Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 210
Offentligt
Forslag til Lov om Retshjælp
fremsat af advokat Ole Dueholm i januar 2017
Baggrund
På Folkemødet i 2014 afholdt Silkeborg Retshjælp en Rundbordssamtale mellem aktører på
retshjælpsområdet i Advokatsamfundets telt med deltagelse fra de to advokatorganisationer,
Forsikring og Pension og retshjælpsorganisationer. Der blev talt om bl.a. den manglende politi-
ske opmærksomhed omkring løsninger på befolkningens retshjælpsbehov og at det var svært
at opnå politikernes øre til forslag af forbedringer på området, bl.a. fordi der var flere forskel-
lige og indbyrdes inkommensurable lovgivninger og yderst forskellige aktører. Stemningen var
noget opgivende indtil det blev oplyst, at der var tidligere gode erfaringer med at aktørerne på
et område i fællesskab fremlagde et forslag for politikerne. Efter dette gennembrud i samtalen
blev der i begejstring nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse fra alle aktører på retshjælps-
området, der skulle forsøge at nytænke området og fremkomme
”forslag til en ny og styrket
retshjælpsordning, der sikrer borgerne en landsdækkende og reel adgang til retshjælp og der-
med i højere
grad bidrager til at sikre lighed i befolkningen i forhold til retssikkerhed. … Ar-
bejdsgruppens forslag skal tage højde for, hvad der vil kunne gennemføres indenfor de eksi-
sterende økonomiske rammer for retshjælpsordningerne og udenfor disse rammer. …
Afrap-
porteringen bør i det omfang, det er muligt, tillige indeholde forslag til ændrede regler mv.”
[citeret fra arbejdsgruppens kommissorium].
Efter sommerferien blev arbejdsgruppen nedsat med medlemmer fra Advokatsamfundet, Dan-
ske Advokater, Advokatvagterne, Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder, For-
sikring og Pension, en retshjælpsforsker, og repræsentanter fra 3 retshjælpsinstitutioner, der-
under Silkeborg Retshjælp.
Arbejdsgruppen arbejdede herefter gennem 2 år og med mange møder med problemstillin-
gerne indtil juni 2016, hvor advokatorganisationerne opløste gruppen fordi arbejdet var kørt
fast. Samtidig nedsatte advokatorganisationerne en ny arbejdsgruppe med deltagelse fra alle
de hidtidige deltagende organisationer alene med undtagelse af retshjælpsorganisationerne.
Denne formindskede arbejdsgruppe har netop afgivet sin Rapport om Retshjælp.
Nærværende forslag er en lettere bearbejdet udgave af en forslag som blev fremsat for den
oprindelige arbejdsgruppe. Forslaget er udformet som er lovforslag, dels for at følge oplægget i
det oprindelige kommissorium, og dels lidt for sjov. Forslaget er ikke for alvor tænkt som et
lovforslag og er slet ikke gennemarbejdet på en måde som må kræves til et lovforslag.
Forslaget er mit helt personlige forslag. Elementer i det har været drøftet i Silkeborg Rets-
hjælp, med andre retshjælpsinstitutioner og med enkelte retspolitikkere. Men forslaget, både
enkeltelementer og helheden, er alene mit og udtrykker ikke og kan ikke tages til indtægt for
holdninger eller synspunkter fra nogen andre. Forslaget er derfor alene funderet på mine per-
sonlige erfaringer og oplevelser, der bl.a. er: jurist siden 1981, advokat siden 1985, indehaver
af egen selvstændig lille provinsadvokatvirksomhed siden 1987, derunder Småsagsadvokaten
2011-13, deltager i Silkeborg Advokatvagt i perioden fra 1987 til nedlæggelsen i 2010 og an-
svarlig for Silkeborg Retshjælp, tidligere Arbejdernes Retshjælp i Silkeborg, siden 1989. Jeg
har således i mange år virket aktivt indenfor alle de områder, der udbyder retshjælp, advokat-
praksis på pro bonovilkår, Offentlig retshjælp ved advokat, advokatvagt og retshjælpsinstitu-
tion.
Jeg er opmærksom på, at man skal fatte sig i korthed, når man henvender sig til bl.a. politi-
kere. Nærværende forslag er ikke kort, men dog så kort som jeg har kunnet gøre det, hvis det
skal være seriøst - beklager.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Indledning
Den nuværende retshjælp er på ingen måde velfungerende.
Dels er den opsplittet for forskellige adskilte former, Offentlig Retshjælp ved Advokat, Advo-
katvagter og Retshjælpsinstitutioner, der virker efter forskellige regler og uden indbyrdes sam-
menhæng, med aktører, der ikke trods intentioner herom samvirker, og snarere rivaliserer.
Dels er der med den seneste regelændring indført begrænsninger, navnlig for Offentlig Rets-
hjælp ved Advokat, der gør regelsættet meget mindre anvendelig i det praktiske retshjælpsar-
bejde.
Og dels, og navnlig, er advokaterne og i tiltagende grad helt på vej ud af retshjælpsarbejdet.
Det fremgår af undersøgelser, at en stadig faldende andel af advokater overhovedet er interes-
seret i retshjælpsarbejde. Hertil kommer at advokater altid, og igen i tiltagende grad, finder
honoreringen af retshjælpsarbejdet utilfredsstillende, og det i en grad, hvor de fleste advoka-
ter, der trods alt fortsat giver retshjælp, gør det på ren pro bono-basis, fordi honoraret end
ikke dækker det administrative arbejde, der er forbundet med at anvende regelsættet. Advo-
katernes manglende motivation for og deltagelse i retshjælpsarbejdet gælder navnlig for Of-
fentlig Retshjælp ved Advokat, der snart har udlevet sig selv og er blevet næsten ikke-eksiste-
rende, men gør sig også gældende i forbindelse med Advokatvagterne, der lider under mang-
lende tilslutning, hvorfor antallet af advokatvagter er støt faldende. Således er det offentliges
udgift til Offentlig Retshjælp ved Advokat faldet fra 21,5 mio.kr. i 2006 (året før de nye regler
trådte i kraft) til 5,8 mio.kr i 2015.
I den tilsvarende periode er det offentliges udgift til Retshjælpsinstitutioner og Advokatvagter
steget fra 9,1 mio.kr. til 21,1 mio.kr. med en underliggende stigning i antal retshjælpssø-
gende, der endda er steget endnu mere.
Så den nugældende ordning er ikke velfungerende og trænger til en revitalisering.
Hovedelementer
Udgangspunktet for forslaget er
de rådsøgendes retshjælpsbehov,
og, på grund af de
knappe ressourcer, at sikre
mest mulig retshjælp
til
flest mulige
for de til rådighed væ-
rende penge.
