Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 773
Offentligt
2254283_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - Bilag 386
Offentligt
NOTAT
Kemikalier
Den 26. februar 2020
Notat om fremadrettet restriktiv reguleringsmæssig brug af
befolkningsundersøgelser om effekter af sprøjtemidler
Der gennemføres løbende forskningsprojekter i form af befolkningsundersøgelser, der på baggrund af
statistiske analyser af befolkningsdata søger at sandsynliggøre en sammenhæng mellem udsættelsen
for sprøjtemidler og sundhedskonsekvenser for mennesker. I nærværende notat beskrives den
fremadrettede restriktive praksis for reguleringsmæssig brug af befolkningsundersøgelser om effekter
af sprøjtemidler, som er besluttet af miljøministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.
Juridisk og v idenskabelig ramme
Hv is det ønskes at indføre nationale straksforbud eller begrænsninger i anv endelsen af et EU-
godkendt aktiv stof, skal sådanne indskrænkninger udmøntes inden for rammerne af EU-retten.
I henhold til pesticidforordningen skal det kunne påv ises, at,
(…) ”der
er åbenbar sandsynlighed for,
at (…)
[stoffet]
(…) vil udgøre en
alvorlig risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller for miljøet,
og at denne risiko ikke kan styres på tilfredsstillende vis ved hjælp af foranstaltninger truffet af den
eller de berørte medlemsstater”
. Af Fødevareforordningen følger det, at
”(…) hvis det er åbenbart, at
fødevarer eller foder med oprindelse i Fællesskabet eller importeret fra et tredjeland må formodes at
udgøre en alvorlig risiko for menneskers sundhed,”
kan der iv ærksættes beredskabsforanstaltninger
enten på EU-niv eau eller nationalt.
Det juridiske grundlag for nationale reguleringsmæssige indgreb hænger således tæt sammen med den
v idenskabelige v urdering af en giv en befolkningsundersøgelse
altså om undersøgelsen
dokumenterer, at et stof eller et sprøjtemiddel udgør
en ӌbenbar
sandsynlighed for en alv orlig risiko
”.
En tidligere nedsat arbejdsgruppe med faglige eksperter anbefaler
1
, at sådanne v idenskabelige
v urderinger tager udgangspunkt i:
1 ) Hv or
”stærk”
en befolkningsundersøgelse er i forhold til troværdigheden af undersøgelsen.
2) Omfanget af v iden, der kan understøtte en plausibel årsagssammenhæng mellem udsættelsen
for sprøjtemidlet og udviklingen af sy gdom.
Ud fra en v idenskabelig v urdering af en befolkningsundersøgelse kan det ov erordnet beskrives, hv or
solidt et grundlag et ev entuelt reguleringsmæssigt indgreb v il hvile på. På baggrund af anbefalingerne
fra den tidligere nedsatte arbejdsgruppe kan der opstilles tre idealtypiske grupperinger af
befolkningsundersøgelser
med hhv . et stærk, et sv agt og et middelstærkt grundlag for regulering.
Scenarie 1 : Stærkt grundlag
Hv is en befolkningsundersøgelse v urderes at v ære af høj sty rke, og der samtidig er høj evidens for en
årsagssammenhæng, vil nationale reguleringsmæssige indgreb med stor sandsynlighed være juridisk
medholdelige iht. EU-retten. Det sky ldes, at den ov erordnede vurdering af befolkningsundersøgelsen
og anden v iden
understøtter, at der er en ”åbenbar sandsynlighed” for
, at udsættelsen for det eller de
aktuelle sprøjtemidler/stoffer udgør en
”alvorlig
risiko” for menneskers sundhed. I sin afrapportering
1
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/MOF/bilag/355/2009720.pdf
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 773: Notat om befolkningsundersøgelser om sprøjtemidler og kræft hos børn, fra miljøministeren
indstiller arbejdsgruppen, at befolkningsundersøgelser af høj sty rke og med stærk evidens for en
årsagssammenhæng har reguleringsmæssig relevans.
Scenarie 2: Svagt grundlag
I den modsatte ende af spektret er befolkningsundersøgelser, der v urderes at v ære af lav sty rke . V ed
undersøgelser af lav sty rke v urderes det ikke sandsynligt, at der iht. EU-reglerne vil v ære juridisk
belæg for nationale reguleringsmæssige indgreb. I denne situation er der således
ikke en ӌbenbar
sandsy nlighed”
for, at en udsættelse for det eller de aktuelle sprøjtemidler/stoffer udgør en
”alvorlig
risiko” for menneskers sundhed. I sin afrapportering indstiller arbejdsgruppen, at
befolkningsundersøgelser af lav styrke ikke har reguleringsmæssig relevans.
