Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 741
Offentligt
2248648_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. september 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med hen-
blik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige
nødssituationer (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den 30. sep-
tember 2020 for eventuelle indsigelser.
Forbedringerne af bilag VIII skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, set i forhold til de nuvæ-
rende krav i bilag VIII, da indberetningerne af blandingernes oplysninger til beredskab i sundhedsmæssige
nødsituationer fortsat vil sikre, at Giftlinjen har mulighed for at indhente den nødvendige information om
kemikalier i forbindelse med akut behandling af patienter
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 741: Grundnotat om ændring af CLP bilag VIII, delegeret retsakt
2248648_0002.png
Den 18. september 2020
MFVM 127
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med hen-
blik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende
beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af bilag VIII i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger (delegeret retsakt). Hensigten er at forbedre den praktiske anvendelighed af de oplys-
ningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer, der
fremgår af bilaget. Bilag VIII har vist sig at være praktisk uanvendeligt for gips, færdigblandet be-
ton og cement, brændstoffer og maling, hvor den nøjagtige sammensætning af blandinger er vanske-
lig at kende eller varierer. Den delegerede forordning forbedrer den praktiske anvendelighed af bilag
VIII ved at 1) indføre konceptet ”udskiftelige komponentgrupper” (UKG), som gør det muligt
at grup-
pere komponenter, der er forskellige, men toksikologisk tilstrækkelig ens til, at de betragtes som
samme komponent, ved indberetning, 2) gøre det muligt at indberette færdigblandet beton- og ce-
ment-blandingen ved brug af standardformularer, 3) kunne henvise til sikkerhedsbladet for visse
brændstoffer, og 4) fritage specialmalinger for indberetningspligten i bilag VIII og kravet om at op-
rette en ”unik formelidentifikator” (UFI) for specialmalingen. Kommissionens delegerede forordning
forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Eventuelle konsekvenser for erhvervslivet forventes at være positive, idet indberetningen af oplys-
ninger lettes ved at virksomheder kan anvende konceptet ”udskiftelige komponentgrupper” (UKG),
bruge standardformularer eller henvise til sikkerhedsblad. Uden disse muligheder skulle hver enkelt
specifik sammensætning af en blanding indberettes. Forbedringerne af bilag VIII skønnes ikke at be-
røre beskyttelsesniveauet i Danmark, set i forhold til de nuværende krav i bilag VIII, da indberetnin-
gerne af blandingernes oplysninger til beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer fortsat vil sikre,
at Giftlinjen har mulighed for at indhente den nødvendige information om kemikalier i forbindelse
med akut behandling af patienter. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedel-
sen af den delegerede forordning.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 741: Grundnotat om ændring af CLP bilag VIII, delegeret retsakt
2248648_0003.png
Baggrund
Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt om ændring af Rådets og Europa–Parlamentets for-
ordning 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for at for-
bedre anvendeligheden af forordningens oplysningskrav til brug for sundhedsmæssigt beredskab i
nødsituationer.
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 53c i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer
og blandinger (herefter CLP-forordningen), som ændret ved forordning 2019/1243. Den delegerede
retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist
på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådssekretariatet fremsendt til medlemsstaterne
med frist den 30. september 2020 for eventuelle indsigelser.
Formål og indhold
I marts 2017 vedtog Kommissionen en tilpasning
1
til CLP-forordningen, i form af et nyt stykke 7 til ar-
tikel 25 og tilføjelse af bilag VIII, med henblik på at harmonisere de oplysninger om visse farlige stof-
fer, der skal indberettes til brug for sundhedsmæssigt beredskab i nødsituationer ved forgiftning med
kemikalier, samt tilføje krav til medtagelse af en ”unik formelidentifikator” (UFI) i de supplerende op-
lysninger, der angives på etiketten for en farlig blanding. Efter vedtagelsen i 2017 har bilag VIII vist sig
at være praktisk uanvendeligt for gips, færdigblandet beton og cement, brændstoffer og maling. Nær-
værende forordning indeholder en række ændringer og tilføjelser til CLP-forordningens bilag VIII for
at forbedre den praktiske anvendelighed.
