Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2122661_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2019
Strafferetskontoret
Malene Lynggaard
2019-731-0058
1297349
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets mu-
ligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. september 2019, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 29 a, stk. 3,
indsættes efter »polititjenestemand«: »eller en ansat i po-
litiet«, og »polititjenestemandens« ændres til: »dennes«.
2.
I
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »6 år eller derover«: », eller en over-
trædelse af straffelovens § 235, stk. 1 eller 2, eller § 290, stk. 1, af lovgiv-
ningen om euforiserende stoffer eller af lovgivningen om våben og eksplo-
sivstoffer, i det omfang overtrædelsen begås ved brug af internettet«.
3.
I
§ 754 a, stk. 2,
indsættes efter »omstændigheder ved lovovertrædelsen«:
», eller hvis en sådan tilskyndelse alene består i politiets erhvervelse af ret-
tigheder, genstande eller andet materiale, der i et nærmere bestemt omfang
er udbudt på internettet«.
4.
I
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »polititjenestemænd«: »og ansatte
i politiet med særlige efterforskningsmæssige kvalifikationer«.
5.
I
§ 837, stk. 3,
indsættes efter »Polititjenestemænd«: »eller ansatte i poli-
tiet«.
6.
I
§ 856, stk. 5,
indsættes efter »polititjenestemand«: »eller en ansat i po-
litiet«.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
7.
I
§ 856, stk. 8,
ændres »polititjenestemand, der har udført foranstaltnin-
ger« til: »polititjenestemand eller en ansat i politiet, der har udført foran-
staltninger«, og »polititjenestemandens identitet« ændres til: »polititjeneste-
mandens eller den ansattes identitet,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af politiets adgang til at anvende agenter i forbindelse med
politiets efterforskning af kriminalitet på internettet
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Anvendelsesområde
Børnepornografi
Hæleri
Narkotika
Våben
2.1.3.1.
2.1.3.2.
2.1.3.3.
2.1.3.4.
2.1.3.5.
2.2. Politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller andet materiale i
nærmere bestemt omfang udbudt på internettet
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
2.3. Ansatte i politiet der må udføre agentvirksomhed
2.3.1.
2.3.2.
2.3.3.
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.
5.
6.
7.
8.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
9.
Sammenfattende skema
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
1. Indledning
Samfundets udvikling siden internettets opfindelse og udbredelse har bety-
det, at mange borgere i dag bruger internettet til onlinehandel. Desværre har
kriminelle miljøer også udnyttet denne udvikling, hvor der er sket en stig-
ning i den kriminalitet, der foregår på internettet.
Noget af denne kriminalitet udøves åbenlyst på internettet, herunder salg af
hælervarer og narkotika, mens anden kriminalitet såsom salg af våben og
eksplosivstoffer samt pædofile aktiviteter ofte finder sted på det såkaldte
mørke internet (dark web). Dette er en betegnelse for et netværk, som det
kræver særlig software for at få adgang til. Netværket, der kan være vanske-
ligt for politiet at trænge ind i, gør det herefter muligt for brugerne at skjule
både deres handlinger og identiteter og er dermed særdeles velegnet for kri-
minelle, der ønsker at skjule ulovlige aktiviteter.
Derudover har en række sprængninger med eksplosivstoffer i det offentlige
rum, herunder to sprængninger rettet mod offentlige bygninger, understre-
get behovet for at styrke politiets muligheder for at bekæmpe salg af våben
og eksplosivstoffer på internettet.
Der er på den baggrund et samfundsmæssigt behov for at give politiet nye
efterforskningsmæssige redskaber til at bekæmpe både den åbenlyse og
skjulte kriminalitet på internettet, herunder som led i en forstærket politi-
mæssig indsats mod våben og eksplosivstoffer. Dette styrkelse vil skulle
gennemføres, uden at der gås på kompromis med grundlæggende retssik-
kerhedsmæssige principper.
Lovforslagets hovedformål er således at sikre den rette balance mellem hen-
synet til bekæmpelse af kriminalitet på internettet på den ene side og hensy-
net til retssikkerheden og politiets integritet på den anden side.
Det foreslås derfor for det første at udvide politiets adgang til at anvende
agenter i efterforskningen af visse former for kriminalitet på internettet, så
politiet bliver bedre i stand til at identificere gerningsmænd, der gemmer sig
bag falske profiler mv. De gældende betingelser for, at politiet kan iværk-
sætte agentvirksomhed, foreslås ikke ændret med lovforslaget. Disse rets-
sikkerhedsgarantier, som bl.a. omfatter krav om begrundet mistanke og ret-
skendelse, vil således stadig skulle iagttages, når politiet iværksætter
agentvirksomhed.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Derudover foreslås det for det andet, at politiet skal have mulighed for at er-
hverve rettigheder, genstande eller andet materiale, der i et nærmere bestemt
omfang er udbudt på internettet, uden at dette omfattes af agentreglerne.
Endelig foreslås det for det tredje at udvide kredsen af de personer, der kan
varetage agentvirksomhed, med henblik på at sikre at politiets ressourcer
anvendes mest effektivt.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag L 197, jf. Folketingsti-
dende 2018-2019 (1. samling), A, L 197, der blev fremsat den 13. marts
2019 af den daværende justitsminister. Det bemærkes, at lovforslagets § 1,
nr. 3, om politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller andet materi-
ale, der i et nærmere bestemt omfang er udbudt på internettet, er ny i for-
hold til den oprindelige udgave af lovforslaget, ligesom der er foretaget en-
kelte lovtekniske justeringer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af politiets adgang til at anvende agenter i forbindelse
med politiets efterforskning af kriminalitet på internettet
2.1.1. Gældende ret
Retsplejelovens kapitel 68 om afhøringer og særlige efterforskningsskridt
indeholder nærmere regler om politiets brug af agenter som led i efterforsk-
ningen af lovovertrædelser. Ved agentvirksomhed forstås efter § 754 a, stk.
1, at politiet som led i efterforskningen af en lovovertrædelse foranlediger,
at der tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger med henblik på at til-
skynde nogen til at udføre eller fortsætte en lovovertrædelse.
Efter retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 1 og 2, må agentvirksomhed kun
finde sted, hvis der foreligger en begrundet mistanke om, at lovovertrædel-
sen er ved at blive begået eller forsøgt, og efterforskningsskridtet må anta-
ges at være af afgørende betydning for efterforskningen. Desuden er det ef-
ter § 754 a, stk. 1, nr. 3, et krav, at efterforskningen angår en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Bestemmelsen i § 754 b, stk. 1, regulerer den såkaldte øvre grænse for
agentvirksomhed, dvs. grænsen for hvilke foranstaltninger, der – med ret-
tens godkendelse – må foretages af polititjenestemænd. I almindelighed om-
tales denne øvre grænse som provokationsforbuddet. Brugen af agenter må
således ikke bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller grov-
hed.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Det følger desuden af retsplejelovens § 754 c, stk. 1 og 2, at iværksættelse
af agentvirksomhed efter § 754 a som udgangspunkt kræver, at der forud
herfor er indhentet kendelse fra retten, medmindre foranstaltningernes øje-
med ville forspildes, såfremt en retskendelse skulle afventes. Er dette tilfæl-
det, kan politiet træffe beslutning om at iværksætte agentvirksomhed uden
forudgående indhentelse af retskendelse, jf. § 754 c, stk. 3, 1. pkt. Sagen
skal herefter snarest muligt og senest inden 24 timer fra foranstaltningernes
iværksættelse forelægges for retten af politiet, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Reglerne om agentvirksomhed blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 319
af 4. juni 1986. Det fremsatte lovforslag byggede på strafferetsplejeudval-
gets betænkning nr. 1023 af 4. oktober 1984 om politiets indgreb i meddel-
elseshemmeligheden og anvendelse af agenter.
Med betænkningen foreslog strafferetsplejeudvalget, at der i retsplejeloven
blev indført en mulighed for, at politiet kan anvende agenter som led i efter-
forskningen af kriminalitet af en vis art.
Således blev det bl.a. foreslået, at politiet skulle kunne udføre agentvirk-
somhed som led i efterforskning af en lovovertrædelse, når der forelå en
særlig bestyrket mistanke om, at lovovertrædelsen var ved at blive begået
eller forsøgt, og når andre efterforskningsskridt ikke ville være egnede til at
sikre bevis i sagen.
Med reglerne tilsigtedes en regulering af et område af den såkaldte aktive
efterforskning, der iværksættes på et tidligere tidspunkt end den traditionelle
efterforskning, som først iværksættes efter, at forbrydelsen er begået. Man
havde i den forbindelse særligt narkotikakriminalitet for øje, selv om regler-
nes anvendelsesområde ikke er begrænset til denne form for kriminalitet, jf.
ovennævnte betænkning side 125-129 og Folketingstidende 1985-86, tillæg
A, spalte 348-349.
Under behandlingen af lovforslaget fremsatte et flertal i Folketinget tre æn-
dringsforslag, jf. Folketingstidende 1985-86, tillæg B, spalte 1555-1564.
Særligt kan det fremhæves, at flertallet foreslog, at der i § 754 a som endnu
en betingelse for politiets anvendelse af agenter blev anført, at efterforsk-
ningen skulle angå en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Forslaget var et udtryk for flertallets opfattelse
af, at agentvirksomhed er et vidtgående efterforskningsskridt, der kun bør
anvendes ved den alvorligste kriminalitet. I samme retning foreslog flertal-
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
let, at der som udgangspunkt skulle være en forudgående domstolskontrol.
