Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 766
Offentligt
2252421_0001.png
4. SEPTEMBER 2020
4011627 MOL
Notat om ugyldighedsvurdering af
placeringstilladelser til eksisterende
havbrug
Miljø- og Fødevareministeriet har i forlængelse af vores sammenfatning af rapport om placeringstilladel-
ser til havbrug af 3. juli 2019 og undersøgelse af den mangelfulde administration af placeringstilladelser
til de danske havbrug af 17. december 2019 bedt om en uddybende beskrivelse af de nærmere juridiske
rammer for en eventuel ugyldighedsvurdering af placeringstilladelser til eksisterende havbrug.
Spørgsmålet om ugyldighedsvurdering er relevant for de placeringstilladelser, som er givet uden iagtta-
gelse af habitatreglerne.
Disse placeringstilladelser er behæftet med en retlig mangel, da de er meddelt uden iagttagelse af habi-
tatreglerne. Udgangspunktet er herefter, at placeringstilladelserne også er ugyldige
1
. Det er efter EU-
Domstolens dom af 12. november 2019 i sag C-261/18, Europa-Kommissionen mod Irland, vores vurde-
ring, at det også gælder placeringstilladelser givet før 1. juli 2008
2
.
En forvaltningsafgørelse er ugyldig og har dermed ikke retsvirkninger efter sit indhold, hvis der forelig-
ger en retlig mangel, manglen er væsentlig, og der ikke er særlige forhold, som afgørende taler imod
ugyldighed. Vurderingen af placeringstilladelser til havbrugene er usædvanlig i den forstand, at den skal
foretages lang tid efter, at placeringstilladelserne er meddelt.
En retlig mangel er konkret uvæsentlig, hvis den ikke har påvirket afgørelsens indhold. I så fald er afgø-
relsen ikke ugyldig.
I de sager, hvor placeringstilladelsen lider af en retlig mangel, da tilladelserne er givet uden iagttagelse
af habitatreglerne, skal Miljøstyrelsen vurdere, om den retlige mangel er konkret uvæsentlig.
1
Se Sammenfatning af 3. juli 2019 af rapport om placeringstilladelser til havbrug, pkt. 2.
2
I vores notits af 18. december 2018 anførte vi, at de 5 placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 må anses for ugyldige. Det skal
præciseres, at de 5 placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 som udgangspunkt må anses for ugyldige, jf. den tilsvarende vurdering
af de (dengang) 8 havbrug med placeringstilladelser givet efter 1. juli 2008 i vores rapport fra juli 2019.
KØBENHAVN
VESTER FARIMAGSGADE 23
DK-1606 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 766: Kammeradvokatens notat om ugyldighedsvurdering af placeringstilladelser til eksisterende havbrug, fra miljøministeren
2252421_0002.png
4. SEPTEMBER 2020
4011627 MOL
Miljøstyrelsen må i vurderingen inddrage eventuelle foreliggende habitatvurderinger foretaget efter mil-
jøbeskyttelseslovens regler, herunder afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet. Hvis disse oplysnin-
ger ikke er tilstrækkelige til at vurdere, om den retlige mangel er konkret uvæsentlig, må Miljøstyrelsen
foretage en screening af, om driften af havbruget må antages i sig selv eller sammen med andre aktivite-
ter at kunne påvirke et Natura 2000-område. Der er tale om gældende placeringstilladelser til virksom-
heder, som antagelig har været i god tro om tilladelsernes gyldighed, og virksomhederne er i drift. Det
må derfor påhvile Miljøstyrelsen at oplyse den enkelte sag tilstrækkeligt til, at det kan vurderes, om den
retlige mangel er konkret uvæsentlig, før der træffes afgørelse om, hvorvidt afgørelsen er ugyldig. Det
anførte er en uddybning af hovedkonklusionen i vores sammenfatning af 3. juli 2019.
