Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2082752_0001.png
Velkommen til Retsudvalget
- En guide til udvalgets arbejde
Denne guide er en introduktion til Retsudvalgets arbejde og vil blive justeret efterhånden som
udvalget træffer beslutninger om procedurer og arbejdsformer m.v.
Formand: Preben Bang Henriksen (V)
Næstformand: Kristian Hegaard (RV)
Mødetidspunkt: Torsdag kl. 10.15
Alternativt mødetidspunkt: Tirsdag kl. 14
Lokale: 2-080
Sekretariatet indkalder udvalgsmedlemmer til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
På Retsudvalgets hjemmeside kan man finde udvalgets nyheder, dagsordener, kalender,
medlemsoversigt, tv-optagelser af åbne udvalgsmøder og alle udvalgets dokumenter, f.eks. lov- og
beslutningsforslag, spørgsmål og svar fra ministre, bilag, henvendelser fra borgere m.v.:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/reu.
Sekretariatsbistand
Retsudvalget bistås af:
Udvalgssekretær Ketty Gammelgaard,
[email protected],
tlf. 3337 5562.
Udvalgssekretær Laura Purup,
[email protected],
tlf. 3337 5547.
Udvalgsassistent Sherie del Prado Falding Sørensen,
[email protected],
tlf. 3337 5544.
Folketingssekretariatet har derudover tilknyttet et antal konsulenter, der kan bistå udvalgene med
yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige orienteringer og uddybende skriftlige oplæg om
juridiske og økonomiske problemstillinger, EU-sager, internationale forhold og aktuelle emner.
Udvalget har også tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, som bl.a. kan hjælpe med at søge
materiale frem. Kontaktpersonen udarbejder også baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag
og forespørgsler m.m., som bliver behandlet i salen. Biblioteket sender baggrundsmaterialet til
udvalget, ugen før en sag bliver behandlet i salen.
Sekretariatet planlægger og forbereder udvalgets møder og andre aktiviteter sammen med
formanden og udvalget. Udvalgets medlemmer kan ligeledes få individuel bistand og hjælp fra
sekretariatet til arbejdet i udvalget. Det kan f.eks. være til udarbejdelse eller afklaring af
udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag
samt udarbejdelse af lov- og beslutningsforslag.
Udvalgsmedlemmer er altid velkommen til at kontakte sekretariatet om alle former for faglige og
praktiske spørgsmål om udvalgsarbejdet.
Udvalgssekretariatets bistand til medlemmer er fortrolig. Det indebærer, at f.eks. udvalgsformænd,
andre udvalgsmedlemmer, ministeriet eller offentligheden ikke orienteres om eventuelle initiativer
og drøftelser.
Endelig kan udvalgsekretariatet også tilbyde en introduktion til arbejdet i sal og udvalg til de nye
medlemmer, der ønsker det.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Guide til udvalgsarbejdet
2082752_0002.png
Sagsområde
Retsudvalgets sagsområder er rets- og politivæsen, herunder retsplejeloven, retsafgifter,
straffelovgivning, almindelig formueret, herunder tinglysning, m.v. Udvalget afgiver indstilling om
valg af Folketingets ombudsmand og om Ombudsmandens årlige beretning, og udvalget kan gøre
indstilling om afskedigelse af ombudsmanden, se s. 4 for nærmere uddybning vedr.
Ombudsmanden.
Justitsministeriet er Retsudvalgets primære ressortministerium. Under Justitsministeriet hører
politiet, anklagemyndigheden, Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, Civilstyrelsen
samt en række råd og nævn.
Udvalgsmøder
Udvalgets møder er som udgangspunkt lukkede. Kun udvalgets medlemmer, udvalgssekretariatet
og inviterede gæster (ministre, deputationer, eksperter m.v.) må deltage i de lukkede møder. Der
må ikke refereres fra lukkede møder udover egne udtalelser.
Første udgave af en mødeindkaldelse med dagsorden omdeles normalt fredag i ugen før et møde
afholdes og opdateres løbende. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante dokumenter
(bilag, spørgsmål m.v.). Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks.
andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på ft.dk på mødeindkaldelser
og andre udvalgsdokumenter, så man modtager de nye dagsordener pr. mail eller på print.
Biblioteket kan
hjælpe med opsætning af abonnementer via deres service ”Book en bibliotekar”.
Udvalgsmedlemmerne indkaldes til møderne via Retsudvalgets Outlook-kalender. Som
udgangspunkt indkaldes alle medlemmer, med mindre man giver udvalgssekretariatet besked om,
at det ikke ønskes.
Udvalgssekretæren udarbejder efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som mailes til
udvalgets medlemmer og medlemssekretærerne. Resuméerne interne og må derfor ikke
videredistribueres.
