Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2122627_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2019
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2019-731-0054
1298919
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Forstærket indsats mod eksplosivstoffer)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 114 a, 1. pkt.,
ændres »nr. 1-7« til: »nr. 1-8«.
2.
I
§ 114 a
indsættes som
nr. 8:
»8) Overtrædelse af § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale om forvoldelse af
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution.«
3.
I
§ 192 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af andre våben
eller eksplosivstoffer efter stk. 1, nr. 2, skal det indgå som en skærpende
omstændighed, at våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig.
Besiddes der samtidig anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets udformning
2.2. Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af andre våben end
skydevåben samt eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted eller
andet sted, hvor mennesker ofte færdes eller opholder sig
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen har den 10. oktober 2019 offentliggjort udspillet om tryghed og
sikkerhed i det offentlige rum. Siden februar 2019 har der været en række
sprængninger i hovedstadsområdet. To af disse har været rettet direkte mod
offentlige bygninger – Skattestyrelsen og en lokalpolitistation på Nørrebro
i København.
Regeringen ønsker at sætte hårdt ind over for kriminelle grupper, der
placerer bomber i det offentlige rum eller skyder løs på offentlige gader. Det
skal aldrig accepteres, at bombesprængninger eller skyderier, der spreder
frygt og utryghed, bliver hverdag i Danmark.
Regeringen udarbejdede på den baggrund – i tæt dialog med Rigspolitiet og
Rigsadvokaten – Trygheds- og Sikkerhedspakken, der indeholder 16 nye
tiltag. Initiativerne falder i tre dele og omhandler øget mulighed for
overvågning, styrkelse af politiets efterforskningsmuligheder og en
forstærket indsats mod sprængstoffer.
Formålet med dette lovforslag er at følge op på de initiativer i Trygheds- og
Sikkerhedspakken, der omhandler en forstærket indsats mod sprængstoffer.
Lovforslaget indeholder forslag om at indsætte en ny bestemmelse i
straffelovens § 114 a, der omfatter overtrædelse af straffelovens § 183, stk.
1 eller 2, når der er tale om forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig
bygning eller institution. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at sådanne
handlinger skal betragtes som et angreb mod staten.
Med den foreslåede bestemmelse indføjes en sidestrafferamme med
mulighed for strafforhøjelse, når en sprængning, omfattet af straffelovens §
183, stk. 1 eller 2, er forvoldt mod en offentlig bygning eller institution. Der
er således ikke med den foreslåede bestemmelse tilsigtet nogen
nykriminalisering.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens §
192 a, hvor det slås fast, at det ved fastsættelsen af straffen for ulovlig
besiddelse af våben eller eksplosivstoffer, der på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade (straffelovens § 192
a, stk. 1, nr. 2), skal indgå som en skærpende omstændighed, at våbnet eller
eksplosivstoffet besiddes på offentligt tilgængeligt sted eller andet sted,
hvor mennesker ofte færdes eller opholder sig. Den foreslåede bestemmelse
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
omfatter ikke skydevåben, der allerede er omfattet af en
strafskærpelsesregel, jf. den gældende § 192 a, stk. 3. Det forudsættes, at
strafniveauet med forslaget forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til
den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene.
Hvis der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Efter straffelovens § 183, stk. 1, straffes den, der med forsæt til
skade på andres person eller formue forvolder sprængning, spredning af
skadevoldende luftarter, oversvømmelse, skibbrud, jernbane- eller anden
transportulykke, med fængsel indtil 12 år.
Det følger af straffelovens § 183, stk. 2, at straffen er fængsel indtil på
livstid, når en af de i stk. 1 nævnte handlinger foretages under de i § 180
angivne omstændigheder. Efter straffelovens § 180 straffes den, der sætter
ild til egen eller fremmed ejendom under sådanne omstændigheder, at den
pågældende indser, at andres liv derved udsættes for overhængende fare,
eller det sker med forsæt til at volde omfattende ødelæggelse af fremmed
ejendom eller til at befordre oprør, plyndring eller anden sådan forstyrrelse
af samfundsordenen, med fængsel indtil på livstid.
Er forbrydelsen begået uagtsomt, er straffen efter § 183, stk. 3, bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Der findes enkelte trykte domme om straffelovens § 183. I den forbindelse
kan nævnes Østre Landsrets dom, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen
1988, s. 813, om en ikke tidligere straffet tiltalt, der bragte fem
tidsindstillede rørbomber til sprængning i kælderen på et hospital, hvorved
der forvoldtes skade for ca. 69.000 kr. Tiltalte havde i kælderen på et andet
hospital anbragt fem tilsvarende bomber, som blev fundet af politiet, før
sprængning fandt sted. Endelig havde tiltalte i et brev til politiet truet med
tilsvarende sprængninger bl.a. i varehuse, medmindre en gruppe, som tiltalte
angav at tilhøre, fik udbetalt 16 mio. kr. Tiltalte blev for overtrædelse af §
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
183, stk. 2, jf. stk. 1, jf. til dels § 21, og efter § 286, stk. 3, jf. § 281, nr. 1,
straffet med fængsel i 4 år.