Hvis eventuelle foreliggende habitatvurderinger og/eller resultatet af en screening viser, at det kan ude-
lukkes, at driften af et havbrug sammen med andre aktiviteter har påvirket eller kan påvirke et Natura
2000-område væsentligt, må den retlige mangel anses for konkret uvæsentlig. Vurderingen må i det mu-
lige omfang omfatte oplysninger tilbage fra det tidspunkt, hvor placeringstilladelsen blev givet. I dette
tilfælde er placeringstilladelsen ikke ugyldig.
Hvis den anførte vurdering og/eller screening derimod viser, at det ikke kan udelukkes, at driften af
havbruget sammen med andre aktiviteter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, og vurderingen
samtidig viser, at driften har skadet og vil skade lokalitetens integritet, må den retlige mangel anses for
at være konkret væsentlig, og Miljøstyrelsen må træffe afgørelse om, at placeringstilladelsen er ugyldig.
Miljøstyrelsen skal i overensstemmelse med de almindelige betingelser for ugyldighed påse, om der er
særlige forhold, som i de enkelte sager taler afgørende imod ugyldighed. EU-Domstolens dom i sag C-
261/18 må nok indebære, at hensynet til virksomhedernes retssikkerhed eller berettigede forventning
ikke kan begrunde, at en afgørelse opretholdes som gyldig. Dommens præmisser efterlader dog en vis
tvivl om, hvorvidt det
med henvisning til de nævnte retsprincipper
i visse tilfælde kan være i over-
ensstemmelse med EU-retten at opretholde tilladelser meddelt uden forudgående vurdering.
Hvis den anførte vurdering og/eller screening viser, at det ikke kan udelukkes, at driften af havbruget
sammen med andre aktiviteter har påvirket eller kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, men
det ikke er klart, at driften har skadet og vil skade lokalitetens integritet, må der efter vores opfattelse
foretages en habitatkonsekvensvurdering til afklaring af, om driften har skadet og vil skade lokalitetens
integritet, og først derefter vurderes det, om manglen er konkret væsentlig. I sådanne sager må stilling-
tagen til ugyldighed afvente gennemførelsen af habitatkonsekvensvurderingen. Vi lægger vægt på, at der
som ovenfor anført er tale om gældende placeringstilladelser, og at det må påhvile Miljøstyrelsen at op-
lyse den enkelte sag tilstrækkeligt til, at der kan tages stilling til ugyldighed.
Miljøstyrelsen må i forbindelse med vurderingen af gyldighed også tage stilling til, om Miljøstyrelsen skal
påbyde driftsstop. Det afhænger af, om det efter en foreløbig faglig vurdering af påvirkningen af Natura
Side 2 / 3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 766: Kammeradvokatens notat om ugyldighedsvurdering af placeringstilladelser til eksisterende havbrug, fra miljøministeren
2252421_0003.png
4. SEPTEMBER 2020
4011627 MOL
2000-områderne er forsvarligt at lade driften fortsætte, indtil det er afklaret, om placeringstilladelserne
er ugyldige, og i bekræftende fald indtil mulighederne for lovliggørelse er afklaret. Vi er enige i de prin-
cipper for dette, som findes i Miljøstyrelsens præsentation af 30. januar 2020, side 5
3
.
Miljøstyrelsen må i de enkelte sager undervejs tage stilling til spørgsmålet om driftsstop på grundlag af
de foreløbige habitatvurderinger, på grundlag af screening og på grundlag af en habitatkonsekvensvur-
dering.
Hvis Miljøstyrelsens undersøgelse viser, at manglen ved placeringstilladelserne er konkret væsentlig, og
placeringstilladelsen dermed er ugyldig, må Miljøstyrelsen også tage stilling til spørgsmålet om driftsstop
i forbindelse med en ansøgning fra virksomheden om lovliggørelse i form af ændret placering eller drift
mv.
3
Vi henviser også til vores notat af 17. december 2019, side 50.
Side 3 / 3