Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 256
Offentligt
2151045_0001.png
NOTAT
DATO:
17. februar 2020
SAGSBEHANDLER:
TLM/PR
TIL:
Retsudvalget
Input til retsudvalget om det kommende politiforlig, domstolsområdet og optimering af
straffesagskæden fra HK Stat, HK Politiet og Anklagemyndigheden og HK Danmarks Domstole
Hovedpointer
se uddybning i bilag 1
1. Politiet og Anklagemyndighedens område:
Fortsæt opgaveglidning i Politiet i ny flerårsaftale
1
forsigtigt anslået kan ca. 300 betjente aflastes til
egentligt politiarbejde til en lavere pris (se landsklubbens notat om dette)
Brems den begyndende ”omvendte” jobglidning på Politiets område –
og afværg massefyringer
Færre HK’ere i Politiet = færre betjente nær borgerne.
Flere politifolk = flere administrative opgaver = behov for flere HK’ere
Sikring af finansieringen til besættelse af de ledige HK-stillinger på Politiets område
100 ekstra HK’ere til Anklagemyndigheden til aflastning af anklagere mv.
Omprioriteringsbidrag fjernes permanent
”Akutpuljen” ved anklagemyndigheden er også relevant for HK-området
2. Domstolenes område:
Afskaf omprioriteringsbidraget på 1,2 procent på domstolenes område
100 ekstra HK’ere til domstolene
Fokus på HK’ernes fremtidige opgaver ved domstolene (prioritér ”Fremtidsrapporten”)
3. Optimering af straffesagskæden i et administrativt og sagsbehandlende perspektiv:
Kulegrav straffesagskæden i et administrativt og sagsbehandlende perspektiv og indtænk uddannelse
og kompetenceudvikling
Se uddybning nedenfor samt i yderligere bilag.
Flere oplysninger ved analysechef i HK Stat
Thomas Lynge Madsen ([email protected]) eller
61554465.
1
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2014/Styrket%20politi_aftale.pdf
og
https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/REU/bilag/210/index.htm
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Materiale fra HK Stat Danmark og HK Politiet og Anklagemyndigheden samt HK Danmarks Domstole
2151045_0002.png
Bilag 1
uddybning af pointer
1. Politiet og Anklagemyndighedens område:
Fortsæt opgaveglidning i Politiet i ny flerårsaftale:
Fortsæt den succesrige indsats i Politiet fra sidste
flerårsaftale omkring opgaveglidning
2
i den kommende aftale, så HK’ere i højere grad kan varetage
administrative opgaver i stedet for politiansatte og dermed frigøre værdifuld politifaglig tid. Er også relevant
på Anklagemyndighedens område ift jurister, politiansatte mv. Sørg for lønsumsfinansiering. Landsklubben
vurderer, at ca. 300 politi-årsværk kan frigøres fra administrative opgaver.
Brems den begyndende ”omvendte” jobglidning på Politiets område –
og afværg massefyringer i
Politiet:
I disse måneder begynder flere og flere politifolk igen at løse administrative opgaver på grund af
den anstrengte økonomi og de kommende massefyringer
med en anden faglighed og til en dyrere pris
og samtidigt afskærmes fra politifagligt arbejde. Samtidigt skal der fyres mange civile. Det bør undgås
fx
ved særskilt finansiering samt tiltag ift det kommende forlig.
Færre HK’ere i Politiet = færre betjente nær borgerne:
Undgå HK-fyringer
og/eller færre HK’ere ved
Politiet:
Færre administrative HK’ere medfører mindre tid til politiarbejde, juridisk arbejde mv. Der er
snarere behov for en oprustning. Flere betjente skal således medføre lønsum hertil.
Flere politifolk = flere administrative opgaver = behov for flere HK’ere
(ikke færre):
Flere politifolk
medfører flere sager og flere administrative opgaver
og der er er dermed også behov for flere HK-
medarbejdere, hvis det skal blive en succes med oprustningen. Ellers kommer de flere betjente til at sidde
bag skrivebordene.
Sikring af finansieringen til besættelse af de ledige HK-stillinger på Politiets område:
Der er ganske
mange ledige, allerede oprettede HK-stillinger på Politiets område. De administrative opgaver findes fortsat
og derfor lægger de administrative opgaver bag skrivebordene beslag på tid fra politiansatte.
100 ekstra HK’ere til Anklagemyndigheden:
Prioritér særskilt 100 ekstra HK’ere på
Anklagemyndighedens område ifm politiforlig
også ift at overtage en større del af de juridiske
medarbejderes opgaver på en effektiv måde.