Med disse ændringsforslag blev lovforslaget vedtaget.
Begrebet agentvirksomhed blev ikke nærmere afgrænset med lovforslaget,
men henset til ordvalget i § 754 a må det anses som forudsat, at politiets ad-
færd for at være omfattet af begrebet agentvirksomhed i objektiv henseende
skal falde ind under straffelovens § 23 om medvirken. Herudover kræves
det også, at der er udvist en særlig aktivitet fra politiets side.
Det fremgår videre af side 159 i betænkningen, at agentvirksomhed også
omfatter den situation, der i den juridiske teori betegnes som ”concursus
neccessarius”, hvilket foreligger i tilfælde, hvor der til realisation af et straf-
feretligt gerningsindhold kræves flere personers samvirken (f.eks. tilfælde
af ulovlig køb og salg), men hvor kun den ene parts (f.eks. sælgers) handle-
måde er strafbar, uden at den anden part (dvs. køberen) kan betragtes som
”offer” for lovovertrædelsen.
Uden for reglerne om agentvirksomhed falder former for efterforskning, der
ikke består i en sådan aktivitet, f.eks. skygning af en bestemt person, over-
vågning af bestemte adresser og andre former for observation af mistænkte
eller holden øje med kriminelle miljøer, jf. Folketingstidende 1985-86, til-
læg A, spalte 349. Tilfælde, hvor politiet foranlediger, at nogen eller noget
bliver genstand for en lovovertrædelse (lokkedue-situationen), falder ligele-
des uden for reglerne om agentvirksomhed, hvis den pågældende person kun
er offer og derfor ikke udøver en aktivitet, der er omfattet af straffelovens §
23 om medvirken, jf. betænkningen side 160 og Folketingstidende 1985-86,
tillæg A, spalte 350.
Uden for reglerne om agentvirksomhed falder endvidere de tilfælde af infil-
tration, hvor en person efter aftale med politiet søger kontakt i et kriminelt
miljø for at kunne give politiet oplysninger. Dette gælder også, selv om den
pågældende deltager i kriminalitet for at gøre sig troværdig i miljøet. Hvis
den pågældende imidlertid griber ind i selve den lovovertrædelse, som ef-
terforskningen angår, kan der dog være tale om agentvirksomhed. I den for-
bindelse skal det bemærkes, at reglerne om agentvirksomhed gælder, hvor
der er sammenfald mellem den lovovertrædelse, der efterforskes, og den lo-
vovertrædelse, som agenten øver indflydelse på. Dette er i lovteksten ud-
trykt som et krav om, at den lovovertrædelse, som agentens handlinger skal
øve indflydelse på, skal være den samme, som efterforskningen vedrører, jf.
betænkningen side 160.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Endelig vil det falde uden for agentreglerne, når politiet foretager efterforsk-
ningsmæssige handlinger af en lovovertrædelse, der er fuldbyrdet på tids-
punktet for politiets efterforskning. Baggrunden herfor er, at politiet i så-
danne situationer ikke kan siges at foranledige, at der tilbydes bistand til el-
ler træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde nogen til at udføre
eller fortsætte en given lovovertrædelse.
Ved lov nr. 436 af 10. juni 2003 (Bekæmpelse af rockerkriminalitet og an-
den organiseret kriminalitet) blev agentreglerne revideret med henblik på at
gøre reglerne mere anvendelige i praksis. Bl.a. blev mistankekravet i rets-
plejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 1, lempet fra ”særlig bestyrket mistanke” til
”begrundet mistanke”, og bestemmelsen fik med enkelte undtagelser sin nu-
værende form. Strafferammekravet på minimum 6 år og kravet om forudgå-
ende domstolsprøvelse blev fastholdt.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Internettet udgør i dag en stor og vigtig del af de fleste menneskers hverdag.
Samtidig har udviklingen og udbredelsen af internettet medført en række
nye udfordringer for politiet, når det kommer til efterforskning af visse for-
mer for kriminalitet, hvor internettet bruges som bindeled mellem krimi-
nelle. Ofte anvender de kriminelle falske profiler på Facebook eller andre
internetfora, ligesom det såkaldte mørke internet (dark web) har gjort det
vanskeligt for politiet at finde frem til gerningsmændene.
Det er Rigspolitiets vurdering, at en udvidet adgang til at anvende agenter i
forbindelse med politiets efterforskningsvirksomhed på internettet kan bi-
drage til en mere effektiv bekæmpelse af kriminalitet, der begås på internet-
tet.
En mere effektiv bekæmpelse af kriminalitet, der begås på internettet, vil li-
geledes have til formål at begrænse andelen af hælervarer, narkotika samt
ulovlige våben og eksplosivstoffer, der er omløb. I forhold til eksplosivstof-
fer bemærkes det særligt, at den seneste række af sprængninger med eksplo-
sivstoffer i det offentlige rum, herunder to sprængninger rettet mod offent-
lige bygninger, har understreget behovet for at styrke politiets muligheder
for at bekæmpe salg af våben og eksplosivstoffer på internettet.
På grund af strafferammekravet på 6 år, som findes i retsplejelovens § 754
a, stk. 1, nr. 3, er politiet i dag afskåret fra at anvende agentreglerne på visse
former for kriminalitet på internettet vedrørende udbredelse og besiddelse
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
mv. af børnepornografi, hæleri samt salg af narkotika, våben og eksplosiv-
stoffer.
Ved indførelsen af agentreglerne i 1986 var grundtanken, at reglerne skulle
udformes i lyset af samtidens udfordringer med at bekæmpe moderne kri-
minalitet, som det særligt sås inden for narkotikaområdet. Siden 1986 har
samfundet imidlertid undergået en betydelig udvikling, herunder ikke
mindst hvad angår internettet og kriminelles brug heraf. Ændringen af agen-
treglerne i 2003 adresserede ikke disse forandringer, og samtidig må det
konstateres, at udviklingen i kriminelles brug af internettet er fortsat siden
2003.
Rigspolitiet har identificeret en række kriminalitetsformer, der i dag hyppigt
forekommer på internettet, og som typisk er vanskelige for politiet at efter-
forske inden for rammerne af de gældende agentregler. Fælles for disse kri-
minalitetsformer er navnlig, at de har en strafferamme på fængsel under 6
år og dermed falder uden for agentreglerne, medmindre der er tale om sær-
ligt grove og alvorlige tilfælde. Det drejer sig om udbredelse og besiddelse
mv. af børnepornografi samt salg af hælervarer, narkotika, våben og eksplo-
sivstoffer på internettet.
Det er Rigspolitiets vurdering, at disse udfordringer kan imødegås ved en
udvidelse af anvendelsesområdet for agentvirksomhed.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at man ved en modernisering af de nu-
værende agentregler skal være opmærksom på en række omstændigheder
vedrørende brugen af agenter i politiets efterforskning. Det drejer sig dels
om de risici med hensyn til politiets integritet, der generelt er forbundet med,
at politiet aktivt træder ind i og deltager i et kriminelt handlingsforløb, dels
om den konkrete risiko for, at politiet bevirker en forøgelse af lovovertræ-
delsens omfang eller grovhed.
Omvendt skal det sikres, at kriminelle ikke længere skal kunne ”gemme sig
bag internettets facade”. Det er således krænkende for samfundets borgere
og den almindelige retsfølelse, hvis der foregår åbenlyse ulovlige aktivite-
ter på internettet, uden at politiet har effektive redskaber til at håndtere dette.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at adgangen til at an-
vende agentreglerne skal udvides til også at gælde for sager om udbredelse
og besiddelse mv. af børnepornografi samt salg af hælervarer, narkotika, vå-
ben og eksplosivstoffer på internettet.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Forslaget skal adressere udfordringerne med, at internettet anvendes som
platform til et bredt udsnit af kriminalitet. Internetkriminalitet i form af be-
siddelse eller udbredelse af børnepornografi samt salg af hælervarer, narko-
tika, våben og eksplosivstoffer må anses for at være tilstrækkelig krænkende
for retsfølelsen, at disse kriminalitetsformer er egnet til at være omfattet af
agentreglerne.
Hvad angår børnepornografi, er der tale om udbredelse og besiddelse mv. af
materiale, der udspringer af ofte grove seksualforbrydelser mod børn. En
styrket adgang til at efterforske og retsforfølge børnepornografi kan derfor
have en begrænsende effekt på efterspørgslen efter børnepornografi, og der-
med også på fysiske overgreb, som begås med henblik på bl.a. at optage og
udbrede børnepornografisk materiale.
Ligeledes er der tale om kriminalitet, som er rettet mod en specielt sårbar
gruppe. Børn er som følge af deres umodenhed ikke i stand til – på samme
måde som andre persongrupper – at beskytte sig selv imod at blive udsat for
kriminalitet, hvorfor der er et stærkt beskyttelsesmæssigt hensyn i forhold
til børns personlige integritet.
Rigspolitiet har oplyst, at fælles for salg af hælervarer, narkotika og våben
er, at personer tilknyttet rocker- og bandemiljøet i vidt omfang står bag
netop disse former for kriminalitet, og at internettet er en vigtig facilitator
for udøvelsen af disse kriminalitetsformer. Kriminalitetsformerne udgør så-
ledes en væsentlig del af rockere og bandemedlemmers indtægtsgrundlag.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Anvendelsesområde
Det foreslås, at retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, ændres, således at poli-
tiet får mulighed for at anvende agenter som led i efterforskningen af over-
trædelser af lovgivning om børnepornografi (straffelovens § 235, stk. 1 og
2), hæleri (straffelovens § 290, stk. 1), narkotika (lovgivningen om eufori-
serende stoffer) samt våben og eksplosivstoffer (lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer), når disse lovovertrædelser begås ved brug af internettet.
