Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2090637_0001.png
Leading the way
Vi hjælper borgere og
politiet med at
bekæmpe indbrud via
forebyggelse og
sporindsamling
Tracefind
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0002.png
Hvorfor blev Tracefind grundlagt
Leading the way
I december 2016 havde min familie og jeg indbrud i vores
sommerhus. Efter at jeg oplevede politiets indsats på stedet og
efterfølgende drøftede denne oplevelse med andre borgere,
som havde haft indbrud, besluttede vi os for at starte Tracefind
ApS for at gøre noget ved problemet
Det var og er vores opfattelse, at der findes en bedre måde at
udnytte politiets ressourcer på, end at politiet blot hovedsageligt
skal køre rundt og fortælle, at det ikke kan svare sig at undersøge
for spor efter indbrud
Tracefind
Vi bør organisere arbejdet mod indbrud på en ny og bedre
måde, hvis vi skal sikre flere opklaringer af denne type
forbrydelser, og til det behøver vi en ændring af den nuværende
Politilov
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0003.png
Hvorfor blev Tracefind grundlagt
Leading the way
Ethvert indbrud er grænseoverskridende og skaber en følelse af
utryghed og usikkerhed. Børn er bange for at komme alene hjem
efter skole eller blot være hjemme alene.
I 2015 oplevede man i EU 2.3 mio. indbrud og i 2017 2.1 mio
1
.
Danmark har suverænt flest anmeldte indbrud med 955 pr.
Tracefind
100.000 indbyggere. I forhold til vores nabolande er antallet af
anmeldte indbrud i privat beboelse i Danmark 6,5 gange højere
end i Norge, 4,5 gange højere end i Tyskland og 3,5 gange højere
end i Sverige. Indbrud i beboelser udgør 10 pct. af al anmeldt
kriminalitet i Danmark
2
Opklaringsprocenten i Danmark har siden 1998 ligget væsentlig
1: Eurostat Recorded offences by offence category
police data
2: Analyserapport 2014 Indbrud I Danmark og vores nabolande - Forsikring og Pension
3: Analyserapport 2014 Indbrud I Danmark og vores nabolande - Forsikring og Pension
under Norges og Sveriges. Før 2002 lå opklaringsprocenten
herhjemme noget højere end i Sverige, men Sverige har siden
årtusindeskiftet oplevet en stigende opklaringsprocent, og
denne var i 2012 det dobbelte af den i Danmark
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0004.png
Opklaringsprocent i forbindelse med indbrud 1998
2012
1
Tracefind
Leading the way
1:
Analyserapport 2014 Indbrud I Danmark og vores nabolande - Forsikring og Pension
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0005.png
Processen for opklaring af indbrud i dag - i grove træk DK/NO/SV
Leading the way
Fase
Tyv begår
indbrud
Familien
opdager
indbruddet
Anmelder
det
Politiet
modtager
anmeldelsen
Politiet
gennemfører
sporsikring
Tyven
findes og
sigtes
Tyven
dømmes
Antal
100 %
100 %
100 %
? %
1
6 %
2
3%
Tracefind
100 %
100 %
100 %
-
-
14 %
100 %
100 %
100 %
-
-
16 %
1: Rigsrevisionen: Beretning til Statsrevisorerne om politiets henlæggelse af straffesager af Maj 2015
2: Kriminalitet 2017 Udgivet af Danmarks Statistik Marts 2019, side 16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0006.png
Fremtidig proces i opklaring af indbrud ved private aktører
Leading the way
Fase
Tyv begår
indbrud
Familien
opdager
indbruddet
Anmelder
det
Politiet
modtager
anmeldelsen
Tracefind
eller øvrige
gennemfører
sporsikring
Øger
muligheden
for tyven
findes og
sigtes
Tyven
dømmes
Antal
100 %
100 %
100 %
100 %
6%
-
Tracefind
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0007.png
Kort over indbrud i Europa 2016
Leading the way
Tracefind
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0008.png
Har man i andre lande private aktører som sporindsamler
Leading the way
Tracefind
Kilde: https://e-justice.europa.eu/content_find_a_forensic_expert-550-da.do?clang=en
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0009.png
Hvem er Tracefind ApS
Leading the way
Vores mission er:
”Det er vores ål at være Ska di avie s føre de levera dør af ressourcer til
sporsikring, rådgivning og forebyggelse af indbrud i privatboliger og hos mindre
erhvervsdrive de”
Vi tilbyder
Politiet
højt kvalificerede ressourcer til sporsikring og
gerningsstedsbeskrivelse efter indbrud hos private og mindre erhvervsdrivende.
Derudover tilbyder vi
forsikringsselskaber
en mulighed for at differentiere sig på
området for hus- og fritidshusforsikringer ved at tilbyde rådgivning og
forebyggelse af indbrud til deres kunder.
Vores værdigrundlag:
•Kvalitet
i opgaveløsningen
•Tryghed
er vores ansvar
•Proaktiv
via engagement
•Kompetencer
skaber gode løsninger
Tracefind
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0010.png
Hvem er Tracefind ApS
Leading the way
Vores ansatte består af politiuddannede folk og øvrige egnede, som alle har gennemgået og
bestået undervisningen i standardiseret boligscreening, gerningsstedsbeskrivelse,
sporoptagning (DNA, fingeraftryk m.m.)
Tracefind følger den internationale ISO standard ISO 21043-2
"For
Recognition, recording, recovering, transport and storage of material"
Kvaliteten af vores sporindhentningsarbejde svarer til politiets. Derfor kan vores indsamlede
spor indgå som bevismateriale på lige fod med politiets materiale ved en eventuel retssag.
Det lovmedholdelige i disse services er tidligere blevet bekræftet af KU´s Juridiske fakultet og
direkte hos politiet. Tracefind ApS har fremsendt beskrivelser af processer i forbindelse med
gerningsstedsundersøgelse og sporindsamling til Rigspolitiet.
På den baggrund har Nationalt Kriminalteknisk Center (NKC) hos Rigspolitiet informeret en
række politikredse om, at tekniske spor og materiale indsamlet af Tracefind ApS på vegne af
private borgere i forbindelse med indbrud kan indgå i politiets videre efterforskning.
Tracefind
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Præsentationsmateriale i forbindelse med Tracefind ApS foretræde for Retsudvalget den 10/10-2019
2090637_0011.png
Forslag til Retsudvalget:
Leading the way
Ændring af gældende Politilov således, at det er muligt
for Rigspolitiet at udbyde opgaver indenfor
gerningsstedsbeskrivelse og sporindsamling ved indbrud
og lignende kriminalitet til professionelle private aktører
med uddannet personale og dokumenteret kvalitet
De frigjorte personale-ressourcer svarende til ca. 70
Tracefind
fuldtidsstillinger
1
hos politiet ved anvendelse af private
aktører til gerningsstedsbeskrivelse og sporindsamling
kan i stedet anvendes til øvrigt efterforskningsarbejde
Stil som minimum krav om en forbedret skalsikring som
1: 54.834 indbrud á 2 timer gerningsstedsundersøgelse m.m. = 109.668 timer =
109.668/1580 timer pr. år = 69,4 eller 70 fuldtidsstillinger hos politiet.
2: Holland
Trygge boliger PKVW
the Police Label Bo Grönlund, arkitekt maa
Juni 2016 Del af TryggeByer projekt: Indbrudscertificering af boliger i Danmark
en del af bygningsreglementets for nybyggeri, og indfør
en certificeringsordning for eksisterende boliger ganske
som myndighederne i Holland gennemførte for snart 20
år siden