Omfanget af de rådsøgendes retshjælpsbehov er en yderst ukendt størrelse, idet der ikke som
f.eks. i Norge i Danmark har været foretaget regelmæssige undersøgelser heraf. Men ifølge de
involverede er loftet i hvert fald endnu ikke tilnærmelsesvist nået. Typen af de rådsøgendes
retshjælpsbehov er mere kendt, idet f.eks. retshjælpsinstitutionerne anfører deres konkrete
erfaringer herom i deres årsberetninger, og omfatter flere væsentlige områder, end de, der i
dag er omfattet af tilskudsmulighederne.
Var der fuldt tilstrækkelige midler eller var der tilstrækkelige mange villige advokater, der var
indstillet på at yde nødvendig retshjælp på næsten pro bono-basis ville der ikke være et pro-
blem. Men i den virkelige verden vil mest muligt retshjælp til flest mulige for pengene nødven-
digvis indebære bl.a. at de rådsøgendes retshjælpsbehov skal løses på det lavest og billigst
mulige kvalificerede grundlag. Og altså at man ikke skal løse alle problemerne på samme
måde (læs af advokater, der i praksis vil være overkvalificerede til en lang række af rets-
hjælpsproblemerne og ikke vil kunne stilles rent fagligt af mange af de nødvendige ekspeditio-
ner).
Forslaget er bygget op omkring 3 hovedressourcer:
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
-
-
-
Engagerede ildsjæle
Studerende
Advokater
Ildsjæle
Lige siden retshjælpsarbejdets begyndelse i slutningen af 18. hundredtallet har det været præ-
get af ildsjæle. Dette har også været nødvendigt fordi retshjælpsområdet, uvist af hvilken år-
sag, og i modsætning til næsten alle andre sammenlignelige samfundsmæssigt nødvendige
områder, har været udgrænset til et samfundsområde, der forventes dækket af frivillig indsats
i modsætning til en aflønnet samfundsopgave. Og ildsjæle er en afgørende motor for frivilligt
arbejde.
Ildsjæle kan levere en engageret og fantastisk indsats, men det kræver et vist mål af imøde-
kommelse med ordentlige rammebetingelser. Hvis det bliver alt for vanskeligt i alt for lange
perioder, brænder ildsjælene ud. Og er de først brændt ud, er de overordentlig vanskelige at
aktivere igen.
(Grundlaget for de fleste af de nuværende retshjælpsinstitutioner er lokale ildsjæle. Det rejser
så imidlertid det andet problem, at ildsjæle ofte er egenrådige og noget anarkistiske, og der-
med vanskelige at organisere i en entydig retning.)
Studerende
Det er erfaringen fra retshjælpsinstitutionerne (og fra udlandet), at jurastuderende repræsen-
terer et helt oplagt potentiale for at yde retshjælp.
Det er en ægte win win-situation. Retshjælpsarbejdet tilføres en masse villig og [på lange
stræk tilstrækkelig] kompetent arbejdskraft, der vil lægge en betydelig frivillig arbejdsindsats
til gengæld for at opnå læring om det praktiske retsliv til at udvide og komplementere udbyttet
at den teoretiske uddannelse på universiteterne. Læringselementet for de studerende er derfor
et selvstændigt vigtigt element.
Hvis deltagelse i retshjælpsarbejde var meriterende [eller obligatorisk] ville det naturligvis øge
tiltrækningen.
Der tænkes navnlig på jurastuderende, men andre grupper af studerende vil muligvis også
kunne bringes i spil.
De studerende repræsenterer i øvrigt også en vis mobilitet, særligt hvis den spædes med mo-
bilitetsfremmende ordninger.
Advokater
Advokater har alle de faglige og praktiske forudsætninger for at yde optimal retshjælp. Der er
en tradition blandt advokater for på hel/delvis pro bono-basis at yde retshjælp. Men der er
også en modtendens, hvor advokatstanden erhvervsmæssigt mere og mere interesserer sig for
andet end at bidrage til at dække befolkningens retshjælpsbehov, hvis det ikke er erhvervs-
mæssigt lønsomt.
De interesserede advokater er derfor en ressource i retshjælpsarbejdet, men sparsom og skal
derfor anvendes mest hensigtsmæssigt med blik for helheden.
Retshjælpstrinene
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Den nuværende retshjælp ydes i trin. Det foreslås at ændre trinene således:
-
Umiddelbar retshjælp
svarende til det nuværende trin 1. Det vil sige umiddelbar
mundtlig retshjælp til enhver ikke-erhvervsdrivende om ethvert retsspørgsmål som for-
udsat i retsplejeloven. Har til formål at kvalificere og vurdere et eventuelt juridisk pro-
blem og angive mulige reaktionsmuligheder.
Videregående retshjælp
omfatter videregående rådgivning og sagsbehandlingsbi-
stand
i princippet også til enhver ikke-erhvervsdrivende om ethvert retsspørgsmål -
hvor der ved hjælp af nødvendig sagsbehandling kan skabes klarhed over og eventuelt
findes løsning på rådsøgendes problem på det lavest mulig niveau. Og videre, hvor det
bliver nødvendigt, at bistå som partsrepræsentant i småtvister (f.eks. for ankeinstanser
og i småsager) for at opnå en legal retsposition eller afværge et muligt retstab
fortsat
eventuelt ved forlig. Og ellers bistå med at forberede muligheden for en egentlig tvist-
behandling ved tilvejebringelse af økonomisk grundlag for en videre retstvistbehand-
ling.
-
Hertil er der behov for yderligere
-
Retstvistbehandling
i videregående tvister (”rigtige” retssager under advokatmono-
polet, afgørende tvister i øvrigt, f.eks. om mere komplicerede erstatningssager, vel-
færdstruende forhold, børn osv.). Omkostninger til sådanne sager vil ofte kunne dæk-
kes af retshjælpsforsikring eller fri proces.
Forslagets opbygning
Korresponderende med disse (behovs)trin foreslås retshjælpsarbejdet organiseret således:
-
-
-
Umiddelbar retshjælp varetaget af Retshjælpsvagter
Videregående retshjælp varetaget af Retshjælpskontorer
Retstvistbehandling varetages af Retshjælpsadvokater
Retshjælpsvagt
Den rådsøgende med et retshjælpsbehov starter i Retshjælpsvagten. Retshjælpsvagter yder
alene
umiddelbar retshjælp
som et 1. linjetilbud, der skal være så umiddelbart tilgængelig
som muligt. Den ydes lokalt på pro bono-basis af Advokatvagter, Juristvagter (nyt), Rets-
hjælpsinstitutioner, lokale advokater, der har tilkendegivet interesse heri, og eventuelle andre
kvalificerede enkeltpersoner og grupperinger. Hver Retshjælpsvagt behøver ikke at kunne
dække alle retsområder, men må gerne være specialiserede indenfor er særligt område.
Disse tilbud, der forudsætter fremmøde, kan kombineres med tilbud om telefonrådgivning og
retshjælpsbrevkasse/mailtilbud/chattilbud. Retshjælpsvagt ydes fra ad hoc lokaler, geografisk
så vidt forgrenet som muligt. Nødvendige faciliteter i øvrigt kan indskrænkes til at være inter-
netadgang samt diverse materiale til uddeling.
