Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 729
Offentligt
2247213_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 18. september 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter (ko-
mitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 28. - 29. september 2020.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-
ger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0002.png
Den 17. september 2020
MFVM 123
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på
specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem ak-
tivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU, ansøgning om import-
tolerancer for fødevarer fra tredjelande samt revurderinger for stofferne fluxapyroxad, hymexazol,
metamitron, penflufen og spirotetramat. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier,
der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres
og maksimalgrænseværdier der er sat på detektionsgrænsen, og som justeres, så den svarer til, hvad
man teknisk kan måle i laboratoriet. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vur-
dering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænke-
ligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 28. - 29. september 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det
bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 28.
29. september 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vur-
dering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0004.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron,
penflufen og spirotetramat.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste
over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Fluxapyroxad
Fluxapyroxad
Grape, mangofrugter, kar-
tofler, tropiske rod- og
knoldgrøntsager, andre
rod- og knoldgrøntsager
undtagen sukkerroer, for-
årsløg, blomkål, rosenkål,
hovedkål, grøntkål, kål-
rabi, ærter uden bælg, ar-
tiskokker, porrer, byg,
havre, alm. durra, kaffe-
bønner, sukkerroerødder
samt spiselige slagtebi-
produkter fra svin, kvæg,
får, geder, dyr fra hestefa-
milien og fjerkræ.
Abrikoser, hvidløg, kepa-
løg, skalotteløg og andre
løg, andre blomsterkål,
andre hoveddannende
brassica, andre bladkål,
en række hoved- og pluk-
salat og salatplanter, vin-
drueblade og blade af lig-
nende arter, brøndkarse,
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Baggrund
for æn-
dring
2 og 3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Fluxapyroxad
lupiner og andre bælg-
frugter, andre olieholdige
frø, frugt fra oliepalmer,
kapok, lakrids, gurkemeje
og andre krydderier i
form af rødder, muskel-
kød fra svin, kvæg, får, ge-
der, dyr af hestefamilien
og fjerkræ samt nyre fra
fjerkræ og alle animalske
produkter fra andre op-
drættede landdyr.
Blade og urter.
Hymexazol
Metamitron
Metamitron
Penflufen
Spirotetramat
Spirotetramat
Tropiske rod- og knold-
grøntsager, tomater og
sukkerroerødder.
Salepmaranta og andre
tropiske rod- og knold-
grøntsager, rødbeder, kar-
doner, bladselleri, rabar-
ber, bælgfrugter og suk-
kerroerødder.
Æbler, pærer, jordbær,
rucola, spæde blade, spi-
nat, portulakker, bladbe-
der, blade og urter, rødder
samt krydderier i form af
frø og frugter.
Urter og spiselige blom-
ster, te, kaffe, urteudtræk,
kakao og johannesbrød,
humle, krydderier samt
honning og andre biavls-
produkter.
Visse små frugter og bær
og kaki.
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, jordbær, spiseoliven,
kiwifrugter (gule, grønne
og røde), avocadoer, ba-
naner, granatæbler, ana-
nas, andre rod- og knold-
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
3
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på en detektions-
grænse, som var højere end den nu
foreslåede maksimalgrænseværdi.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
1
3
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0006.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Spirotetramat
grøntsager undtagen suk-
kerroer, hvidløg, skalotte-
løg, tomater, sød peber-
frugt, auberginer, kålrabi,
bønner og ærter med bælg
samt andre bælgplanter,
oliven til oliefremstilling
og cikorierødder.
Julesalat samt blade og
urter.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 729: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne fluxapyroxad, hymexazol, metamitron, penflufen og spirotetramat i eller på specifikke produkter, komitésag
2247213_0007.png
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Planteværn anfører, at EFSA siden oprettelsen har bidraget til et højt videnskabeligt niveau som
grundlag for europæiske lovgivningsinitiativer, og at EFSA har medvirket til en styrkelse af fødevare-
sikkerheden i Europa. Dansk Planteværn konstaterer derfor med tilfredshed, at forslagets ændringer af
grænseværdier sker på et videnskabeligt solidt grundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6