Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 97
Offentligt
2100415_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. november 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering fødevareministerens besvarelse af spørgsmål 12 (EUU alm. del)
af 9. oktober 2019 vedrørende forbud mod anvendelse af bomtrawl.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Kopi af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings svar på EUU alm. del – spm. 12 om forbud mod anvendelse af bomtrawl
2100415_0002.png
Den 5. november 2019
MFVM 930
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Mogens Jensens besvarelse af spørgsmål 12 (EUU alm. del) stillet den 9. oktober 2019 efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde danske
såvel som hollandske og belgiske fiskefartøjer at anvende bomtrawl i den danske del af Nordsøen
og Skagerrak, både inden og uden for 12 sømilezonen, og særligt i og omkring Natura 2000-om-
råderne, som f.eks. Store Rev, Gule Rev, Lønstrup Rødgrund, Thyborøn Stenvolde m.fl.”
Svar:
Muligheden for at forbyde danske såvel som nederlandske og belgiske fiskefartøjer at anvende
bomtrawl i den danske del af Nordsøen og Skagerrak, både inden og uden for 12 sømilezonen
knytter sig til en række bestemmelser i den fælles fiskeripolitik.
Bomtrawl er i Nordsøen og Skagerrak lovlige fiskeredskaber i henhold til forordningen om tekni-
ske regler for fiskeriet ((EU) 2019/1241). En ny forordning for tekniske regler trådte i kraft den
14. august 2019. Det må således forventes, at der går en længere årrække, inden selve forordnin-
gen tages op til revision. I forordningen findes en række regionale bilag, der blandt andet fastsæt-
ter regler for udformningen af fiskeredskaber, og hvor forskellige redskaber ikke må anvendes i
de forskellige havområder.
Hvis man skal forbyde bomtrawl uden for 12 sømilezonen i eksempelvis Nordsøen og Skagerrak
gennem ændringer i de ovenfor nævnte bilag, fastsætter forordningen om de tekniske regler en
række betingelser herfor. Forordningen om den fælles fiskeripolitik ((EU) 2013/1380) indeholder
en række regler om processen for, hvordan bestemmelserne i bilagene kan ændres i regionale
procedurer. De regionale fiskeriforvaltningssamarbejder kan således fremsende fælles henstillin-
ger til Kommissionen, der kan udstede delegerede retsakter på baggrund af disse fælles henstil-
linger.
Kan der ikke opnås enighed om en fælles henstilling inden for rammerne af det regionale samar-
bejde, kan Kommissionen forelægge et forslag til passende foranstaltninger. Denne mulighed må
forudsættes at kræve en stærk videnskabelig dokumentation og være i samklang med grundforord-
ningens principper
herunder at sådanne foranstaltninger ikke må være diskriminerende.
Inden for 12 sømil langs den jyske vestkyst op til Hirtshals indebærer en såkaldte rødspættekasse
(et område med fiskerirestriktioner for at beskytte opvæksten af rødspætter, jf. tekniske regler for
fiskeriet), at fiskeri med større bomtrawlsfartøjer ikke er tilladt. Nederlandske og belgiske
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Kopi af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings svar på EUU alm. del – spm. 12 om forbud mod anvendelse af bomtrawl
bomtrawlere, der normalt fisker i Nordsøen og Skagerrak har dermed kun i området mellem Hirts-
hals og Skagens Gren mulighed for at fiske med bomtrawl mellem 4 og 12 sømil fra kysten. Denne
rettighed til at fiske ind til 4 sømil fra kysten er en historisk rettighed, der er anført i grundforord-
ningen. I det omfang man fra dansk side måtte ønske at forbyde fiskeri med bestemte redskaber
inden for 12 sømil fra kysten i dette område også gældende for andre landes fiskere, skal Kommis-
sionen, medlemsstater, der har fiskeriinteresser i området og det rådgivende råd for Nordsøen hø-
res.
Et udkast til foranstaltninger skal være ledsaget af en begrundelse, der blandt andet påviser, at for-
anstaltningerne er ikke-diskriminerende.
Det er også en forudsætning, at EU ikke allerede har truffet
foranstaltninger, der specifikt behandler det pågældende problem. Det er ikke fuldstændig klart,
hvordan sidstnævnte betingelse konkret skal fortolkes. Hvis man imidlertid derfor skulle gå den
vej, ville det være nødvendigt at spørge Kommissionen vedrørende fortolkningen.
I de udpegede Natura 2000-områder Store Rev, Gule Rev, Jyske Rev, Lønstrup Rødgrund og Thy-
borøn Stenvolde er arbejdet med at gennemføre den nødvendige fiskeriregulering i tilknytning til
revene igangsat tidligere på året. Det forventes, at den regionale proces omkring fiskeriregulerin-
gen igangsættes i slutningen af 2019. Udgangspunktet for denne fiskeriregulering vil være at fiskeri
med alle bundslæbende redskaber, herunder også bomtrawl vil blive forbudt på revene i områderne
og i en bufferzone omkring de kortlagte rev.
Anvendelsen af bestemmelser, der kan tages i anvendelse i særligt hastende tilfælde, eller hvis be-
varelsen af havets biologiske ressourcer er alvorligt truet som følge af fiskeriaktiviteter jf. grund-
forordningens artikel 12 og 13, er behandlet i besvarelse af § 20 spørgsmål S 177 af 6. september
2019, som jeg henviser til. Som det fremgår af besvarelsen, vil der blive taget kontakt til Kommis-
sionen med henblik på at drøfte mulighederne for at iværksætte hasteforanstaltninger.
Det kan i øvrigt oplyses, at der er igangsat et arbejde omkring udpegning af beskyttede områder i
medfør af havstrategidirektivet i Nordsøen og den centrale Østersø. I den sammenhæng vil der
også blive taget stilling til, i hvilket omfang der skal indføres regulering af fiskeriet, herunder også
eventuelle forbud mod bundslæbende redskaber mv.
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
3