Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 733
Offentligt
2247445_0001.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AR:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. september 2020 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet landbrug og fiskeri den 21.
september 2020. Alle punkter bliver forelagt til orientering.
1.-3.
-
Punkt 1-3 udgør til sammen
reformen af EU’s landbrugspolitik,
hvor for-
handlingerne i Rådet er på vej ind i en afgørende fase. Det skyldes, at
EU’s
stats- og regeringschefer som bekendt indgik
en aftale om EU’s budget for
2021-2027 i juli. For mange medlemslande har klarhed om budgettet været
en forudsætning for at finde kompromisser om landbrugsreformen.
-
Aftalen i Det Europæiske Råd øger budgettet til landbrug i forhold til Kom-
missionens forslag fra 2018. Hvis man sammenligner med perioden 2014-
2020 uden Storbritannien er der tale om en reduktion på ca. 10 procent i fa-
ste priser, mens der er tale om en stigning på ca. 3 procent i løbende priser.
-
Aftalen indeholder formelt set ikke de samlede tildelinger til medlemslan-
dene, men Kommissionen har for nylig præsenteret sine beregninger af for-
delingen mellem medlemslandene. For Danmark betyder aftalen, at Dan-
marks samlede tildeling for 2021-2027 falder med ca. 4 procent i forhold til
2014-2020 i løbende priser. Og reduktionen er nogenlunde den samme på
tværs af de to søjler.
-
Det er værd at bemærke, at tilførslen af genopretningsmidler til landdi-
striktsområdet betyder, at der er flest landdistriktsmidler i første del af peri-
oden. Den direkte støtte har derimod en konstant profil over de 7 år.
-
Det er også værd at bemærke, at der blev landet et fornuftigt kompromis i
spørgsmålet om omfordeling af direkte støtte mellem medlemslandene.
Kommissionens forslag blev stort set fastholdt, men der tilføres lidt ekstra
midler til de baltiske lande i forhold til Kommissionens forslag. Den helt
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 733: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 16/9-20 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21/9-20.
2247445_0002.png
TALEPAPIR
store forskel i forhold til sidste reform er, at alle medlemslande betaler for
omfordelingen og ikke kun dem over gennemsnittet. Danmark betaler såle-
des ikke mere end andre, sådan som det var tilfældet i 2014-2020.
-
Aftalen ændrer på mulighederne for at flytte midler mellem søjlerne. Ud-
gangspunktet på 15 procent - som vi kender fra i dag - hæves til en mulighed
for at flytte 25 procent mellem søjlerne. Hertil kan der overføres yderligere
15 procent fra søjle 1 til søjle 2, hvis midlerne anvendes til grønne formål.
Og der kan overføres yderligere 2 procent til søjle 2, hvis midlerne anvendes
til unge landbrugere. Samtidig kan lande med en hektarstøtte på under 90
procent af EU-gennemsnittet overføre op til 30 procent fra søjle 2 til søjle 1.
Det er stigning fra de 25 procent, som vi kender fra den nuværende periode.
-
Jeg er ikke begejstret for de udvidede muligheder fra søjle 2 til søjle 1. Jeg er
dog ret sikker på, at denne udvidelse er en del af forklaringen på, at spørgs-
målet om omfordeling af direkte støtte blev håndteret ved stort set at fast-
holde Kommissionens forslag.
-
I den positive afdeling vil jeg fremhæve, at spørgsmålet om støttelofter
altså ”capping”
- blev håndteret således, at medlemslandene på frivillig basis
kan beslutte at indføre sådanne støttelofter. Det blev altså ikke obligatorisk,
sådan som Kommissionen havde foreslået.
-
Nu er det op til forhandlingerne i landbrugsregi at beslutte rammerne for
anvendelsen af de afsatte midler. Det tyske formandskab har annonceret, at
man på rådsmødet i oktober vil forsøge at finde et kompromis om Rådets
holdning. Jeg forventer således, at dette rådsmøde bliver relativt fredeligt,
da knasterne først for alvor skal løses til oktober.
-
Der er således lagt op til endnu drøftelse af de grønne elementer af refor-
men. Her er det positivt, at det tyske formandskab har genoptaget arbejdet
med øremærkning, som ellers led lidt af en krank skæbne under kroatisk
formandskab. Vi presser på fra dansk side i forhold til en ambitiøs tilgang
her, og det gælder også de andre danske prioriteter som for eksempel en
mere fornuftig definition af det støtteberettigede areal. Det er det, som I må-
ske husker som
”bruttoarealmodellen”.
