Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2124815_0001.png
Notat
19. november 2018
RIGSPOLITIET
Sammenligning af lønnen for polititjenestemænd i Danmark
og Grønland
Indledning
Notatet har til formål at afdække og sammenligne lønforholdene for polititjene-
stemænd i Danmark og Grønland. Notatet skal anvendes som en del af en større
afdækning af lønforholdene for statens tjenestemænd i Grønland, der foretages i
samarbejde med Justitsministeriet, Moderniseringsstyrelsen og Kriminalforsor-
gen.
Indledningsvist indeholder notatet en afgrænsning af notatets omfang. Derefter
foretages en gennemgang og sammenligning af lønnen først for uchargerede
polititjenestemænd og efterfølgende for chargerede polititjenestemænd.
Notatet indeholder endvidere en kort gennemgang af lokalløn og arbejdstid for
polititjenestemænd i Grønland. Endelig er der i notatet en beskrivelse af ordnin-
gen vedrørende polititjenestemænd i Danmark, der udsendes til tjeneste i Grøn-
land.
Afgrænsning og definitioner
Afgrænsning
Dette notat har udelukkende til formål at afdække selve lønnen for polititjeneste-
mænd i Danmark og Grønland med henblik på at foretage en sammenligning af
lønningerne. Øvrige ansættelsesvilkår såsom eksempelvis ferie, barsel og løn
under sygdom er ikke en del af notatet. Det bemærkes, at løn og andre ansættel-
sesvilkår fastsættes mellem arbejdsmarkedets parter i forbindelse med overens-
komstforhandlingerne. Ved disse forhandlinger vil krav til en ændring af løn være
ét krav blandt mange andre. Hvorvidt et sådan krav skal imødekommes vil såle-
des afhænge af de samlede forhandlinger om alle parternes fremsatte krav. En
sammenligning af den fastsatte løn for polititjenestemænd i Danmark og Grøn-
land bør således ikke ses isoleret, men skal ses i sammenhæng med øvrige vil-
kår for polititjenestemænd og forholdene på det grønlandske arbejdsmarked i
øvrigt.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0002.png
Definitioner
Når der i dette notat anvendes betegnelsen ”polititjenestemænd i Grønland”,
dækker det over polititjenestemænd, der er ansat på et grønlandsk ansættelses-
grundlag. Det vil sige i henhold til grønlandsk lovgivning og aftaler gældende for
tjenestemænd i Grønland.
I notatet vil betegnelsen ”polititjenestemænd i Danmark” ligeledes
blive anvendt.
Dette dækker over polititjenestemænd, der er ansat i henhold til dansk lovgivning
og aftaler, der er gældende for tjenestemænd i Danmark.
Side 2
Uchargerede polititjenestemænd
Klassificering
Polititjenestemænd i Danmark og Grønland aflønnes i henhold til gammelt lønsy-
stem. Der er for begge gruppers vedkommende indgået klassificeringsaftaler, der
regulerer, hvorledes de enkelte stillinger for polititjenestemænd skal klassificeres.
Klassificeringen af polititjenestemænd i Danmark er fastsat i revideret aftale af
14. november 2008 om klassificering af stillinger for polititjenestemænd, der er
indgået mellem Rigspolitiet og CO10
1
(aftalen omtales
herefter som ”den danske
klassificeringsaftale”). Klassificeringerne er inddelt i 3 løngrupper, der dernæst er
inddelt i en række satser. Hver sats består af et skalatrin, som svarer til skalatri-
nene i den til enhver tid gældende aftale om justering af tjenestemandslønninger,
der er indgået mellem Finansministeriet og tjenestemændenes centralorganisati-
oner. Det er i klassificeringsaftalen angivet, hvornår en polititjenestemand bliver
indplaceret på de forskellige skalatrin.
Stillingerne for polititjenestemænd i Grønland klassificeres i henhold til aftale af
18. januar 2011 om klassificering af stillinger for polititjenestemænd i Grønland,
der er indgået mellem Rigspolitiet og CO10
2
(aftalen omtales herefter som ”den
grønlandske klassificeringsaftale”).
Denne aftale er på de fleste punkter ensly-
dende med den danske klassificeringsaftale. For polititjenestemænd i Grønland
følger lønnen på de enkelte skalatrin dog i stedet den til enhver tid gældende
aftale om justering af tjenestemandslønninger mv. for statens tjenestemænd i
Grønland, der er indgået mellem Finansministeriet og centralorganisationerne.