De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder
kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det.
Udvalgsdokumenter
offentlige, interne og fortrolige
Udvalgets dokumenter fremgår som enten offentlige, interne eller fortrolige. Hvis et dokument er
mærket ”fortroligt”, f.eks. fordi det indeholder personfølsomme oplysninger, bliver det
kun fysisk
omdelt til medlemmer af udvalget i en kuvert og kan kun læses på Folketingets hjemmeside af
udvalgets medlemmer og udvalgssekretariatet. Fortrolige dokumenter skal opbevares forsvarligt,
så uvedkommende ikke kan få adgang til det. Fortrolige dokumenter må ikke videreformidles eller
offentliggøres. Det er ikke tilladt at scanne et fortroligt dokument og sende det på mail. Når man
ønsker at skaffe sig af med fortrolige dokumenter, skal de makuleres.
Dokumenter, der er
mærket ”internt”,
bliver kun omdelt, så de kan læses af medlemmer, ministre
og ansatte i Folketinget og må ikke videreformidles eller offentliggøres.
Procedurer og praksis m.v. for udvalgene
De stående fagudvalg følger i overvejende grad de samme procedurer for udvalgsarbejdet, som er
beskrevet i publikationerne:
”Udvalgsvejledningen, Præsidiets guide til arbejdet i Folketingets stående udvalg”,
som kan
findes her:
https://nettinget.ft.dk/udvalgsarbejde
og
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Guide til udvalgsarbejdet
2082752_0003.png
”Håndbog
i Folketingsarbejdet”, kapitel 4, som kan findes her:
https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/haandbog-i-
folketingsarbejdet/haandbog-i-folketingsarbejdet/kapitel-4
Derudover er der en række særlige procedurer og praksis, som har været gældende for det
tidligere Retsudvalg, der var nedsat før folketingsvalget den 5. juni 2019. De fremgår nedenfor og
justeres løbende.
Retsudvalgets procedurer og praksis
Regeringens lovprogram
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår, fremgår af regeringens
lovprogram. Lovprogrammet bliver normalt sendt til Folketinget i starten af oktober og opdateres i
december, februar og marts.
Den del af lovprogrammet, der vedrører Retsudvalget, bliver sat på dagsordenen på
førstkommende udvalgsmøde.
Udvalget kan overveje, om der er behov for at bede ministeren om en teknisk gennemgang af hele
lovprogrammet eller af enkelte lovforslag.
EU-sager
Retsudvalget følger rådssamlingerne i rådet for retlige og indre anliggender (RIA). Forud for disse
møder kan Retsudvalget holde et lukket samråd med justitsministeren, hvor ministeren redegør for
de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet.
Hidtil har Retsudvalget holdt halvårlige møder med Justitsministeriet om aktuelle og væsentlige
EU-sager som erstatning for samråd forud for rådsmøderne.
Udvalget kan overveje, om man vil fortsætte denne praksis eller fremover vil indkalde ministeren i
samråd forud for rådsmøderne.
Udvalget har også mulighed for at bede en af Folketingets EU-konsulenter om at orientere
udvalget om en EU-sag/emne på Retsudvalgets område.
Europol JPSG
Danmark har fået mulighed for at deltage som EU-medlemsland i den interparlamentariske
kontrolgruppe vedr. Europol (JPSG) og råder over 4 pladser til hvert møde, som Retsudvalget kan
benytte sammen med Europaudvalget. Der er pt. en proces i gang med at sammensætte
Folketingets deltagere i JPSG.
Behandling af bekendtgørelser efter databeskyttelsesloven
Med vedtagelsen af databeskyttelsesloven fik offentlige myndigheder mulighed for at
viderebehandle personlige oplysninger til andre formål, end de oprindelig var indsamlet til (lovens §
5, stk. 3). I forbindelse med lovbehandlingen blev det fastlagt, at hvis en minister ønsker at udstede
en bekendtgørelse, der giver denne mulighed, så skal Retsudvalget og det relevante fagudvalg
høres forinden. Hvis der er et flertal imod udstedelse af bekendtgørelsen i et af disse udvalg, kan
denne ikke udstedes.
Retsudvalget har afgivet en beretning på alm. del, der beskriver denne proces:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/beretning/2/index.htm
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Guide til udvalgsarbejdet
2082752_0004.png
Udvalget er desuden i dialog med Justitsministeriet om forståelsen af høringsprocessen:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/REU/bilag/254/index.htm
Dataetisk Råd
Retsudvalget har mulighed for at indstille oprindeligt to og nu tre medlemmer til Justitsministeriet til
udpegning til Dataetisk Råd.
