Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 742
Offentligt
2248654_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. september 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
for så vidt angår specialmalinger (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den 30. sep-
tember 2020 for eventuelle indsigelser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 742: Grundnotat om ændring af artikel 25 i CLP, delegeret retsakt
2248654_0002.png
Den 18. september 2020
MFVM 128
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
for så vidt angår specialmalinger (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger - for så vidt angår specialmalinger (delegeret retsakt). Specialmalinger er malinger, der
skræddersyes og fremstilles på salgsstedet for eksempel ved efterspørgsel på specifikke farvetoner
(eksempelvis i den lokale farvehandler). Ændringen af fastsætter mærkningskravene for specialma-
linger med hensyn til en ”unik formelidentifikator” (UFI). En UFI er en entydig kode, der kæder de
indberettede oplysninger om sammensætningen af en blanding sammen med en bestemt blanding.
Specialmalinger undtages for at skulle mærkes med en specifik UFI, som er knyttet til indberetning
af specialmalingens sammensætning. Specialmalinger skal i stedet for mærkes med UFI’en for base-
blandingen (udgangspunktet for specialmalingen) samt UFI’erne for eventuelle tilsatte farlige blan-
dinger (blandinger klassificeret som farlige på grund af deres effekter på menneskers sundhed eller
fysiske effekter), der er indeholdt i specialmalingen i en koncentration over 0,1 %, og som i sig selv er
indberetningspligtige i henhold til bilag VIII i CLP-forordningen, og derfor har en UFI. Det vil sige,
at specialmalinger
kan være mærket med flere UFI’er. Hvis koncentrationen af en blanding med en
UFI overstiger 5% af specialmalingen, skal koncentrationen desuden medtages i de supplerende op-
lysninger, der er angivet på etiketten for specialmalingen, da blandinger i specialmalinger med en
sådan koncentration med større sandsynlighed er relevante for beredskabet i sundhedsmæssige nød-
situationer. Giftlinjen vil stadig have mulighed for at indhente relevant information om kemikalier i
forbindelse med akut behandling af patienter. Det sundhedsmæssige beredskab vil hovedsaligt være
baseret på baseblandingens oplysninger, idet den udgør den største procentdel af specialmalingen,
og baseblandingens UFI er påsat specialmalingen. Samtidig er der i dag ikke meddelt et betydeligt
antal ulykker i forbindelse med maling i forhold til andre blandinger. Beskyttelsesniveauet vil derfor
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 742: Grundnotat om ændring af artikel 25 i CLP, delegeret retsakt
2248654_0003.png
være uændret, og det er derfor berettiget at tillade en mere fleksibel tilgang. Den delegerede forord-
ning vurderes generelt at opretholde beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte,
at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Baggrund
Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blan-
dinger for så vidt angår specialmalinger.
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 53c i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer
og blandinger (herefter CLP-forordningen), som ændret ved forordning 2019/1243. Den delegerede
retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist
på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den
30. september 2020 for eventuelle indsigelser.
Formål og indhold
I marts 2017 vedtog Kommissionen en tilpasning
1
til CLP-forordningen, i form af et nyt stykke 7 til ar-
tikel 25 og tilføjelse af bilag VIII, med henblik på at harmonisere de oplysninger om visse farlige stof-
fer, der skal indberettes til brug for sundhedsmæssigt beredskab i nødsituationer ved forgiftning med
kemikalier. Samtidig blev der
tilføjet krav til medtagelse af en ”unik formelidentifikator” (UFI) i de
supplerende oplysninger, der angives på etiketten for en farlig blanding. En UFI er en entydig kode,
der kæder de indberettede oplysninger om sammensætningen af en blanding sammen med en bestemt
blanding. En UFI oprettes ved indberetning, i henhold til bilag VIII, af blandingens sammensætning,
og blandingen skal være mærket med UFI’en, før den markedsføres. Efter vedtagelsen af bilag VIII har
det vist sig, at bilaget ikke er praktisk anvendeligt for gips, færdigblandet beton og cement, brændstof-
fer og maling, hvor det er svært eller umuligt at kende den nøjagtige sammensætning af blandinger,
blandt andet hvor der anvendes råmaterialer med meget varierende eller ukendt sammensætning og
hvor det er umuligt at vide hvilke specialblandinger, der vil blive markedsført. En anden særskilt dele-
geret forordning forbedrer den praktiske anvendelighed af bilag VIII ved at 1) indføre konceptet ”ud-
skiftelige komponentgrupper” (UKG), som gør det muligt
at gruppere identiske komponenter ved ind-
beretning, 2) gøre det muligt at indberette færdigblandet beton- og cement-blandingen ved brug af
standardformularer, 3) kunne henvise til sikkerhedsbladet for visse brændstoffer, og 4) fritage special-
malinger for indberetningspligten i bilag VIII og kravet for at oprette en UFI for specialmalingen.
