Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 759
Offentligt
2250772_0001.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. MIKCL/SUBJO
Den 10. september 2020
Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic
Baggrund
1. Grænseoverskridende transport af spildevand
Miljøstyrelsen er kompetent myndighed vedrørende grænseoverskridende transport af affald. Ved an-
meldepligtigt affald, som spildevandet fra Norge er, skal Miljøstyrelsen behandle og godkende anmel-
delsen af eksporten til Danmark, før transporten kan igangsættes. Importen til Danmark behandles i
henhold til EU's transportforordning
1
, samt import-/eksportbekendtgørelsen
2
. Der sondres mellem,
om affaldet skal nyttiggøres eller bortskaffes. Som udgangspunkt kan der ikke transporteres affald til
bortskaffelse, som eksempelvis deponering. Import til bortskaffelse i Danmark kan dog tillades, hvis
der, blandt andet, ikke er behandlingskapacitet i afsenderlandet.
Equinor har to aktive eksporttilladelser af spildevand til RGS Nordic. Den ene tilladelse tillader op til
80.000 tons til nyttiggørelse og gælder frem til 31. august 2022 og den anden tillader op til 150.000
tons til bortskaffelse og gælder frem til 28. november 2020. I Weekendavisens kontakt med Miljøsty-
relsen om tilladelserne var fokus på den tilladelse, der vedrører spildevandet til bortskaffelse, da det
som udgangspunkt ikke er tilladt. Nedenfor nævnes hovedpunkterne i forløbet af sagsbehandlingen af
den tilladelse.
Equinor anmelder eksporten af spildevand til RGS Nordic til de norske myndigheder (Miljødirektora-
tet). Når Miljødirektoratet vurderer, at anmeldelsen er fuldt oplyst og i overensstemmelse med trans-
portforordningen og eventuelle nationale regler for eksport, sender de anmeldelsen videre til Miljøsty-
relsen. Miljøstyrelsen modtager anmeldelsen den 30. september 2019. Sammen med anmeldelsen er
der en mail fra de norske myndigheder, der bekræfter, at der kun er få anlæg i Norge, som kan be-
handle affaldet, og da der sjældent er ledig kapacitet, beder de Danmark om at acceptere eksporten til
bortskaffelse i Danmark. Miljøstyrelsen accepterer det norske Miljødirektorats forklaring om behovet
for eksport af spildevandet.
Miljøstyrelsen vurderer, at sagen ikke er fuldt oplyst, og derfor bedes Equinor den 30. oktober 2019
om yderligere oplysninger. Miljøstyrelsen beder om ekstra informationer om den kemiske sammen-
sætning af spildevandet - herunder information om PFOS (perfluorerede stoffer). Der er også spurgt
ind til eventuelle variationer i spildevandets sammensætning, samt hvilke test/evalueringer, der er la-
vet for at sikre, at de organiske stoffer i denne fraktion kan behandles i anlægget.
Den 11. november modtager Miljøstyrelsen de manglende oplysninger fra Equinor. Miljøstyrelsen vur-
derer det fremsendte materiale og vurderer her, at sagen er fuldt oplyst.
1
2
Forordning nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald.
Bekendtgørelse nr. 1229 af 21. november 2019 om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr.
Miljøstyrelsen
Tolderlundsvej 5
5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
5798000860810
[email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 759: Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic, fra miljøministeren
2250772_0002.png
Når Miljøstyrelsen vurderer, at en anmeldelse er fuldt oplyst, tages der kontakt til myndigheden for
modtagervirksomhedens miljøgodkendelse. Dette for at få en udtalelse om, hvorvidt virksomheden må
modtage og kan behandle den konkrete affaldstype. Miljøstyrelsen anmoder den 18. november 2019
Slagelse Kommune om at oplyse, hvorvidt RGS Nordic er godkendt til at modtage og behandle det af-
fald, som anmeldelsen omhandler.