I både den danske og grønlandske klassificeringsaftale anvendes skalatrinene 23
til 46. I henhold til begge aftaler er en polititjenestemand på prøve indplaceret på
skalatrin 23. En polititjenestemand, der fastansættes efter endt uddannelse, bli-
ver indplaceret på skalatrin 29. Ses der bort fra polititjenestemænd i specialiststil-
linger er slutindplaceringen ifølge begge klassificeringsaftaler skalatrin 42.
1
2
Bilag 1
Bilag 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0003.png
Sammenligning af lønniveau
Polititjenestemænd i Danmark og Grønland indplaceres som nævnt ovenfor på
de samme skalatrin. Lønniveauet på det samme skalatrin er dog forskellig. Dette
skyldes, at lønnen på skalatrinene følger to forskellige lønjusteringsaftaler. Løn-
nen på et skalatrin er lavere for en polititjenestemand i Grønland, end den er for
en polititjenestemand i Danmark, der er indplaceret på det samme skalatrin. I
nedenstående tabel er nogle eksempler på forskellen på lønnen på udvalgte ska-
latrin. Lønnen i tabellen er eksklusiv pension.
Side 3
Tabel 1
Danmark
Skl.
sats 2
årligt*
23
281.790 kr.
Danmark
sats 2
månedligt*
23.483 kr.
Danmark
sats 6
årligt*
301.777 kr.
Danmark
sats 6
månedligt*
25.148 kr.
årligt**
216.539 kr.
månedligt**
18.045 kr.
Grønland
Grønland
29
310.682 kr.
25.890 kr.
326.618 kr.
27.218 kr.
237.453 kr.
19.788 kr.
33
332.184 kr.
27.682 kr.
344.410 kr.
28.701 kr.
253.806 kr.
21.151 kr.
42
388.774 kr.
32.398 kr.
388.774 kr.
32.398 kr.
297.780 kr.
24.815 kr.
* oktober 2018-niveau (Danmark)
** april 2018-niveau (Grønland)
I tabellen er der for polititjenestemænd i Danmark både angivet et lønniveau for
sats 2 og sats 6. Dette skyldes, at i den danske lønjusteringsaftale er lønnen på
det enkelte skalatrin delt op i stedtillægssatser fra 0 til 6. Lønnen på de enkelte
stedtillægssatser er forskellig og afhænger af, hvor i landet den pågældende poli-
titjenestemand gør tjeneste. En polititjenestemand, der gør tjeneste i København,
vil eksempelvis få løn i henhold til stedtillægssats 6. Gør en polititjenestemand
tjeneste på Bornholm vil dette høre under stedtillægssats 2.
Udligningstillæg
Ovenstående sammenligning af lønnen for polititjenestemænd i Danmark og
Grønland viser, at polititjenestemænd i Grønland har en lavere løn på de enkelte
skalatrin. På baggrund af denne lønforskel er det i den grønlandske klassifice-
ringsaftale § 2, stk. 5 aftalt, at der til polititjenestemænd i Grønland ydes et udlig-
ningstillæg. Dette udligningstillæg har til formål at udligne forskellen mellem løn-
nen på et skalatrin i den til enhver tid gældende aftale om justering af tjeneste-
mandslønninger mv. for statens tjenestemænd i Grønland, og lønnen på det til-
svarende skalatrin i den til enhver tid gældende aftale om justering af tjeneste-
mandslønninger i Danmark.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0004.png
Udligningstillæggets størrelse bliver beregnet på baggrund af en sammenligning
af lønnen på det samme skalatrin i den danske og grønlandske lønjusteringsafta-
le. Ved beregningen af udligningstillægget anvendes det aktuelle lønniveau i
henholdsvis Danmark og Grønland. Det vil sige, at det eksempelvis dags dato
beregnes på baggrund af oktober 2018-niveau i Danmark og april 2018-niveau i
Grønland. Der foretages således ikke procentregulering af selve udligningstillæg-
get. Rigspolitiet og CO10 var ved indgåelsen af den grønlandske klassificerings-
aftale enige om at beregne udligningstillægget ved en sammenligning mellem
skalatrinslønnen for en polititjenestemand i Grønland og skalatrinslønnen på
stedtillægssats 0 for en polititjenestemand i Danmark. Dette skyldes, at Grønland
(sammen med Christiansø) i den danske lønjusteringsaftale er placeret i stedtil-
lægssats 0.
Ved seneste overenskomstforhandling fremsatte CO10 krav om, at beregnings-
grundlaget for udligningstillægget blev ændret, så der blev taget udgangspunkt i
stedtillægssats 2 i stedet for stedtillægssats 0. Dette krav blev ikke imødekom-
met. Lønforskellen mellem stedtillægssats 0 og 2 udgør for danske polititjene-
stemænd på skalatrin 29, 833 kr. om måneden.