Herudover kan nævnes Østre Landsrets dom, offentliggjort i Ugeskrift for
Retsvæsen 1998, s. 1609, der angik en tiltalt, som senest i 1997 var straffet
med henholdsvis 20 dages hæfte og 60 dages fængsel for
berigelsesforbrydelser og våbenlovsovertrædelser. Tiltalte blev straffet med
fængsel i 2 år og 6 måneder for overtrædelse af bl.a. straffelovens § 183,
stk. 1, § 192 a og § 252, stk. 1, samt § 266 ved at have besiddet en skarpladt
håndgranat, afsikret den, løbet rundt og truet med den i hånden samt ved at
have kastet den gennem en butiksrude med skader for ca. 250.000 kr. til
følge.
Der kan endvidere henvises til Vestre Landsrets dom, offentliggjort i
Tidsskrift for Kriminalret 2005, s. 74, om en tiltalt, der havde bragt en
hjemmelavet bombe til sprængning i en baggård til en byejendom, hvorved
der skete skade for ca. 140.000 kr. Tiltalte blev for overtrædelse af bl.a.
straffelovens § 183, stk. 1, straffet med en betinget fængselsstraf i 3
måneder. Vestre Landsret bemærkede i den forbindelse, at forholdet måtte
henføres til den nedre ende af bestemmelsens anvendelsesområde.
2.1.1.2.
Ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,
Norge eller Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af
finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution
nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.)
blev der bl.a. indsat en særlig terrorismebestemmelse i straffelovens § 114,
som indeholder en definition af begrebet terrorisme.
Det fremgår bl.a. af § 114, at for terrorisme straffes med fængsel indtil på
livstid den, som med forsæt til at skræmme en befolkning i alvorlig grad
eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske offentlige myndigheder
eller en international organisation til at foretage eller undlade at foretage en
handling eller at destabilisere eller ødelægge et lands eller en international
organisations grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomiske
eller samfundsmæssige strukturer ved overtrædelse af straffelovens § 183,
stk. 1 eller 2, forvolder sprængning, når handlingen i kraft af sin karakter
eller den sammenhæng, hvori den begås, kan tilføje et land eller en
international organisation alvorlig skade. Af bestemmelsen følger det
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
endvidere, at den, der med samme forsæt, truer med at forvolde en
sprængning som nævnt i § 183, stk. 1 og 2, straffes på samme måde.
Bestemmelsen er bl.a. ændret ved lov nr. 501 af 12. juni 2009 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven (Styrket indsats mod
bandekriminalitet m.v.), hvor bestemmelsens stk. 1, nr. 6, blev ændret i
forbindelse med nyaffattelsen af straffelovens § 192 a.
Bestemmelsen gennemfører navnlig EU’s rammeafgørelse om bekæmpelse
af terrorisme, der i artikel 1 forpligter medlemslandene til særskilt at
kriminalisere en række forsætlige handlinger som terrorhandlinger.
Bestemmelsen omfatter meget alvorlige forbrydelser, der begås for at
forstyrre samfundsordenen og skræmme befolkningen.
For at en handling falder ind under straffelovens § 114, stk. 1, skal der
foreligge et særligt terrorismeforsæt, som består i, at handlingen skal være
foretaget med forsæt til enten at skræmme befolkningen i alvorlig grad eller
uretmæssigt at tvinge offentlige myndigheder eller en international
organisation til at foretage eller undlade at foretage en handling eller at
destabilisere eller ødelægge vedkommende lands eller internationale
organisations grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomiske
eller samfundsmæssige strukturer.
Herudover er det en betingelse for at straffe efter bestemmelsen, at
handlingen er egnet til at forvolde landet eller den internationale
organisation alvorlig skade. Herved forstås ikke blot alvorlig skade i
økonomisk forstand, men enhver form for alvorlig skade, der tilføjes et land
eller en international organisation.
Det er derimod ikke en betingelse, at den pågældende handling skal have
haft et videregående politisk formål, og bestemmelsen finder derfor
anvendelse på andre handlinger, hvis formål f.eks. er at skabe almindelig
uro, økonomisk kaos mv.
2.1.1.3.
Ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at
bekæmpe terrorisme m.v.) blev bl.a. straffelovens § 114 a nyaffattet, således
at bestemmelsen omfatter alle handlinger, der efter Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme skal anses som terrorhandlinger,
og som ikke allerede er omfattet af terrorismebestemmelsen i straffelovens
§ 114.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Det følger af straffelovens § 114 a, at straffen for overtrædelse af de
handlinger, som er nævnt i bestemmelsen nr. 1-7, kan overstige den højeste
for lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve, når handlingen
er omfattet af vedkommende artikel i en af de konventioner, der er opregnet
i bestemmelsen. Hvis den højeste straf, der er foreskrevet for den
pågældende handling, er mindre end 4 års fængsel, kan straffen stige til
fængsel indtil 6 år.
I straffelovens § 114 a, nr. 1-7, oplistes en række konventioner, som
indebærer pligt til at kriminalisere handlinger af meget forskellig karakter.