Den 22. november 2019 modtager Miljøstyrelsen svar fra Slagelse Kommune. Slagelse Kommune vur-
derer, at behandlingen af spildevandet kan rummes inden for rammerne af RGS Nordics miljøgodken-
delse. Slagelse Kommune informerer også, at de har aftalt med RGS Nordic, at der i forbindelse med
behandlingen af affaldet på anlægget vil blive udtaget og analyseret en prøve af det rensede spildevand
for relevante parametre jf. laboratorierapporten fra Equinor i anmeldelsen. Slagelse Kommune skriver,
at det forventes, at analysen vil dokumentere, at de analyserede parametre reduceres til et minimum
ved den biologiske renseproces og den efterfølgende polering af spildevandet i kulfiltrer.
Miljøstyrelsen godkender herefter importen og sender godkendelsen til Miljødirektorat. Miljødirekto-
ratet godkender herefter endeligt d. 5. december 2019 og der kan importeres inden for rammerne i
godkendelsen.
Ud over kravet i de danske regler om, at der skal mangle kapacitet i afsenderlandet, er det også en for-
udsætning, at oprettelsen af nye, specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for afsenderlandet vil være
uøkonomisk grundet den relativ begrænsede mængde affald. I Miljøstyrelsens sagsbehandling af kon-
krete sager som den aktuelle sag, spørger Miljøstyrelsen afsendelsesmyndigheden ind til behandlings-
muligheder i afsenderlandet. Tilladelsen af eksport til bortskaffelse til RGS Nordic udløber den 28. no-
vember 2020.
Det bør nævnes, at Danmark også eksporterer farligt affald til andre lande. Eksempelvis har vi igen-
nem mange år sendt restfraktioner fra bl.a. affaldsforbrænding til bortskaffelse (deponi) hos NOAH på
Langøya i Norge, da fraktionerne ikke er mulige at deponere i Danmark. I forbindelse med at det nu-
værende deponi på Langøya er ved at være fyldt op og igangværende undersøgelser af etablering af et
nyt, har Miljødirektoratet spurgt Miljøstyrelsen ind til, om det er et problem, hvis der fremadrettet
ikke kan afsættes restfraktioner til deponi i Norge. Alternativet til deponi af fraktionerne i Norge er
umiddelbart i Tyskland, hvor en andel i forvejen deponeres. Her bør det også løbende vurderes, om
der kommer ny viden/teknologi, så de fraktioner der sendes til Norge helt eller delvist fremadrettet vil
kunne behandles i Danmark.
I artiklen fremgår det, at importen af spildevandet til Danmark har foregået i en årrække. Departe-
mentet og Miljøstyrelsen har tidligere modtaget henvendelse om denne type import af spildevand. I
2015 henvendte Fiskeriforeningen sig til Miljøminister Kirsten Brosbøl (S), hvor de anmodede mini-
steren om at stoppe importen. I den forbindelse blev Miljøstyrelsen bedt om at følge op over for Sla-
gelse Kommune. Miljøstyrelsen indhentede en redegørelse fra Slagelse Kommune, som er tilsynskom-
mune og kompetent myndighed i forhold til fastsættelse og overholdelse af vilkår i miljøgodkendelse,
udledningstilladelser mv. for RGS Nordic (i 2015 under navnet Vandrens). Miljøstyrelsen lagde kom-
munens vurdering til grund og måtte konkludere, at den påståede forringelse af miljøtilstanden i
Agersø Sund og de omkringliggende farvande ikke kunne henledes til det spildevand, der blev behand-
let på RGS Nordic. Derfor fandt Miljøstyrelsen heller ikke grundlag for at stoppe importen af spilde-
vandet fra den norske olieindustri.
2. Miljøgodkendelse og miljøtilsyn
a.
Myndighedskompetence
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 759: Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic, fra miljøministeren
2250772_0003.png
I sager om miljøgodkendelse er det enten kommunen, eller staten (Miljøstyrelsen), der er godkendel-
ses- og tilsynsmyndighed. Myndighedskompetencen fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1
og bilag 2.