Retshjælpsvagterne vil ud fra de foreliggende erfaringer kunne færdiggøre (i hvert fald midler-
tidig) 80-90 % af henvendelserne. Rådgivningen i retshjælpsvagterne kunne styrkes ved udar-
bejdelse af noget passende orienteringsmateriale om de mest almindelige henvendelsestyper,
da der ofte i første omgang alene efterspørges generel viden om et retligt forhold til brug for at
kunne disponere eller blive tryg ved en situation.
I de tilfælde, hvor det i forbindelse med den umiddelbare retshjælp skønnes, at der er behov
for mere
enten gennemgang af (eventuelt ikke medbragte) dokumenter, indhentelse af yder-
ligere oplysninger til brug for en grundlæggende vurdering af sagen (f.eks. indhentelse af ak-
ter fra socialforvaltningen), eller hvor det på det foreliggende er klart, at der er en tvist som
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
rådsøgende ikke selv magter, foretages henvisning og bookning af aftale. Enten ved et Rets-
hjælpskontor eller, hvor videregående retshjælps ikke anses for sufficient, direkte til Rets-
hjælpsadvokat.
Retshjælpsvagterne fungerer således som billig og enkel indgang, screening og eventuel vide-
revisitation af de rådsøgende til det billigste, men velkvalificerede videregående tiltag på det
konkrete og vurderede retshjælpsbehov.
Retshjælpskontorer
Retshjælpskontorer yder videregående retshjælp som 2. linjetilbud i henviste sager. Rets-
hjælpskontorer skal i princippet kunne yde bistand til alle og til alle retsområder. Ved den vide-
regående retshjælp tilvejebringes indledningsvis det fulde og nødvendige grundlag for at vur-
dere rådsøgendes juridiske problem. Herefter vurderes problemet og rådsøgendes retsposition.
Hvis det vurderes at rådsøgende har mulighed for at opnå en retsposition eller kan afværge et
retstab indledes en partsrepræsentation ved skriftlig henvendelse til modparten, forsøg på op-
nåelse af en frivillig løsning eller om nødvendig gennem en tvistbehandling. Hvis Retshjælps-
kontoret selv kan forestå hele tvistbehandlingsprocessen, og finder det fagligt forsvarligt, sker
det, og ellers forsøges tilvejebragt retshjælpsforsikring eller fri proces med henblik på at hen-
vise rådsøgende til videre bistand hos en Retshjælpsadvokat uden at rådsøgende skal være i
tvivl om og utryg om økonomien ved henvendelse til advokat.
Videregående retshjælp tilbydes, så vidt forgrenet som det er praktisk muligt, på pro bono-ba-
sis af enten retshjælpsinstitutioner bemandet med bl.a. jurastuderende under advokatsupervi-
sion (eller tilsvarende kvalificeret supervision), eller af advokater, eventuelt med studerende
som frivillig arbejdskraft. Heller ikke Retshjælpskontorerne behøver at kunne dække alle rets-
områder, men må også gerne specialisere sig.
Advokaten/advokatsupervisionen skal i forhold til den rådsøgende sikre den faglige kvalitet af
bistanden. Og advokaten skal i forhold til de studerende forestå oplæring i praktisk retsliv og
bidrage navnlig med de mere praktiske og processuelle sider af indsatsen (som der ikke under-
vises meget i på universiteterne). Det ville være bedst hvis advokatsupervisionen sker i rets-
hjælpsinstitutionen, men det kan kombineres med internetbaseret supervisionsbistand, even-
tuelt på særlige retsområder.
Retshjælpskontorer lokaliseres i egne særlige retshjælpslokaler eller i tilsvarende faciliteter,
f.eks. en retshjælpsbus (a la biblioteksbus, der kører ud fra en universitetsby og holder rele-
vante steder). Der kan suppleres med teleretshjælp, hvor der kan afholdes virtuelle møder,
udveksles dokumenter mv. Det tilstræbes, at der tilbydes videregående retshjælp mindst et
sted i hver retskreds. Udover lokaler vil nødvendige faciliteter bl.a. være et inspirerende og dy-
namisk og tiltrækkende fagligt læringsmiljø, aflønnet ledelse og supervision, arbejdspladser
med telefon og PC, bibliotek og adgang til juridisk information, adgang til specialsupervision
osv.
Retshjælpsadvokater
De advokater, der er interesseret i retshjælpsarbejde, tiltænkes en anden rolle end i det nu-
gældende system.
Retshjælpsadvokater er i udgangspunktet almindelige advokater, der driver nogenlunde sæd-
vanlig forretningsmæssig advokatvirksomhed, dog med særlige forpligtelser og rettigheder.
Retshjælpsadvokater har fortrinsret til at få henvist sager fra Retshjælpsvagterne og Rets-
hjælpskontorerne.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Sagerne henvist fra Retshjælpsvagterne er sager, hvor det skønnes, at de studerende på Rets-
hjælpskontorerne alligevel ikke ville kunne gøre en afgørende forskel. Disse sager henvises
derfor uden at være forberedt og uden at det økonomiske grundlag for dækning af advokatens
salær er tilvejebragt. I disse sager skal Retshjælpsadvokaten være villig til uden krav som sik-
kerhedsstillelse og salær at påbegynde sagsbehandlingen og selv tilvejebringe grundlaget for
sit honorar.
Sagerne henvist fra Retshjælpskontorerne
vil være velforberedte og ”grydeklare” f.eks. med
nødvendigt materiale indsamlet, parternes stilling til tvistige punkter afklaret, en vis afklaring
af bevissituationen, eventuel klagemulighed afprøvet samt tilsagn om retshjælpsforsikring/fri
proces indhentet. Advokaten vil eventuelt selv som supervisor på Retshjælpskontoret kunne
have forestået superviseringen af sagens klargøring.
Retshjælpsadvokater skal stille sig til rådighed for Retshjælpskontorerne som undervisere,
specialvisitatorer eller eventuelt som betalte daglige supervisitatorer.
Forsøg og evaluering:
Der burde tilvejebringes praktisk og økonomisk mulighed for at der kan anstilles forsøg og af-
prøves nye tiltag indenfor retshjælpsområdet.
Og der burde tilvejebringes praktisk og økonomisk mulighed for at der kan laves undersøgelser
og evalueringer.
Administration:
Retshjælpsindsatsen styres i øjeblikket af Civilstyrelsen af medarbejdere, der er Embedsmænd
med stort E, og som har mange andre arbejdsopgaver. Arbejdet består hovedsageligt i at fo-
restå den årlige fordeling af Retshjælpspuljen til de ansøgende retshjælpsinstitutioner og advo-
katvagter. Civilstyrelsen virker derfor ikke som koordinatorer på retshjælpsområdet, konsulen-
ter og sparringspartnere i forbindelse med opstart og drift af retshjælpstiltag, indsamler og for-
midler af ”best practice” og i det hele taget som inspiratorer for udvikling og innovation af
retshjælpsområdet.
