Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 726
Offentligt
2245871_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. september 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesti-
ciderne carbontetrachlorid, chlorothalonil, chlorpropham, dimethoat, ethoprophos, fenamidon, methiocarb,
omethoat, propiconazol og pymetrozin i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 28. - 29. september 2020.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-
ger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0002.png
Den 15. september 2020
MFVM 120
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne carbontetrachlorid, chlorothalonil, chlorpropham, dimethoat, ethoprop-
hos, fenamidon, methiocarb, omethoat, propiconazol og pymetrozin i eller på
specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 10 ak-
tivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne carbontetrachlo-
rid, chlorothalonil, chlorpropham, dimethoat, ethoprophos, fenamidon, methiocarb, omethoat, pro-
piconazol og pymetrozin. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de
anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevarein-
stituttet. DTU Fødevareinstituttet har ikke fundet anledning til at foretage en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, idet der alene er tale om maksimalgrænseværdier, der sættes ned. Forslaget
forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 28. - 29. september 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regerin-
gens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 fore-
lagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimal-
grænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 1, litra b i pesticidramme-
forordningen.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0003.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 28.
29. september 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdig vurderet med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vur-
dering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0004.png
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne carbontetrachlorid, chlorothalo-
nil, chlorpropham, dimethoat, ethoprophos, fenamidon, methiocarb, omethoat, propiconazol og
pymetrozin.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Særligt for stoffet chlorpropham gælder, at selvom stoffet er blevet forbudt til anvendelse i EU, kan der
selv efter grundig rengøring af faciliteterne findes mindre rester i kartofler, der opbevares i anlæg, hvor
stoffet tidligere har været anvendt. På den baggrund sættes maksimalgrænseværdien endnu ikke helt
ned til detektionsgrænsen, som er vanlig procedure, men midlertidigt til et niveau (0,4 mg/kg), der lig-
ger højere end detektionsgrænsen. Denne maksimalgrænseværdi vil blive evalueret årligt med henblik
på gradvist at sænke den til detektionsgrænsen.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Carbontetrachlorid
Chlorothalonil
Korn.
Kernefrugter, abrikoser,
ferskner, druer, jordbær,
tranebær, stikkelsbær,
bananer, papajaer, en
række rod- og knold-
grøntsager undtagen
sukkerroer, forårsløg,
tomater, auberginer, cu-
curbitae med og uden
spiselig skræl, blomkål,
rosenkål, hovedkål, sel-
leriblade, persille, blad-
selleri, porrer, dyrkede
svampe, friske og tør-
rede bælgfrugter, jord-
nødder, byg, havre, rug,
hvede, humle, animalske
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Baggrund
for æn-
dring
3
3
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Chlorpropham
Dimethoat
Ethoprophos
Fenamidon
Methiocarb
produkter fra svin,
kvæg, får, geder, dyr af
hestefamilien, andre op-
drættede landdyr og
mælk.
Kartofler og nyre fra
svin, kvæg, får, geder,
dyr af hestefamilien og
andre opdrættede land-
dyr.
Spiseoliven, en række
rod- og knoldgrøntsager
undtagen sukkerroer,
forårsløg, blomsterkål,
oliven til oliefremstil-
ling, rug, hvede, roser,
krydderier i form af frø
og frugter, lakrids, gur-
kemeje og andre krydde-
rier i form af rød-
der/jordstængler samt
cikorierødder.
Kartofler og sød peber-
frugt.
Druer, jordbær, rod- og
knoldgrøntsager undta-
gen sukkerroer, løg, to-
mater, sød peberfrugt,
auberginer, cucurbitae
med og uden spiselig
skræl, broccoli, hoved-
kål, kinakål, hoved- og
pluksalat og salatplan-
ter, spinat og lignende
blade, urter og spiselige
blomster, bønner med
og uden bælg, kardoner,
bladselleri, knoldfenni-
kel, porrer og rabarber.
En række citrusfrugter,
trænødder, en række
kernefrugter, stenfrug-
ter, bær og små frugter,
de fleste frugter med og
uden spiselig skræl, løg,
tomater, sød peberfrugt,
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0006.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Omethoat
Propiconazol
Pymetrozin
cucurbitae med og uden
spiselig skræl, de fleste
hoved- og pluksalat og
salatplanter, portulak-
ker, vindrueblade og
blade af lignende arter,
brøndkarse, urter og
spiselige blomster, bøn-
ner og ærter med bælg,
porrer, oliven til olie-
fremstilling, padder og
krybdyr, hvirvelløse
landdyr og vildtlevende
landlevende hvirveldyr.
Spiseoliven, de fleste
rod- og knoldgrøntsager
undtagen sukkerroer,
forårsløg, oliven til olie-
fremstilling og cikorie-
rødder.
Citrusfrugter, æbler,
abrikoser, ferskner,
druer, tranebær, bana-
ner, tomater, sukker-
majs, rapsfrø, soyabøn-
ner, en række kornarter,
sukkerroerødder samt
animalske produkter fra
svin, kvæg, får, geder,
dyr af hestefamilien og
andre opdrættede land-
dyr.
Citrusfrugter, kastanjer,
hasselnødder, valnød-
der, abrikoser, ferskner,
jordbær, brombær,
hindbær, blåbær, solbær
og ribs, stikkelsbær, aza-
rolhvidtjørn, tomater,
sød peberfrugt, aubergi-
ner, cucurbitae med og
uden spiselig skræl,
blomsterkål, hoveddan-
nende brassica, bladkål,
hoved- og pluksalat og
salatplanter, spinat og
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0007.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
lignende blade, urter og
spiselige blomster, bøn-
ner med bælg, bladsel-
leri, knoldfennikel, bom-
uldsfrø, urteudtræk fra
blomster og blade og ur-
ter samt humle.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet har ikke fundet anledning til at foretage en vurdering af eventuelle kom-
binationseffekter, idet der alene er tale om maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Grundnotat om grænseværdier for pesticidrester efter carbontetrachlorid m.fl , komitésag
2245871_0008.png
Dansk Planteværn anfører, at EFSA siden oprettelsen har bidraget til et højt videnskabeligt niveau som
grundlag for europæiske lovgivningsinitiativer, og at EFSA har medvirket til en styrkelse af fødevare-
sikkerheden i Europa. Dansk Planteværn konstaterer derfor med tilfredshed, at forslagets ændringer af
grænseværdier sker på et videnskabeligt solidt grundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7