Slagelse Kommune er godkendelses- og tilsynsmyndighed for RGS Nordic A/S Industrispildevand på
Askelunden 24 i Skælskør.
b. Miljøgodkendelse
Nedenfor gennemgås rammer og baggrund for miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33,
hvem der er myndighed og miljøgodkendelsen til RGS Nordic A/S Industrispildevand. Desuden be-
skrives miljøtilsynsmodellen efter hvilken myndigheden er forpligtet at tilrettelægge deres tilsyn efter.
Rammerne for industrivirksomheder som forurener betydeligt er miljøbeskyttelseslovens kap. 5 og
godkendelsesbekendtgørelsen
3
. Siden 1974 har virksomheder optaget på en liste over godkendelses-
pligtige aktiviteter (de såkaldte listevirksomheder) skulle have en miljøgodkendelse. De godkendelses-
pligtige listevirksomheder fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1 og bilag 2.
Listevirksomhed, godkendelsespligt
Bilag 1 indeholder virksomheder med et mere betydeligt forurenings-potentiale, som skal leve op til
EU’s direktiv vedrørende Industrielle Emissioner (IE-direktivet).
I godkendelsesbekendtgørelsens bi-
lag 2 findes listen over virksomheder, der kræver miljøgodkendelse efter nationale regler.
Listevirksomhed må ikke anlægges, påbegyndes, ændres eller udvides, før der er meddelt miljøgodken-
delse heraf, jf. mbl § 33, stk. 1. En miljøgodkendelse er en konkret afgørelse meddelt til en bestemt ak-
tivitet på en bestemt lokalitet baseret på en vurdering af virksomhedens aktivitet på den pågældende
lokalitet i forhold til omgivelserne og disses sårbarhed. Godkendelsesmyndigheden må ikke meddele
miljøgodkendelse medmindre den vurderer, at virksomheden har truffet de nødvendige foranstaltnin-
ger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT), og at
virksomheden i øvrigt kan drives på stedet uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig
med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet, jf. godkendelsesbekendtgørelsen § 18. Miljøgod-
kendelsen indeholder en vurdering af det ansøgte projekt, vilkår for virksomhedens etablering og drift
samt en begrundelse for afgørelsen.
Som hovedregel reguleres udledning af spildevand direkte til vandløb, søer eller havet som en integre-
ret del af miljøgodkendelsen efter mbl § 33, jf. § 28 i mbl. Det gælder dog ikke, hvis spildevandsanlæg-
get på virksomheden har en kapacitet på mindre end 30 personækvivalenter. Her meddeler kommu-
nen spildevandstilladelsen, jf. § 28 i miljøbeskyttelsesloven. Indeholder spildevandet imidlertid andre
stoffer (f.eks. miljøfremmede stoffer), end hvad der normalt forekommer i husspildevand, eller har en
væsentlig anden sammensætning og således ikke kan sammenlignes med husspildevand gælder hoved-
regel om at spildevand reguleres i miljøgodkendelsen. Forudsætning for at kunne meddele tilladelse til
en udledning med indhold af miljøfremmede stoffer er, at der fastsættes vilkår, som sikrer, at vandkva-
litetskrav i vandområdet, kan opfyldes, jf. bekendtgørelse om krav til udledning af forurenende stoffer
til vandløb, søer eller havet
4
.
Miljøgodkendelsen til RGS Nordic A/S Industrispildevand
RGS Nordic A/S Industrispildevand på Askelunden 24 i Skælskør er miljøgodkendt første gang den 26.
november 1991. Miljøgodkendelse med senere ændringer er revurderet af Slagelse Kommune den 26.
3
4
Bekendtgørelse nr. 1534 af 09/12/2019 om godkendelse af listevirksomhed
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21/11/2017 om krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller have
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 759: Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic, fra miljøministeren
2250772_0004.png
november 2008. Den 30. april 2018 har Slagelse Kommune truffet afgørelse om ændring af listepunkt,
som følge af ændrede listebetegnelser i godkendelsesbekendtgørelsen. Virksomheden er i dag god-
kendt med listepunkterne 5.1 og 5.3 b) om affaldsbehandling på bilag 1 til godkendelsesbekendtgørel-
sen
5
;
”5.1.