Man kunne derfor overveje om området for retshjælp og finansiering af retshjælp kunne styres
f.eks. af et Retshjælpsråd sammensat af interessenter på området - repræsentanter for finan-
sieringen, repræsentanter for brugerne, repræsentanter for udøverne og andre.
Økonomi:
Det økonomiske grundlag for Retshjælpsvagterne og Retshjælpskontorerne vil mindst kunne
være den nuværende Retshjælpspulje suppleret med de sparede udgifter til Offentlig Rets-
hjælp ved Advokat (samlet under 30 mio.kr.).
Det ville naturligvis være ønskeligt, hvis Folketinget herudover ville finde det væsentligt at
styrke bedre retshjælp til flere med yderligere midler.
Denne pulje kunne herudover passende suppleres ved tilskud fra Forsikringsbranchen. Dels
fordi Retshjælpskontorerne vil udføre virksomhed, som selskaberne efter de nugældende reg-
ler burde betale for under retshjælpsforsikringerne. Og dels fordi Retshjælpsvagterne og Rets-
hjælpskontorerne generelt udfører virksomhed, der vil spare selskaberne for administration og
behandling af udsigtsløse sager. Og dels fordi det for retshjælpsforsikringskunderne vil ligge
helt i tråd med forventningen til den dækning, der er indeholdt i en retshjælpsforsikring, at
man kan få retshjælp, når man står med et muligt juridisk problem, da de ikke umiddelbart
forventer at forsikringen kun dækker når der foreligger en tvist, der vil kunne behandles ved
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
domstolene. Konkret hjælp fra retshjælpsforsikringen kunne endda forudsætte, at man indled-
ningsvist har benyttet de foreliggende retshjælpsmuligheder (på linje med at klagenævnsmu-
lighederne skal være udtømt).
Hvis Advokatsamfundet reelt er af den hævdede opfattelse, at det er en samfundsmæssig pligt
for medlemmerne at deltage i f.eks. retshjælpsarbejdet, kunne man endvidere forestille sig, at
de advokater, der ikke i praksis ønskede at deltage
heri, kunne ”købe” sig frihed herfor med et
beløb, der støttede de aktive aktører i retshjælpsarbejdet, enten generelt eller f.eks. ved at
sikre løn til de involverede advokater.
Endelig kunne man forestille sig nye finansieringsmuligheder
fra det offentlige, fra fonde eller
fra private erhvervsdrivende. Det offentlige kunne indføre et gebyr på civile sager til et Rets-
hjælpsfond (a la Offerfonden), Tryg kunne bidrage til befolkningens tryghed i form af retshjælp
til retstryghed og Advokatsamfundet kunne bestemme, at de klientkontorenteindtægter, der
ikke blev viderebetalt til klienterne, skulle tilgå en Udviklingsfond for Retshjælp.
Andre forhold:
Eneret til betegnelsen:
I dag er retshjælp mange ting og bruges om mange tilbud. Det kunne være ønskeligt om be-
tegnelsen kunne opnå beskyttelse således at retshjælp kunne indarbejdes som et entydigt be-
greb, der alene henviste til nærmere beskrevet forhold.
Mulighed for beskikkelse af advokat ved børnesager i Statsforvaltningerne:
Det kan være et problem, at det efter de nuværende regler ikke er muligt at få økonomisk bi-
stand til en partsrepræsentant ved sager om børn (forældremyndighed, bopæl og/eller sam-
vær) i Statsforvaltningerne. Det betyder at de nuværende regler fører til at involverede foræl-
dre rådgives til at få sagerne indbragt for domstolene, hvor beskikkelse af advokat er mulig.
Det medfører en forlængelse af sagsbehandlingstiden i forbindelse med sagerne og muligvis
yderligere, at uoverensstemmelserne uddybes.
Det kunne derfor overvejes om der kunne beskikkes advokater eller anden type partsrepræ-
sentant for forældrene, og muligvis børnene, i de vanskeligste sager ved Statsforvaltningerne.
Internetunderstøttelse:
Der udarbejdes en retshjælpsportal, der i forhold til de retshjælpssøgende borgere viser hvor
den nærmeste Retshjælpsvagt, der dækker det pågældende område befinder sig, og hvorledes
man kan komme i kontakt med den.
Portalen skal til brug for de involverede Retshjælpsvagter indeholde oplysninger om de nær-
meste Retshjælpskontorer og Retshjælpsadvokater, der kan dække det pågældende område,
samt indeholde et booking- og henvisningssystem.
Portalen skal indeholde en supervisionsdel, hvor faglig supervision kan indhentes hos de til-
knyttede Retshjælpsadvokater og andre, der fungerer som specialsupervisitatoterer.
Og portalen skal indeholde alkens andet relevant materiale, manualer, best practice, interes-
sante afgørelser, orientering om nyheder mv.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Lovforslaget
§1
Retshjælp i denne lov er juridisk rådgivning og bistand der ydes for at orientere råds-
øgende om sin retsstilling og sikre modtageren den i lovgivningen forudsatte retstilstand
og/eller afværge retstab.
Retshjælpsbistand er begrænset til førprocessuel bistand, bortset fra i sager omfattet af
rpl. § 260, stk. 5, hvor retshjælpsbistand tillige kan omfatte partsrepræsentation i retten.
Alle ikke-erhvervsdrivende personer og foreninger/institutioner i Danmark har vederlags-
fri ret til retshjælp om ethvert retsspørgsmål efter denne lov.
Retshjælp er en beskyttet betegnelse og må kun anvendes om retshjælp der ydes efter
reglerne i denne lov. Justitsministeren håndhæver denne bestemmelse.
§2
Retshjælp ydes som enten Umiddelbar Retshjælp eller som Videregående Retshjælp.
Umiddelbar Retshjælp er umiddelbar mundtlig rådgivning, hvor rådsøgende kan modtage
generel orientering om sin retsstilling eller rådsøgendes juridiske problem klarlægges og
kvalificeres og undergives en umiddelbar vurdering. Den rådsøgende skal endvidere anvi-
ses mulige løsningsmuligheder samt de forventelige omkostninger forbundet hermed.
Videregående Retshjælp indebærer partsrepræsentation med yderligere rådgivning samt
nødvendig bistand til fortsat behandling af rådsøgendes juridiske problem inklusiv nød-
vendig skriftlig sagsbehandling og repræsentation ved tvistbehandlingsorganer.
Der kan ikke udarbejdes egentlige juridiske dokumenter i forbindelse med Videregående
Retshjælp.
Den Videregående Retshjælp kan begrænses. Ved påbegyndelse af Videregående Rets-
hjælp skal den rådsøgende modtage en skriftlig orientering om omfanget af den Videre-
gående Retshjælp, der tilbydes og er aftalt.
§3
Retshjælp efter denne lov varetages af Retshjælpsvagter, Resthjælpskontorer og Rets-
hjælpsadvokater. De to førstnævnte betegnes under et som Retshjælpsinstitutioner.