Dermed udvides politiets adgang til at anvende agenter i forhold til de gæl-
dende regler, hvor politiet i dag alene kan anvende hemmelige agenter i ef-
terforskningen af lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Fælles for de opregnede bestemmelser og love,
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
der foreslås omfattet af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, er således, at de
alle har en strafferamme på fængsel under 6 år. Det bemærkes, at lovforsla-
get ikke ændrer på de øvrige betingelser for politiets iværksættelse af
agentvirksomhed, herunder kravet om retskendelse, jf. retsplejelovens § 754
c, stk. 1.
Ved internettet forstås i dette lovforslag databaseret kommunikation, uanset
om kommunikationen sker gennem brug af computer, mobiltelefon eller an-
det elektronisk kommunikationsudstyr.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke er et krav, at al kommunikation
mellem politiet og den mistænkte under hele forløbet sker ved brug af inter-
nettet, så længe den indledende kontakt mellem politiet og den mistænkte er
sket ved brug af internettet.
De lovbestemmelser og love, der foreslås omfattet af § 754 a, stk. 1, nr. 3,
er beskrevet nærmere i det følgende.
2.1.3.2. Børnepornografi
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 1 eller
2, om udbredelse og besiddelse af pornografisk materiale af personer under
18 år, hvis overtrædelsen begås ved brug af internettet.
Straffelovens § 235, stk. 1 og 2, vedrører udbredelse og besiddelse af por-
nografisk materiale af personer under 18 år. Strafferammen for overtrædelse
af bestemmelsens stk. 1 er bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt
skærpende omstændigheder fængsel indtil 6 år, mens strafferammen for
overtrædelse af stk. 2 er bøde eller fængsel indtil 1 år.
Med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1, i den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene efter at ramme
tilfælde, hvor strafferammen er fængsel indtil 2 år, idet overtrædelser af be-
stemmelsen under særligt skærpende omstændigheder allerede vil være om-
fattet af de gældende regler om agentvirksomhed.
Formålet med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1 og 2, er at give po-
litiet mulighed for at benytte agenter i efterforskningen af sager om børne-
pornografi med henblik på f.eks. at indgå i en videre dialog med gernings-
mændene på internettet.
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Rigspolitiet vurderer, at den foreslåede udvidelse af agentreglerne til at
gælde sager om børnepornografi vil være et stort løft for efterforskningen i
de sager, hvor agenten ikke møder krav om udveksling af materiale for at
kunne indgå i dialog, fordi det vil kunne medvirke til en hurtigere identifi-
kation af gerningsmænd, hvorved flere overgreb vil kunne forhindres eller
opklares.
Politiet får med den foreslåede ordning ikke mulighed for at anvende agen-
ter til at udveksle eller på anden måde videredistribuere børnepornografisk
materiale. Dette skyldes, at politiet ikke må risikere at bidrage til en kræn-
kelse eller fortsat krænkelse af et barn, samt det forhold, at politiet ikke vil
kunne føre kontrol med eventuel videredistribuering af sådant børneporno-
grafisk materiale. Politiet må således heller ikke udveksle børnepornogra-
fisk materiale i de tilfælde, hvor den mistænkte kræver dette, for at politiet
overhovedet kan komme til at indgå i en dialog med denne person.
2.1.3.3. Hæleri
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af straffelovens § 290, stk. 1, om
hæleri, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Straffelovens § 290, stk. 1, omhandler hæleri, hvor strafferammen er
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hæleri af særligt grov beskaffenhed er re-
guleret i bestemmelsens stk. 2, hvorefter strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sådanne tilfælde er således allerede omfattet af de gældende regler om
agentvirksomhed.
Den foreslåede ordning er ikke tiltænkt anvendt ved helt bagatelagtige over-
trædelser, hvor salget vedrører hælervarer af meget lav økonomisk værdi.
Politiet vil i sådanne tilfælde ikke kunne anvende agentreglerne i den fore-
slåede ordning.
Desuden skal politiet sikre sig, at købet ikke i realiteten bliver en bestilling
af nye indbrud. Det kan f.eks. sikres ved, at politiet forinden købet af den
udbudte vare stiller krav til hæleren om, at varen skal kunne leveres med det
samme, eller at sælgeren skal sende supplerende billedmateriale af varen un-
der nærmere instruktion fra politiet.
Et eksempel på, hvornår politiet vil kunne anvende agentreglerne i forhold
til efterforskning af sager om hæleri – hvis de almindelige betingelser er op-
fyldt – vil være i en situation, hvor politiet mistænker en person for at ville
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
overtræde hæleribestemmelsen ved f.eks. på vegne af en tyv at udbyde stjå-
lne varer til salg på internettet.
Det kan bl.a. være relevant for politiet at udøve agentvirksomhed, hvis po-
litiet ved hjælp af en falsk profil på et internetforum interagerer med den
mistænkte hæler med henblik på at indgå en aftale med hæleren om, at en
køber ønsker at aftage hælervarerne. En sådan aktiv efterforskning vil
kræve, at politiet anvender agentreglerne, da den kan siges at udgøre en
medvirkenshandling fra politiets side. Der kan i den forbindelse henvises til
en lignende situation, som forelå i Østre Landsrets dom af 14. marts 2012
som optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2012 side 2225 ff.
Omvendt vil der ikke være tale om agentvirksomhed i tilfælde, hvor politiet
foretager efterforskningsmæssige handlinger, hvor der ikke tilbydes bistand
til eller træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde nogen til at ud-
føre eller fortsætte en given lovovertrædelse. Dette vil som hidtil f.eks. være
tilfældet, hvis lovovertrædelsen på tidspunktet for politiets efterforskning
allerede er blevet fuldbyrdet.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i forhold til hæleri på internet-
tet, der ikke falder inden for den foreslåede undtagelsesbestemmelse i rets-
plejelovens § 754, a, stk. 2, jf. pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
2.1.3.4. Narkotika
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af lovgivningen om euforiserende
stoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Efter lov om euforiserende stoffers § 3, stk. 1 og 3, straffes overtrædelser af
lov om euforiserende stoffer eller forskrifter udfærdiget i medfør af denne
med fængsel indtil 2 år. Dette omfatter ind- og udførsel, salg, køb, udleve-
ring, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af visse opreg-
nede stoffer.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i sager om salg af narkotika på
internettet, der ikke falder inden for den foreslåede undtagelsesbestemmelse
i retsplejelovens § 754, a, stk. 2, jf. pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke
kunne anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
Ved vurderingen af, om en konkret overtrædelse falder under bagatelgræn-
sen, kan politiet bl.a. lægge vægt på omfanget og farligheden af lovovertræ-
delsen.
De grovere narkotikaforbrydelser straffes i medfør af straffelovens § 191
med en strafferamme på fængsel indtil 10 år og i særlige tilfælde fængsel
indtil 16 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reg-
lerne om agentvirksomhed.
2.1.3.5. Våben og eksplosivstoffer
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af lovgivningen om våben og eks-
plosivstoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om våben og eksplosivstoffer, at overtræ-
delse af en række bestemmelser i loven straffes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år. Dette
omfatter bl.a. ulovlig indførelse, fremstilling, erhvervelse, besiddelse og
overdragelse af visse former for våben, ammunition og eksplosivstoffer.
Herudover fremgår det af lovens § 10, stk. 3, at der i forskrifter, der udfær-
diges efter loven, kan fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder el-
ler under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Dette er nærmere reguleret i § 59 i bekendtgørelse om våben og ammuni-
tion mv., hvorefter ovennævnte strafferamme gælder i tilfælde af bl.a. ind-
førelse samt overdragelse eller overladelse til andre af visse genstande eller
stoffer omfattet af forbuddet i § 1 i lov om våben og eksplosivstoffer.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i forhold til ulovligt salg af vå-
ben og eksplosivstoffer mv. på internettet, der ikke falder inden for den fo-
reslåede undtagelsesbestemmelse i retsplejelovens § 754, a, stk. 2, jf. pkt.
2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke
kunne anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
Ved vurderingen af, om en konkret overtrædelse falder under bagatelgræn-
sen, kan politiet bl.a. lægge vægt på omfanget og farligheden af lovovertræ-
delsen.
De grovere overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
straffes i medfør af straffelovens § 192 a, stk. 1, med en strafferamme på
fængsel fra 2 år indtil 8 år, og efter stk. 2 med en strafferamme på fængsel
indtil 6 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reglerne
om agentvirksomhed.
2.2. Politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller andet materiale
i nærmere bestemt omfang udbudt på internettet
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 754 a, stk. 2, at foranstaltninger, der træf-
fes med henblik på at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte en lovover-
trædelse, ikke vil være omfattet af § 754 a, stk. 1, hvis politiet ikke herved
påvirker væsentlige omstændigheder ved lovovertrædelsen.