Nedenstående tabel er en illustration af, hvorledes størrelsen af udligningstillæg-
get beregnes (beløbene i tabellen er uden pension).
Side 4
Tabel 2
Udlig-
GRØNLAND
DANMARK
nings-
tillæg
Særligt
Skl.
tillæg*
Ska-
latrinsløn**
Særligt
tillæg**
I alt
Ska-
latrinsløn***
(sats 0)
Særligt
tillæg***
I alt
Årligt beløb
23
29
38
17.700 kr.
216.539 kr.
237.453 kr.
276.907 kr.
25.696 kr.
216.539 kr.
237.453 kr.
302.603 kr.
269.251 kr.
300.686 kr.
358.104 kr.
25.477 kr.
269.251 kr.
300.686 kr.
383.581 kr.
52.712 kr.
63.233 kr.
80.978 kr.
* april 1991-niveau (Grønland)
** april 2018-niveau (Grønland)
*** oktober 2018-niveau (Danmark)
Det vil sige, at en polititjenestemand i Danmark, der er indplaceret på skalatrin
29, stedtillægssats 0, vil have en løn på: 300.686 kr. om året (oktober 2018-
niveau). En polititjenestemand i Grønland på det tilsvarende skalatrin 29, vil der-
imod i henhold til den grønlandske lønjusteringsaftalen have en løn på 237.453
kr. om året (april 2018-niveau). Udligningstillægget vil udgøre forskellen mellem
disse to lønniveauer, det vil sige 63.233 kr. om året (aktuelt niveau). Lønnen for
begge polititjenestemænds vedkommende vil derfor være ens.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0005.png
Side 5
I både den danske og grønlandske klassificeringsaftale er der til enkelte satser
aftalt, at der i tillæg til skalatrinslønnen ydes et særligt tillæg, der blev aftalt i for-
bindelse med overgangen fra et lønsystem til et andet for at undgå lønnedgang.
Tillæggenes størrelse er ikke ens i den danske og grønlandske klassificeringsaf-
tale. Som det fremgår af ovenstående tabel ved skalatrin 38, indgår de særlige
tillæg i beregningen af udligningstillægget.
Pension af udligningstillæg
Udligningstillægget er pensionsgivende, jf. aftale af 8. november 2007 om pensi-
onsbidrag af udligningstillægget til polititjenestemænd i Grønland
3
. Ifølge aftalen
udgør pensionsbidraget
18 pct., som Rigspolitiet indbetaler til CO10’s konto i
PFA Soraarneq. I nedenstående tabel er en sammenligning af lønnen på udvalg-
te skalatrin, hvor pensionen af udligningstillægget er taget med. Tabellen viser
eksempelvis, at en polititjenestemand i Grønland på skalatrin 29 får 1.386 kr.
mere om året end en polititjenestemand i Danmark på sats 2, når pensionen af
udligningstillægget medregnes. Sammenlignes der med en polititjenestemand i
Danmark på sats 6, er lønnen for denne på 14.550 kr. mere om året end for politi-
tjenestemanden i Grønland, selvom pensionen af udligningstillægget medregnes.
Tabel 3
GRØNLAND
Ska-
Skl.
latrinsløn*
Udlignings-
tillæg
Pension af
udlignings-
tillæg
I alt
Ska-
latrinsløn**
(sats 2)
DANMARK
Ska-
latrinsløn**
(sats6)
Forskel
Årlig forskel i
forhold til DK
sats 2
Årlig forskel i
forhold til DK
sats 6
23
29
42
216.539 kr.
237.453 kr.
297.780 kr.
52.712 kr.
63.233 kr.
90.993 kr.
9.488 kr.
11.382 kr.
16.379 kr.
278.739 kr.
312.068 kr.
405.152 kr.
281.790 kr.
310.682 kr.
388.774 kr.
301.777 kr.
326.618 kr.
388.774 kr.
-3.051 kr.
+ 1.386 kr.
+ 16.378 kr.
-23.038 kr.
-14.550 kr.
+ 16.378 kr.
*
april 2018-niveau (Grønland)
** oktober 2018-niveau (Danmark)
Sammenligning af løn inklusiv tillæg (særlig tillæg, udligningstillæg og lo-
kallønstillæg)
Sammenligningen i tabel 2 er alene baseret på skalatrinslønnen, det fastsatte
særlige tillæg og udligningstillæg. Foretages en sammenligning af lønnen for poli-
titjenestemænd i Danmark og Grønland på udvalgte skalatrin, hvor der i sam-
3
Bilag 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0006.png
menligningen medtages særlige tillæg, udligningstillæg og lokallønstillæg
4
, er
forskellen på gennemsnitslønnen i maj og juni måned 2018 således
5
:
Side 6
Tabel 4
Skl.