Retshjælpsinstitutioner skal have en rådgiveransvarsforsikring, hvis dækningsomfang
skal godkendes af Retshjælpsrådet.
Retshjælpsvagter, Retshjælpskontorer og Retshjælpsadvokater skal godkendes af Rets-
hjælpsrådet, der fastsætter nærmere retningslinjer herfor.
Retshjælpsvagter, Retshjælpskontorer eller Retshjælpsadvokater behøver ikke at tilbyde
retshjælp i ethvert retsspørgsmål, men er dette tilfældet skal dette klart angives.
§4
Retshjælpsvagter yder alene Umiddelbar Retshjælp.
Rådgivning i Retshjælpsvagter kan udøves af advokater, jurister, andre fagligt uddan-
nede, rutinerede studerende rådgivere m.fl.
En Retshjælpsvagt skal ledes af en kompetent person, der skal godkendes af Retshjælps-
rådet. Lederen skal indestå for rådgivningens kvalitet, antager eventuelle yderligere råd-
givere og forestår den faglige uddannelse og tilsyn.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Retshjælpsvagter kan være fysiske, telefoniske eller internetbaserede tilbud. Fysiske
Retshjælpsvagter bør placeres så tæt på de rådsøgende som muligt og i lokaler/lokale-
fællesskaber, der er velegnede. Hvis en fysisk Retshjælpsvagt placeres i sammenhæng
med en kommerciel virksomhed, der mod betaling udbyder juridisk rådgivning skal for-
skellen markeres tydeligt. Den kommercielle juridiske rådgivningsvirksomhed har bevis-
byrden for at den rådsøgende har modtaget klar og entydig information herom.
En Retshjælpsvagt skal bortset fra i ferier være åben mindst 2 timer hver uge.
Hvis Retshjælpsvagten skønner at der er behov for videregående rådgivning og bistand,
henvises rådsøgende. Hvis Retshjælpsvagten skønner, at rådsøgende har et juridisk pro-
blem, der passende kan ske på et Retshjælpskontor, henvises til det nærmeste relevante
Retshjælpskontor. Hvis Retshjælpsvagten umiddelbart skønner at en sags videre behand-
ling kræver advokatbistand, henvises den rådsøgende til en af rådsøgende valgt Rets-
hjælpsadvokat. For så vidt angår rådsøgendes eventuelle øvrige problemer henvises så
vidt muligt til andet relevant rådgivningstilbud.
§5
Retshjælpskontorer fungerer såvel som Retshjælpsvagt, eventuelt i et begrænset tids-
rum, der yder Umiddelbar Retshjælp, som Retshjælpskontor, der yder Videregående
Retshjælp.
Rådgivning i Retshjælpskontorer udøves navnlig af studerende rådgivere, men advoka-
ter, jurister, andre fagligt uddannede, m.fl. kan indgå i rådgivningen. Rådgivningen på
Retshjælpskontoret skal tilrettelægges således at det udover rådgivning og bistand til de
rådsøgende skal være et praktisk supplerende uddannelsestilbud til studerende, som kan
være meritgivende efter konkrete aftaler med de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Et Retshjælpskontor skal ledes af en kompetent person med proceserfaring, der skal
godkendes af Retshjælpsrådet. Lederen antager de øvrige rådgivere og skal indestå for
rådgivningens kvalitet. Lederen forestår sammen med tilknyttede retshjælpsadvokater
den faglige supervision og uddannelse af rådgiverne og fører det faglige tilsyn med råd-
givningen og bistanden.
Retshjælpskontorer kan alene etableres som fysiske tilbud i velegnede lokaler, men kan
suppleres med mobile faciliteter samt med telefoniske eller internetbaserede tilbud. Hvis
et fysisk Retshjælpskontor placeres i sammenhæng med en kommerciel virksomhed, der
mod betaling udbyder juridisk rådgivning, skal forskellen på tilbud markeres tydeligt. Den
kommercielle juridiske rådgivningsvirksomhed har bevisbyrden for, at den rådsøgende
har modtaget klar og entydig information herom.
Et Retshjælpskontor skal bortset fra i sommer- og juleferien have en åbningstid, der kan
dække henvisningerne fra de omkringværende Retshjælpsvagter fordelt på mindst 2
dage hver uge.
Hvis rådgiveren i Retshjælpsvagten skønner, at der er behov for videre rådgivning og bi-
stand, navnlig hvor der er tale om retssager og sagstyper, der ikke er velegnede til be-
handling af studerende under supervision, henvises rådsøgende til at anvende en af råds-
øgende valgt Retshjælpsadvokat. Hvis der er tale om viderehenvisning af en sag, der skal
behandles som retssag eller anden tvist hvortil omkostninger kan dækkes, sædvanligvis
først efter indhentelse af retshjælpsforsikringsdækningstilsagn eller fri proces-bevilling.
I forbindelse med henvisningen skal Retshjælpskontoret skriftligt og på klar måde oplyse
om de påregnelige omkostninger ved sagens overgang til Retshjælpsadvokat, derunder
eventuel selvrisiko. I forbindelse med henvisningen til Retshjælpsadvokat skal sagens do-
kumenter oploades til Retshjælpsportalen.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Retshjælpskontorernes virksomhed i forbindelse med småsager anses for erhvervsmæs-
sig i relation til rpl § 316, stk. 1 således, at retshjælpskontorerne kan tilkendes omkost-
ninger.
§6
Retshjælpsadvokater er advokater, der driver eller virker i en advokatvirksomhed.
Advokater skal godkendes som Retshjælpsadvokat af Retshjælpsrådet. Retshjælpsadvo-
kater er eneberettigede til at angive sig som sådan. Retshjælpsrådet kan tilbagekalde en
godkendelse.
Retshjælpsadvokater kan, men behøver ikke, virke som eller i Retshjælpsvagter.
Retshjælpsadvokater er forpligtet til bistå til supervisering af den rådgivning og bistand,
der foregår på Retshjælpskontorerne. Det kan ske i form af enten egentlig tilknytning
som ansat supervisor på et konkret Retshjælpskontor, eller som supervisor eller special-
supervisor på Retshjælpsportalen.
Retshjælpsvagter og Retshjælpskontorer kan alene henvise en sag til advokatbehandling
til en af rådsøgende valgt Retshjælpsadvokat. Dette udelukker ikke, at rådsøgende på et
hvilket som helst tidspunkt under behandling af sin sag selv kan antage en ikke Rets-
hjælpsadvokat til at videreføre sin sag.
En Retshjælpsadvokat, der får en rådsøgende eller en sag henvist fra en Retshjælpsvagt
eller et Retshjælpskontor, skal forud for salærbærende arbejde for rådsøgende sætte sig
så meget ind i rådsøgendes sag, at der, eventuelt i tilknytning til den tilsvarende omkost-
ningsoplysning fra retshjælpskontoret, kan gives et kvalificeret skriftligt overslag over de
omkostninger, rådsøgende risikerer selv at skulle betale.