Bilag VIII ændres for at imødekomme de bekymringer virksomheder har angående indberetning af op-
lysninger for så vidt angår det forhold, at det er vanskeligt at kende den nøjagtige sammensætning af
blandinger, i tilfælde, hvor der anvendes råmaterialer med en meget varierende eller ukendt sammen-
sætning i fremstillingen af blandingen, i tilfælde, hvor toksikologisk meget ens komponenter, der leve-
res af flere forskellige leverandører, anvendes sammen i den samme produktionslinje, eller i tilfælde,
hvor der indgår komplekse forsyningskæder. For specialmalinger er det heller ikke muligt på forhånd
at vide, hvilke nøjagtige specialmalinger og dermed den præcise sammensætning, der skal markedsfø-
res.
Den praktiske anvendelighed af bilag VIII ændres og forbedres ved:
-
Introduktion af konceptet ’udskiftelig komponentgruppe’ (UKG).
- Anvendelse af standardformularer for gips, færdigblandet beton og cement.
- Indberetning af oplysninger i form af henvisning til sikkerhedsdatabladet for visse brændstof-
fer.
- Fritagelse af anmeldelsespligten i bilag VIII og fra kravet om at oprette en UFI for specialma-
linger.
1
Kommissionens forordning (EU) 2017/542 af 22. marts 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 741: Grundnotat om ændring af CLP bilag VIII, delegeret retsakt
2248648_0004.png
Ved at forbedre den praktiske anvendelighed af bilag VIII vil sektorerne kunne indberette de relevante
oplysninger om sammensætningen af blandinger til beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer,
som de ellers ikke ville være i stand til ud fra de nuværende krav.
Udskiftelig komponentgruppe (UKG)
I tilfælde, hvor forskellige komponenter har identiske fareklassificeringer for sundhedsmæssige og fy-
siske effekter, og hvis fareidentifikationen og de yderligere fareoplysninger er identiske for alle mulige
kombinationer af den deraf følgende færdige blanding, kan der ved indberetningen af oplysningerne
ske en gruppering af komponenter i en udskiftelig komponentgruppe (UKG). Det kan eksempelvis
være i de tilfælde, hvor toksikologisk meget ens komponenter opbevares i samme beholder og/eller an-
vendes i samme produktionslinje, hvorved de blandes sammen, så som ved levering af cement fra for-
skellige leverandører til at lave beton på en byggeplads. For at give giftinformationscentraler mulighed
for at fastsætte et passende beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer kan komponenter kun grup-
peres i en UKG, hvis deres fareklassificering for sundhedsmæssige og fysiske effekter er identiske, og
hvis fareidentifikationen og de yderligere fareoplysninger er identiske for alle mulige kombinationer af
den deraf følgende færdige blanding, der indeholder disse komponenter. For komponenter, der er
klassificeret i bestemte fareklasser, bør det også være nødvendigt, at de har den samme tekniske funk-
tion og de samme toksikologiske egenskaber for at kunne grupperes. Det er virksomhedernes ansvar at
have de nødvendige oplysninger om komponenterne, som der kræves i henhold til bilag VIII, for at
kunne gruppere komponenter i en UKG.
Standardformularer for gips, færdigblandet beton og cement
Oplysning om sammensætning af standardiserede blandinger inden for sektorerne gips, færdigblandet
beton og cement kan indberettes ved at henvise til en standardsammensætning. Standardformularer er
givet i del D i bilag VIII. Denne mulighed er kun tilgængelig i tilfælde, hvor blandingens fareklassifice-
ring ikke ændrer sig inden for de koncentrationsintervaller for indholdsstofferne, der er specificeret i
standardformularen, og hvor oplysningerne om sammensætningen er mindst lige så detaljerede, som
oplysningerne i blandingens sikkerhedsdatablad. I tilfælde hvor oplysningerne i sikkerhedsbladet er
mere detaljerede end oplysningerne om sammensætningen i standardformularen, skal oplysningerne i
sikkerhedsdatabladet indberettes.
Indberetning af oplysninger for brændstoffer
Brændstoffer, der markedsføres, er normalt i overensstemmelse med en teknisk standard. For visse
brændstoffer, angivet i bilag VIII tabel 3, vil det være muligt at indberette oplysninger om beredskab i
sundhedsmæssige nødsituationer ved at henvise til de oplysninger, der findes i sikkerhedsdatabladet,
såvel som en hvilken som helst anden kendt oplysning om produkternes kemiske sammensætning.