I forhold til sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution er
det navnlig bestemmelsens nr. 6, som er relevant.
Straffelovens § 114 a, nr. 6, omfatter sprængning mv., når handlingen er
omfattet af artikel 2 i den internationale konvention af 15. december 1997
til bekæmpelse af terrorbombninger. Konventionen omfatter efter artikel 2,
stk. 1, tilfælde, hvor en person uberettiget og forsætligt leverer, anbringer,
affyrer eller detonerer en eksplosiv eller anden dødbringende anordning i
eller på, ind i eller mod et offentligt sted, en stats- eller regeringsfacilitet, et
offentligt transportsystem eller en infrastrukturfacilitet med forsæt til at
forårsage a) død eller alvorlig personskade eller b) omfattende ødelæggelse
af stedet, faciliteten eller systemet, hvis skaden medfører eller sandsynligvis
vil medføre et større økonomisk tab.
Ifølge konventionens artikel 2, stk. 2, omfattes tillige forsøg på at begå en
forbrydelse som anført i stk. 1. Efter artikel 2, stk. 3, begår en person
ligeledes en forbrydelse, hvis den pågældende a) medvirker til en
forbrydelse som nævnt i stk. 1 eller 2, b) organiserer eller pålægger andre at
begå en forbrydelse som anført i stk. 1 eller 2, eller c) på anden måde
medvirker til, at en gruppe personer, der handler med et fælles formål, begår
en eller flere forbrydelser som anført i stk. 1 eller 2. Denne medvirken skal
være forsætlig og skal enten foretages i den hensigt at fremme gruppens
generelle kriminelle virksomhed eller formål eller foretages med viden om,
at gruppen har til hensigt at begå den eller de pågældende forbrydelser.
Efter konventionens artikel 1, stk. 1, betyder
»eksplosiv eller anden
dødbringende anordning«
1) et eksplosivt eller brandstiftende våben eller
anordning, der er beregnet til eller i stand til at forårsage død, alvorlig
personskade eller væsentlig materiel skade, eller 2) et våben eller en
anordning, der er beregnet til eller i stand til at forårsage død, alvorlig
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
personskade eller væsentlig materiel skade ved frigivelse eller spredning af
eller påvirkning med giftige kemikalier, biologiske midler eller toksiner
eller lignende stoffer eller stråling eller radioaktivt materiale. Efter artikel
1, stk. 5, skal
»offentlige steder«
forstås som de dele af bygninger, jord,
gader, vandveje eller andre steder, der er tilgængelige eller åbne for
offentligheden, enten permanent, periodisk eller fra tid til anden, og omfatter
alle steder til brug for handel, forretninger, kultur, uddannelse,
underholdning, fritid samt regeringsbygninger, historiske steder, steder til
dyrkelse af religion og andre lignende steder, der i den forbindelse er
tilgængelige eller åbne for offentligheden. Mens
»offentligt
transportsystem«
skal forstås som alle offentligt og privat ejede anlæg,
transportmidler og hjælpemidler, der anvendes i forbindelse med eller med
henblik på offentligt tilgængelige tjenester til befordring af personer eller
last, jf. artikel 1, stk. 6.
Det bemærkes, at straffelovens § 114 a, nr. 6, ikke ses at have været anvendt
i praksis, og at det derfor er uklart, hvad strafniveauet for overtrædelse af
den pågældende bestemmelse er. Det samme gør sig gældende for § 114 a,
nr. 1-5 og 7.
Det bemærkes endvidere, at straffelovens § 114 a er subsidiær i forhold til
straffelovens § 114. Begås nogle af de opregnede handlinger i § 114 a under
omstændigheder, der indebærer, at handlingen er omfattet af § 114, skal der
således straffes efter § 114.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Der har siden februar 2019 været en række voldsomme sprængninger med
eksplosivstoffer i det offentlige rum i hovedstadsområdet. To af disse har
været rettet direkte mod offentlige bygninger – Skattestyrelsen og en
lokalpolitistation på Nørrebro i København.
Sprængninger ved offentlige bygninger og institutioner skaber stor utryghed
i befolkningen og er et angreb mod vores fællesskab. Sprængningerne har
bragt almindelige borgeres liv i fare og har i perioder skabt en trussel mod
borgernes tryghed og det normale samfundsliv.
På den baggrund er der efter regeringens opfattelse behov for at sikre, at en
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution skal betragtes
som et angreb på staten.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Straffelovens § 114 a, nr. 6, omfatter sprængning, når handlingen er omfattet
af artikel 2 i den internationale konvention af 15. december 1997 til
bekæmpelse af terrorbombninger. Artikel 2 i konventionen omfatter
tilfælde, hvor en person uberettiget og forsætligt leverer, anbringer, affyrer
eller detonerer en eksplosiv eller anden dødbringende anordning i eller på,
ind i eller mod et offentligt sted, en stats- eller regeringsfacilitet, et offentligt
transportsystem eller en infrastrukturfacilitet med forsæt til at forårsage a)
død eller alvorlig personskade
eller b)
omfattende ødelæggelse af stedet,
faciliteten eller systemet,
hvis skaden medfører eller sandsynligvis vil
medføre et større økonomisk tab.
