opgaver og
organisering
Kriminalitets-
udviklingen
Samtidig med at kriminaliteten på en række traditionelle
kriminalitetsområder er faldende, er økonomisk kriminalitet i
kraftig vækst. Det gælder både mindre sager såsom bedrageri
via Den Blå Avis eller de helt store og komplekse sager,
eksempelvis Operation Greed, der er berammet til mere end 100
retsdage.
Samlet set er anmeldelserne af økonomisk kriminalitet til
politikredsene steget med ca. 58 pct. i perioden fra 2014 til 2019.
Når alle anmeldelser for 2019 er fuldt ud registreret i politiets
systemer, forventes stigningen fra 2014 til 2019 at være markant
højere.
Udviklingen drives af markant flere sager om it-relateret
økonomisk kriminalitet, som er steget med 188 pct. fra 2014 til
2018.
Samtidig har der gennem de seneste år også været en markant
vækst i de store sager i SØIK fra 79 i 2017 til 158 i 2019.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten forventer, at den økonomiske
kriminalitet, herunder økonomisk kriminalitet på tværs af
landegrænser, vil fortsætte med at stige.
Anmeldelser og sigtelser for økonomisk kriminalitet i politiet er
steget markant siden 2014
80.000
60.000
40.000
20.000
-
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Anm.
Prognose
Sigt.
Udviklingen i
sagsbeholdningen
Anm.: Anmeldelser og sigtelser i politiet, dvs. ekskl. SØIK.
Kilde: Rigspolitiet.
Der er sket en stigning i antallet af store sager, som behandles hos
SØIK
193
123
148
13
15
2017
Mindre sag
Kilde: Rigsadvokaten
2018
Stor sag
Meget stor sag
2019
3
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0004.png
Sagsbehandlingstiden og sagsbeholdningen er steget markant
Opgaver og
organisering
Sagsbehandlingstiden og -beholdningen for sager om
økonomisk kriminalitet i politikredsene er steget markant siden
2014.
Udviklingen i sagsbehandlingstiden skal ses i sammenhæng
med, at anmeldelser, der indeholder flere efterforsknings-
muligheder i form af blandt andet digitale spor, er stigende,
hvilket medfører en stigning i sagsbehandlingstiden.
De øgede efterforskningsmuligheder øger antallet af sager, der
skal efterforskes og behandles i politiet og anklagemyndigheden,
og påvirker dermed sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden.
Området er karakteriseret ved, at en del af anmeldelserne
”folder
sig
ud”,
når de bliver efterforsket. Det kan betyde, at der
opdages mere kriminalitet under efterforskningen af en sag.
Udviklingen i sagsbehandlingstiden og sagsbeholdningen i
politikredsene er tilsvarende steget siden 2014
Sagsbehandlingstid
Sagsbeholdning
300
250
200
150
100
50
-
2014 2015 2016 2017 2018 2019
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
-
201420152016201720182019
Kriminalitets-
udviklingen
Udviklingen i
sagsbeholdningen
Anmeldelse til sigtelse
Sigtelse til tiltale
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten
Sager uden sigtelser
Sigtelser uden tiltaler
4
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0005.png
Besøg i SØIK
Del 1: Introduktion til SØIK
Torsdag d. 6. februar 2020
Kirsten Dyrman, fg. statsadvokat
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0006.png
Kort om SØIK
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) blev oprettet i 1973.
Statsadvokatreform 2012: SØIK blev etableret (SAIS og SØK blev lagt sammen)
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0007.png
SØIK’s
sagsområde
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) har
på landsplan bl.a. ansvaret for efterforskning og strafforfølgning af sager om
økonomisk kriminalitet, når der er tale om sager:
der antages at have et særligt betydeligt omfang,
er et led i organiseret kriminalitet,
er udført ved anvendelse af særegne forretningsmetoder eller
på anden måde er af særlig kvalificeret karakter.
SØIK behandler sager både i byret og landsret.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0008.png
Enekompetence
SØIK har enekompetence i sager om:
hvidvaskloven
konkurrenceloven,
lov om finansiel virksomhed og
IPR-lovgivningen.