29*
36*
Grønland
maj 2018
25.740 kr.
29.546 kr.
Danmark
maj 2018
26.582 kr.
29.967 kr.
Grønland
juni 2018
25.609 kr.
29.546 kr.
Danmark
juni 2018
26.606 kr.
30.051 kr.
Grønland
august 2018
25.680 kr.
29.546 kr.
Danmark
august 2018
26.601 kr.
30.053 kr.
* alle polititjenestemænd på henholdsvis skalatrin 29 og 36 er taget med i sammenligningen
Det bemærkes, at gennemsnittet for polititjenestemændene i Danmark er baseret
på alle politikredse, eksklusiv PET. Det vil sige, at der er medtaget polititjeneste-
mænd på forskellige stedtillægssatser, og selve skalatrinslønnen er derfor ikke
ens.
Chargerede polititjenestemænd
Klassificeringen af chargerede polititjenestemænd i Danmark og Grønland følger
forskellige aftaler. Der er ikke det samme antal klassificeringsniveauer i de to
aftaler, og indplaceringen i lønrammerne er ikke ens.
Der er eksempelvis forskel på, hvorledes en politileder på højeste chargetrin
(chefpolitiinspektør) bliver klassificeret. I Danmark er en chefpolitiinspektør klassi-
ficeret i lønramme 38, skalatrin 51, hvorimod stillingen i Grønland bliver klassifi-
ceret i lønramme 37, skalatrin 50.
Baggrunden for, hvorfor lederstrukturen og indplaceringerne i Danmark og Grøn-
land ikke er ens, skyldes, at Grønland befolknings- og bemandingsmæssigt er
mindre end i Danmark. Der er således ikke det samme personaleantal i Grøn-
land, som der er i en dansk standardkreds, og dermed er der ikke behov for de
samme antal ledelsesniveauer. Dette ses også ved Bornholms Politi, der som
Grønlands Politi bemandingsmæssigt er en mindre politikreds, og hvor der derfor
også er færre ledelsesniveauer.
Danmark - klassificering
Klassificeringen af lederstillinger for polititjenestemænd i Danmark blev indtil den
1. oktober 2018 reguleret i to klassificeringsaftaler
én aftale for Rigspolitiet og
4
5
Arbejdstidsbestemte tillæg og pension er ikke medtaget i sammenligningen.
Beregningerne er lavet på baggrund af tal, der er trukket fra Rigspolitiets SAP-BI database. Disse tal er et
udtryk for et øjebliksbillede i den enkelte måned. Tallene er derfor ikke direkte sammenlignelige med tal, der
trækkes fra ISOLA, eftersom ISOLA ved gennemsnitsløn tager grundlønnen for én måned, men et gennemsnit
over 12 måneder for så vidt angår tillæg.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0007.png
én for politikredsene
6
. I forbindelse med OK18 har Rigspolitiet, CO10 og Politifor-
bundet aftalt, at disse to aftaler skrives sammen, således at der fremadrettet kun
er én lederklassificeringsaftale i Danmark. Der blev endvidere indgået aftale om
en omklassificering af politikommissærer fra lønramme 32, skalatrin 45 til løn-
ramme 33, skalatrin 46, samt at stillingerne på 1. chargetrin (vicepolitikommis-
sær) skrives ud af aftalerne, da disse stillinger ikke længere anvendes. Omklassi-
ficeringerne er således et resultat af forhandlinger mellem Rigspolitiet, CO10 og
Politibundet, og de trådte i kraft den 1. oktober 2018. Selve sammenskrivningen
af aftalerne er i proces.
I Danmark er stillingen som politileder på højeste chargetrin (chefpolitiinspektør)
klassificeret i lønramme 38, skalatrin 51. Stillingen besættes som hovedregel på
åremål. Der ydes til stillingen et personligt tillæg på 62.700 kr. årligt (okt. 97-
niveau)
7
. Dette tillæg udgør 104.000 kr. (okt. 97-niveau)
8
, når det gælder chefpo-
litiinspektøren i Københavns Politi. Endelig er det særligt i forhold til Bornholm
angivet, at politilederstillingen på højeste chargetrin ved Bornholms Politi bliver
klassificeret i lønramme 36 med et personligt tillæg på 15.500 kr. (okt. 97-
niveau)
9
. Dette skyldes, at Bornholm er en mindre politikreds, og det derfor er
vurderet, at der ikke ligger samme ansvar i stillingen.
De øvrige lederstillinger for polititjenestemænd i Danmark klassificeres således:
Side 7
Tabel 5
Charge
LR
Skalatrin
Særligt tillæg*
Polititillæg*
Politiinspektør
Politiinspektør
Vicepolitiinspektør
Vicepolitiinspektør
Politikommissær
37
36
35
34
33
50
49
48
47
46
115.000 kr.