Det tyske formandskab har dog
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 733: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 16/9-20 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21/9-20.
2247445_0003.png
TALEPAPIR
endnu ikke præsenteret et samlet kompromisforslag, så det er svært at sige,
hvor det lander.
-
Jeg vender som nævnt tilbage til punktet i oktober. Og selv hvis det lykkes at
få Rådets holdning på plads til oktober, venter de såkaldte trilogforhandlin-
ger. Så vi kommer til at vende tilbage til reformen mange gange endnu.
4.
-
Punkt 4 er den tilbagevende drøftelse af
international handel og land-
brug,
som formandskabet jo nok især har sat på dagsordenen i lyset af den
handelspolitiske usikre situation. Der ses en stigende tendens til protektio-
nisme og barrierer i kølvandet på covid-19.
-
Til gengæld er det positivt, at USA og EU kunne enes om en miniaftale. Den
er af yderst begrænset omfang, da EU fjerner told på amerikansk hummer,
mens USA nedsætter told på en række forskellige produkter som fx krystal-
glas og visse færdigretter med skaldyr. Det er dog den første bilaterale aftale
i mere end to årtier om toldlempelser. Derfor er det i hvert fald et symbolsk
skridt mod et bedre forhold, selvom der stadig er amerikansk straftold på en
række EU-produkter og herunder også visse danske fødevarer som følge af
Airbus/Boeing-konflikten.
-
Dertil kommer selvfølgelig Brexit-forhandlingerne, hvor vi er ved at indstille
os på nye handelsvilkår med Storbritannien per 1. januar 2021. Der kommer
en ny situation. For selv ikke den bedst tænkelige handelsaftale vil kunne
mål sig med det indre marked. Derfor må vi forvente flere administrative
byrder for fødevareeksporten, og det er vi ved at forberede os på. Og det ved
jeg, at erhvervet også forbereder sig på.
-
Jeg forventer, at mange lande på rådsmødet vil opfordre Kommissionen til
forsigtighed i forhold til frihandelsaftaler, da de frygter øget konkurrence.
For Danmark er det dog en klar fordel, at Kommissionen arbejder aktivt for
at åbne nye markeder.
5.
-
Punkt 5 er
forslag til ændring af fiskerimulighederne for 2020.
Det er et
forslag, som på nogle få områder supplerer aftalen fra december 2019. Det
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 733: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 16/9-20 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21/9-20.
2247445_0004.png
TALEPAPIR
drejer sig blandt andet om fiskerimuligheder for sperling og lodde. Vi støtter
en hurtig vedtagelse.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg gerne kort orientere om Kommissionens forslag til
fiskerimuligheder for Østersøen for 2021, da jeg traditionen tro vil have
denne sag med til forhandlingsoplæg i oktober.
-
Vi modtog i slutningen af august et forslag fra Kommissionen, der tager ud-
gangspunkt i den biologiske rådgivning fra ICES og i den flerårige forvalt-
ningsplan for Østersøen. Og den korte version er jo, at det fortsat ikke ser alt
for lyst ud i Østersøen, og jeg ved, at nogle af jer også deltog i en uformel tek-
nisk briefing om den biologiske rådgivning.
-
For 2021 har Kommissionen valgt en forsigtig tilgang, der for visse bestande
foreslår lavere kvoter, end der gives mulighed inden for rammerne af den
biologiske rådgivning og den flerårige forvaltningsplan.
-
Det gælder for eksempel for torsk i den vestlige Østersø samt rødspætte og
brisling. For torsk i østlig Østersø og sild i vestlig Østersø var anbefalingen
fra ICES 0-fangst, men Kommissionen har foreslået en bifangstkvote for
torsk i østlig Østersø, som reduceres med 70 procent i forhold til i år og en
50 procent reduktion i kvoten for vest-sild, hvilket skal være med til at sikre,
at andre fiskerier kan fortsætte.
-
I får meget snart oversendt et grundnotat om forslaget, så I kan dykke ned i
detaljerne, men der er altså lagt op til svære forhandlinger igen i år.
4