Virkningen af, at en foranstaltning omfattes af § 754 a, stk. 2, er, at foran-
staltningen ikke vil udgøre agentvirksomhed efter stk. 1, og kravet om bl.a.
indhentelse af retskendelse finder således ikke anvendelse.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 436 af 10. juni 2003 (Bekæmpelse af
rockerkriminalitet og anden organiseret kriminalitet). Det fremgår af forar-
bejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side
6712-6713 om baggrunden for indsættelsen af bestemmelsen i stk. 2, at der
er behov for et vist råderum for politiet, uden at det betyder, at den indgri-
ben i det planlagte handlingsforløbet, som sker efter aftale med politiet, om-
fattes af agentreglerne. Det anføres i den forbindelse imidlertid også, at ak-
tiv efterforskning, der består i, at politiet træder ind i og deltager i et krimi-
nelt handlingsforløb med det formål at afsløre gerningsmænd, indebærer en
potentiel risiko for overskridelse af den øvre grænse (dvs. forbuddet mod,
at agenter benyttes til fremkaldelse af en forbrydelse, der ellers ikke ville
blive begået), og derfor kan give anledning til betænkeligheder. Dog kon-
kluderes det, at mindre indgreb, som politiet foretager i et allerede planlagt
forløb, efter Justitsministeriets opfattelse dog ikke vil give anledning til så-
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
danne betænkeligheder, under den forudsætning at politiet alene foretager
mindre ændringer, der påvirker forløbet af forbrydelsen, men ikke forbry-
delsens omfang eller grovhed.
Politiet har således efter gældende ret i dag bl.a. mulighed for i begrænset
omfang at påvirke gennemførelsen af eksempelvis en narkotikaleverance,
f.eks. ved at udskifte leverancen med ufarligt materiale, indlogere kureren
på hotel, aflytte kurerens samtaler med bagmænd og lignende, uden at akti-
viteterne omfattes af agentreglerne.
Imidlertid vil politiets køb af f.eks. genstande, som det er ulovligt at sælge
eller videreoverdrage, efter gældende ret kunne anses for at agentvirksom-
hed, i det omfang situationen ikke er omfattet af retsplejelovens § 754 a, stk.
2. I betænkning nr. 1023 af 4. oktober 1984 om politiets indgreb i meddel-
elseshemmeligheden og anvendelse af agenter, side 159, er det således an-
ført, at der f.eks. er tale om agentvirksomhed, når en politimand i civil an-
moder om at købe varer i en butik efter lukketid eller om at købe spiritus på
en benzinstation i strid med de herom gældende regler for at afsløre over-
trædelser.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det snævre anvendelsesområde for retsplejelovens § 754 a, stk. 2, betyder,
at politiet ikke har en hurtig og effektiv adgang til at reagere ved at foretage
erhvervelse i tilfælde af åbenlyst ulovlige aktiviteter på internettet med hen-
blik på at afsløre identiteten på en gerningsmand.
Det vil derfor være et effektivt efterforskningsredskab for politiet, hvis der
indsættes en yderligere undtagelsesmulighed i retsplejelovens § 754 a, stk.
2, som gør det muligt for politiet hurtigt at reagere og foretage erhvervelse
i tilfælde af åbenlyst ulovlige aktiviteter på internettet, herunder ulovligt
salg af varer. Som beskrevet ovenfor forekommer der i vidt omfang åbenlys
kriminalitet på internettet, hvilket bl.a. omfatter ulovligt salg af hælervarer,
narkotika, våben og eksplosivstoffer, men også en række andre ulovlige ak-
tiviteter.
Som anført i pkt. 2.1.3.3 bemærkes det dog, at der ikke vil være tale om
agentvirksomhed i tilfælde, hvor politiet foretager efterforskningsmæssige
handlinger, hvor der ikke tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger
med henblik på at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte en given lo-
vovertrædelse. Dette vil som hidtil f.eks. være tilfældet, hvis lovovertrædel-
sen på tidspunktet for politiets efterforskning allerede er blevet fuldbyrdet.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Den foreslåede udvidelse vil endvidere kun omfatte tilfælde, hvor en rettig-
hed, genstand eller et materiale allerede er udbudt på internettet i et så spe-
cifikt og utvetydigt omfang, at politiets eventuelle erhvervelse heraf ikke vil
bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller grovhed.
Eftersom gerningsmanden ved at udbyde rettigheder, genstande eller mate-
riale i nærmere bestemt omfang på internettet således allerede må antages at
have bestemt sig for at gennemføre salget eller videreoverdragelsen, er det
efter Justitsministeriets opfattelse ikke påkrævet, at politiets erhvervelse af
de pågældende rettigheder, genstande eller materiale skal anses for omfattet
af agentreglerne i § 754 a, stk. 1.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en yderligere undtagelsesmulighed i retspleje-
lovens § 754 a, stk. 2, hvorefter det ikke vil udgøre agentvirksomhed, hvis
politiets tilskyndelse til at få nogen til at udføre eller fortsætte en lovover-
trædelse alene består i politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller
andet materiale, der i et nærmere bestemt omfang er udbudt på internettet.
Inden for den foreslåede bestemmelses anvendelsesområde falder bl.a. køb
af hælervarer, narkotika, våben og eksplosivstoffer. Den foreslåede ordning
er dog ikke begrænset til bestemte rettigheder, genstande og materialer,
hvorfor også f.eks. køb af dopingmidler, ulovligt fyrværkeri, falske doku-
menter, koncertbilletter mv. vil være omfattet, ligesom varerne, genstandene
og materialerne kan være i fysisk såvel som ikke-fysisk form, herunder elek-
troniske medier, filer eller links. Ligeledes vil accept af f.eks. et tilbud om
leje af en lejlighed også falde inden for den foreslåede undtagelsesbestem-
melses anvendelsesområde.
Det bemærkes, at i det omfang lovovertrædelsen på tidspunktet for politiets
efterforskning allerede er blevet fuldbyrdet, vil politiet som hidtil kunne fo-
retage erhvervelse af genstande mv., uden at agentreglerne finder anven-
delse. Den foreslåede undtagelsesmulighed er således ikke relevant i så-
danne tilfælde.
Det er en forudsætning for anvendelsen af den foreslåede undtagelsesbe-
stemmelse, at rettigheden, genstanden eller materialet er udbudt på internet-
tet i et nærmere bestemt omfang.
Herved forstås, at f.eks. art skal fremgå af udbuddet og som udgangspunkt
være angivet i mængde f.eks. vægt, antal eller type. Som udgangspunkt skal
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
også prisen være angivet. Der må således ikke være tvivl om, hvad det er,
der udbydes, hvor meget, der udbydes og til hvilken pris. Dette svarer såle-
des til tilfælde, hvor en almindelig borger foretager handel på internettet af
f.eks. tøj eller møbler, og hvor man ikke er i tvivl om, hvilken vare man
modtager ved købet. I sådanne tilfælde vil politiet med den foreslåede ord-
ning få mulighed for at erhverve genstandene mv., uden at agentreglerne
finder anvendelse.
Politiet vil ikke være afskåret fra at gennemføre en helt kortvarig og ude-
lukkende afsøgende dialog med en potentiel sælger forud for erhvervelsen,
hvis det fremstår tydeligt, at salg eller udveksling på hjemmesiden eller lig-
nende forudsætter, at der forudgående udvises en vis interesse for køb.
Den afsøgende dialog skal til enhver tid vedrøre den rettighed, genstand el-
ler materiale, der er udbudt på internettet, og må således ikke vedrøre andre
rettigheder, genstande eller materialer, som oprindeligt ikke var omfattet af
udbuddet. Derudover må den afsøgende dialog alene iværksættes, når poli-
tiet med rimelig grund har mistanke om, at der foreligger en strafbar lo-
vovertrædelse.
En afsøgende dialog kan f.eks. være nødvendig i tilfælde, hvor kun arten af
den udbudte genstand mv. fremgår af udbuddet, og hvor yderligere oplys-
ninger, herunder type, vægt, antal eller en pris kun kan identificeres ved en
egentlig dialog med sælgeren. Den afsøgende dialog må i den forbindelse
udelukkende bruges til at fastlægge typen af den udbudte genstand mv., den
lavest mulige tilgængelige mængde eller den sædvanlige pris med henblik
på at foretage køb heraf.
Dette skal ses i lyset af, at formålet med erhvervelsen alene er at identificere
sælgeren eller andre gerningspersoner i sælgerens netværk. Det er således
afgørende, at der ved den forudgående dialog ikke udøves nogen form for
påvirkning af hverken arten, typen, mængden eller prisen af den udbudte
genstand mv.
Er der eksempelvis tale om en hjemmeside, hvor der åbenlyst foregår salg
af hash, må politiet i den forudgående dialog begrænse sig til at udvise in-
teresse for køb af hash i en mængde, der efter omstændighederne må anta-
ges at være den lavest tilgængelige mængde på den pågældende hjem-
meside. Er politiet i tvivl om, hvad der må antages at være den lavest til-
gængelige mængde eller en sædvanlig pris på den pågældende hjemmeside,
kan politiet eksempelvis rette henvendelse til sælgeren med forespørgsel
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
om, hvilke minimumsmængder denne kan levere, eller om denne kan sende
en prisliste, og på baggrund heraf foretage et køb af, hvad der må anses for
at være den lavest tilgængelige mængde eller den sædvanlige pris.
En forudgående afsøgende dialog vil således også kunne føre til, at politiet
bedre kan vurdere, om der til brug for sagens efterforskning i øvrigt er
grundlag for at udøve agentvirksomhed.