115.000 kr.
50.000 kr.
35.000 kr.
30.000 kr.
* okt. 97-niveau (Danmark)
Grønland - klassificering
Klassificeringen af chargerede polititjenestemænd i Grønland fremgår af aftale af
9. oktober 2009 om klassificering af lederstillinger ved politiet i Grønland, som
forudsætter en politifaglig baggrund
10
(aftalen omtales herefter som ”den grøn-
landske lederklassificeringsaftale”).
6
7
8
9
Bilag 4
Svarende til 88.363 kr. i oktober 2018-niveau.
Svarende til 146.519 kr. i oktober 2018-niveau.
Svarende til 21.822 kr. i oktober 2018-niveau.
Bilag 5
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0008.png
En politileder på højeste chargetrin (chefpolitiinspektøren) klassificeres i lønram-
me 37, skalatrin 50. Stillingen besættes som hovedregel på åremål, og der fast-
sættes til stillingen et personligt tillæg samt et udligningstillæg, der skal udligne
forskellen mellem lønnen i den tilsvarende lønramme ved politiet i Danmark.
De øvrige lederstillinger for polititjenestemænd i Grønland klassificeres således:
Side 8
Tabel 6
Charge
LR
Skalatrin
Særligt tillæg*
(polititillæg)
Vicepolitiinspektør
Politikommissær
Vicepolitikommissær**
* april 91-niveau (Grønland)
** dette chargetrin er udgået i forbindelse med lederreformen i 2014
34
32
31
47
45
44
35.000 kr.
30.000 kr.
15.000 kr.
Sammenligning af lønniveau
Som det fremgår af ovenstående er klassificeringen af lederne ikke ens i Dan-
mark og Grønland, og de enkelte stillinger er således ikke indplaceret i samme
lønramme.
Tabel 7
Stilling
Chefpolitiinspektør
Politiinspektør
Vicepolitiinspektør
Politikommissær
Danmark
Lønramme
38
36/37
34/35*
33
34
32
Grønland
Lønramme
37
* Selvom der er mulighed for, at en vicepolitiinspektør i Danmark kan indplaceres i lønramme 34, er alle politifaglige
vicepolitiinspektører indplaceret i lønramme 35.
I nedenstående tabel ses eksempler på sammenligning af lønnen for chargerede
polititjenestemænd i Danmark og Grønland. Tallene er eksklusiv pension. Løn-
nen på de enkelte skalatrin følger, som ved de uchargerede, lønnen i lønjuste-
ringsaftalerne. Det bemærkes, at skalatrinslønnen på de enkelte stedtillægssat-
ser i Danmark er ens, på disse skalatrin, til forskel for, hvad der er tilfældet ved
de lavere skalatrin. Det vil sige, at for de grønlandske polititjenestemænd fremgår
lønnen af den grønlandske lønjusteringsaftale, mens den for de danske polititje-
nestemænd fremgår af den danske lønjusteringsaftale. Dette betyder, at lønnen i
samme lønramme og skalatrin er højere for polititjenestemænd i Danmark, end
den er for polititjenestemænd i Grønland.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0009.png
Side 9
Tabel 8
Danmark
LR/Skl.
sats 2
årligt*
33/46***
424.748 kr.
Danmark
sats 2
månedligt*
35.396 kr.
Danmark
sats 6
årligt*
424.748 kr.
Danmark
sats 6
månedligt*
35.396 kr.
årligt**
månedligt**
Grønland
Grønland
32/45***
415.384 kr.
34.615 kr.
415.384 kr.
34.615 kr.
314.993 kr.
26.249 kr.
* oktober 2018-niveau (Danmark)
** april 2018-niveau (Grønland)
*** pr. den 1. oktober 2018 indplaceres politikommissærer i Danmark i lønramme 33 i stedet for i 32. I henhold til den
grønlandske lederklassificeringsaftale indplaceres politikommissærer kun i lønramme 32.
Udover grundlønnen er det i den grønlandske lønjusteringsaftale angivet, at der
til stillinger i lønramme 35-40 ydes et generelt tillæg. Tillæggets størrelse varierer
afhængig af lønramme mellem 16.855 kr. og 46.355 kr. årligt i april 2018-niveau.
Udligningstillæg
Chargerede polititjenestemænd i Grønland ydes som de uchargerede et udlig-
ningstillæg, der har til formål at udligne forskellen på lønnen for en polititjeneste-
mand i Danmark og Grønland. Udligningstillægget til de chargerede polititjene-
stemænd i Grønland ydes i henhold til aftale af 19. oktober 2009 om ydelse af
udligningstillæg til chargerede polititjenestemænd i Grønland
11
.
