Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 754
Offentligt
2249905_0001.png
NOTAT
Ressourcer og Forsyning
J.nr. 2020-17582
Ref. JOJGA
Den XX. september 2020
Notat om regler for og praksis for udledningstilladelser for
overløbsbygværker
Miljø- og Fødevareudvalget har på samråd om spildevand den 25. juni 2020 efterspurgt en redegørelse
for regler og praksis for udledningstilladelser for overløbsbygværker.
Jeg har forespurgt Miljøstyrelsen, der svarer nedenstående, som jeg henholder mig til.
”Tilladelse
til udledning af spildevand til et vandområde fra et spildevandsanlæg ejet af et
spildevandsforsyningsselskab, omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, meddeles af kommunen efter
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1. Et spildevandsanlæg kan være et renseanlæg eller en regnbetinget
udledning, herunder et regnbetinget overløb fra fælleskloak.
Når kommunen meddeler tilladelse til udledning af spildevand fra et spildevandsanlæg ejet af et
spildevandsforsyningsselskab, skal det i udledningstilladelsen sikres, at udledningen ikke er til hinder
for, at målsætningen for det vandområde, hvortil der udledes, kan opfyldes, jf. § 8 i bekendtgørelse nr.
449 af 11/04/2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter. Det kan bl.a. omfatte hensyn til
kumulerede effekter af flere udledninger og tilførsler til et vandområde. Vandkvalitetsmålsætningen er
fastsat i vandområdeplanerne.
Kommunalbestyrelsen skal ved meddelelse af udledningstilladelsen fastsætte anlæggets godkendte
kapacitet angivet i PE (personækvivalenter), jf. spildevandsbekendtgørelsens § 20, og dermed
fastlægge en afgrænsning af oplandet til anlægget. Af spildevandsbekendtgørelsens §§ 21 og 22
fremgår reglerne om faste udlederkrav afhængig af anlæggets kapacitet for iltforbrugende organiske
stoffer kontrolleret som BI5 (mod.) og COD, total kvælstof og total fosfor, der følger af
byspildevandsdirektivet fra 1991. Disse værdier kan skærpes af hensyn til efterlevelse af
indsatsbekendtgørelsen jf. ovenfor. Desuden skal der i udledningstilladelsen indgå en vurdering af
udledningens hydrauliske påvirkning, hvis denne sker til et vandløb, samt en vurdering af
udledningens påvirkning af eventuelle særlige naturområder som eksempelvis Natura 2000 områder
eller fuglebeskyttelsesområder. Endelig skal der indgå en vurdering af den hygiejniske påvirkning, fx i
forhold til eventuelle badeområder, samt kontrol med udledningen, herunder egenkontrol.
For at sikre en acceptabel påvirkning i forhold til ovenstående indeholder en udledningstilladelse
typisk en række vilkår, der skal overholdes.
For udledninger fra overløbsbygværker er de nødvendige vilkår typisk indarbejdet i
udledningstilladelsen i form af
funktionskrav
og en
dimensioneringsforudsætning.
Funktionskrav i
form af krav om fx rist og skumbræt skal sikre, at ristestof (papir, bind, vatpinde etc.) og flydestoffer
(olie, fedt, skum etc.) tilbageholdes, så de ikke udledes til vandområdet og forårsager uæstetiske
forhold. Dimensioneringsforudsætninger skal sikre, at der ikke udledes større spildevandsmængder,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 754: Notater som opfølgning på samråd om udledning af spildevand den 25. juni 2020,, fra miljøministeren
end vandområdet kan tåle, for at overholde vandkvalitetskravene. Dimensioneringsforudsætningerne
bygger på lange regnserier ud fra hvilke, det statistisk kan beregnes, hvor ofte overløb vil forekomme
og i hvor store mængder.
I enkelte udledningstilladelser til overløbsbygværker er der sat specifikke vilkår til et maksimalt antal
overløb pr. år og/eller en maksimalt udledt mængde vand eller stof pr. år. Ofte er disse vilkår sat som
et gennemsnit over et antal år
typisk fx som et gennemsnit over 5-10 år. Dokumentation for
overholdelse af disse vilkår vil enten være i form af faktiske målinger eller modelberegninger.
Nødvendige vilkår til overløbsbygværkernes udledning skal tage udgangspunkt i det modtagende
vandområdes målsætning og følsomhed (hvor sårbart eller robust er vandområdet, er der i forvejen en
spildevandspåvirkning etc.) samt eventuelt berørte naturområder. Hertil kommer eventuelle
badevandsinteresser i området. Det kan som nævnt ske i form af funktionskrav og
dimensioneringsforudsætninger eller som direkte angivne vilkår til max antal overløb, vandmængde
og/eller stofmængde.”
2