Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 749
Offentligt
2249330_0001.png
NOTAT
Ressourcer og Forsyning
J.nr. 2020-15628
Ref. AHL
Den 8. september 2020
Lovforslag om producentansvarsordninger på engangsplast
Hvad er udvidet producentansvar i engangsplastikdirektivet?
Engangsplastdirektivet indeholder krav om at etablere ordninger for udvidet producentansvar for 8
engangsplastprodukter, inklusiv ansvar for oprydning af henkastet affald. Direktivet indeholder
derudover krav om at etablere en ordning for udvidet producentansvar på fiskeredskaber, der
indeholder plast.
Engangsplastprodukter omfattet af udvidet producentansvar, inklusiv ansvar for oprydning af
henkastet affald er: fødevarebeholdere, indpakningsposer og
–folier,
drikkevarebeholdere,
drikkebægre, letvægtsplastbæreposer, vådservietter, balloner og filtre til tobaksvarer af engangsplast.
Udvidet producentansvar betyder, at producenter af bestemte produkter skal tage ansvaret for deres
produkter, når disse bliver til affald. Det udvidede producentansvar i engangsplastdirektivet adskiller
sig fra eksisterende producentansvar, da det for dele af engangsplastprodukterne, ud over
producentansvaret for affaldshåndtering (kendt fra øvrig EU-lovgivning), består af to supplerende
dele:
(1) et ansvar for affaldshåndtering af den del af affaldet, der kasseres i offentlige indsamlingssystemer,
som indebærer, at producenterne også skal håndtere eller finansiere omkostninger hertil og
(2) et ansvar for oprydning af henkastet affald, der stammer fra produkterne, som indebærer, at
producenterne også skal håndtere eller finansiere omkostninger til oprydning af henkastet affald.
Med offentlige indsamlingssystemer menes i denne sammenhæng skraldespande i det offentlige rum.
Formålet med et producentansvar for affaldshåndtering er at skabe incitament til at designe mere
miljøvenlige produkter, der kan genanvendes. Formålet med et ansvar for oprydning af henkastet
affald er, at skabe incitament til at reducere mængden af henkastet affald, samt at sikre, at det er
forureneren, der betaler for oprydningen.
”Producent”
defineres lidt forskelligt i de forskellige producentansvarsordninger, men generelt
omfatter producentansvarsbegrebet både nationale producenter, importører samt producenter, der
sælger direkte til kunder via fjernsalg (e-handel over landegrænser). Det udvidede producentansvar
påhviler således den virksomhed, der første gang bringer et givent produkt i omsætning på det danske
marked.
Udvidet producentansvar i Danmark
I Danmark er der i dag, som følge af EU-direktiver, udvidet producentansvar for biler, batterier og
elektronik. Derudover er pant- og retursystemet for visse drikkevareemballager et udvidet
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 749: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (implementering af engangsplastdirektivets bestemmelser om udvidet producentansvar og oprydningsansvar)
2249330_0002.png
producentansvar og senest 31. december 2024, skal udvidet producentansvar for al emballage være
trådt i kraft. De eksisterende ordningerne har både lighedspunkter, men også forskelligheder i
regulering, i miljøudfordringer og i praktisk udførsel. Hvor elektronik og batterier har mange
lighedspunkter, adskiller biler sig blandt andet ved, at der ud over det udvidede producentansvar også
er etableret en national godtgørelsesordning, hvor slutbrugeren får udbetalt en skrotningsgodtgørelse,
når den udtjente bil afleveres til skrotning hos en registreret autoophugger.
I praksis løftes det udvidede producentansvar for et produktområde i Danmark typisk kollektivt af
producenter via såkaldte kollektive ordninger. Producentansvaret for hhv. elektronik og batterier er
implementeret på en sådan måde, at borgeren kan anvende de kommunale indsamlingsordninger til at
aflevere disse affaldstyper. Producenterne afhenter via de kollektive ordninger affaldet hos
kommunerne og sørger for den efterfølgende affaldshåndtering efter de gældende regler. På
bilområdet medfører det udvidede producentansvar, at slutbrugerne gratis og umiddelbart tæt på dem
kan aflevere deres udtjente bil hos enten godkendte ophuggere eller på modtagepladser, som er
oprettet af kollektive ordninger på vegne af producenterne. For alle producentansvarsordningerne
gælder, at virksomheder, der skal have håndteret affald omfattet af producentansvar, har en rettighed,
men ikke en pligt, til at returnere affaldet til producenterne. Producenterne har desuden mulighed for
at etablere egne tilbagetagningsordninger.