Omprioriteringsbidrag:
Fasthold en fremadrettet fjernelse af omprioriteringsbidraget på Politiet og
Anklagemyndighedens område (og afskaf omprioriteringsbidraget på domstolenes område på 1,2 procent
årligt (er jo lavere end de gængse 2 procent pga. at dommernes antal er fastlagt i retsplejeloven).
”Akutpuljen” og HK-området:
ift
”Ift ”akutpulje” fra FL20 til Anklagemyndighedens område. Ministeren
har fastslået, at puljen også kan anvendes på HK-området.
2. Domstolenes område:
Omprioriteringsbidrag:
Afskaf omprioriteringsbidraget på domstolenes område på 1,2 procent årligt. Det
rammer primært den administrative opgavevaretagelse og belaster således dommere og andre jurister
med administrative opgaver
jf. også formanden for Dommerforeningen.
100 ekstra HK’ere til domstolene:
Prioritér 100 ekstra HK-årsværk på domstolsområdet i forhold til den
civile forberedelse, 37 dages-fristen og VVV-fokus.
HK’ernes fremtidige opgaver ved domstolene:
På domstolenes område bør arbejdet med HK’ernes
fremtidige opgaver prioriteres og finansieres (”Fremtidsrapporten)
3
af hensyn til at sikre effektive
sagsgange ved domstolene.
2
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2014/Styrket%20politi_aftale.pdf
og
https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/REU/bilag/210/index.htm
3
Rapport om kontorpersonalets fremtidige roller og opgaver ved retterne (august 2016)
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Materiale fra HK Stat Danmark og HK Politiet og Anklagemyndigheden samt HK Danmarks Domstole
2151045_0003.png
3. Optimering af straffesagskæden i et administrativt og sagsbehandlede perspektiv:
Kulegrav straffesagskæden og dens administrative og sagsbehandlede processer og indtænk
uddannelse og kompetenceudvikling:
o
Justitsministeriets igangværende indsats omkring optimering af straffesagskæden bør i endnu
højere grad fokusere på den mest optimale og omkostningseffektive, administrative og
sagsbehandlende opgavevaretagelse internt i myndighederne og på tværs og organiseringen
heraf. Det kunne fx ske ved at arbejde med det såkaldte LEON-princip (Laveste Effektive
Omkostningsniveau). Det vil kunne frigøre værdifuld tid til politifolk, anklagere, dommere,
fængselsbetjente mv. og sikre en mere smidig straffesagskæde samt medføre en billigere
opgaveløsning.
Vi foreslår derfor, at ministeriet iværksætter en kulegravning af straffesagskæden med særligt
fokus på administrative og sagsbehandlende opgaver og organiseringen heraf. Indsatsen skal
supplere den igangværende indsats omkring straffesagskæden ift digitalisering, regelforenkling,
lovændringer mv. med henblik på at kunne understøtte, at politiansatte, jurister, fængselsbetjente
og andre faggrupper på ministerieområdet får mest mulig tid til deres kerneopgaver i stedet for at
anvende for megen tid på administrative og sagsbehandlende opgaver.
Indsatsen kunne bl.a. fokusere på følgende spørgsmål:
I hvilket omfang kan der frigøres tid fra politifaglige medarbejdere, jurister og andre
medarbejdere på Justitsministeriets område ved en ændret og mere hensigtsmæssig
administrativ
og
sagsbehandlende
opgavevaretagelse
og/eller
ændret
personalesammensætning i forhold til administrative og sagsbehandlende opgaver og/eller
ændringer i forhold til organisering af det administrative og sagsbehandlende område på
ministerområdet? F.eks. ved hjælp af eksisterende og/eller tilførte administrative og
sagsbehandlende medarbejdere og/eller enheder, som kan frigøre tid til politifaglige og
juridiske opgaver mv.
o
o
o
En overvejelse kunne være, at administrative og sagsbehandlende opgaver på ministerieområdet,
som fx ikke direkte fordrer en juridisk, politifaglig eller akademisk uddannelse mv., i videre omfang
kunne håndteres af andre administrative medarbejdergrupper, så politifolk, jurister mv. i højere
grad kan løse opgaver, der direkte fordrer en juridisk, politifaglig eller anden uddannelse. Det kan
være egentlige administrative opgaver men også sagsforberedende/sagsbehandlende opgaver
mv.
Det bør også overvejes om der kan igangsættes uddannelsestiltag, der kan sikre en mere smidig
straffesagskæde i den forbindelse.
o
Flere oplysninger ved analysechef i HK Stat
Thomas Lynge Madsen ([email protected]) eller
61554465.