Derudover varetager SØIK efterforskningen og strafforfølgningen i særlige
internationale straffesager og sanktionssager, som ikke behandles af PET.
Desuden varetager SØIK opgaver med sporing af udbytte fra kriminalitet,
herunder ved bistand til kredsene med at opspore og beslaglægge udbyttet.
Herudover har Hvidvasksekretariatet i SØIK til opgave at modtage, analysere
og videreformidle nationale og internationale underretninger om mulig
hvidvask af udbytte fra strafbare forhold eller finansiering af terrorisme.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0009.png
Visitationskriterier
Som supplement til de hensyn, der fremgår af bekendtgørelsen om
forretningernes fordeling mellem statsadvokaturerne, anvendes følgende
støttekriterier ved vurderingen (visitering) af, om SØIK skal behandle en sag:
Tab (fra 0 til 10 point)
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
1. Signaturcases
2. Større sager
3. Mindre sager
Principielle eller særlige
juridiske problemstillinger
(fra 0 til 20 point)
Selskabs- og
personstrukturer (fra 0 til 10
point)
Kredsoverskridende
kriminalitet (fra 0 til 10 point)
Samfundsmæssig betydning
(fra 0 til 10 point)
International karakter (fra 0
til 10 point)
Børsnoterede selskaber (fra
0 til 10 point)
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0010.png
Anmeldelser og sagsbeholdning i SØIK
10
Stigning fra 2017 til 2019 i antallet af anmeldelser på 64 pct.
Stigning fra 2017 til 2019 i sagsbeholdning (antallet af verserende sager) på 57
pct.
Fordobling i antallet af underretninger til Hvidvasksekretariat fra ca. 25.000 i
2017 til over 53.000 i 2019.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0011.png
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
Figur 2. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid SØIK for 2017-2019 i dage kurve
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0012.png
Del 2: Straffesager i SØIK
SØIK´s efterforskningsmodel
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0013.png
HeSaLight-sagen
10.02.2020
Her skriver du din
præsentations navn.
Sagens forløb
fokus på effektivt forløb i straffesagskæden
•Marts
2016
•Sep.
2016
•Sep.
2016
Erhvervsstyrelsen indleder en undersøgelse af HeSaLight
Erhvervsstyrelsen anmelder sagen til SØIK
Efterforskningen indledes og løber frem til hovedforhandlingen
Sagsbehandlingen har været tilrettelagt både som en fremadrettet (proaktiv)
efterforskning og en bagudrettet efterforskning
Projektorienteret og tværfaglig arbejdsform
Telefonaflytninger
Internationalt samarbejde
Sporing og beslaglæggelse af tiltaltes udbytte ved kriminaliteten
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0014.png
HeSaLight-sagen
Sagens forløb
fokus på effektivt forløb i straffesagskæden
•Jan.
2018
•April
2018
SØIK anmoder Retten i Roskilde om forhåndsberammelse
Anklageskrift
Hovedforhandlingen ved Retten i Roskilde
•Sep.
2018-jan. 2019
•Jan.
2019
•Jan.
2020
SØIK anmoder Østre Landsret om berammelse af ankesag
Ankesagen indledes ved Østre Landsret
Ved byretten idømt 7 års fængsel og en tillægsbøde på ca. 15 mio. kr. for:
Dømt for bedrageri og dokumentfalsk for ca. 351 mio. kr., mandat- og skyldnersvig af særlig
grov beskaffenhed (til dels forsøg) for ca. 48 mio. kr. samt momssvig af særlig grov karakter
over for statskassen for ca. 15 mio. kr.
Konfiskation af ca. 45 mio. kr. hos tiltalte og hans nærtstående.
Frakendelse af retten til at drive selskab med begrænset hæftelse.
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0015.png
Den særlige metode i SØIK
Forudgående planlægning samt dokumentation for sags-
behandlingens kvalitet og effektivitet.
Historisk fokus på fremdrift og tilskæring.
”Milepælssager” –
koncept fra SØK til politikredsene.