Tillægget udgør i henhold til aftalen forskellen mellem lønnen på det enkelte ska-
latrin inklusiv tillæg i henhold til den grønlandske lønjusteringsaftale samt polititil-
lægget i henhold til den grønlandske lederklassificeringsaftale, og lønnen på det
tilsvarende skalatrin i henhold til den danske lønjusteringsaftale inklusiv polititil-
læg. Som nævnt anvendes der ved beregningen af udligningstillægget det aktuel-
le lønniveau i henholdsvis Danmark og Grønland. Der foretages således ikke
procentregulering af selve udligningstillægget. Nedenstående tabel viser bereg-
ningen af udligningstillæggenes størrelse (tallene er eksklusiv pension).
11
Bilag 6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0010.png
Tabel 9
GRØNLAND
Særligt
LR/skl.
tillæg*
(polititillæg)
31/44
32/45
34/47
15.000 kr.
30.000 kr.
35.000 kr.
309.100 kr.
314.993 kr.
333.665 kr.
21.777 kr.
43.553 kr.
50.812 kr.
330.877 kr.
358.546 kr.
384.477 kr.
406.272 kr.
415.384 kr.
444.252 kr.
21.177 kr.
42.246 kr.
49.341 kr.
Skalatrinsløn**
Særligt tillæg**
(polititillæg)
I alt
Skalatrinsløn***
(sats 0)
DANMARK
Særligt tillæg***
(polititillæg)
Side 10
Udligningstillæg
I alt
Årligt beløb
427.449 kr.
457.630 kr.
493.593 kr.
96.572 kr.
99.085 kr.
109.115 kr.
* april 1991-niveau (Grønland)
** april 2018-niveau (Grønland)
*** oktober 2018-niveau (Danmark)
Til stillingen på højeste chargetrin i Grønland i lønramme 37 kan der ligeledes
ydes et udligningstillæg, jf. aftalen om udligningstillæg til chargerede polititjene-
stemænd i Grønland. Størrelsen af tillægget fastsættes i en eventuel åremålskon-
trakt.
Efter den aftalte danske omklassificering af politikommissærer fra lønramme 32 til
33 vil der være en forskel på lønnen for en politikommissær i Grønland og i Dan-
mark, da en politikommissær i Grønland er indplaceret i lønramme 32. Udlig-
ningstillægget til politikommissærer i Grønland vil fortsat blive beregnet i forhold
til lønramme 32, skalatrin 45, da udligningstillægget beregnes i forhold til en
sammenligning på lønramme og ikke i forhold til stillingsbetegnelse. Udligningstil-
lægget stiger derfor ikke på denne baggrund.
Pension af udligningstillæg
Der ydes som for de chargerede en pension på 18% af udligningstillægget. I ne-
denstående tabel er en sammenligning af lønnen, hvor pensionen af udligningstil-
lægget er medtaget.
Tabel 10
GRØNLAND
Skalatrinsløn
LR/skl
.
og polititil-
læg*
Udlignings-
tillæg
Pension af
udligningstil-
læg
I alt
DANMARK
Skalatrinsløn
og polititillæg**
(sats 2 til 6 )
Forskel
Årlig forskel i
forhold til DK sats
2 til 6
31/44
32/45
34/47
330.877 kr.
358.546 kr.
384.477 kr.
96.572 kr.
99.085 kr.
109.115 kr.
17.383 kr.
17.835 kr.
19.641 kr.
444.832 kr.
475.466 kr.
513.233 kr.
427.449 kr.
457.631 kr.
493.593 kr.
+ 17.383 kr.
+ 17.835 kr.
+ 19.641 kr.
*
april 2018-niveau (Grønland)
** oktober 2018-niveau (Danmark). Der er ikke forskel på lønnen i Danmark på sats 2-6 i de nævnte lønrammer
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0011.png
Tabellen viser eksempelvis, at en polititjenestemand i Grønland i lønramme 32
får 17.835 kr. mere om året, når pensionen af udligningstillægget medregnes,
end en tjenestemand i lønramme 32 i Danmark får.
Det skal bemærkes, at ovenstående sammenligning er på baggrund af lønram-
me. Som angivet er en politikommissær i Danmark pr. den 1. oktober 2018 ind-
placeret i lønramme 33, hvorimod en politikommissær i Grønland fortsat er ind-
placeret i lønramme 32. I nedenstående tabel 11 er derfor en sammenligning af
lønnen med pension af udligningstillæg, hvor der i stedet for en sammenligning
på lønramme sammenlignes i forhold til stillingen som politikommissær. Sam-
menligningen viser, at en politikommissær i Grønland i lønramme 32 med udlig-
ningstillæg inklusiv pension heraf får 8.472 kr. mere om året end en politikom-
missær i Danmark i lønramme 33.