For at kunne sikre at alt affald, der er omfattet af producentansvar, indsamles og samtidig sikre en
ligebehandling af producenter
individuelle såvel som dem, der deltager i kollektive ordninger
er
der i Danmark oprettet en producentregisteransvarlig organisation, som bl.a. varetager registrering af
producenter og deres markedsførte mængder. På basis heraf tildeler organisationen de
affaldsmængder, som den enkelte producent eller kollektive ordning skal indsamle og efterfølgende
sørge for bliver affaldsbehandlet korrekt.
Minimumkrav til producentansvarsordninger i engangsplastikdirektivet
Der er knyttet forskellige minimumskrav til de 9 nye produkttyper, som omfattes af producentansvar
som følge af engangsplastikdirektivet, herunder hvilke omkostninger, der skal dækkes af
producenterne:
Fødevarebeholdere, indpakningsposer og
–folier,
drikkevarebeholdere, drikkebægre,
letvægtsplastbæreposer af plast: Producentansvar for affaldshåndtering og ansvar for oprydning. Det
betyder, at producentansvaret både omfatter ansvar for særskilt indsamling og genanvendelse af det
affald, som opstår hos både husholdninger og virksomheder, samt oprydningsansvar for det affald,
som opstår i det offentlige rum. Følgende omkostninger skal som minimum afholdes af
producenterne: De nødvendige omkostninger til at løfte forpligtelserne knyttet til producentansvar for
affaldshåndtering, herunder også omkostninger til affaldshåndtering af affald, der kasseres i offentlige
indsamlingssystemer, omkostninger til oprydning af henkastet affald, herunder omkostninger til
efterfølgende transport og behandling samt omkostninger til oplysningstiltag.
Vådservietter, balloner og filtre af tobaksprodukter af plast: Indebærer kun et krav om
oprydningsansvar. Dette skyldes, at disse produkter ikke er egnede til hverken genbrug eller
genanvendelse, hvorfor det ikke er meningsfuldt at stille krav om særskilt indsamling og
genanvendelse. Følgende omkostninger skal som minimum afholdes af producenterne: De nødvendige
omkostninger til oprydning af henkastet affald, herunder omkostninger til efterfølgende transport og
behandling, og omkostninger til oplysningstiltag. Derudover skal tobaksproducenterne afholde
omkostningerne ved indsamling af filtre, der er kasseret i offentlige indsamlingssystemer. Direktivet
giver mulighed for, at tobaksproducenterne også kan pålægges at afholde omkostningerne til
yderligere affaldsløsninger til tobaksprodukter i det offentlige rum.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 749: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (implementering af engangsplastdirektivets bestemmelser om udvidet producentansvar og oprydningsansvar)
2249330_0003.png
Fiskeredskaber af plast: Producentansvar for affaldshåndtering. Følgende omkostninger skal som
minimum afholdes af producenterne: De nødvendige omkostninger til at løfte forpligtelserne knyttet
til producentansvar for affaldshåndtering, herunder omkostninger til indsamling og den efterfølgende
transport og behandling. Der er også krav til oplysningstiltag, ligesom der er krav om, at
medlemsstaterne fastsætter et minimumsmål for den årlige indsamling af udtjente fiskeredskaber, der
indeholder plast, til genanvendelse. Der er sekundær retsakt under udarbejdelse i forhold til
fastlæggelse af opgørelsesmetode for dette.
Affaldsdirektivets minimumskrav til udvidede producentansvarsordninger skal desuden følges i
implementeringen. Disse minimumskrav har til hensigt at sikre effektiv administration og
transparens. Minimumskravene skal bidrage til at nedbringe administrative omkostninger, forbedre
resultaterne ved affaldshåndteringen, samt sikre lige konkurrencevilkår, herunder for store og små
producenter. Minimumskravene vedrører bl.a.:
-
-
-
-
-
-
transparens i kollektive ordningers økonomi,
egenkontrol af producenter/kollektive ordningers økonomisk forvaltning og indberettede data,
oplysninger om affaldshåndteringsmål skal gøres offentligt tilgængelige af producenter
sikkerhedsstillelse fra producenter
mulighed for, at udenlandske producenter kan udnævne en bemyndiget repræsentant til at
varetage producentansvarsforpligtelser i en anden EU-medlemsstat.
producenters økonomiske bidrag til kollektive ordninger skal gradueres efter deres produkters
genanvendelighed, genbrugelighed og reparerbarhed. Dette med henblik på, at producenter får
incitament til at tage flere miljøhensyn ved udformning af deres produkt.