Best practice for større økonomiske sager
men dele af
principperne kan også anvendes i andre større sager
.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0016.png
Projektdokument
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0017.png
Projektgruppen
PROJEKTGRUPPEN
EFTER-
FORSKERE
PROJEKT-
LEDEREN
ANKLAGERE
Strategisk
ledelse
Styre-
gruppe
Projektgruppe
med
projektleder
ØKONOMISKE-
SPECIAL-
KONSULENTER
KONTOR-
MEDARBEJDERE
AD HOC
MEDARBEJDERE
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0018.png
Udfordringer i SØIK i forbindelse med
efterforskning af SØIK-sager
Inddragelse af kompleks lovgivningen uden for
strafferetten og forståelse af forretningsforhold
Bevisindsamling og analyse af materiale mere kompleks
Internationalt samarbejde næsten altid nødvendigt
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0019.png
Snitflader mellem SØIK og andre embeder
Visitationsordningen og gråzonesager. Samarbejde med
politikredse, efterforskningsfællesskaber og PET om
konkrete sager.
SØIK understøtter med kompetencer.
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0020.png
Del 3: Besøg i
Hvidvasksekretariatet
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0021.png
LCIK
LANDSDÆKKENDE CENTER FOR IT-RELATERET ØKONOMISK KRIMINALITET
Landsdækkende center for it-relateret
økonomisk kriminalitet (LCIK)
JØRGEN BERGEN SKOV
FEBRUAR 2020
2020
10. FEBRUAR
21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0022.png
HVORFOR BLEV LCIK ETABLERET?
Sikring af en professionel
borger- og
virksomhedsbetjening
Ensartet og effektiv
straffesagsbehandling på
tværs af landets
politikredse
Modtagelse af
anmeldelser, visitation og
indledende
efterforskning
Bedre mulighed for at
efterforske
gerningsmændende til
organiseret it-relateret
økonomisk kriminalitet
og styrke den
forebyggende indsats
22
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0023.png
ENSRETNING AF IT-RELATERET ØKONIMISK KRIMINALITET
LCIK
23
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0024.png
FIRE OVERORDNEDE PERSPEKTIVER
Borgerperspektivet
Virksomhedsperspektivet
Kredsperspektivet
Fremtidsperspektivet
24
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0025.png
SAGSSCOPE FOR LCIK
Samhandel
Misbrug af betalingskort
Kontaktbedrageri mod borgere
Kontaktbedrageri mod
virksomheder/foreninger
Misbrug af adgang til
netbank/betalingstjenester
Afpresning
(Ransomware og masseafpresning)
Bedrageri mod finansielle
institutioner og kreditgivere
25
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0026.png
ANMELDELSER FORDELT PÅ SØGENØGLER i 2019
Andet
4%
Misbrug af adgang til
netbank
6%
Fuphjemmesider
1%
Kontaktbedrageri mod
virksomheder
3%
Kontaktbedrageri mod
borgere
7%
Samhandel
36%
Afpresning
7%
Bedrageri mod finansielle
institutioner og kreditgivere
12%
Misbrug af
betalingskortoplysninger
22%
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0027.png
UDVIKLING I ANMELDELSER OG PRODUKTION I 2019
9000
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
1. kvartal
2. kvartal
Anmeldelser
Side
/
3. kvartal
Behandlede sager
4. kvartal
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0028.png
UDVIKLING I SAGSBEHOLDNING i 2019
25000
20000
15000
10000
5000
0
1. kvartal
Side
/
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0029.png
OVERSENDTE SAGSPAKKER OG FORHOLD I 2019
Total for perioden:
Sagspakker: 1.610
Forhold: 5.612
NJYL 01
Sagspakker: 88
Forhold: 408
ØJYL 02
Sagspakker: 267
Forhold: 1049
MVJYL 03
Sagspakker: 145
Forhold: 496
SØJYL 04
Sagspakker: 138
Forhold: 482
SSJYL 05
Sagspakker: 102
Forhold: 281