Det bemærkes, at der som udgangspunkt heller ikke inden for rammerne af
den foreslåede bestemmelse kan foretages gentagen erhvervelse af de ud-
budte genstande fra samme sælger, med mindre erhvervelserne har til for-
mål at identificere sælgeren eller andre gerningspersoner i sælgerens net-
værk.
Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor en af sælgerens kurérer er anholdt og
er i politiets varetægt, og yderligere køb er nødvendigt for derigennem at
identificere en anden af sælgerens kurérer. Det samme vil gøre sig gæl-
dende, når en frihedsberøvet kurér løslades og efterfølgende fortsætter sin
kurérvirksomhed.
Det bemærkes, at ulovligt salg af rettigheder, genstande og andet materiale
på internettet i praksis ofte foregår, således at udbuddet sker på internettet,
mens de nærmere omstændigheder omkring salget samt selve gennemførel-
sen af salget typisk sker uden for internettet, f.eks. ved fysisk møde, telefo-
nisk kontakt mv.
Det afgørende for anvendelsen af den foreslåede undtagelsesregel er, at
selve udbuddet af rettigheden, genstanden eller materialet er sket på inter-
nettet, mens den efterfølgende kontakt omkring salget og selve gennemfø-
relsesmetoden for salget er uden betydning.
I den forbindelse bemærkes det, at kontakten til den mistænkte, f.eks. i for-
bindelse med et eventuelt fysisk møde for at afhente genstanden eller ma-
terialet, alene må vedrøre den konkrete genstand eller det materiale, der har
været udbudt på internettet. Mødet må således ikke vedrøre f.eks. aftale el-
ler drøftelser om nye bestillinger eller lignende, idet sådanne handlinger vil
falde inden for agentreglerne i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, og dermed
kræve retskendelse.
Ligesom ved ethvert efterforskningsmæssigt arbejde skal politiet også forud
for enhver erhvervelse i medfør af den foreslåede undtagelsesmulighed sikre
20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
sig overholdelsen af et vist mistankekrav, det vil sige, at der skal være mi-
stanke om, at der foreligger en strafbar lovovertrædelse.
I tilfælde af salg af narkotika, våben eller eksplosivstoffer er mistankekra-
vet allerede opfyldt ved forholdenes åbenlyse ulovlige karakter.
I andre tilfælde, herunder navnlig salg af hælervarer, må politiet foretage en
samlet vurdering af en række parametre, før der foretages køb af den ud-
budte vare.
Ved vurderingen af, om der er tale om hælervarer, kan politiet bl.a. lægge
vægt på følgende indikatorer: Varen er udbudt til en usædvanlig lav pris.
Varen er udbudt af en sælger, der bevidst forsøger at skjule sin identitet ved
f.eks. at optræde anonymt eller ved at anvende en åbenlyst falsk profil. Po-
litiet er af en borger eller på anden vis blevet gjort bekendt med, at den ud-
budte vare er stjålet. Sælgerens telefonnummer tilhører et uregistreret tale-
tidskort. Sælgeren har tidligere udbudt varer til salg til usædvanlig lav pris.
Sælgeren har haft den samme vare til salg på internettet mange gange. Sæl-
geren anvender samme e-mailadresse, men skiftende profiler eller telefon-
numre.
Det bemærkes, at der ikke er tale om kumulative betingelser. Politiet kan til-
lægge ovenstående indikatorer forskellig vægt, og hvorvidt der foreligger
tilstrækkelig mistanke, vil således bero på en konkret vurdering i hvert en-
kelt tilfælde.
2.3. Ansatte i politiet der må udføre agentvirksomhed
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 754 b, stk. 2, at agentvirksomhed som ud-
gangspunkt alene må udføres af polititjenestemænd. Civile personer kan dog
efter aftale med politiet yde bistand til at udføre eller fortsætte den lovover-
trædelse, der efterforskes, når den bistand, der ydes, er yderst beskeden i
forhold til lovovertrædelsen.
Udgangspunktet om, at agentvirksomhed alene må udføres af polititjeneste-
mænd, stammer fra lov nr. 319 af 4. juni 1986 om ændring af retsplejeloven
(Politiets anvendelse af agenter som led i efterforskningen af lovovertrædel-
ser), hvorved der blev indført regler om agentvirksomhed i retsplejeloven,
mens undtagelsesmuligheden for civile personer blev indsat ved lov nr. 436
21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
af 10. juni 2003 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Bekæmpelse
af rockerkriminalitet og anden organiseret kriminalitet).
Ændringen i 2003 blev gennemført med henblik på at sikre, at politiagenter
kunne introduceres i det kriminelle miljø, hvilket i praksis ofte foregår gen-
nem en civil person, der færdes i miljøet, og som kan formidle kontakten til
bagmændene, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 6711-6712.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Rigspolitiet har påpeget, at kriminalitet ofte efterforskes af eller med bistand
fra ansatte i politiet med en anden uddannelsesmæssig baggrund end en poli-
timæssig, f.eks. universitetsuddannede analytikere med ekspertise inden for
relevante områder.
Derfor foreslår Justitsministeriet, at de gældende regler i § 754 b, stk. 2, om,
hvem der kan varetage agentvirksomhed, udvides, således at det ikke kun er
polititjenestemænd, der kan udøve agentvirksomhed, men også andre an-
satte i politiet, der har de fornødne efterforskningsmæssige forudsætninger
herfor.
Dette skal sikre, at politiets personalemæssige ressourcer i forbindelse med
bekæmpelse af kriminalitet anvendes på bedst mulig vis, og at efterforsk-
ning altid varetages af de personer, der er bedst egnede hertil.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt., ændres, således at det
fremover vil fremgå, at også ansatte i politiet med særlige efterforsknings-
mæssige kvalifikationer kan udføre agentvirksomhed i medfør af § 754 a,
stk. 1.
Der er med ændringen ikke tiltænkt en begrænsning af kredsen af personer,
som efter gældende ret kan udføre agentvirksomhed.
Dette vil gøre det muligt f.eks. at anvende ansatte i politiet med en univer-
sitetsbaggrund, der har særlige kompetencer inden for et bestemt område,
under en efterforskning af kriminalitet på eksempelvis internettet. Det er så-
ledes langt fra alle ansatte i politiet, som med lovforslaget vil kunne udføre
agentvirksomhed, idet f.eks. kontor- og servicemedarbejdere, studentermed-
hjælpere mv. i politiet ikke vil få adgang til at udføre agentvirksomhed.
22
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Det bemærkes, at det er en forudsætning for at udføre agentvirksomhed, at
personerne, der ikke er polititjenestemænd, er ansatte i politiet og endvidere
har de rette kompetencer til at udføre sådant efterforskningsarbejde, uanset
om disse måtte være personer med politimæssig eller anden uddannelses-
mæssig baggrund. Der må i hvert enkelt tilfælde foretages en vurdering af,
om den pågældende har de nødvendige forudsætninger for at kunne udføre
agentvirksomhed på en korrekt og hensigtsmæssig måde.
Det vil bl.a. kunne have betydning, om den pågældende har en politimæssig
baggrund og dermed allerede vil have et uddannelsesmæssigt kendskab til,
hvordan efterforskningsvirksomhed generelt bør gennemføres. Omvendt
ligger der heri også en forventning om, at der må stilles krav om særlig bag-
grund eller viden, når ansatte i politiet uden en politimæssig baggrund skal
foretage agentvirksomhed. Dette kan f.eks. være universitetsuddannede ana-
lytikere med ekspertise i såkaldt ”open source intelligence”, dvs. efterret-
ningsarbejde i åbne kilder på internettet.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer på de øvrige betingelser for po-
litiets iværksættelse af agentvirksomhed, herunder kravet om retskendelse,
jf. retsplejelovens § 754 c, stk. 1.
I tilknytning til ovenstående foreslås det, at de gældende bestemmelser i
retsplejelovens § 29 a, stk. 3, § 837, stk. 3, og § 856, stk. 5 og 8, konse-
kvensændres som følge af den foreslåede ændring af § 754 b, stk. 2, 1. pkt.
I disse bestemmelser omtales en politiagent således som en polititjeneste-
mand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a. Disse bestem-
melser skal tilpasses, således at det fremover fremgår, at de vedrører ansatte
i politiet, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at udvide muligheden for at anvende hemmelige agenter som
led i efterforskningen af overtrædelser af lovgivning om børnepornografi,
hæleri, narkotika, våben og eksplosivstoffer vurderes ikke at medføre øko-
nomiske konsekvenser af betydning for politiet, idet den udvidede mulig-
hed forudsættes udnyttet ved anvendelse af eksisterende ressourcer.
Eventuelle merudgifter for anklagemyndighed, kriminalforsorg og domstole
som følge af den udvidede mulighed for politiet til at anvende agenter af-
holdes inden for myndighedernes eksisterende rammer.
23
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have mindre retssikkerhedsmæssige konsekvenser
for borgerne, idet der med lovforslaget sker en udvidelse af agentreglerne i
forhold til visse former for kriminalitet på internettet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag L 197, jf. Folketingsti-
dende 2018-2019 (1. samling), A, L 197, der blev fremsat den 13. marts
2019.
Et udkast til lovforslag L 197 var i høring i perioden fra den 21. januar til
den 18. februar 2019 hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokatsamfun-
det, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juridisk Institut,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere
Foreningen af Statsadvokater, Fængselsforbundet, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsfor-
eningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Insti-
tut og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Lovforslaget var endvidere i høring hos Datatilsynet og Digitaliseringssty-
relsen.