Scenarie 3: Middelstærkt grundlag
Et middelstærkt grundlag for nationale reguleringsmæssige indgreb udgøres af en bredere kategori af
befolkningsundersøgelser: Undersøgelser, hvor styrken v urderes at v ære middel eller høj, og hv or der
er v arierende grad af ev idens for en årsagssammenhæng, og der v il således kunne forventes et bredt
spektrum af undersøgelser under dette scenarie.
I sin afrapportering anbefaler arbejdsgruppen i udgangspunktet, at der ikke uden v idere foretages
reguleringsmæssige indgreb på baggrund af sådanne befolkningsundersøgelser. Her v il y derligere
undersøgelser typisk være nødvendige for at afklare den regul eringsmæssige relevans, dvs. afklare, om
der er
en ”åbenbar sandsynlighed” for, at udsættelsen for et sprøjtemiddel/stof udgør en ”alvorlig
risiko” for menneskers sundhed.
Frem adrettet praksis
Med udgangspunkt i arbejdsgruppens anbefalinger v il b efolkningsundersøgelser, der udgør et stærkt
grundlag for national regulering (scenarie 1 ), danne grundlag for at indføre reguleringsmæssige
indgreb i form af forbud eller anv endelsesbegrænsninger. Omv endt iværksættes der ikke nationale
reguleringsmæssige indgreb på baggrund af befolkningsundersøgelser, der udgør et sv agt grundlag
(scenarie 2), hv or der ikke er juridisk belæg herfor.
Med henblik på at anlægge en restriktiv linje på området v il der fra sag til sag bliv e set på
mulighederne for at foretage nationale reguleringsmæssige indgreb på baggrund af
befolkningsundersøgelser, hv or grundlaget er middelstærkt (scenarie 3)
i stedet for i
udgangspunktet at afv ente y derligere undersøgelser. Ev entuel regulering vil forudsætte, at der i det
konkrete tilfælde kan findes tilstrækkeligt v idenskabeligt og juridisk belæg for at iv ærksætte nationale
indgreb.
Inddragelse af eksperter
Fremadrettet foretages en v idenskabelig vurdering af befolkningsundersøgelser om sprøjtemidler med
relev ans i Danmark, som Miljø- og Fødevareministeriet bliver bekendt med resultater fra, uagtet om
en giv en undersøgelse er færdigafsluttet eller ej. Den v idenskabelige v urdering indhentes i første
omgang af Miljøsty relsen, fx fra eksperter på Danmarks Tekniske Univ ersitet (DTU). Resultatet
ov ersendes til Miljø- og Fødevareministeriets departement.
V ed undersøgelser, der udgør et stærkt eller et svagt grundlag
I de tilfælde, hv or den v idenskabelige vurdering peger på, at en undersøgelse udgør et stærkt eller et
sv agt grundlag for regulering, foretages den samlede v urdering inkl. det juridiske grundlag i Miljø- og
Fødev areministeriets departement. Den endelige indstilling forelægges den ansvarlige minister til
resolution.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 773: Notat om befolkningsundersøgelser om sprøjtemidler og kræft hos børn, fra miljøministeren
V ed undersøgelser, der udgør et mellemstærkt grundlag
Hv is den v idenskabelige vurdering peger på, at en undersøgelse udgør et mellemstærkt grundlag for
regulering, sender Miljøstyrelsen den v idenskabelige v urdering i høring hos et eksternt panel af
eksperter mhp. yderligere videnskabelig kvalificering. På baggrund af den samlede v urdering samt
y derligere supplerende v iden fra Miljøstyrelsen om det/de aktuelle stoffer/sprøjtemidler (såsom
anv endelse, udbredelse og mulige alternativer), v il Miljø- og Fødevareministeriets departement
foretage den samlede juridiske v urdering. Den endelige indstilling forelægges den ansvarlige minister
til resolution.
Orientering af Folketingets Miljø- og Fødev areudvalg
Miljø- og Fødev areudvalget orienteres som udgangspunkt om alle befolkningsundersøgelser med
relev ans i Danmark, når den v idenskabelige vurdering af befolkningsundersøgelsen er afsluttet (jf.
ov enstående), og grundlaget for nationale reguleringsmæssige indgreb er kendt.
3