§7
Justitsministeren nedsætter et Retshjælpsråd. Retshjælpsrådet bistås af et Retshjælpsse-
kretariat.
Retshjælpsrådet består af x medlemmer, hvoraf Justitsministeren vælger y, Advokatsam-
fundet z, Retshjælpsvagterne æ og Retshjælpskontorerne ø medlemmer.
Retshjælpsrådets opgaver er:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
sikre den bedst mulige imødekommelse og dækning af befolkningens retshjælpsbe-
hov
bidrage til af retshjælpstilbuddet løbende udvikles
godkendelse efter ansøgning af Retshjælpsvagter, Retshjælpskontorer og Retshjælps-
advokater
godkendelse af retshjælpsvagtsledere og retshjælpskontorledere
fastlæggelse af retningslinjer for godkendelse af retshjælpsinstitutioner og Rets-
hjælpsadvokater
Administration af Retshjælpspuljen, derunder bevilling af årlige driftstilskud til Rets-
hjælpsvagter og Retshjælpskontorer ud fra 3-årige dynamiske budgetter, der for-
håndsgodkendes.
drift af Retshjælpsportalen
drift af Retshjælpssekretariatet
igangsætter relevante retshjælpsforsøg og retshjælpsudrednings-, -undersøgelses- og
-forskningsprojekter
Retshjælpssekretariatet bistår Retshjælpsrådet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Retshjælpssekretariatet bistår endvidere retshjælpsaktørerne som konsulenter i forbin-
delse med opstart, løbende drift og efterfølgende beskrivelse og dokumentation af rets-
hjælpsarbejdet, og forestår derunder systematisk indsamling og formidling af best prac-
tice.
8.
Retshjælpsportalen skal mindst indeholde:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
9.
en ekstern geografisk og emnemæssig indgangsoversigt over de mulige Rets-
hjælpsvagter
et ekstern ”hjælp dig selv”-retshjælpstilbud
en ekstern retshjælpsbrevkasse
en intern manualsamling mv. over de mest almindelige forekomne retshjælpsråd-
givningsområder og informationsmateriale til uddeling i forbindelse med rådgivning
en intern supervisionsfunktion, derunder på afgrænsende specialområder
en intern dokumentudvekslingsfunktion, hvor akter til supervision og akter i henvis-
ningssager mv. kan udveksles
På hvert års Finanslov afsættes et beløb til Retshjælpspuljen. Retshjælpspuljen kan sup-
pleres med andre midler.
Retshjælpsrådet kan af Retshjælpspuljen efter ansøgning bevilge driftstilskud til Rets-
hjælpsvagter og Retshjælpskontorer. Der kan ydes driftstilskud til rammer for rets-
hjælpsvirksomheden, derunder ledelse, uddannelse/supervision af rådgiverne og perso-
nalepleje. Der kan ikke af puljen afholdes udgifter til aflønning af rådgiverne, bortset fra i
ganske særlige situationer i hvilken forbindelse den konkrete Retshjælpsinstitutions sær-
lige historik kan tages i betragtning.
oo0oo
Bemærkninger til Lovforslag til Retshjælpslov
Generelle bemærkninger:
Samfundets retlige og moralske forpligtelse til at yde retshjælp forudsættes, hvorfor dette ikke
skal behandles nærmere her.
Der sigtes mod mest mulig retshjælp for pengene. Dette indebærer, at retshjælpsproblemerne
skal løses på billigst mulige kvalificerede niveau, og at der skal aktiveres nye store grupper at
relativt billige retshjælpere, navnlig studerende.
Advokaternes rolle ændres. Advokater skal ikke have traditionelt førprocessuelt retshjælpsar-
bejde som egentlig forretningsområde. Den nugældende underbetalte Offentlig Retshjælp ved
Advokat nedlægges derfor. I stedet bliver advokaternes rolle
1. at kunne få kredit for det, de alligevel allerede gør, nemlig give gratis råd,
2. at kunne få betalte supervisorfunktioner i forhold til at sikre kvaliteten af studerendes
retshjælpsarbejde
3. at kunne modtage visiterede og forberedte sager med almindeligt salærpotentiale fra
retshjælpsforsikring/fri proces m.fl.
Retshjælpssystemet gøres enstrenget og tydeligt sammenhængende i et formelt system. Al
retshjælp starter i Retshjælpsvagter, der screener rådsøgendes problem. Løser det, der, i
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
hvert fald midlertidig, kan løses, og henviser det resterende på kvalificeret vis til fortsat be-
handling i enten Retshjælpskontorerne eller hos Retshjælpsadvokaterne, der hermed er sik-
rede at kunne koncentrere sig om retshjælpsopgaver, hvor det faglige niveau til opgavens løs-
ning er passende, og for Retshjælpsadvokaterne vedkommende hvor sagerne er forberedte og
hvor et salærpotentiale er til stede.
Retshjælpssystemet skal både af økonomiske og menneskelige grunde søge at løse de retlige
konflikter tæt på rådsøgende så tidligt som muligt på det lavest og for samfundet billigst mu-
lige niveau. Men efter en passende filtrering sikre, at alle væsentligere sager modtager en pas-
sende velkvalificeret behandling.
Den geografiske dækning af retshjælpsbehovet søges forbedret, uden at dette synspunkt dog
skal tillægges for stor vægt og dræne uforholdsmæssigt for store ressourcer.
Der etableres internetbaseret understøtnings- og informationsudvekslingssystem.
Specielle bemærkninger:
Ad. § 1
Retshjælp skal have det allerede kendte indhold. Dels afklare og fjerne rådsøgendes usikker-
heder omkring juridiske forhold og problemstillinger. Dels tilvejebringe grundlag for en kvalifi-
ceret vurdering af om rådsøgende har et juridisk problem, hvor rådsøgende ikke oplagt af sig
selv vil opnå den af lovgivningen forudsatte retsstilling, og dermed være i risiko for at lide et
retstab. Dels, hvis rådsøgende er i risiko for at lide retstab, i nødvendigt omfang bistå råds-
øgende for at opnå sin ret.
Retshjælp skal på den ene side ikke umyndiggøre de rådsøgende og overtage varetagelsen af
sager som de selv, eventuelt med vejledning, kunne varetage. Retshjælp skal på den anden
side sikre, at ingen rådsøgende lider retstab på grund af manglende ressourcer og evner i både
økonomisk og mental forstand.
Retshjælp er som udgangspunkt førprocessuel, hvilket vil sige det omfatter de retsskridt der
foretages inden/før sagen kommer i retten, hvilket forudsætter advokatmedvirken og omkost-
ninger der måske kan dækkes helt eller delvist ved processuel retshjælp, fri proces/retshjælps-
forsikring. Eneste undtagelse til dette princip er i småsagerne, hvor advokaternes møderets-
monopol er brudt og hvor enhver kan møde i retten som partsrepræsentant. Retshjælpens
medvirken i småsagsprocessen er oplagt for de, som ikke er tilstrækkeligt komfortable ved
selv at stå for sagsforberedelsen, og som ikke har råd til af egen lomme at betale en fuld pro-
fessionel advokat for det.