Formuleringerne
»død eller alvorlig personskade«
og
»omfattende
ødelæggelse af stedet, faciliteten eller systemet«
kan give anledning til tvivl
om, hvor stort et omfang skaderne skal have, for at en sprængning mod en
offentlig bygning eller institution kan anses for omfattet af konventionens
anvendelsesområde – og dermed omfattet af straffelovens § 114 a, nr. 6, om
terrorlignende handlinger.
Når der forvoldes sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution med særlig betydning for samfundet, er der tale om et angreb mod
vores fællesskab, og sådanne sprængninger skaber stor utryghed i
befolkningen.
Derfor skal det fremgå udtrykkeligt af straffelovens § 114 a om
terrorlignende handlinger, at sprængning rettet mod en offentlig bygning
eller institution skal betragtes som et angreb mod staten.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der i straffelovens § 114 a indsættes et nyt nr. 8, hvorefter
straffen for overtrædelse af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale
om forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution, kan overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne straf
med indtil det halve. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at sådanne
handlinger skal betragtes som et angreb mod staten, og den vil finde
anvendelse, når gerningsmanden har haft forsæt med hensyn til at forvolde
en sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution.
Bestemmelsen skal omfatte sprængninger rettet mod enhver offentlig
bygning eller institution, henset til disses særlige betydning for samfundets
funktion. Som eksempler kan nævnes kongehusets ejendomme, Folketinget,
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
ministerier og styrelser, rådhuse, regionsbygninger, offentlige hospitaler
samt politi- og retsbygninger. Bestemmelsen vil f.eks. også kunne finde
anvendelse på udenlandske repræsentationers bygninger i Danmark samt
bygninger, der huser internationale organisationer.
Den foreslåede bestemmelse er subsidiær i forhold til straffelovens § 114.
Forvolder en person sprængning – omfattet af straffelovens § 183, stk. 1
eller 2 – med forsæt til f.eks. at tvinge en stat eller en international
organisation til at foretage eller undlade at foretage en handling, vil
forholdet således være omfattet af straffelovens § 114, nr. 7.
Den foreslåede bestemmelse er ligeledes subsidiær i forhold til straffelovens
§ 114 a, nr. 6. Forvolder en person sprængning – omfattet af straffelovens §
183, stk. 1 eller 2 – og er handlingen omfattet af artikel 2 i den internationale
konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af terrorbombninger, vil
forholdet være omfattet af straffelovens § 114 a, nr. 6.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 114 a, nr. 8, indebærer ikke
en nykriminalisering. Bestemmelsen indebærer, at overtrædelse af
straffelovens § 183 omfattes af § 114 a (om terrorlignende handlinger), når
handlingen er rettet mod en offentlig bygning eller institution. Hermed
understreges det, at sådanne sprængninger skal anses som angreb mod
staten, ligesom det sikres, at strafferammen kan forhøjes med indtil det
halve.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til straffelovens §
114 a, nr. 8), og bemærkningerne hertil.
2.2. Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af andre våben end
skydevåben samt eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted eller
andet sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1.
Lovgivningen om våben og eksplosivstoffer indeholder en lang
række forbud og restriktioner vedrørende våben og eksplosivstoffer. Det er
bl.a. efter våbenlovens § 1, stk. 1, jf. § 2, stk. 1, forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at indføre,
fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende bl.a. skydevåben,
ammunition, håndgranater, bomber, miner og eksplosivstoffer.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Overtrædelse af våbenlovgivningen straffes som udgangspunkt med bøde,
fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år, jf. våbenlovens § 10.
Særligt grove overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
straffes imidlertid efter straffelovens § 192 a.
Det følger af straffelovens § 192 a, stk. 1, at den, der overtræder
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at indføre, udføre, transportere,
erhverve, overdrage, besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med
henblik på udvikling forske i skydevåben (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr.
1) eller andre våben eller eksplosivstoffer, når våbnet eller
eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2), straffes med
fængsel fra 2 år indtil 8 år.
Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
under særligt skærpende omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved fastsættelsen af straffen for
ulovlig besiddelse af skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en skærpende
omstændighed, at skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted.
Besiddes der samtidig ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal
dette indgå som en yderligere skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.
2.2.1.2.
Det er i forarbejderne til straffelovens § 192 a forudsat, hvilke
strafniveauer der skal tages udgangspunkt i ved strafudmålingen i sager efter
straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf. bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets
virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven, jf.
Folketingstidende 2008-2009, tillæg A, side 8071-8073, og tillæg B, side
1501-1504, bemærkningerne til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer, lov om politiets
virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. Folketingstidende 2013-
14, A, L 112, som fremsat, side 17, samt bemærkningerne til forslag til lov
om ændring af straffeloven og våbenloven, jf. Folketingstidende 2016-17,
A, L 139, som fremsat, side 8-10.