Bortskaffelse eller nyttiggørelse af farligt affald, hvor kapaciteten er større end 10 tons/dag,
og hvorunder der foregår en eller flere af følgende aktiviteter:
a) Biologisk behandling.
b) Fysisk-kemisk behandling.
j) Genraffinering eller andre former for genbrug af olie.
og 5.3 b)
Nyttiggørelse eller en blanding af nyttiggørelse og bortskaffelse af ikke-farligt affald,
hvor kapaciteten er større end 75 tons/dag, og hvorunder en eller flere af følgende aktiviteter fin-
der sted, dog undtaget aktiviteter omfattet af direktiv 91/271/EØF om rensning af byspildevand:
i) Biologisk behandling.
ii) Fysisk-kemisk behandling.”
Virksomheden er omfattet af kommissionens BAT-konklusioner for affaldsbehandling (Waste Treat-
ment) offentliggjort den 17. august 2018. Heraf følger, at Slagelse Kommune skal tage miljøgodkendel-
sen op til revurdering og virksomheden efterleve BAT-konklusionerne senest den 17. august 2022.
b. Miljøtilsyn
Tilsynsmyndighederne udfører miljøtilsyn på virksomheder og husdyrbrug efter reglerne i bekendtgø-
relse om miljøtilsyn, bekendtgørelse nr. 1536 af 9. december 2019 (miljøtilsynsbekendtgørelsen). I be-
kendtgørelsen er der bl.a. fastsat regler for, hvilke virksomheder og husdyrbrug der skal have regel-
mæssig tilsyn og hvor ofte, samt om det enkelte tilsyn skal fokusere på alle miljøforhold, eller om der
kun skal fokuseres på de miljøforhold, som har givet anledning til tilsynet.
Virksomheder og husdyrbrug, der er omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn, er delt op i 2 katego-
rier, hhv. de potentielt mest miljøbelastende og de mindre potentielt miljøbelastende virksomheder og
husdyrbrug. Alle virksomheder og husdyrbrug skal risikovurderes ud fra både sandsynligheds- og kon-
sekvensparametre. Kategori og risikoscore er afgørende for, hvor ofte myndigheden skal føre planlagte
tilsyn med en virksomhed.
Miljøtilsyn, RGS Nordic A/S Industrispildevand
Iht. reglerne i tilsynsbekendtgørelsen og Slagelse Kommunes afgørelse om listepunkt nævnt ovenfor,
skal Slagelse Kommune føre et basis tilsyn med RG Nordic A/S Industrispildevand én gang i løbet af
en 3-årig periode (tilsyn, hvor alle miljøforhold gennemgås). I basistilsynet skal der minimum indgå et
fysisk besøg. Afhængigt af Slagelse Kommunes risikovurdering af virksomheden, kan der være krav
om, at kommunen ud over basistilsyn føre prioriterede tilsyn i de år, hvor der ikke føres basis tilsyn.
Ud over planlagte tilsyn (basis og prioriterede tilsyn) er tilsynsmyndigheden forpligtet til at udføre et
aktivt tilsyn efter gældende regler, herunder at føre tilsyn i tilfælde af uheld og klager mv.
Et fysiske miljøtilsyn vil som udgangspunkt blive varslet minimum 14 dage før, det gennemføres. Der
kan også udføres uvarslede tilsyn, bl.a. hvis det skønnes, at øjemedet med tilsynets gennemførelse vil
forspildes, hvis forudgående underretning gives (f.eks. i forbindelse med klager).