Der skal ikke betales for retshjælp. Det bliver der heller ikke under den nugældende ordning,
selv om der er hjemmel til at kræve en mindre egenbetaling.
Hvis der af hensyn til adfærdsregulering skulle overvejes en egenbetaling skulle den af admini-
strative grunde være så stor, at den på den anden side ville være en økonomisk forhindring for
de, der har allermest brug for retshjælp. Så hellere undgå administrationen, og så må et even-
tuelt problem med enkelte rådsøgende, der misbruger retshjælpstilbuddet, fordi det er gratis,
løses på anden måde.
I modsætning til under den nugældende ordning er der ikke tænkt opretholdt økonomiske
grænser for at kunne modtage retshjælp, ligesom der ikke er undtagne sagstyper.
Eneste udtagelse er, at juridisk rådgivning og bistand i forbindelse med enhver form for er-
hvervsmæssig aktivitet udelukkes. Dels fordi erhvervsmæssig juridisk rådgivning og bistand er
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
skattemæssigt fradragsberettiget og oftest med momsfradragsret. Og dels fordi rådgiverne of-
test ikke vil være kvalificerede. Mange steder vil mindre erhvervsdrivende kunne modtage juri-
disk rådgivning ved Iværksætterhuse, Erhvervsudviklingscentre eller tilsvarende.
Reglen skal ikke praktiseres alt for rigoristisk. Gamle enkefrue Hansen, der indretter og udlejer
1. salen i hendes efter mandens død alt for store villa, og således formelt er erhvervsdrivende,
bør kunne få retshjælp til en lang række lejeretlige forhold, hvorimod f.eks. næppe til skatte-
mæssige overvejelser om valg af skatteordning for udlejningsvirksomheden.
En sådan ny ordning vil fjerne megen administrativ belastning. Og erfaringsmæssigt fra de
retshjælpsinstitutioner, der allerede under den nugældende ordning har virket på denne måde,
er det yderst begrænset hvor ofte der kommer rådsøgende, der ”misbruger” et gratis tilbud,
som de enten selv nemt kunne have betalt en advokat for, eller som lige så godt kunne be-
handles af en myndighed. Den gruppe vælger alligevel fra starten en advokat.
Retshjælp er i dag mange forskellige ting, f.eks. gratis eller betalt, umiddelbar og/eller sagsbe-
handlende, skriftligt, telefonisk eller fysisk, udført af advokater, studerende, interesseorganisa-
tioner, retshjælpsorganisationer. Denne mangfoldighed er med til for de rådsøgende som for-
brugere at få et overblik over hvad der tilbydes og kvaliteten heraf. For et forbrugersynspunkt
ville det derfor have værdi, at begrebet retshjælp blev forbeholdt bestemte ydelser.
ad. § 2
Retshjælpskontorerne skal i modsætning til under den nuværende ordning ikke kunne vare-
tage udfærdigelse af egentlige juridiske dokumenter, testamenter, ægtepagter, skøde, købs-
kontrakter, boopgørelser i dødsboer og ægtefælleskifter, osv. Erfaringsmæssigt sker det dog
heller ikke meget i praksis under den nuværende ordning. Og dokumentudfærdigelse vurderes
at være et forretningsområde for erhvervsmæssig advokatvirksomhed, hvor der ikke let lader
sig udskille et område for enkle dokumenter, der alligevel ikke vil være lønsomt. Området for
enklere juridiske dokumenter er i øvrigt under overtagelse af webbaserede mere eller mindre
”gør det selv-løsninger”.
ad. 3
Som en væsentlig ændring til de nuværende regler, skal det ikke være et krav, at alle rets-
hjælpstilbud skal kunne dække alle områder. Et sådan krav forekommer meningsløst. Så det
vil være helt i orden at et retshjælpstilbud, såvel en Retshjælpsvagt som et Retshjælpskontor,
specialiserer sig i f.eks. A-kasseproblemer, lejeretlige problemer, sygedagpengeproblemer,
gældsproblemer eller tilsvarende. Blot skal sådan specialisering naturligvis fremgå tydeligt,
både eksternt men også internt, således at der kan henvises enten til et nærmereliggende ge-
neralisttilbud eller et fjernereliggende specialisttilbud.
ad. 4
Retshjælpsvagter er det første og yderste led i dækningen af borgernes retshjælpsbehov, og
skal i meget høj grad være tilgængeligt.
Retshjælpsvagter svarer i nogen grad til Advokatvagter. Udbredelsen søges dog udvidet, dels
ved at inddrage de advokater, der i forvejen giver gratis rådgivning, dels ved at åbne op for
andre kompetente udøvere end advokater.
Indholdsmæssigt kan inspiration hentes fra den norske forsøgsprojekt 2010-12 om Førstelinje
retshjælp. I Stortingsmelding nr. 26 (2008-2009)
Om offentleg rettshjelp
Rett hjelp
an-
føres:
De viktigste oppgavene for førstelinjen er:
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Førstelinjen skal kunne avklare om det foreligger et juridisk problem, og om det er behov
for juridisk hjelp til å avklare problemet.
Førstelinjen skal kunne svare på enkle juridiske spørsmål, gi konkret vurdering av den
enkeltes rettsstilling og gi en vurdering av mulighetene for å gå videre med saken eller
problemstillingen.
Rådgivningen kan også omfatte en avklaring av om vilkårene for ytterligere rettshjelp ek-
sempelvis etter rettshjelploven er oppfylt eller om utgiftene til rettshjelp kan dekkes
gjennom forsikringsordninger.
Førstelinjen kan også søke å fullføre saken i den grad det er forsvarlig og mulig innen
tidsrammen på en time.
I motsatt fall kan den henvise til andre juridiske eller ikke-juridiske hjelpetilbud, så som
advokater, rettshjelpere, offentlig forvaltning, evt. også konfliktløsningstilbud som kon-
fliktråd eller forliksråd. Også henvisning til egen praksis bør vurderes.
Meldingen ønsker vurdert et opplegg for fengselsinnsatte
Meldingen ønsker utredet om det bør etableres en landsdekkende telefontjeneste og/eller
nettbasert tjeneste, som et supplement til førstelinjen.
Retshjælpsvagter kan bestå af jurister eller andre fagpersoner, der på andre grundlag har den
nødvendige faglige ekspertise indenfor en givet område, da Retshjælpsvagter jf. ovenfor kan
være specialiserede, som f.eks. Kunstnernes Retshjælp eller Cyklistforbundet gratis juridisk
rådgivning, hvorved disse tilbud kan ”indfanges” under ordningen.
Organiseringen bør tilpasses de lokale forhold.