Folketingets Ombudsmand
Efter et folketingsvalg skal Retsudvalget indstille, hvem Folketinget skal vælge som ny
ombudsmand for Folketinget. Udvalget eller formanden for udvalget udpeger også en
sætteombudsmand, der fungerer som ombudsmand i de sager, hvor Folketingets Ombudsmand
har erklæret sig inhabil. Derudover behandler Retsudvalget den årlige beretning fra Folketinget
Ombudsmand. Ofte har udvalget holdt en høring om beretningen og efterfølgende indstillet til
Folketinget, at beretningen tages til efterretning.
Aktuelt står Retsudvalget overfor at skulle give en indstilling til valg af en ny ombudsmand til
Folketinget, da den nuværende ombudsmand har anmodet om at fratræde pr. 1. november 2019.
Der er nedsat et underudvalg til håndtering af den videre proces for indstilling af ny ombudsmand.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.
Retsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i f.eks. høringer og konferencer.
Når udvalget modtager en invitation, hvor det er gratis at deltage, omdeles den i udvalget, og de
enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, som
kræver deltagerbetaling eller hvor der er opholds- og transportudgifter, skal udvalget beslutte at
finansiere udgifterne.
Udvalget kan evt. drøfte en ændring af proceduren.
Deputationer
En deputation kan være en enkeltperson, en organisation, en forening eller flere sammen, der
ønsker foretræde for udvalget. Henvendelserne omdeles som bilag i udvalget. Udgangspunktet er,
at alle deputationer, som henvender sig om emner inden for udvalgets ressort, får foretræde.
Foretrædet skal som hovedregel vedrøre generelle eller principielle spørgsmål og ikke konkrete
enkeltsager.
Udvalget kan evt. drøfte en ændring af retningslinjerne for foretræder.
Fremlæggelse af henvendelser uden bilagsnummer
Skriftlige henvendelser til udvalget fra ministerier, organisationer, enkeltpersoner m.fl. om emner
inden for udvalgets sagsområde omdeles som hovedregel som udvalgsbilag med bilagsnummer.
Nogle skriftlige henvendelser har dog et indhold eller en karakter, der gør, at det er
uhensigtsmæssigt eller formålsløst at omdele dem til udvalget. Det kan f.eks. skyldes, at
henvendelsen er uforståelig, uden egentligt indhold, anonym, injurierende eller er en gentagelse af
tidligere modtagne henvendelser fra samme afsender.
Sådanne henvendelser fremlægges, dvs. de registreres, og udvalgets medlemmer vil ikke
modtage selve henvendelsen, men kan rekvirere den fra sekretariatet. To gange om året omdeles
en oversigt i udvalget over de henvendelser, der er modtaget i perioden, med orientering om, at de
kan rekvireres i udvalgssekretariatet.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Guide til udvalgsarbejdet
Rykkerprocedure for udvalgsspørgsmål
Skriftlige udvalgsspørgsmål bør besvares af den relevante minister inden for 4 uger. Retsudvalgets
sekretariatet sender ugentligt en oversigt til ministerierne over ubesvarede spørgsmål og beder om
tilbagemelding på, hvornår de spørgsmål, hvor svarfristen er overskredet, kan forventes at blive
besvaret. Proceduren gentages indtil spørgsmålene er besvaret. Derudover kan
udvalgssekretariatet rykke ministerierne for svar på enkelte udvalgsspørgsmål, hvis
udvalgsmedlemmerne beder om det.
Rekvirering af domme
Medlemmer af Folketinget har mulighed for at rekvirere udskrifter af afsagte domme fra
domstolene. Kontakt sekretariatet eller biblioteket, hvis dette ønskes og vær opmærksom på
forholdsreglerne om, hvordan domsudskrifterne skal håndteres.
Underudvalg
Retsudvalget har hidtil nedsat ad hoc underudvalg til planlægning af udvalgets aktiviteter, såsom
rejser, høringer, ekspertmøder m.v., så snart udvalget har truffet beslutning om at igangsætte en
given aktivitet. Underudvalget bistår i planlægningsprocessen og træffer løbende afgørelser om de
praktiske forhold. Underudvalget søges sammensat således, at begge valgforbund er
repræsenteret.
Udvalget kan overveje at nedsætte et fast underudvalg til planlægning af udvalgets aktiviteter, eller
om udvalget ønsker at fortsætte med ad hoc underudvalg.
Deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer eller inviterede (ministre,
deputationer, eksperter m.v.) kan deltage i møderne. Medlemmernes erhvervspraktikanter og
partiansatte kan ikke deltage i lukkede møder.
Partiansatte kan dog som udgangspunkt deltage ved tekniske gennemgange i følgeskab med et
medlem.
5