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
For så vidt angår ulovlig besiddelse af skydevåben, der ikke er af en sådan
særdeles farlig karakter, at de er egnede til at forvolde betydelig skade (f.eks.
enkeltskudsvåben, halvautomatiske våben og repetervåben), tages der
udgangspunkt i følgende strafpositioner:
Straffen for besiddelse
uden ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på ikke offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i mindst 2 år. Det forudsættes
endvidere, at straffen i gentagelsestilfælde som udgangspunkt fastsættes til
ubetinget fængsel mellem 2 år og 4 måneder og 2 år og 8 måneder.
Straffen for besiddelse
med ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på ikke offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3 måneder. I
gentagelsestilfælde forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse
uden ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3 måneder. I
gentagelsestilfælde forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse
med ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 6 måneder. I
gentagelsestilfælde forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel mellem 3 år og 3 år og 6 måneder.
For så vidt angår ulovlig besiddelse af særdeles farlige skydevåben (f.eks.
fuldautomatiske skydevåben tages der udgangspunkt i følgende
strafpositioner:
Straffen for besiddelse
uden ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
ikke offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2 år og 8 måneder og 3
år. Det forudsættes endvidere, at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse
med ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
ikke offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år og 3 år og 6 måneder.
Det forudsættes endvidere, at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse
uden ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år og 3 år og 6 måneder.
Det forudsættes endvidere, at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse
med ammunition,
der kan affyres med skydevåbnet,
på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år og 6 måneder og 4
år. Det forudsættes endvidere, at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
2.2.1.3.
For så vidt angår ulovlig besiddelse af andre våben end skydevåben
(f.eks. panserværnsraketter, morterer, håndgranater, bomber og miner) eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til
at forvolde betydelig skade, jf. straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2, er det
forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, at straffen i førstegangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel mellem 2 år og 8 måneder
og 3 år, uanset om det pågældende våben eller eksplosivstof besiddes på
offentligt eller ikke offentligt tilgængeligt sted. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig skærpelse af straffen.
Det er således overladt til domstolene at vurdere fra sag til sag, om det ved
straffastsættelsen bør indgå som en skærpende omstændighed, at
besiddelsen sker på offentligt tilgængeligt sted. Dette er begrundet med, at
det ud fra en generel betragtning nødvendigvis ikke er farligere og dermed
mere strafværdigt at besidde sådanne våben eller eksplosivstoffer på
offentligt tilgængeligt sted end på f.eks. bopælen. Eksempelvis kan en
bombe efter omstændighederne udgøre en større fare i en bolig i et
lejlighedskompleks end på et offentligt tilgængeligt sted.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven, jf. Folketingstidende
2008-2009, tillæg A, side 8071-8073, bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer,
lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Folketingstidende 2013-14, A, L 112, som fremsat, side 17, samt
bemærkningerne til forslag til lov om ændring af straffeloven og
våbenloven, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 139, som fremsat, side 8-
10.
2.2.1.4.
Har våben eller eksplosivstoffer, der er omfattet af straffelovens §
192 a, stk. 1, ikke blot været i gerningsmandens besiddelse, men også været
anvendt enten på offentligt eller ikke offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes det i forarbejderne, at straffen som udgangspunkt fastsættes
noget over de strafpositioner, der er angivet ovenfor under pkt. 2.2.1.2 og
2.2.1.3.
Der vil også i andre tilfælde efter en konkret vurdering være grundlag for,
at straffen fastsættes i et højere niveau. Det følger eksempelvis af
forarbejderne til bestemmelsen, at der i sager, hvor der foreligger
organiseret ulovlig indførsel af skydevåben, organiseret ulovlig handel med
våben eller ulovlige våbenlagre, udmåles væsentligt strengere straffe end de
angivne udgangspunkter for strafudmålingen.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven, jf. Folketingstidende
2008-2009, tillæg A, side 8071-8073.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Der har siden februar 2019 været en række voldsomme sprængninger med
eksplosivstoffer i det offentlige rum i hovedstadsområdet. Flere af
sprængningerne har fundet sted i tæt befolkede områder og bragt
almindelige borgeres liv i fare. Dette har i perioder skabt en trussel mod
borgernes tryghed og det normale samfundsliv.
På den baggrund er der efter regeringens opfattelse behov for at skærpe
straffen for ulovlig besiddelse af bl.a. eksplosivstoffer på offentligt
tilgængeligt sted.
Som det fremgår under pkt. 2.2.1.3, vurderes det i dag fra sag til sag, om det
ved straffastsættelsen bør indgå som en skærpende omstændighed, at
besiddelsen af andre våben end skydevåben eller eksplosivstoffer
(straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2) sker på offentligt tilgængeligt sted. Dette
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
gælder bl.a. i forhold til besiddelse af panserværnsraketter, morterer,
håndgranater, bomber og miner.
Dette adskiller sig fra retsstillingen i forhold til skydevåben (straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1), hvor det fremgår af straffelovens § 192 a, stk. 3, at det
skal indgå som en skærpende omstændighed ved straffastsættelsen, at
skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted, og at det skal indgå
som en yderligere skærpende omstændighed, hvis der samtidig besiddes
ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, jf. pkt. 2.2.1.2.