Retshjælpsvagter kan lokaliseres i mere midlertidige lokaliteter, såsom bibliotek eller medbor-
gerhus. Men det kan også være ved små advokatkontorer. Der skal være en afgrænset hen-
vendelsestid. Af hensyn til både de rådsøgende og af hensyn til rådgiverne (f.eks. det lille ad-
vokatkontor).
En enkelt advokat kan etablere sin egen Retshjælpsvagt med sig selv som eneste medarbej-
der.
Hvis der ikke indgår en supervisionsfunktion (som f.eks. på et Retshjælpskontor), skal rådgi-
verne i en Retshjælpsvagt være noget rutinerede. Rene umiddelbare studenterdrevne rådgiv-
ninger, fysiske og telefoniske, vil kræve særlig opmærksomhed, i hvert fald vil de kræve en
betydelig oplæring og/eller er rådgivningsform, hvor der rådgives i teams sammensat med
både erfarne og mindre erfarne rådgivere. Der vil være færre betænkeligheder ved e-mailba-
serede rådgivninger, hvor der vil være forberedelsesmulighed.
ad. 5
Retshjælpskontorer svarer til navnlig nuværende studenterbemandede retshjælpsinstitutioner,
som f.eks. Silkeborg Retshjælp.
Retshjælpskontorerne skal mobilisere og nyttiggøre den reserve, som de studerende udgør.
Det skal i den forbindelse sikres, at det faglige niveau er i orden, hvilket kan ske ved at navnlig
advokater ansættes til at forestå uddannelse og supervision.
Retshjælpskontorer kan også etableres på advokatkontorer, navnlig hvis der tilknyttes stude-
rende (f.eks. lokale, eller studerende hvis forældre bor i lokalområdet) til under advokatsuper-
vision at udføre hovedparten af det egentlige sagsbehandlingsarbejde.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
Der vil være risiko for en sammenblanding mellem den gratis retshjælp og advokatkontorets
betalt ydelser. Dette forhold må håndteres bl.a. derved at der sikres formel valgfrihed for den
rådsøgende ved eventuel senere valg af Retshjælpsadvokat.
De større Retshjælpskontorer må forventes at opstå i navnlig universitetsbyerne, hvilket kan
give en geografisk udfordring. Den kan dels imødegås ved at de store, mere etablerede Rets-
hjælpskontorer etablerer satellittilbud og mobile tilbud, hvor de tager ud i landet. Videre kan
mindre advokatkontorer etablere et Retshjælpskontor hvor der kommer jurastuderende en dag
om ugen, f.eks. i forbindelse med forældrebesøg. Og endelig vil der i de fleste egne af landet
være jurister og seniorer, der vil kunne aktiveres til at drive et Retshjælpskontor.
ad. 6
De fleste advokater vurderes ikke at have interesse i retshjælpsarbejdet. Blandt andet fordi
reglerne er bøvlede og det økonomiske dækningsbidrag fuldstændig utilstrækkeligt. Men der er
en del advokater, der gerne vil hjælpe, men foretrækker at give, i hvert fald en mindre hjælp
svarende til trin 1, rent pro bono. Der hvor det kniber er hvis hjælpen udvikler sig til at kræve
sagsbehandlingsbistand. Det nuværende retshjælpssystem er derfor ikke velegnet til at til-
trække advokater.
Forslaget inddragelse af advokater er således dels at kreditere den indsats advokat allerede
gør, og dels at give advokater en ny rolle, der er mere lønsom for den del af standen, der
gerne vi arbejde med retshjælpssager. Og samtidig vil den nye advokatrolle bidrage til at
højne det kvalitative niveau på Retshjælpskontorerne.
Så upsiden for de advokater, der vil være Retshjælpsadvokater, og som modydelse til den su-
pervisionsindsats, der kræves, er, at de har fortrinsstilling til at få de sager, der kan genere et
rimeligt salær og som gøres ”grydeklare” på Retshjælpskontoret, eventuelt under supervision
af advokaten selv.
Det er klart, at der skal sikres den rådsøgende et frit advokatvalg, men al hidtidig erfaring tilsi-
ger, at, der uden at krænke denne ret, i praksis vil være store muligheder for at lede en del af
sagerne hen til en Retshjælpsadvokat.
Et stort problem for mange rådsøgende i forhold til advokatbistand er frygten for advokatens
salær. Det er derfor afgørende vigtigt at denne frygt ikke afholder nogen rimelig sag fra at
blive ført. Første og afgørende led i bestræbelsen herfor vil derfor være at redegøre omhygge-
ligt for den realistiske omkostningsrisiko med et skriftligt prisoverslag inden der opstår nogen
salærrisiko.
ad. 7 og 8
Disse bestemmelser om administration af området og etablering af teknologiske hjælpemidler
er de mindste bearbejde dele af forslaget, også fordi det forudsætter kendskab til fagområder,
som ligger fjernt fra retshjælpsarbejdet.
Disse bestemmelser kræver derfor yderligere analyse og bearbejdelse med inddragelse af rele-
vante parter.
ad. 9
Umiddelbart må oplægget under de nuværende økonomiske rammer gå på, at Retshjælpspul-
jen fastsættes til summen af den nuværende med tillæg af forbruget til offentlig retshjælps til
advokat, i alt ca. 30 mio. med tillæg for den sparede nuværende administration i Civilstyrel-
sen. Men selv indenfor disse økonomiske rammer er det min bestemte antagelse, at der vil
kunne komme meget mere retshjælp til mange flere, først og fremmest fordi alle midlerne går
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 24/1-20 fra Ole Dueholm, Telefonretshjælpen, vedrørende forslag til lov om retshjælp
til at etablere rammer for det egentlige retshjælpsarbejde, der leveres at frivillige studerende,
der yder indsatsen alene for læringens skyld.
Jeg tror at det er realistisk, at det foreslåede vil kunne etableres for dette beløb. Det er dog
selvsagt oplagt, at der nemt kunne bruges mange flere midler til at forbedre ordningen. Og
forbedringer skal der til, hvis der skal være reelt dækning for den politiske målsætning om at
alle skal have adgang til retshjælp og acces til domstolene. Der må derfor arbejdes med mu-
lige yderligere finansieringskilder
offentlige som private.
oo0oo
Overvejelser om ændringer i andre love og forskrifter
Der skal efter indstilling kunne beskikkes advokat til børn/forældre i forbindelse med børnesa-
gers behandling ved Statsforvaltningen, eventuelt direkte af Statsforvaltningen.
Retshjælpsforsikringerne skal
gerne efter generelle retningslinjer - betale tilskud til Rets-
hjælpspuljen/Retshjælpskontorerne, når disse behandler sager omfattet af forsikringen
(mindst svarende til den andel de efter de nugældende regler burde betale til offentlig rets-
hjælp på trin 2 og trin 3)
Retshjælpskontorers mulige modtagelse af omkostninger i småsager indskrives i retsplejeloven
(og muligvis i erstatningsansvarsloven for så vidt angår omkostninger til opgørelse af person-
skadekrav).
ooOoo
Silkeborg, den 20. januar 2017
Ole Dueholm, advokat