24
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2122661_0025.png
Lovforslagets § 1, nr. 3, har i en tidligere udgave af lovforslaget været i hø-
ring perioden fra den 25. september til den 23. oktober 2019 hos ovennævnte
myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindreudgifter
ser/merudgifter
(
hvis
(
hvis ja, angiv om- ja, angiv omfang/Hvis
fang/Hvis nej, anfør nej, anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
konse- Ingen af betydning
Ingen af betydning
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskonse- Ingen af betydning
Ingen af betydning
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Ingen
Mindre
retssikker-
Administrative konse-
hedsmæssige konse-
kvenser for borgerne
kvenser
Miljømæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for imple-
mentering af erhvervs-
rettet EU-regulering /
Går videre end mini-
mumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
JA
NEJ
X
25
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 29 a, stk. 3, lukkes dø-
rene under et retsmøde under en polititjenestemands forklaring efter ankla-
gemyndighedens anmodning herom, når polititjenestemanden har udført
foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
Med forslaget ændres
§ 29 a, stk. 3,
således at »eller en ansat i politiet« ind-
sættes efter »polititjenestemand«, og »polititjenestemandens« ændres til
»dennes«.
Det kommer dermed til at fremgå, at muligheden for at lukke døre under et
retsmøde i medfør af denne bestemmelse også gælder, hvis der er tale om
en ansat i politiet, som har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, må poli-
tiet ikke som led i efterforskningen af en lovovertrædelse foranledige, at der
tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde
nogen til at udføre eller fortsætte lovovertrædelsen, medmindre der forelig-
ger en begrundet mistanke om, at lovovertrædelsen er ved at blive begået el-
ler forsøgt, jf. nr. 1; efterforskningsskridtet må antages at være af afgørende
betydning for efterforskningen, jf. nr. 2; og efterforskningen angår en lo-
vovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover,
jf. nr. 3.
Med forslaget ændres
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
således, at politiet gives mulig-
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af overtrædelser af
lovgivning om børnepornografi (straffelovens § 235, stk. 1 og 2), hæleri
(straffelovens § 290, stk. 1), narkotika (lovgivningen om euforiserende stof-
fer) samt våben og eksplosivstoffer (lovgivningen om våben og eksplosiv-
stoffer), når disse lovovertrædelser begås ved brug af internettet.
26
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Dermed udvides politiets adgang til at anvende agenter i forhold til de gæl-
dende regler, hvor politiet i dag kan anvende hemmelige agenter i efterforsk-
ningen af lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år
eller derover. Fælles for de opregnede bestemmelser og love, der foreslås
omfattet af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, er således, at de alle har en
strafferamme på fængsel under 6 år.
Ved internettet forstås i dette lovforslag databaseret kommunikation, uanset
om kommunikationen sker gennem brug af computer, mobiltelefon eller an-
det elektronisk kommunikationsudstyr.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke er et krav, at al kommunikation
mellem politiet og den mistænkte under hele forløbet sker ved brug af inter-
nettet, så længe den indledende kontakt mellem politiet og den mistænkte er
sket ved brug af internettet.
For så vidt angår henvisningerne til de ovenfor nævnte bestemmelser gæl-
der følgende:
Efter den foreslåede ordning vil politiet for det første kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af straffe-
lovens § 235, stk. 1 eller 2, om udbredelse og besiddelse af pornografisk
materiale af personer under 18 år, hvis overtrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Straffelovens § 235, stk. 1 og 2, vedrører udbredelse og besiddelse af por-
nografisk materiale af personer under 18 år. Strafferammen for overtrædelse
af bestemmelsens stk. 1 er bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt
skærpende omstændigheder fængsel indtil 6 år, mens strafferammen for
overtrædelse af stk. 2 er bøde eller fængsel indtil 1 år.
Med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1, i den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene efter at ramme
tilfælde, hvor strafferammen er fængsel indtil 2 år, idet overtrædelser af be-
stemmelsen under særligt skærpende omstændigheder allerede vil være om-
fattet af de gældende regler om agentvirksomhed.
Formålet med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1 og 2, er at give po-
litiet mulighed for at benytte hemmelige agenter i efterforskningen af sager
om børnepornografi med henblik på bl.a. at indgå i en videre dialog med
gerningsmændene på internettet.
27
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Politiet får med den foreslåede ordning ikke mulighed for at anvende agen-
ter til at udveksle eller på anden måde videredistribuere børnepornografisk
materiale. Dette skyldes, at politiet ikke må risikere at bidrage til en kræn-
kelse eller fortsat krænkelse af et barn, samt det forhold, at politiet ikke vil
kunne føre kontrol med eventuel videredistribuering af sådant børneporno-
grafisk materiale. Politiet må således heller ikke udveksle børnepornogra-
fisk materiale i de tilfælde, hvor den mistænkte kræver dette, for at politiet
overhovedet kan komme til at indgå i en dialog med denne person.
Efter den foreslåede ordning vil politiet for det andet kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af straffe-
lovens § 290, stk. 1, om hæleri, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Straffelovens § 290, stk. 1, omhandler hæleri, hvor strafferammen er
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hæleri af særligt grov beskaffenhed er re-
guleret i bestemmelsens stk. 2, hvorefter strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sådanne tilfælde er således allerede omfattet af de gældende regler om
agentvirksomhed.
Den foreslåede ordning er ikke tiltænkt anvendt ved helt bagatelagtige over-
trædelser, hvor salget vedrører hælervarer af meget lav økonomisk værdi.
Politiet vil i sådanne tilfælde ikke kunne anvende agentreglerne i den fore-
slåede ordning.
Desuden skal politiet sikre sig, at købet ikke i realiteten bliver en bestilling
af nye indbrud. Det kan f.eks. sikres ved, at politiet forinden købet af den
udbudte vare stiller krav til hæleren om, at varen skal kunne leveres med det
samme, eller at sælgeren skal sende supplerende billedmateriale af varen un-
der nærmere instruktion fra politiet.
Et eksempel på, hvornår politiet vil kunne anvende agentreglerne i forhold
til efterforskning af sager om hæleri – hvis de almindelige betingelser er op-
fyldt – vil være i en situation, hvor politiet mistænker en person for at ville
overtræde hæleribestemmelsen ved f.eks. på vegne af en tyv at udbyde stjå-
lne varer til salg på internettet.
Det kan bl.a. være relevant for politiet at udøve agentvirksomhed, hvis po-
litiet ved hjælp af en falsk profil på et internetforum interagerer med den
mistænkte hæler med henblik på at indgå en aftale med hæleren om, at en
28
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
køber ønsker at aftage hælervarerne. En sådan aktiv efterforskning vil
kræve, at politiet anvender agentreglerne, da den kan siges at udgøre en
medvirkenshandling fra politiets side. Der kan i den forbindelse henvises til
en lignende situation, som forelå i Østre Landsrets dom af 14. marts 2012
som optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2012 side 2225 ff.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i sager om salg af hælervarer på
internettet, der ikke falder inden for retsplejelovens § 754 a, stk. 2, som æn-
dret ved § 1, nr. 3, i dette lovforslag.
Omvendt vil der ikke være tale om agentvirksomhed i tilfælde, hvor politiet
foretager efterforskningsmæssige handlinger, hvor der ikke tilbydes bistand
til eller træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde nogen til at ud-
føre eller fortsætte en given lovovertrædelse. Dette vil som hidtil f.eks. være
tilfældet, hvis lovovertrædelsen på tidspunktet for politiets efterforskning
allerede er blevet fuldbyrdet.
Efter den foreslåede ordning vil politiet for det tredje kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af lovgivnin-
gen om euforiserende stoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Efter lov om euforiserende stoffers § 3, stk. 1 og 3, straffes overtrædelser af
lov om euforiserende stoffer eller forskrifter udfærdiget i medfør af denne
lov med fængsel indtil 2 år. Dette omfatter ind- og udførsel, salg, køb, udle-
vering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af visse opreg-
nede stoffer.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i sager om salg af narkotika på
internettet, der ikke falder inden for retsplejelovens § 754 a, stk. 2, som æn-
dret ved § 1, nr. 3, i dette lovforslag.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke
kunne anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
Ved vurderingen af, om en konkret overtrædelse falder under bagatelgræn-
sen, kan politiet bl.a. lægge vægt på omfanget og farligheden af lovovertræ-
delsen.
29
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
De grovere narkotikaforbrydelser straffes i medfør af straffelovens § 191
med en strafferamme på fængsel indtil 10 år og i særlige tilfælde fængsel
indtil 16 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reg-
lerne om agentvirksomhed.
Efter den foreslåede ordning vil politiet for det fjerde kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af lovgivnin-
gen om våben og eksplosivstoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af
internettet.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om våben og eksplosivstoffer, at overtræ-
delse af en række bestemmelser heraf straffes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år. Dette
omfatter bl.a. ulovlig indførelse, fremstilling, erhvervelse, besiddelse og
overdragelse af visse former for våben, ammunition og eksplosivstoffer.
Herudover fremgår det af § 10, stk. 3, at der i forskrifter, der udfærdiges
efter loven, kan fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder eller un-
der skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af be-
stemmelser i forskrifterne.
Dette er nærmere reguleret i § 59 i bekendtgørelse om våben og ammuni-
tion mv., hvorefter ovennævnte strafferamme gælder i tilfælde af bl.a. ind-
førelse samt overdragelse eller overladelse til andre af visse genstande eller
stoffer omfattet af forbuddet i § 1 i lov om våben og eksplosivstoffer.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i forhold til ulovligt salg af vå-
ben mv. på internettet, der ikke falder inden for retsplejelovens § 754 a, stk.