Specialmalinger
fritagelse for anmeldelse og krav om specifik UFI
Specialmaling defineres som en maling, der er skræddersyet og fremstillet i en begrænset mængde til
en individuel forbruger eller professionel bruger på salgsstedet (eksempelvis den lokale farvehandler)
ved enten toning eller farveblanding. Specialmaling kan derfor laves i et næsten ubegrænset antal for-
skellige sammensætninger. Overholdelse af kravene til beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer i
bilag VIII ville kræve, at foretagender, der fremstiller specialmalinger, enten indberetter oplysninger
og opretter UFI’er på forhånd for et meget stort antal malinger i alle mulige farvekombinationer,
hvoraf mange muligvis aldrig vil fremstilles og leveres i praksis, eller udsætter hver levering, indtil op-
lysningerne er blevet indberettet og UFI’en oprettet. Begge disse muligheder vil medføre en uforholds-
mæssig stor byrde for industrien, navnlig for små og mellemstore virksomheder, der fremstiller speci-
almaling. Denne administrative store byrde ville samtidig ikke øge beskyttelsesniveauet, idet der ikke
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 741: Grundnotat om ændring af CLP bilag VIII, delegeret retsakt
kan ske uheld med specialmalinger, der aldrig er fremstillet og markedsført, og idet relevante informa-
tioner til brug ved uheld vil være tilgængelige for Giftlinjen ved udlevering af specialmalinger, da de er
påført en UFI, uanset udleveringstidspunktet (det vil sige, om virksomhederne har indberettet oplys-
ninger om specialmalingen på forhånd eller efter fremstilling). Specialmaling gives derfor mulighed
for at fritages fra indberetningspligten i bilag VIII og fra kravet om at oprette en UFI. De individuelle
blandinger, der er indeholdt i specialmalinger, vil fortsat være omfattet af alle kravene i bilag VIII for
at give giftinformationscentraler mulighed for at fastsætte en passende beredskab i sundhedsmæssige
nødsituationer. Ændring af reglerne for mærkning af specialmalinger med en UFI, i henhold til artikel
25 i CLP-forordningen, vedtages i en særskilt delegeret forordning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede forordning.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Der er redegjort for konsekvenserne af at indføre harmoniserede regler for indberetning af informa-
tion om visse farlige kemikalier i medfør af CLP-forordningens artikel 45 og som specificeret i bilag
VIII i forbindelse med vedtagelsen af bilag VIII i 2017. Nærværende delegerede forordning har alene til
formål at præcisere og forbedre det allerede vedtagne bilag VIII, således at kravene bliver praktisk an-
vendelige, og vurderes derfor ikke selvstændigt at have væsentlige konsekvenser for lovgivning, øko-
nomi, beskyttelsesniveauet eller andre konsekvenser.
Kommissionens vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Kommissionens delegerede forordning forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Eventuelle konsekvenser for erhvervslivet forventes at
være positive, idet indberetningen af oplysninger lettes ved, at virksomheder kan anvende konceptet
”udskiftelige komponentgrupper” (UKG), bruge standardformularer eller henvise til blandingens sik-
kerhedsblad. Uden disse muligheder skulle hver enkelt specifik sammensætning af en blanding indbe-
rettes.
Vedtagelsen af ændringerne til bilag VIII skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
set i forhold til de nuværende krav i bilag VIII, da indberetningerne af blandingernes oplysninger til
beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer fortsat vil sikre, at Giftlinjen har mulighed for at ind-
hente den nødvendige information om kemikalier i forbindelse med akut behandling af patienter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet bemærknin-
ger.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 741: Grundnotat om ændring af CLP bilag VIII, delegeret retsakt
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for den delegerede forordning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens delegerede forordning, der har til formål at for-
bedre og præcisere CLP-forordningen og dennes bilag VIII med henblik på at lette implementeringen
af de kommende krav om indberetning af harmoniseret information for visse farlige kemikalier. Æn-
dringerne til bilag VIII forbedrer den praktiske anvendelighed af bilaget samtidig med at nuværende
beskyttelsesniveauet opretholdes.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5