Med nærværende delegerede forordning løses et problem i forhold til den praktiske anvendelighed af
artikel 25 i forhold til specialmalinger for så vidt angår mærkningskravene
med UFI’er. Specialmaling
defineres som en maling, der er skræddersyet og fremstillet i en begrænset mængde til en individuel
forbruger eller professionel bruger på salgsstedet (eksempelvis den lokale farvehandler) ved enten to-
ning eller farveblanding. Specialmaling kan derfor laves i et næsten ubegrænset antal forskellige sam-
mensætninger.
1
Kommissionens forordning (EU) 2017/542 af 22. marts 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 742: Grundnotat om ændring af artikel 25 i CLP, delegeret retsakt
Overholdelse af de nuværende krav til beredskabet i sundhedsmæssige nødsituationer i artikel 25 ville
kræve, at foretagender, der fremstiller specialmalinger, skulle mærke specialmalingerne med en speci-
fik UFI, der er knyttet til en indberetning, i henhold til bilag VIII, af specialmalingens sammensæt-
ning. Det betyder, at foretagenderne enten skulle oprette UFI’er for alle mulige sammensætninger af
specialmalingerne
på forhånd, eller oprette UFI’en for specialmalingen på stedet ved fremstilling.
Begge muligheder ville kræve indberetning af specialmalingens sammensætning før UFI’en kan opret-
tes, og konsekvensen ville være indberetning af en uforholdsvis stor mængde specialmalinger, som
med stor sandsynlighed aldrig vil blive markedsført, eller udsættelse af udlevering af specialmalingen
på salgsstedet, indtil sammensætningen er indberettet og UFI’en oprettet. Begge tilgange vil være en
uforholdsmæssig stor administrativ byrde for industrien, navnlig små og mellemstore virksomheder.
Derfor undtages specialmalinger for mærkningskravet med en UFI specifikt knyttet til specialmalin-
gen, og det fastsættes, at UFI’erne for alle de tilsatte farlige blandinger (eksempelvis tonerfarver)
i spe-
cialmalingen ved fremstillingen skal angives på etiketten på specialmalingen. Dette gælder for blandin-
ger, der er indeholdt i specialmalingen i en koncentration over 0,1%, og som i sig selv er indberetnings-
pligtige i henhold til artikel 45 i CLP-forordningen. Hvis koncentrationen af en blanding med en UFI
overstiger 5% i specialmalingen, skal koncentrationen desuden medtages i de supplerende oplysnin-
ger, der er angivet på etiketten for specialmalingen, da blandinger i specialmalinger med en sådan
koncentration med større sandsynlighed er relevante for beredskabet i sundhedsmæssige nødsituatio-
ner. En specialmaling vil derfor være mærket med en UFI for basemalingen (udgangsblandingen for
specialmalingen) samt UFI’er for alle de tilsatte farlige
blandinger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede forordning.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning, hvor bemyndigelsen til Kommissionen er fastsat i en allerede
vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Kommissionens vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den delegerede forordning har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Den delegerede forordning skønnes ikke at have væ-
sentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionens delegerede forordning forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet. Det har siden vedtagelsen af bilag VIII i 2017 været et krav at
oprette specifikke UFI-koder for blandinger, som er indberetningspligtige i overensstemmelse med bi-
lag VIII, og mærke blandingerne med disse. Med nærværende delegeret forordning ændres kravet til,
at specialmalinger skal mærkes med eksisterende UFI-koder for blandinger i specialmalingen, der op-
fylder kriterierne i artikel 25, stk. 8, samt påføres koncentrationen af de enkelte blandinger, hvis disse
hver især overstiger 5%. Konsekvenserne anses derfor at være uændrede i forhold til redegørelsen fo-
retaget ved vedtagelsen af bilag VIII i 2017.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 742: Grundnotat om ændring af artikel 25 i CLP, delegeret retsakt
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet bemærknin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for den delegerede forordning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens delegerede forordning, der har til formål at
løse et problem i forhold til den praktiske anvendelighed af artikel 25 i forhold til specialmalinger,
uden at der ændres på Giftlinjens mulighed for at indhente relevant information om kemikalier i for-
bindelse med akut behandling af patienter. Det sundhedsmæssige beredskab vil hovedsaligt være base-
ret på baseblandingens oplysninger, idet den udgør den største procentdel af specialmalingen, og base-
blandingens UFI er påsat specialmalingen. Samtidig er der i dag ikke meddelt et betydeligt antal ulyk-
ker i forbindelse med maling i forhold til andre blandinger. Beskyttelsesniveauet vil derfor være uæn-
dret, og det er derfor berettiget at tillade en mere fleksibel tilgang.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4