2, som ændret ved § 1, nr. 3, i dette lovforslag.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke
kunne anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
Ved vurderingen af, om en konkret overtrædelse falder under bagatelgræn-
sen, kan politiet bl.a. lægge vægt på omfanget og farligheden af lovovertræ-
delsen.
De grovere overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
straffes i medfør af straffelovens § 192 a, stk. 1, med en strafferamme på
fængsel fra 2 år indtil 8 år, og efter stk. 2 med en strafferamme på fængsel
30
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
indtil 6 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reglerne
om agentvirksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.1-2.1.3.5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 a, stk. 2, omfattes
foranstaltninger, der træffes med henblik på at tilskynde nogen til at udføre
eller fortsætte en lovovertrædelse, ikke af bestemmelsens stk. 1, hvis poli-
tiet ikke herved påvirker væsentlige omstændigheder ved lovovertrædelsen.
I det omfang en foranstaltning ikke er omfattet af retsplejelovens § 754 a,
stk. 2, vil politiets køb af f.eks. genstande, som det er ulovligt at sælge eller
videreoverdrage, efter gældende ret kunne anses for at agentvirksomhed.
Der vil dog ikke være tale om agentvirksomhed i tilfælde, hvor politiet fo-
retager efterforskningsmæssige handlinger, hvor der ikke tilbydes bistand
til eller træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde nogen til at ud-
føre eller fortsætte en given lovovertrædelse. Dette vil som hidtil f.eks. være
tilfældet, hvis lovovertrædelsen på tidspunktet for politiets efterforskning
allerede er blevet fuldbyrdet.
Med forslaget indsættes i
§ 754 a, stk. 2,
en yderligere undtagelsesmulig-
hed, hvorefter det ikke vil udgøre agentvirksomhed, hvis politiets tilskyn-
delse til at få nogen til at udføre eller fortsætte en lovovertrædelse alene be-
står i politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller andet materiale, der
i et nærmere bestemt omfang er udbudt på internettet.
Inden for den foreslåede bestemmelses anvendelsesområde falder bl.a. køb
af hælervarer, narkotika, våben og eksplosivstoffer. Den foreslåede ordning
er dog ikke begrænset til bestemte rettigheder, genstande og materialer,
hvorfor også f.eks. køb af dopingmidler, ulovligt fyrværkeri, falske doku-
menter, koncertbilletter mv. vil være omfattet, ligesom varerne, genstandene
og materialerne kan være i fysisk såvel som ikke-fysisk form, herunder elek-
troniske medier, filer eller links. Ligeledes vil accept af f.eks. et tilbud om
leje af en lejlighed også falde inden for den foreslåede bestemmelses anven-
delsesområde.
31
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Det bemærkes, at i det omfang lovovertrædelsen på tidspunktet for politiets
efterforskning allerede er blevet fuldbyrdet, vil politiet som hidtil kunne fo-
retage erhvervelse af genstande mv., uden at agentreglerne finder anven-
delse, Den foreslåede undtagelsesmulighed er således ikke relevant i så-
danne tilfælde.
Det er en forudsætning for anvendelsen af den foreslåede undtagelsesregel,
at rettigheden, genstanden eller materialet er udbudt på internettet i et nær-
mere bestemt omfang.
Herved forstås, at f.eks. art skal fremgå af udbuddet og som udgangspunkt
være angivet i mængde f.eks. vægt, antal eller type. Som udgangspunkt skal
også prisen være angivet. Der må således ikke være tvivl om, hvad det er,
der udbydes, hvor meget, der udbydes og til hvilken pris. Dette svarer såle-
des til tilfælde, hvor en almindelig borger foretager handel på internettet af
f.eks. tøj eller møbler, og hvor man ikke er i tvivl om, hvilken vare man
modtager ved købet. I sådanne tilfælde vil politiet med den foreslåede ord-
ning få mulighed for at erhverve genstandene mv., uden at agentreglerne
finder anvendelse.
Politiet vil ikke være afskåret fra at gennemføre en helt kortvarig og ude-
lukkende afsøgende dialog med en potentiel sælger forud for erhvervelsen,
hvis det fremstår tydeligt, at salg eller udveksling på hjemmesiden eller lig-
nende forudsætter, at der forudgående udvises en vis interesse for køb.
Den afsøgende dialog skal til enhver tid vedrøre den rettighed, genstand el-
ler materiale, der er udbudt på internettet, og må således ikke vedrøre andre
rettigheder, genstande eller materialer, som oprindeligt ikke var omfattet af
udbuddet. Derudover må den afsøgende dialog alene iværksættes, når poli-
tiet med rimelig grund har mistanke om, at der foreligger en strafbar lo-
vovertrædelse.
En afsøgende dialog kan f.eks. være nødvendig i tilfælde, hvor kun arten af
den udbudte genstand mv. fremgår af udbuddet, og hvor yderligere oplys-
ninger, herunder type, vægt, antal eller en pris kun kan identificeres ved en
egentlig dialog med sælgeren. Den afsøgende dialog må i den forbindelse
udelukkende bruges til at fastlægge typen af den udbudte genstand mv., den
lavest mulige tilgængelige mængde eller den sædvanlige pris med henblik
på at foretage køb heraf.
32
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Dette skal ses i lyset af, at formålet med erhvervelsen alene er at identificere
sælgeren eller andre gerningspersoner i sælgerens netværk. Det er således
afgørende, at der ved den forudgående dialog ikke udøves nogen form for
påvirkning af hverken arten, typen, mængden eller prisen af den udbudte
genstand mv.
Er der eksempelvis tale om en hjemmeside, hvor der åbenlyst foregår salg
af hash, må politiet i den forudgående dialog begrænse sig til at udvise in-
teresse for køb af hash i en mængde, der efter omstændighederne må anta-
ges at være den lavest tilgængelige mængde på den pågældende hjem-
meside. Er politiet i tvivl om, hvad der må antages at være den lavest til-
gængelige mængde eller en sædvanlig pris på den pågældende hjemmeside,
kan politiet eksempelvis rette henvendelse til sælgeren med forespørgsel
om, hvilke minimumsmængder denne kan levere, eller om denne kan sende
en prisliste, og på baggrund heraf foretage et køb af, hvad der må anses for
at være den lavest tilgængelige mængde eller den sædvanlige pris.
En forudgående afsøgende dialog vil således også kunne føre til, at politiet
bedre kan vurdere, om der til brug for sagens efterforskning i øvrigt er
grundlag for at udøve agentvirksomhed.
Det bemærkes, at der som udgangspunkt heller ikke inden for rammerne af
den foreslåede bestemmelse kan foretages gentagen erhvervelse af de ud-
budte genstande fra samme sælger, med mindre erhvervelserne har til for-
mål at identificere sælgeren eller andre gerningspersoner i sælgerens net-
værk.
Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor en af sælgerens kurérer er anholdt og
er i politiets varetægt, og yderligere køb er nødvendigt for derigennem at
identificere en anden af sælgerens kurérer. Det samme vil gøre sig gæl-
dende, når en frihedsberøvet kurér løslades og efterfølgende fortsætter sin
kurérvirksomhed.
Det bemærkes, at ulovligt salg af rettigheder, genstande og andet materiale
på internettet i praksis ofte foregår, således at udbuddet sker på internettet,
mens de nærmere omstændigheder omkring salget samt selve gennemførel-
sen af salget typisk sker uden for internettet, f.eks. ved fysisk møde, telefo-
nisk kontakt mv.
Det afgørende for anvendelsen af den foreslåede undtagelsesregel er, at
selve udbuddet af rettigheden, genstanden eller materialet er sket på inter-
33
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
nettet, mens den efterfølgende kontakt omkring salget og selve gennemfø-
relsesmetoden, herunder afhentningen, for salget er uden betydning.
I den forbindelse bemærkes det, at kontakten til den mistænkte, f.eks. i for-
bindelse med et eventuelt fysisk møde for at afhente genstanden eller ma-
terialet, alene må vedrøre den konkrete genstand eller det materiale, der har
været udbudt på internettet. Mødet må således ikke vedrøre f.eks. aftale el-
ler drøftelser om nye bestillinger eller lignende, idet sådanne handlinger vil
falde inden for agentreglerne i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, og dermed
kræve retskendelse.
Ligesom ved ethvert efterforskningsmæssigt arbejde skal politiet også forud
for enhver erhvervelse i medfør af den foreslåede undtagelsesmulighed sikre
sig overholdelsen af et vist mistankekrav, det vil sige, at der skal være mi-
stanke om, at der foreligger en strafbar lovovertrædelse.
I tilfælde af salg af narkotika, våben eller eksplosivstoffer er mistankekra-
vet allerede opfyldt ved forholdenes åbenlyse ulovlige karakter.
I andre tilfælde, herunder navnlig salg af hælervarer, må politiet foretage en
samlet vurdering af en række parametre, før der foretages køb af den ud-
budte vare.
Ved vurderingen af, om der er tale om hælervarer, kan politiet bl.a. lægge
vægt på følgende indikatorer: Varen er udbudt til en udsædvanlig lav pris.
