Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 724
Offentligt
2245859_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. september 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om udkast til Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) 11356/2020 af dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går godkendelsen af aktivstofferne calciumphosphid, denathoniumbenzoat, haloxyfop-P, imidacloprid, pen-
cycuron, planteolier/citronelleolie, tebufenpyrad og zeta-cypermethrin (Komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 28.
29.
september 2020.
Forbuddet mod de pågældende stoffer vil dog givet øget beskyttelsesniveauet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Grundnotat om tilbagekaldelse af en række aktivstoffer, komitésag
2245859_0002.png
Den 13. september 2020
MFVM 117
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 11356/2020 af
dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går godkendelsen af aktivstofferne calciumphosphid, denathoniumbenzoat, ha-
loxyfop-P, imidacloprid, pencycuron, planteolier/citronelleolie, tebufenpyrad
og zeta-cypermethrin (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstofferne calciumphosphid, denathoniumbenzoat,
haloxyfop-P, imidacloprid, pencycuron, planteolier/citronelleolie, tebufenpyrad og zeta-cypermeth-
rin tilbagekaldes i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitésag). Hvis
forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne slettes fra bilaget til Kommissionens forordning
nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Der er marginale administrative
konsekvenser for staten, da godkendelse af midler indeholdende imidacloprid skal tilbagekaldes.
Forslaget om tilbagekaldelse af godkendelse af imidacloprid vil kunne have mindre sektorspecifikke
erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der findes godkendte midler indeholdende dette stof i Dan-
mark. Omkostningerne vurderes dog at være begrænsede, da der findes alternative godkendte mid-
ler eller mulighed for biologisk bekæmpelse til alle anvendelsesområder af imidacloprid. Forslaget
forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 28.
29.
september 2020. Da der ikke er foretaget en revurdering af stofferne, er det ikke muligt at sige om
stofferne stadig ville kunne vise sikker anvendelse. Forbuddet mod de pågældende stoffer vil dog gi-
vet øget beskyttelsesniveauet. Da godkendelsesindehaverne ikke ønsker at indsende ansøgning om
fornyelse, er der ikke foretaget en revurdering af stofferne. Godkendelserne skal jf. pesticidforord-
ningen tilbagekaldes, da der har været administrative forlængelser af stoffernes godkendelsesperi-
ode. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 11356/2020 af
dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår godkendelsen af
aktivstofferne calciumphosphid, denathoniumbenzoat, haloxyfop-P, imidacloprid, pencycuron, plante-
olier/citronelleolie, tebufenpyrad og zeta-cypermethrin.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Grundnotat om tilbagekaldelse af en række aktivstoffer, komitésag
2245859_0003.png
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 17 (1), som
fastlægger, at kan forlænges hvis ansøger indgiver ansøgning om fornyet godkendelse for et godkendt
stof.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen ændret forslag eller inden for en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kom-
missionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 28.-
29. september 2020.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om tilbagekaldelsen af godkendelsen af aktivstofferne calciumphos-
phid, denathoniumbenzoat, haloxyfop-P, imidacloprid, pencycuron, planteolier/citronelleolie, te-
bufenpyrad og zeta-cypermethrin i henhold til forordning om plantebeskyttelsesmidler. Det foreslås,
at godkendelserne af calciumphosphid, denathoniumbenzoat, haloxyfop-P, imidacloprid, pencycuron,
planteolier/citronelleolie, tebufenpyrad og zeta-cypermethrin tilbagekaldes, da godkendelsesindeha-
verne ikke har ansøgt om fornyet godkendelse.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, fremgår det, at det kan
antages, at aktivstofferne opfylder betingelserne i artikel 20, stk. 2 i forordning 1107/2009 vedrørende
tilfælde hvor aktivstoffer ikke gives fornyet godkendelse.
Anvendelsesområder:
Aktivstof
Calciumphosphid
Denathoniumbenzoat
Haloxyfop-P
Imidacloprid
Anvendelsesområde
Må kun tillades anvendt til udendørs brug som rottemiddel.
Må kun tillades anvendt som repellent.
Må kun tillades anvendt som ukrudtsmiddel.
Insektmiddel til brug i permanente væksthuse og til bejds-
ning af frø, hvor afgrøden forbliver i væksthuse i hele dens
livscyklus.
Må kun tillades anvendt til bekæmpelse af svampesyg-
domme.
Må kun tillades anvendt til ukrudtsbekæmpelse i ikke spise-
lige afgrøder .
Må kun tillades anvendt som acaricid og insekticid.
Må kun tillades anvendt som insekticid.
Pencycuron
Planteolier/citronelleolie
Tebufenpyrad
Zeta-cypermethrin
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Grundnotat om tilbagekaldelse af en række aktivstoffer, komitésag
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstofferne calciumphosphid, denathoniumbenzoat, haloxyfop-P, imidacloprid, pencycuron, plan-
teolier/citronelleolie, tebufenpyrad og zeta-cypermethrin er tidligere godkendt i EU i henhold til for-
ordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stofferne blive slettet fra bilag til Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte
gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Der er
godkendt plantebeskyttelsesmidler med imidacloprid til indendørs anvendelse i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da god-
kendelse af midler indeholdende imidacloprid skal trækkes tilbage. Forslaget skønnes ikke at have væ-
sentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om tilbagetrækning af godkendelse af imidacloprid vil have mindre erhvervsøkonomiske
konsekvenser. De økonomiske konsekvenser af Kommissionens forslag er vurderet af Institut for Agro-
økologi, Aarhus Universitet (AGRO).
Der findes en række godkendte alternativer til bekæmpelse af skadedyr i væksthuse. Biologisk bekæm-
pelse med i) guløjelarve, næbtæger, bladlusgalmyg og bladlussnylte-hvepse mod bladlus, ii) mellus-
snyltehvepse mod mellus iii) uldlusmariehønen mod uldlus, iv) parafinolie mod skjoldlus eller v) gule
fangplader med lim mod især mellus er også mulige alternativer.
Risikoen for udvikling af resistens vurderes at være ubetydelig og påvirkes ikke ved et forbud mod
imidacloprid, idet de alternative midler tilhører forskellige resistensgrupper eller er biologiske midler.
Den samlede vurdering er, at restriktioner i anvendelsen af imidacloprid i væksthus vil være uden
nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser i relation til både mindre dyrkningssikkerhed, flek-
sibilitet eller udbytte.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Da der ikke er foretaget en revurdering af stofferne, er det ikke muligt at sige om stofferne stadig ville
kunne vise sikker anvendelse. Forbuddet mod de pågældende stoffer vil dog givet øget beskyttelsesni-
veauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringsvar.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Grundnotat om tilbagekaldelse af en række aktivstoffer, komitésag
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes kvalificeret flertal for forslaget
blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Da betingelserne for udvidelsen af stoffernes godkendelsesperiode med henblik på revurdering ikke er
opfyldt, skal godkendelserne efter reglerne i Pesticidforordningen tilbagekaldes. Regeringen agter på
denne baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4