Straffelovens § 192 a, stk. 3, bygger på antagelsen om, at det ud fra en
generel betragtning er farligere og dermed mere strafværdigt at besidde mv.
et skydevåben på et offentligt tilgængeligt sted end på f.eks. bopælen. Det
samme gør sig ikke nødvendigvis gældende i forhold til besiddelse af andre
våben end skydevåben eller eksplosivstoffer, der efter omstændighederne
udgør samme eller større fare i en bolig i et lejlighedskompleks.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det imidlertid ud fra en generel
betragtning anses for farligere og dermed mere strafværdigt at besidde andre
våben end skydevåben eller eksplosivstoffer ulovligt på offentligt
tilgængeligt steder, eller andre steder, hvor mennesker færdes eller opholder
sig, end steder, hvor ingen eller alene meget få mennesker færdes eller
opholder sig. Det gælder navnlig i tilfælde, hvor der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning, da
dette i sig selv skaber risiko for, at våbnet eller eksplosivstoffet vil gøre
skade på andres liv eller helbred.
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at der bør indføres en øget
graduering i opadgående retning af strafudmålingen i sager om ulovlig
besiddelse af andre våben end skydevåben og eksplosivstoffer efter § 192 a,
stk. 1, nr. 2, således at der udmåles en skærpet straf, når våbnet eller
eksplosivstoffet besiddes på offentligt tilgængeligt sted, eller andet sted,
hvor mennesker færdes eller opholder sig, og at straffen skærpes yderligere,
når der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der i straffelovens § 192 a indsættes et nyt stk. 4, hvoraf det
fremgår, at det ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af våben
og eksplosivstoffer efter bestemmelsens stk. 1, nr. 2, skal indgå som en
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
skærpende omstændighed, at våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på
offentligt tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker ofte færdes eller
opholder sig. Hvis der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet
eller eksplosivstoffet til sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.
Offentligt tilgængelige steder er steder, hvortil der er almindelig adgang,
herunder veje, parker, offentlige transportmidler, restauranter, butikker,
butikscentre, forlystelsessteder og offentlige kontorer.
Herudover omfatter bestemmelsen også besiddelse på andre steder, hvor
mennesker færdes eller opholder sig, dvs. steder, hvortil der ikke er
almindelig adgang, men hvor det er almindeligt kendt, at mennesker ofte
færdes eller opholder sig. Det kan eksempelvis være i tæt befolkede byrum,
f.eks. beboelsesejendomme eller boliger i et lejlighedskompleks.
Det er efter den foreslåede bestemmelse en yderligere strafskærpende
omstændighed, hvis der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning. Dette omfatter bl.a. tilfælde,
hvor våbnet eller eksplosivstoffet er forsynet med anordninger, der kan
bringe det til sprængning, eller hvor den, der er i besiddelse af våbnet eller
eksplosivstoffet, samtidig er i besiddelse af sådanne anordninger på sin
person, i en medbragt taske, i det køretøj, hvor den pågældende antræffes,
eller på anden lignende lettilgængelig måde.
Den foreslåede bestemmelse vil også kunne finde anvendelse i situationer,
hvor flere personer må anses for i forening, herunder med det fornødne
forsæt, at være i besiddelse af våben og eksplosivstoffer samt anordninger,
der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning.
Det forudsættes, at strafniveauet med forslaget forhøjes med omkring en
tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene,
således, at ulovlig besiddelse af andre våben og eksplosivstoffer
(straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2) på offentligt tilgængeligt sted eller andet
sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig, fremover som udgangspunkt
straffes med ubetinget fængsel mellem 3 år og 6 måneder og 4 år i
førstegangstilfælde.
Det forudsættes, at der i
gentagelsestilfælde
sker en
betydelig skærpelse af straffen.
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Det forudsættes i øvrigt, at der sker en yderligere skærpelse af straffen, hvis
der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning
Fastsættelsen af straffen vil i øvrigt fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, (forslag til straffelovens §
192 a, stk. 4) og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det er den umiddelbare vurdering, at forslaget om at henføre sprængning
mv. ved offentlige bygninger som et angreb mod staten vil kunne indebære
en forøgelse med 50 pct. af strafniveauet i visse sager om sprængning rettet
mod offentlig bygning eller institution. På den baggrund er det den
umiddelbare vurdering, at forslaget vil kunne indebære merudgifter for
kriminalforsorgen som følge af en øget strafmasse.
Det er vurderingen, at forslaget tidligst vil have udgiftsvirkning fra 2. halvår
2021, og at skærpelsen herefter vil indebære merudgifter for
kriminalforsorgen på mellem 0,2 og 0,6 mio. kr. årligt fra 2021 og frem.
Det er endvidere den umiddelbare vurdering, at forslaget om at skærpe
strafniveauet for besiddelse af andre våben and skydevåben eller
eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted, eller andet sted, hvor
mennesker færdes eller opholder sig, med en tredjedel, indebærer
merudgifter for kriminalforsorgen som følge af en øget strafmasse.