Varen er udbudt af en sælger, der bevidst forsøger at skjule sin identitet ved
f.eks. at optræde anonymt eller ved at anvende en åbenlyst falsk profil. Po-
litiet er af en borger eller på anden vis blevet gjort bekendt med, at den ud-
budte vare er stjålet, 4) sælgerens telefonnummer tilhører et uregistreret ta-
letidskort. Sælgeren har tidligere udbudt varer til salg til usædvanlig lav pris.
Sælgeren har haft den samme vare til salg på internettet mange gange. Sæl-
geren anvender samme e-mailadresse, men skiftende profiler eller telefon-
numre.
Det bemærkes, at der ikke er tale om kumulative betingelser. Politiet kan til-
lægge ovenstående indikatorer forskellig vægt, og hvorvidt der foreligger
tilstrækkelig mistanke, vil således bero på en konkret vurdering i hvert en-
kelt tilfælde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
34
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt., må
foranstaltninger som nævnt i § 754 a, stk. 1, alene udføres af polititjeneste-
mænd.
Med forslaget ændres
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
således at det fremover vil
fremgå, at også ansatte i politiet med særlige efterforskningsmæssige kvali-
fikationer kan udføre agentvirksomhed i medfør af § 754 a, stk. 1.
Der er med ændringen ikke tiltænkt en indsnævring af kredsen af personer,
som efter gældende ret kan udføre agentvirksomhed.
Udvidelsen vil gøre det muligt f.eks. at anvende personer med en universi-
tetsbaggrund, der har særlige kompetencer inden for et bestemt område, og
som kan være relevant at bruge under en efterforskning af kriminalitet på
eksempelvis internettet.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for at kunne udføre agentvirksom-
hed, at personerne, der ikke er polititjenestemænd, er ansatte i politiet og
endvidere har de rette kompetencer til at udføre sådant efterforskningsar-
bejde, uanset om disse måtte være personer med politimæssig eller anden
uddannelsesmæssig baggrund. Der må i hvert enkelt tilfælde foretages en
vurdering af, om den pågældende har de nødvendige forudsætninger for at
kunne udføre agentvirksomhed på en korrekt og hensigtsmæssig måde.
Det vil bl.a. kunne have betydning, om den pågældende har en politimæssig
baggrund og dermed allerede vil have et uddannelsesmæssigt kendskab til,
hvordan efterforskningsvirksomhed generelt bør gennemføres. Omvendt
ligger der heri også en forventning om, at der må stilles krav om særlig bag-
grund eller viden, når ansatte uden en politimæssig baggrund skal foretage
agentvirksomhed. Dette kan f.eks. være universitetsuddannede analytikere
med ekspertise i såkaldt ”open source intelligence”, dvs. efterretningsar-
bejde i åbne kilder på internettet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
35
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 837, stk. 3, som om-
handler, hvilke dokumenter anklagemyndigheden skal udarbejde i forbin-
delse med indlevering af anklageskrift, kan polititjenestemænd, der har ud-
ført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, og polititjenestemænd med en
særlig tjenestefunktion, hvor det af hensyn til denne særlige tjenestefunk-
tion er nødvendigt at hemmeligholde identiteten, betegnes med et andet
navn end deres eget og uden angivelse af bopæl.
Med forslaget ændres
§ 837, stk. 3,
således, at »eller ansatte i politiet« ind-
sættes efter »Polititjenestemænd«.
Det kommer dermed til at fremgå, at muligheden for at blive betegnet med
et andet navn og uden angivelse af bopæl i medfør af denne bestemmelse
gælder for en ansat i politiet, som har udført foranstaltninger som nævnt i §
754 a.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er tilsigtet ændringer af gæl-
dende ret, hvad angår forståelsen af begrebet »bopæl«. I praksis anføres en-
hver polititjenestemand, der skal afgive forklaring i retten, således med an-
givelse af tjenestested, og begrebet »bopæl« forstås således i praksis som
ensbetydende med tjenestested. Det samme vil dermed også gælde for de
ansatte i politiet, som i medfør af den foreslåede ændring af § 754 b skal
kunne udføre agentvirksomhed.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 5, som hører
under retsplejelovens kapitel om hovedforhandlingen i 1. instans, kan en po-
lititjenestemand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, afgive
forklaring uden at oplyse sit eget navn og bopæl.
Med forslaget ændres
§ 856, stk. 5,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for at afgive forklaring uden at oplyse sit eget navn og bopæl
gælder for en ansat i politiet, som har udført foranstaltninger som nævnt i §
754 a.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er tilsigtet ændringer af gæl-
dende ret, hvad angår forståelsen af begrebet »bopæl«. I praksis anføres en-
36
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
hver polititjenestemand, der skal afgive forklaring i retten, således med an-
givelse af tjenestested, og begrebet »bopæl« forstås således i praksis som
ensbetydende med tjenestested. Det samme vil dermed også gælde for de
ansatte i politiet, som i medfør af den foreslåede ændring af § 754 b skal
kunne udføre agentvirksomhed.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 7
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 8, som hører
under retsplejelovens kapitel om hovedforhandlingen i 1. instans, kan ret-
tens formand bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, når bl.a. en poli-
titjenestemand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, afhøres,
hvis dette er påkrævet af hensyn til hemmeligholdelsen af polititjenesteman-
dens identitet, og det må antages at være uden væsentlig betydning for til-
taltes forsvar.
Med forslaget ændres
§ 856, stk. 8,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for, at rettens formand kan bestemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, gælder, når en ansat i politiet, der har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, afhøres.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2020.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at der for Færøerne og Grønland gælder særlige rets-
plejelove.
37
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2122661_0038.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 938 af 10. september 2019,
foretages følgende ændringer:
§ 29 a. ---
1.
I
§ 29 a, stk. 3,
indsættes efter
Stk. 2. ---
»polititjenestemand«: »eller en an-
Stk. 3.
Når en polititjenestemand sat i politiet«, og »polititjeneste-
har udført foranstaltninger som mandens« ændres til: »dennes«
nævnt i § 754 a, lukkes dørene un-
der polititjenestemandens forkla-
ring, når anklagemyndigheden an-
moder om det.
§ 754 a.
Politiet må ikke som led i
2.
I
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes
efterforskningen af en lovovertræ- efter »6 år eller derover«: », eller en
delse foranledige, at der tilbydes bi- overtrædelse af straffelovens § 235,
stand til eller træffes foranstaltnin- stk. 1 eller 2, eller § 290, stk. 1, af
ger med henblik på at tilskynde no- lovgivningen om euforiserende
gen til at udføre eller fortsætte lo- stoffer eller af lovgivningen om vå-
vovertrædelsen, medmindre:
ben og eksplosivstoffer, i det om-
fang overtrædelsen begås ved brug
1-2) ---
af internettet«
3) efterforskningen angår en lo-
vovertrædelse, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller der-
over.
Stk. 2.
Foranstaltninger, der træffes
3.
I
§ 754 a, stk. 2,
indsættes efter
med henblik på at tilskynde nogen »omstændigheder ved lovovertræ-
til at udføre eller fortsætte en lo- delsen«: », eller hvis en sådan til-
vovertrædelse, omfattes ikke af stk. skyndelse alene består i politiets er-
1, hvis politiet ikke herved påvirker hvervelse af rettigheder, genstande
væsentlige omstændigheder ved lo- eller andet materiale, der i et nær-
vovertrædelsen.
mere bestemt omfang er udbudt på
internettet«
§ 754 b. ---
4.
I
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes
efter »polititjenestemænd«: »og an-
38
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2122661_0039.png
Stk. 2.
Foranstaltningerne må alene
udføres af polititjenestemænd. Ci-
vile personer kan dog efter aftale
med politiet yde bistand til at ud-
føre eller fortsætte den lovovertræ-
delse, der efterforskes, når den bi-
stand, der ydes, er yderst beskeden
i forhold til lovovertrædelsen.
§ 837. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Polititjenestemænd, der har
udført foranstaltninger som nævnt i
§ 754 a, og polititjenestemænd med
en særlig tjenestefunktion, hvor det
af hensyn til denne særlige tjeneste-
funktion er nødvendigt at hemme-
ligholde identiteten, kan betegnes
med et andet navn end deres eget og
uden angivelse af bopæl.
Stk. 4. ---
§ 856. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
En polititjenestemand, der
har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, kan afgive forkla-
ring uden at oplyse sit eget navn og
bopæl.
Stk. 6-7. ---
Stk. 8.
Rettens formand kan be-
stemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, når en polititjeneste-
mand, der har udført foranstaltnin-
ger som nævnt i § 754 a, eller en po-
lititjenestemand med en særlig tje-
nestefunktion afhøres, hvis dette er
påkrævet af hensyn til hemmelig-
holdelsen af polititjenestemandens
identitet og det må antages at være
uden væsentlig betydning for tiltal-
tes forsvar.
Stk. 9-10. ---
satte i politiet med særlige efter-
forskningsmæssige
kvalifikatio-
ner«
5.
I
§ 837, stk. 3,
indsættes efter
»Polititjenestemænd«: »eller an-
satte i politiet«
6.
I
§ 856, stk. 5,
indsættes efter
»polititjenestemand«: »eller en an-
sat i politiet«
7.
I
§ 856, stk. 8,
ændres »polititje-
nestemand, der har udført foran-
staltninger« til: »polititjenestemand
eller en ansat i politiet, der har ud-
ført foranstaltninger«, og »polititje-
nestemandens identitet« ændres til:
»polititjenestemandens eller den
ansattes identitet,«.
39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Lovudkast: Udkast til forslag til ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
40