FYN 06
Sagspakker: 160
Forhold: 788
Grønland 13
Sagspakker: 0
Forhold: 0
Normtid 0
SEØ
Sagspakker: 20
Forhold: 384
NSJÆL 09
Sagspakker: 148
Forhold: 429
KBHV 10
Sagspakker:114
Forhold:273
KBH 11
Sagspakker:204
Forhold: 534
MVSJ 08
Sagspakker:109
Forhold:249
SSJÆL 07
Sagspakker: 112
Forhold:236
BNHLM 12
Sagspakker: 3
Forhold: 3
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0030.png
OVERSENDTE SAGSPAKKER OG FORHOLD I 2019
Nordjyllands Politi
7,3%
Særlig Efterforskning Øst;
6,8%
Nordsjællands Politi
7,6%
Østjyllands Politi
18,7%
Københavns
Vestegns Politi
4,9%
Københavns Politi
9,5%
Midt- og Vestjyllands
Politi
8,8%
Midt- og Vestsjællands
Politi
4,4%
Sydsjælland og Lolland-
Falsters Politi
4,2%
Bornholms Politi
0,1%
Fyns Politi
14,0%
Sydøstjyllands Politi
8,6%
Syd- og Sønderjyllands
Politi; 5,0%
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0031.png
Et eksempel på en sag/sagspakker til Østjyllands Politi fra LCIK
(Kontaktbedrageri mod borgere)
(Datingsvindel)
Bedrageri mod finansielle
institutioner og kreditgivere
5 forhold af bedrageri anmeldt 23/9-2019
12/11-2019 via den elektroniske
selvbetjeningsløsning
Lån optaget i forskellige kvinders identitet efter at have franarret dem deres NemID
Sammenkædet i LCIK på baggrund af gerningsmandens telefonnummer og
kontonummer. Gerningsmandens identitet afsløret via kontonummeret
Sagspakkerne oversendt til Østjyllands Politi den 22/11-2019
31
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0032.png
ØSTJYLLANDS POLITI
Østjyllands Politi
Efterforskning af økonomisk kriminalitet
KLAUS ARBOE RASMUSSEN
6. FEBRUAR 2020
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0033.png
”Sagsspænd” i sager om økonomisk
kriminalitet
Fra simple sager tæt på borgerne
Til komplicerede efterforskninger som kræver
specialkompetencer
Offentlige ansatte, der via embedsmisbrug og
bedrageri tilegner sig større pengebeløb.
Grundejerforeningens kassér, der begår
underslæb og tilegner sig 5.000 kr. af
foreningens midler
Det lille tømrerfirma, der laver sort
arbejde for en kunde
Bedrageri via nettet, hvor borgerne
svindles i.f.m. køb af koncertbilletter
Kommanditselskaber i skattely på eksotiske
ø’er med lovgivning, der beskytter selskaberne
CEO fraud, hvor virksomheder bedrages til at
overfører millionbeløb til udenlandske konti
Momsunddragelse og mindre moms-
karruseller
33
Side
/
Større projektefterforskninger
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0034.png
ØSTJYLLANDS POLITI
Særlig Efterforskning Vest
De to særlige efterforskningsfællesskaber
Klaus Arboe Rasmussen
Fokus på
den økonomiske vinding i den organiserede kriminalitet
efterforskningsværktøjerne i den overvejende proaktive efterforskning
værdibeslaglæggelsen
6. FEBRUAR 2020
Side
/
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0035.png
De to efterforskningsfællesskaber
Bekæmpelse af
den specialiserede og organiserede kriminalitet
begået af Organiserede kriminelle grupper og
netværk
Rocker/bande
Indbrud i privat beboelse
Omrejsende kriminelle.
National og regional sammenhæng
Regionale operationsområder
Kreds- og landegrænseoverskridende
kriminalitet
Overordnet national styring og koordinering
Den økonomiske vinkel
Typisk store værdier i den organiserede
kriminalitet
Typisk en anden form for økonomisk
kriminalitet
Økonomien som betaling for ulovlige varer
typisk narkotika, våben eller designervarer
Den ulovlige økonomi er ofte i kontanter
35
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 258: Materiale fra udvalgets besøg hos SØIK den 6/2-20
2152231_0036.png
Spørgsmål ?
Side
/