Kontrol af egenkontrol
5
Bekendtgørelse nr. 1458 af 12. december 2017 om godkendelse af listevirksomhed
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 759: Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic, fra miljøministeren
2250772_0005.png
Myndighedens tilsyn kan omfatter tilsyn med indretning og drift af et anlæg samt egenkontrol. Når der
er meddelt vilkår om egenkontrol i miljøgodkendelse, tilladelse eller påbud til en virksomhed, fx vilkår
for prøveudtagning og analyse af spildevandsprøver, består myndighedens væsentligste opgave i at an-
vende resultaterne af egenkontrollen i forbindelse med tilsynet med virksomheden. Når tilsynsmyn-
digheden gennemgår resultater af virksomhedens egenkontrol, skal det kontrolleres, om egenkontrol-
len og resultaterne er i overensstemmelse med vilkårene i godkendelse, tilladelse eller påbud. Denne
kontrol omfatter; vurdering af egenkontrollens udførelse og vurdering af egenkontrollens resultater.
Hvis egenkontrollen ikke er udført som beskrevet i vilkåret eller egenkontrollen viser overskridelse af
virksomhedens vilkår, herunder grænseværdier for udledning af miljøfremmede stoffer, skal retnings-
linjerne i Håndhævelsesvejledningen følges. Desuden bør det også give anledning til at vurdere, om
vilkåret er tilstrækkeligt præcist formuleret, og dermed om det evt. skal tilpasses.
Ved overskridelser kan tilsynsmyndigheden - i forlængelse af virksomhedens redegørelse for den kon-
staterede overskridelse - stille krav om, at virksomheden igangsætter korrigerende og forebyggende
handlinger. Desuden kan det være relevant at stille krav om, at virksomheden gennemfører endnu en
egenkontrol for at vurdere effekten af de gennemførte forebyggende handlinger. Dette er især relevant,
når overskridelserne kan medføre en stor risiko for skade på miljøet.
3. Den økologiske tilstand i de marine vande omkring udledningen fra RGS Nordic ved
Stigsnæs
Miljøstyrelsen er blevet bedt om, ud fra de nærmeste overvågningsstationer i Storebælt, kort at rede-
gøre for tilstanden, herunder om det er muligt at vurdere en påvirkning fra udledningen.
Marine overvågningsstationer i NOVANA-programmet er udlagt med henblik på at kunne vurdere til-
standen for de aktuelle vandområder som helhed, og er således placeret med henblik på at give et re-
præsentativt billede af den generelle tilstand og udvikling i et vandområde. Det er således ikke hensig-
ten, og som udgangspunkt derfor heller ikke muligt, at vurdere påvirkningen af et vandområde fra en
lokal punktkilde.
Virksomheden RGS-Nordic udleder til vandområde 206, Smålandsfarvandet, åbne del. I området, i en
afstand af ca. 10 km fra udledningspunktet, udfører MST overvågning af vandkemi og ålegræs med
henblik på at kunne vurdere tilstanden for kvalitetselementerne klorofyl og ålegræs. Der overvåges
ikke makroalger og marin blødbundsfauna i nærområdet omkring Agersø Sund og udledningen fra
RGS-Nordic. Der overvåges i vandområdet endvidere for forekomst af miljøfarlige forurenende stoffer.
Vandområdet er på baggrund heraf i vandområdeplaner 2015-2021 klassificeret som værende i ikke-
god kemisk tilstand på grund af forekomst af de prioriterede stoffer BDE, kviksølv og PFOS i fisk i kon-
centrationer, der overskrider miljøkvalitetskravene for stofferne. Forud for VP2 foreligger der ikke
sammenlignelige tilstandsvurderinger for miljøfarlige forurenende stoffer, der gør det muligt at vur-
dere udviklingen siden 1996.
Udledningen fra virksomheden sker til et vandområde, hvor der er stor vandudveksling med bl.a. Sto-
rebælt, der påvirkes af såvel danske som udenlandske forureningskilder. På grund af overvågningssta-
tionernes placering i forhold til udledningen fra virksomheden samt den store vandudveksling i områ-
det, er det Miljøstyrelsens vurdering, at det på baggrund af NOVANA-overvågningen ikke er muligt at
vurdere eventuelle effekter af udledningen fra RGS-Nordic.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 759: Redegørelse om spildevand ved RGS Nordic, fra miljøministeren
2250772_0006.png
6