Det er vurderingen, at forslaget tidligst vil have udgiftsvirkning fra 2024,
idet strafniveauet for sådanne overtrædelser allerede i dag er fængsel
mellem 2 år og 8 måneder til 3 år. Det er vurderingen, at skærpelsen
indebærer merudgifter for kriminalforsorgen på mellem 1,6 og 2,3 mio. kr.
årligt fra 2024 og frem.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for politiet og
domstolene.
Endvidere vurderes lovforslaget ikke at have implementeringskonsekvenser
for stat, regioner og kommuner af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. december 2019 til den 8.
januar 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitiet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Amnesty International, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landsforeningen KRIM, Retspolitisk Forening, Datatilsynet, DIGST,
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Aalborg Universitet (Juridisk
Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut).
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
2122627_0019.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre-
udgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtigelser (sæt
X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv
omfang)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I straffelovens § 114 a, 1. pkt., henvises der til § 114 a, nr. 1-7, ved
opregningen af de handlinger, der er omfattet af bestemmelsen.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes der et nyt nr. 8 i straffelovens § 114
a. Det foreslås derfor at konsekvensændre straffelovens
§ 114 a, 1. pkt.,
således at bestemmelsen også henviser til det foreslåede nr. 8.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 114 a, at straffen kan overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve, når handlingen er
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
omfattet af vedkommende artikel i en af de konventioner, der er oplistet i
bestemmelsens nr. 1-7. Hvis den højeste straf, der er foreskrevet for den
pågældende handling er mindre end 4 års fængsel, kan straffen stige til
fængsel indtil 6 år.
I forhold til sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution er
det navnlig § 114 a, nr. 6, som er relevant. Straffelovens § 114 a, nr. 6,
omfatter sprængning mv., når handlingen er omfattet af artikel 2 i den
internationale konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af
terrorbombninger. Fortolkningen af artikel 2 i den internationale konvention
af 15. december 1997 til bekæmpelse af terrorbombninger kan dog give
anledning til en vis tvivl, og der foreligger usikkerhed om, hvornår en
sprængning mod en offentlig bygning eller institution kan anses at være
omfattet af artiklens anvendelsesområde – og dermed straffelovens § 114 a,
nr. 6.
Det foreslås, at der i straffelovens
§ 114 a
indsættes et nyt nr. 8, hvorefter
straffen for overtrædelse af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale
om forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution, kan overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne straf
med indtil det halve. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at sådanne
handlinger skal betragtes som et angreb mod staten.
Formuleringen
»offentlig bygning eller institution«
omfatter alle offentlige
bygninger og institutioner, henset til disses særlige betydning for
samfundets funktion. Som eksempler kan nævnes kongehusets ejendomme,
Folketinget, ministerier, styrelser, rådhuse, regionsbygninger, offentlige
hospitaler samt politi- og retsbygninger. Bestemmelsen vil f.eks. også kunne
finde anvendelse på udenlandske repræsentationers bygninger i Danmark
samt bygninger, der huser internationale organisationer.
Efter den foreslåede bestemmelse kan overtrædelse af straffelovens § 183,
stk. 1 eller 2, når der er tale om forvoldelse af sprængning rettet mod
offentlig bygning eller institution, overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve. Bestemmelsen vil
finde anvendelse, når gerningsmanden har haft forsæt til at forvolde en
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution.
Den foreslåede bestemmelse er subsidiær i forhold til straffelovens § 114
om terrorisme. Foretages de i § 183 nævnte handlinger med forsæt til at
tvinge en stat eller en international organisation til at foretage eller undlade
20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
at foretage en handling, vil forholdet således være omfattet af straffelovens
§ 114, nr. 7.
Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes ingen nykriminalisering.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er således at indføje en
sidestrafferamme med mulighed for strafforhøjelse ved overtrædelse af
straffelovens § 183, når handlingen er rettet mod offentlige bygninger og
institutioner.
Muligheden for strafforhøjelse efter den foreslåede bestemmelse får ingen
selvstændig betydning, hvis overtrædelsen kan henføres til en bestemmelse
med fængsel på livstid som strafmaksimum. Det vil f.eks. være tilfældet,
hvis overtrædelse af straffelovens § 183 foretages under de i straffelovens §
180 angivne omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 192 a, stk. 1, at den, der overtræder
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at indføre, udføre, transportere,
erhverve, overdrage, besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med
henblik på udvikling forske i skydevåben (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr.
1) eller andre våben eller eksplosivstoffer, når våbnet eller
eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2), straffes med
fængsel fra 2 år indtil 8 år.
Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
under særligt skærpende omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved fastsættelsen af straffen for
ulovlig besiddelse af skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en skærpende
omstændighed, at skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted.
Besiddes der samtidig ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal
dette indgå som en yderligere skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.
