Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 141
Offentligt
Kære Formand for Folketingets Retsudvalget,
Hermed mine bemærkninger til de fremsendte kommentarer fra Justitsministeriet på Tracefinds foretræde
den 10. oktober, med forslag om at yde politiet assistance med den tekniske opgave: at sporsikre efter
indbrud og derved muliggøre frigørelse af mandskabsressourcer hos politiet til efterforskning.
Jeg håber, at du kan, og vil dele dem med de øvrige medlemmer af udvalget, således at der er et bedre
grundlag for at forholde sig til Justitsministeriets kommentarer?
Ift. skrivelsens afsluttende punkt 5. - så er det tankevækkende, at Rigspolitiet
ikke
mener,
”at de
ulemper, der muligvis vil opstå ved at politiet modtager assistance fra private aktører til sporindsamlingen
med henblik på:
- at nedbringe sagsbehandlingstiden for indbrud hos private og mindre erhvervsdrivende
- reducere antallet af indbrudssager, der henlægges uden, at der er foretaget nogen efterforskning
- aflaste og reducere den overarbejdspukkel, som politiet har opbygget i de seneste år
er umagen værd for Rigspolitiet.
Her bliver man som borger og vælger i tvivl om den sociale kontrakt, der efter de flestes borgeres
opfattelse er indgået imellem Staten og den enkelte om, at Statens skal prioritere sikkerheden for
borgerens individ og ejendom, stadigvæk er gældende.
Nedbringelse af ventetid i sagsbehandlingen, en øgning af antallet af efterforskede sager og kvaliteten af de
tekniske beviser, som politiets efterforskere har mulighed for at vurdere på i indbrudssager, burde være et
af Rigspolitiets prioriteringer.
Ganske som man i sundhedssystemet prioriterer ventetid, kvalitet af behandling og antallet af gennemførte
operationer meget højt.
Ift. punkt 4., så er det korrekt, at den ekstra arbejdsindsats med sporsikring af indbrud, der bliver udført af
eksterne partnere, må honoreres økonomisk. Naturligvis ikke ukritisk eller ublu. Hos Tracefind har vi
veluddannede folk, der enten tidligere har arbejdet hos politiet, eller har deltidsarbejde der. Vi følger et ISO
kvalitetssystem for området, og vi anvender ressourcer på at sikre dette kontinuerligt. De tidsestimater, vi
har anvendt i vores beregninger for opgaverne, er tilsyneladende meget lig de, som politiet selv anvender.
Omkostningen til den ekstra indsats må tilføres politiets budget direkte eller, som en øremærket
tillægsbevilling til budgettet. I sidstnævnte eksempel vil folketinget kunne forbinde udgiften til sporsikring
direkte med antallet af anmeldte indbrud og gennemførte sporsikringer. Derved reduceres mulighed for, at
Rigspolitiet administrativt kan omprioritere disse midler til andre områder uden folketingets viden og
accept.
I forhold til punkt nr. 3 er svaret:
Tracefind har tidligere i år (13. februar 2019) fremsendt overordnede arbejdsbeskrivelse frem til Rigspolitiet
om, hvorledes vores arbejdsprocesser er opbygget og senest (den 24. oktober 2019), har Tracefind
tilbudt, at Rigspolitiet kunne overvære en test sporing således, at man kunne vurdere kvaliteten af vores
arbejde. Rigspolitiet har indtil videre afvist at forholde sig til arbejdsprocesser eller overvære sporingstests.
Tracefind følger de arbejdsbeskrivelser, der er beskrevet i ISO-21043-2, og indtil det er muligt at blive
certificeret, har Tracefind valgt at arbejde sammen med Teknologisk Institut med henblik på at sikre et højt
kvalitetsniveau i sporindsamlingsprocessen og tilbyde politiet et kvalitetssystem i sporindsamlingsfasen.
Ift. pkt. 2:
At det er Rigspolitiet opfattelse, at Tracefind forslag kan defineres som nytænkning inden for
efterforskning, må efter vores opfattelse være baseret på en fejl fortolkning af forslaget, idet vores forslag
ikke omfatter efterforskning, men udelukkende er defineret som den tekniske underdisciplin som
sporindsamling, og gerningsbeskrivelsen er i indbrudssager. Nu er Rigspolitiet ikke ubekendt med at
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-19 fra Tracefind ApS v/Carsten Vammen om at yde politiet assistance
2124400_0002.png
anvende private leverandører til at understøtte deres efterforskning. Vi henleder opmærksom på
Rigspolitiets seneste udbud i Laboratorieundersøgelser 2019/S 209-511642.
Citat fra den korte beskrivelse af udbuddet: "Kort beskrivelse:
I forbindelse med diverse, kriminaltekniske undersøgelser har politiet behov for at få gennemført analyser af
en række forskellige områder, f.eks. påvisning af brændbare væsker ved brande, krudtpartikler fra
fænghætter mv.
Her understøtter en privat leverandør i polititekniske undersøgelser uden, at det giver anledning til en
større, principiel overvejelse om grænsedragning imellem politiet og private aktører i sagsopbygningen.
Hvis Rigspolitiet er bekymret for habilitet hos Tracefinds politiudannede medarbejdere, der enten er
deltidsansatte eller pensionister fra politiet, eller hos ledelsen i Tracefind er vi naturligvis villig til at sikre
dette ikke kan blive et spørgsmål, som kan diskvalificere de indsamledes spor.
Vi forslår derfor, at Rigspolitiet snarest fremsender de habilitetsretningslinjer, som man anvender ved
private leverandører. Man kunne eksempelvis blot fremsende de retningslinjer, man har udarbejdet i
forbindelse med ovenstående udbud (udbud i Laboratorie-undersøgelser 2019/S 209-511642). Herefter vil
Tracefind sikre, at de bliver indarbejdet i selskabets arbejdsprocesser og denne bekymring vil være fjernet.
Ift. pkt. 1:
Det er korrekt, at vi endnu ikke har haft mulighed for at indlevere gerningsstedbeskrivelser og indsamlede
spor til politiet i de politikredse (Nordsjælland, København & Vestegnen), hvor vi for nærværende tilbyder
dette beredskab. Det skal dog ikke forhindre, i at Tracefind kan indgå i et pilotprojekt, hvor politiet i de
perioder, hvor man ikke har mandskab til at udfører disse opgaver for borgerne i stedet kan henvise til
Tracefind, der står klar til at støtte politiet med disse opgaver.
Jeg ser frem til dine og udvalgets kommentarer på mine bemærkninger.
Med venlig hilsen.
Carsten Vammen
Direktør
TRACEFIND ApS
T: +45 7060 5060
Schioldannsvej 5,
2920 Charlottenlund