Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Socialtilsyns kompetence til at godkende og
føre tilsyn med tilbud, der indgår i en
koncern
Til Retsudvalgets orientering vedlægger jeg i anonymiseret form en redegø-
relse, som jeg i dag har sendt til Social- og Indenrigsministeriet, Ankestyrel-
sen og Socialtilsyn Nord.
Redegørelsen udspringer af en konkret sag, hvor Socialtilsyn Nord havde
truffet afgørelse om ophør af godkendelse af et botilbud, der indgik i en kon-
cern.
I sagen opstod der et spørgsmål om socialtilsynets kompetence, fordi botil-
buddet lå i Hjørring Kommune, og Hjørring Kommune er den kommune, der
varetager funktionen som socialtilsyn i Region Nordjylland.
Ombudsmanden udvidede sin undersøgelse til også at angå socialtilsynenes
kompetence i forhold til tilbud, der indgår i en koncern, og hvor den kom-
mune, der varetager tilsynsfunktionen, har indgået aftale med tilbuddet om
køb af samtlige pladser (driftsaftale).
Som det fremgår af redegørelsen, må jeg lægge til grund, at myndighederne
har følgende opfattelse af kompetencespørgsmålet i forhold til tilbud, der ind-
går i koncerner:
Hvis en koncerns hovedadresse ligger i eksempelvis Region Nordjylland,
men uden for Hjørring Kommune, vil Socialtilsyn Nord være kompetent
over for bl.a.
-
-
Tilbud i koncernen, som fysisk ligger i Hjørring Kommune, og
Tilbud i koncernen, som Hjørring Kommune måtte have indgået af-
tale med om køb af samtlige pladser (driftsaftale).
28. januar 2020
Dok.nr. 18/04744-46/LPU
Dok.nr. 19/04465
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 2