Tabel 11
GRØNLAND
Skalatrinsløn
og polititil-
LR/skl.
læg*
Udlignings-
tillæg
Pension af
udligningstil-
læg
I alt
DANMARK
Skalatrinsløn
og polititillæg**
(sats 2 til 6 )
Forskel
Årlig forskel i
forhold til DK sats
2 til 6
Side 11
32/45
33/46
358.546 kr.
99.085 kr.
17.835 kr.
475.466 kr.
457.631 kr.
466.994 kr.
+ 17.835 kr.
+ 8.472 kr.
*
april 2018-niveau (Grønland)
** oktober 2018-niveau (Danmark). Der er ikke forskel på satserne i DK i de nævnte lønrammer
Sammenligning af løn inklusiv tillæg (særlig tillæg, polititillæg, udlignings-
tillæg og lokallønstillæg)
Ovenstående sammenligning er alene baseret på skalatrinslønnen, det særlige
tillæg, polititillæg og udligningstillæg. Foretages en sammenligning af lønnen for
polititjenestemænd i Grønland og i Danmark, hvor der i sammenligningen også
medtages det særlige tillæg, udligningstillæg og lokallønstillæg
12
, er forskellen på
lønnen i maj og juni måned 2018 således
13
:
12
13
Arbejdstidsbestemte tillæg og pension er ikke medtaget i sammenligningen
Beregningerne er lavet på baggrund af tal, der er trukket fra Rigspolitiets SAP-BI database. Disse tal er et
udtryk for et øjebliksbillede i den enkelte måned. Tallene er derfor ikke direkte sammenlignelige med tal, der
trækkes fra ISOLA, eftersom ISOLA ved gennemsnitsløn tager grundlønnen for én måned, men et gennemsnit
over 12 måneder for så vidt angår tillæg.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0012.png
Side 12
Tabel 12
LR
32
34**
35**
Grønland
maj 2018
37.948 kr.
40.930 kr.
45.915 kr.
Danmark*
maj 2018
38.314 kr.
Grønland
juni 2018
37.948 kr.
40.930 kr.
46.051,47 kr.
Danmark*
juni 2018
38.466kr.
Grønland
august 2018
37.948 kr.
40.930 kr.
45.867 kr.
Danmark*
august 2018
38.509 kr.
*
gennemsnittet er baseret på alle politikredse i Danmark, eksklusiv PET
** I Danmark er alle politifaglige vicepolitiinspektører indplaceret i lønramme 35, hvor de i Grønland er indplaceret i
lønramme 34.
En vicepolitiinspektør i Grønland havde i maj 2018 en gennemsnitsløn på 40.930
kr., hvor en vicepolitiinspektør i Danmark i samme periode havde en gennem-
snitsløn på 45.915 kr. Når der ses på denne forskel, skal det tages i betragtning,
at de ikke er indplaceret i de samme lønrammer.
Omklassificeringen af politikommissærer i Danmark trådte i kraft den 1. oktober
2018. Tabel 12 er derfor en sammenligning af gennemsnitslønnen for politikom-
missærer i Danmark og Grønland, som den ser ud efter den 1. oktober 2018.
Tabel 13
LR
32
33
Grønland
oktober 2018
38.136 kr.
39.465 kr.
Danmark*
oktober 2018
*
gennemsnittet er baseret på alle politikredse i Danmark, eksklusiv PET
Lokalløn
Det fremgår af både den grønlandske og danske klassificeringsaftale, at en politi-
tjenestemands løn kan suppleres med lokalløn. Rigspolitiet udmelder én gang
årligt lokallønspuljen til Grønland og Danmark gældende for lokallønsåret, der
løber fra april til marts i det følgende år. Der er både for polititjenestemænd i
Grønland og Danmark indgået aftaler om anvendelsen af lokalløn, hvoraf det
fremgår, hvad disse lokallønsmidler kan anvendes til.
Lokallønspuljernes størrelse er ikke ens, da der ikke er det samme antal polititje-
nestemænd i Grønland som i Danmark. Sammenlignes der på, hvor mange lokal-
lønsmidler der er pr. polititjenestemand, kan der som eksempel ses på lokalløns-
puljen for perioden april 2018 til marts 2019. Her har der ca. været 5.767 kr. pr.
polititjenestemand i Grønland, og ca. 9.458 kr. pr. polititjenestemand i Danmark.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0013.png
Stedtillæg
Til tjenestemænd i visse geografiske områder i Grønland ydes der et ikke-
pensionsgivende tillæg på 6.000 kr. årligt (1. april 1991), svarende til 8.711 kr. i
april 2017-niveau, jf. § 3 i den grønlandske lønjusteringsaftale. Det vil sige, at
såfremt en tjenestemand i Grønland skal gøre tjeneste i et af de i aftalen nævnte
områder, så modtager den pågældende et stedtillæg.