Formål med lovforslaget og implementeringsfrister
Lovforslaget etablerer hjemler til implementering af de nye producentansvarsordninger og
oprydningsansvar. Lovforslaget er af lovtekniske grunde opdelt i 4 afsnit:
1.
2.
3.
Producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plast.
Producentansvar, inklusiv ansvar for oprydning for drikkevarebeholdere og drikkebægre af
engangsplast, der ikke er emballage
Ansvar for oprydning af henkastet affald for balloner, vådservietter og filtre til tobaksvarer, og
derudover ansvar for håndtering af affald, der kasseres i offentlige indsamlingssystemer for
tobaksvarer.
Ansvar for oprydning for de engangsplastprodukter, der samtidig er emballage, som supplerer
det udvidede producentansvar for emballage.
4.
Implementeringsfristen for at sætte de nødvendige lovhjemler i kraft er den 3. juli 2021. Fristen for
udmøntning og anvendelse af bestemmelserne er den 31. december 2024. For bestemmelser
vedrørende filtre til tobaksvarer er fristen dog den 5. januar 2023.
Udmøntning af hjemler i relevante bekendtgørelser
Den konkrete udmøntning af lovforslagets del-elementer vil ske i enten en eller flere bekendtgørelser.
Udmøntningen vil generelt tage udgangspunkt i forventede vejledninger fra EU-Kommissionen om
forståelse af minimumskrav, nødvendige omkostninger i producentansvar, definition på engangsplast
samt de sekundære retsakter, som fastlægger nærmere opgørelsesmetoder. Dette vil sikre mest mulig
harmonisering i implementeringen på tværs af medlemslande til gavn for de producenter, som
markedsfører de samme produkter i flere medlemslande.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 749: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (implementering af engangsplastdirektivets bestemmelser om udvidet producentansvar og oprydningsansvar)
2249330_0004.png
Udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plast
De nærmere definitioner på producent, fiskeredskaber og snitflader mellem producenter og aktører,
der agerer på vegne af disse, krav til indsamlingsordninger og affaldshåndtering, samarbejde mellem
aktører og fordeling af omkostninger vil blive fastlagt på bekendtgørelsesniveau. Dette vil ske med
udgangspunkt i den eksisterende infrastruktur til indsamling og affaldshåndtering af fiskeredskaber
fra erhvervsfiskeri, som erhverv og producenter allerede har etableret. For redskaber til fritidsfiskeri
vil udmøntningen tage udgangspunkt i den organisering og strømlinet håndtering af plastikaffald fra
husholdninger, som er fastlagt ved politisk aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor samt den
infrastruktur, der eksisterer for modtagelse af affald på havne. Det obligatoriske indsamlingsmål
fastsættes på baggrund af den opgørelsesmetode som vil fremgå af sekundær retsakt, samt nærmere
analyser af mængder og status for indsamling af fiskeredskaber i dag.
Producentansvar for drikkevarebeholdere og drikkebægre, der ikke er emballage
Disse produkttyper vil typisk være defineret som emballage og dermed også være omfattet af det
kommende udvidede producentansvar for emballage. I visse brugssituationer vil der dog være tale om
produkter og ikke emballage (fx vil der ved køb af en pakke drikkebægre til privat forbrug ikke være
tale om en emballage, men et produkt). I lovforslaget er bemyndigelseshjemlerne for disse produkter
udformet på samme måde som for det udvidede producentansvar for emballage. Det indebærer bl.a.,
at produkterne vil blive indsamlet sammen med øvrigt emballageaffald og derudover følge
udmøntningen af producentansvar for emballage.
Oprydningsansvar
Med lovforslaget foreslås, at oprydningsansvaret for alle produkttyper etableres som et finansielt
ansvar. Det betyder, at de offentlige myndigheder (stat og kommuner), som i dag udfører opgaven med
oprydning og affaldshåndtering i det offentlige rum, fortsat vil varetage den konkrete
oprydningsopgave, imens omkostningerne afholdes af producenterne. De nærmere definitioner på
producent og produkttyperne, samarbejde mellem aktørerne, omkostningsniveau, faktureringsmodel
mellem offentlige myndigheder og producenter mv., vil blive fastlagt på bekendtgørelsesniveau.
4