21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
Det foreslås, at der i straffelovens § 192 a indsættes et nyt
stk. 4,
hvor det
slås fast, at det ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af våben
og eksplosivstoffer efter bestemmelsens stk. 1, nr. 2, skal indgå som en
skærpende omstændighed, at våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på
offentligt tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker ofte færdes eller
opholder sig. Hvis der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet
eller eksplosivstoffet til sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.
I overensstemmelse med gældende ret skal
»offentligt tilgængeligt sted«
forstås som steder, hvortil der er almindelig adgang, herunder veje, parker,
offentlige
transportmidler,
restauranter,
butikker,
butikscentre,
forlystelsessteder og offentlige kontorer. Besiddelse af eksplosivstof i en bil,
som befinder sig på offentligt tilgængeligt sted, er også omfattet af begrebet.
Formuleringen
»eller andet sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig«
skal forstås som steder, hvortil der ikke er almindelig adgang, men hvor det
er almindeligt kendt, at mennesker ofte færdes eller opholder sig. Det kan
eksempelvis være i tæt befolkede byrum, f.eks. beboelsesejendomme eller
boliger i et lejlighedskompleks.
Formuleringen om, at der
»samtidig besiddes anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning«
omfatter både tilfælde, hvor
våbnet eller eksplosivstoffet er forsynet med anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning, samt tilfælde, hvor den, der er
i besiddelse af våbnet eller eksplosivstoffet, samtidig er i besiddelse af
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning, på
sin person, i en medbragt taske, i det køretøj, hvor den pågældende
antræffes, eller på anden lignende lettilgængelig måde. Den foreslåede
bestemmelse vil også kunne finde anvendelse i situationer, hvor flere
personer må anses for i forening, herunder med det fornødne forsæt, at være
i besiddelse af våben og eksplosivstoffer samt anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning.
I forbindelse med strafudmålingen i sådanne sager vil også andre
omstændigheder som hidtil kunne påvirke straffen i skærpende retning,
herunder når der er tale om gentagelsestilfælde.
Det forudsættes, at strafniveauet med forslaget forhøjes med omkring en
tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene,
således, at ulovlig besiddelse af andre våben eller eksplosivstoffer på
offentligt tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker færdes eller
22
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
opholder sig, fremover som udgangspunkt straffes med ubetinget fængsel
mellem 3 år og 6 måneder og 4 år i
førstegangstilfælde.
Det forudsættes, at
der i
gentagelsestilfælde
sker en betydelig skærpelse af straffen.
Det forudsættes i øvrigt, at der sker en yderligere skærpelse af straffen, hvis
der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
23
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
2122627_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019,
foretages følgende ændringer:
§ 114 a.
Begås en af de i nr. 1-7
1.
I
§ 114 a,
ændres »nr. 1-7« til:
nævnte handlinger, uden at »nr. 1-8«.
forholdet omfattes af § 114, kan
straffen overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf
med indtil det halve. Hvis den
højeste straf, der er foreskrevet for
den pågældende handling, er
mindre end 4 års fængsel, kan
straffen dog stige til fængsel indtil
6 år.
Nr. 1-7. […]
2.
I
§ 114 a
indsættes som
nr. 8:
»8) Overtrædelse af § 183, stk. 1
eller 2, når der er tale om
forvoldelse af sprængning rettet
mod en offentlig bygning eller
institution.«
§ 192 a.
Med fængsel fra 2 år indtil
8 år straffes den, der overtræder
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer eller artikel 4, stk.
1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 258/2012 af 14.
marts 2012 ved under særligt
skærpende omstændigheder at
indføre,
udføre,
transportere,
erhverve, overdrage, besidde, bære,
anvende, tilvirke, udvikle eller med
henblik på udvikling forske i
24
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Forstærket indsats mod eksplosivstoffer), fra justitsministeren
2122627_0025.png
1) skydevåben eller
2)
andre
våben
eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller
eksplosivstofferne på grund af
deres særdeles farlige karakter er
egnet til at forvolde betydelig
skade.
Stk. 2.
Den, der i øvrigt overtræder
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer under særligt
skærpende
omstændigheder,
straffes med fængsel indtil 6 år.
Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen
for
ulovlig
besiddelse
af
skydevåben efter stk. 1, nr. 1, skal
det indgå som en skærpende
omstændighed, at skydevåbnet
besiddes på offentligt tilgængeligt
sted. Besiddes der samtidig
ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, skal dette indgå som
en
yderligere
skærpende
omstændighed
ved
3.
I
§ 192 a
indsættes som
stk. 4:
straffastsættelsen.
»Stk.
4.
Ved fastsættelsen af
straffen for ulovlig besiddelse af
andre våben eller eksplosivstoffer
efter stk. 1, nr. 2, skal det indgå som
en skærpende omstændighed, at
våbnet
eller
eksplosivstoffet
besiddes på offentligt tilgængeligt
sted eller andet sted, hvor
mennesker færdes eller opholder
sig. Besiddes der samtidig
anordninger, der kan bringe våbnet
eller
eksplosivstoffet
til
sprængning, skal dette indgå som
en
yderligere
skærpende
omstændighed
ved
straffastsættelsen.«
25