Ved beregningen af udligningstillægget tages der ikke højde for dette stedtillæg.
Det vil sige, at det lægges oveni skalatrinslønnen inkl. udligningstillæg for en poli-
titjenestemand i Grønland.
Side 13
Arbejdstid
Polititjenestemænd i Grønland har en 40 timers arbejdsuge, som det også er
tilfældet for andre ansatte på det grønlandske arbejdsmarked. En polititjeneste-
mand i Danmark har derimod en arbejdsuge på 37 timer.
Som supplement til lønnen modtager polititjenestemænd i både Grønland og
Danmark desuden arbejdstidsbestemte tillæg. For polititjenestemænd i Grønland
fremgår disse primært af aftalerne af 4. juli 2003 om arbejdstidsreglement i Grøn-
land
14
, der er aftalt mellem Rigspolitiet og Politiforbundet. Polititjenestemænd i
Danmark får derimod reguleret deres arbejdstidsregler i aftale af 20. juni 2018 om
arbejdstidsregler for tjenestemænd og visse overenskomstansatte i politiet omfat-
tet af Politiforbundets forhandlingsret, der er indgået mellem Rigspolitiet og Politi-
forbundet
15
.
Arbejdstidsreglerne og de medfølgende arbejdstidsbestemte tillæg er ikke ens.
Denne sammenligning af lønnen for polititjenestemænd i Grønland og Danmark
vil ikke gå dybere ind i de enkelte arbejdstidsregler.
Polititjenestemænd udsendt til tjeneste i Grønland
Rigspolitiet og Politiforbundet har indgået aftale af 18. januar 2011 om særlige
vilkår for polititjenestemænd, der udsendes til tjeneste i Grønland. Aftalen omfat-
ter polititjenestemænd i Danmark, der udsendes til tjeneste i Grønland for en pe-
riode af 2 år med mulighed for forlængelse.
Lønnen for de polititjenestemænd, der udsendes i henhold til aftalen, er det løn-
niveau, der følger af den danske lønjusteringsaftale sats 0. Endvidere modtager
de pågældende et særligt tillæg på 50.000 kr. årligt (oktober 1997 niveau), sva-
rende til 70.411 kr. i aktuelt niveau. Tillægget skal understøtte rekruttering og
fastholdelse.
14
Aftale af 4. juli 2003 om arbejdstidsreglement i Grønland - gældende for polititjenestemænd stationeret i
Nuuk, samt aftale af 4. juli 2003 om arbejdstidsreglement i Grønland - gældende for polititjenestemænd uden for
Nuuk (bilag 7 og 8).
15
Bilag 9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om løn- og ansættelsesforhold for politi- og anstaltsbetjente i Grønland, fra justitsministeren
2124815_0014.png
Bilag
Der vedlægges følgende bilag:
-
Bilag 1: Revideret aftale af 14. november 2008 om klassificering af stillin-
ger for polititjenestemænd
Bilag 2: Aftale af 18. januar 2011 om klassificering af stillinger for polititje-
nestemænd i Grønland
Bilag 3: Aftale af 8. november 2007 om pensionsbidrag af udligningstil-
lægget til polititjenestemænd i Grønland
Bilag 4: Aftale af 19. januar 2007 om klassificering af lederstillinger, som
forudsætter en politifaglig baggrund
Bilag 5: aftale af 9. oktober 2009 om klassificering af lederstillinger ved
politiet i Grønland, som forudsætter en politifaglig baggrund
Bilag 6: aftale af 19. oktober 2009 om ydelse af udligningstillæg til charge-
rede polititjenestemænd i Grønland
Bilag 7: Aftale af 4. juli 2003 om arbejdstidsreglement i Grønland - gæl-
dende for polititjenestemænd stationeret i Nuuk
Bilag 8: Aftale af 4. juli 2003 om arbejdstidsreglement i Grønland - gæl-
dende for polititjenestemænd uden for Nuuk
Bilag 9: Aftale af 20. juni 2018 om arbejdstidsregler for tjenestemænd og
visse overenskomstansatte i politiet omfattet af Politiforbundets forhand-
lingsret
Bilag 10: aftale af 18. januar 2011 om særlige vilkår for polititjeneste-
mænd, der udsendes til tjeneste i Grønland
Side 14
-
-
-
-
-
-
-
-
-