Til omdeling til Retsudvalgets medlemmer.
Kære retsudvalg
Tak for foretrædet i går, hvor jeg fik lejlighed til kort at orientere jer om den aktuelle situation
og fremsætte min opfordring til jer om at tage politiske initiativer for at revitalisere
retshjælpen. En skam dog, at der var 23 medlemmer af udvalget, der ikke deltog.
Jeg blev opfordret til at fremkomme med konkrete forslag til forbedringer for
retshjælpsinstitutionerne, eventuelt midlertidigt, der kunne gennemføres umiddelbart, uden at
afvente resultatet fra en eventuel lovforberedende arbejdsgruppe, der skal gennemarbejde
hele området med retshjælp og access to justice.
Da jeg forstod, at der var nye medlemmer udvalget, der ønskede yderligere information om
det historiske forløb op til i dag genfremsender jeg vedhæftet mit
Lovforslag til Lov om
Retshjælp
(REU, 2016-17, Alm.del, Bilag 132, 20. januar 2017), der fortsat er et bud på en
samlet koordineret model for den førprocessuelle retshjælp, der formodentlig godt ville kunne
igangsættes inden for den nuværende økonomiske ramme, selv om den senere udvikling har
medført, at problematikken med tiltrækning, uddannelse og fastholdelse af frivillige rådgivere
bør behandles og indarbejdes.
Under Justitias høring i Landstingssalen foreslog Rune Lund (daværende retsordfører for EL) at
I eventuelt kunne nedsætte en Parlamentarisk Arbejdsgruppe til at samle og fremsætte
forslag. Det kunne også være en anden form for formel/uformel arbejdsgruppe, som kunne
fastsætte rammerne for de mulige midlertidige ændringer og indsamle og vurdere forslag fra
alle retshjælpsinstitutioner og andre.
Men jeg skal her vende tilbage med mine umiddelbare forslag vedrørende
retshjælpsinstitutionerne.
Forslag der ikke kræver økonomi, men alene ændringer i loven/bekendtgørelsen:
1. Fjerne trinopdelingen trin 1-3, og lav eventuelt 2 nye: Umiddelbar retshjælp og
Videregående retshjælp.
2. Fjern undtagne sagstyper og kravet om, at alle retshjælpsinstitutioner skal kunne
rådgive om alle retsområder. Blot skal deklarationen være tydelig. Tillad
landsdækkende retshjælpstilbud. Tillad andre henvendelsesmåder end personlig og
tillad praktisk bistand som partsrepræsentation til småsagsprocessen.
3.
Undgå ”dobbeltdækning” i retshjælp ved at genindføre nedlæggelse af Offentlig
retshjælp ved advokat i byer, hvor der er velfungerende og veletablerede
retshjælpsinstitutioner jf. (tidligere Højesteretspræsident) Børge Dahl i særudtalelse,
bilag A i Beretning fra Arbejdsgruppen om statstilskud til private retshjælpsinstitutioner
(1978), og overfør de sparede penge til Retshjælpspuljen.
4.
Beskyt begrebet ”retshjælp” så det er muligt med kampagner.
5. Fjern økonomigrænserne for aktivitetstilskud på trin 2 og 3, de er
administrationskrævende og betyder i praksis alligevel ikke det store.
6. Fjern nuværende opdeling af mulige støtteberettigede udgifter, fastsæt klarere
tilskudsgrundlag og tillad smidigere brug af pengene, f.eks. personaleomkostninger - alt
ud fra et princip om at tilskuddet skal skabe optimale rammer for frivillig indsats.
7. Fjern eller effektiviser aktivitetstilskuddet.
8. Lave om på tidspunkt for ansøgning/bevilling (til forud for det pågældende driftsår).
9. Tillade regnskabsmæssig aktivering og løbende afskrivninger på anlægsaktiver mv.
10. Der skal stilles krav om, at alle støttede retshjælpsinstitutioner løbende skal oplyse
deres adresse/kontaktdata til et centralt ajourført opslagssted.