NOTAT
Koncern Jura
J.nr. 2019 - 22829
Ref. ASTMT/SAHHE
Den 2. september 2020
Notat om lovforslag om ændring af miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og
forskellige andre love (ændring af operatørens handlepligt samt indførelse af
visse definitioner)
Problemstilling
Reglerne om miljøskader, der er en implementering af miljøansvarsdirektivet, skal ændres som følge
af en henvendelse fra EU-Kommissionen. I henvendelsen angav EU-Kommissionen, at den danske
implementering af miljøansvarsdirektivets definition
af ” beskyttede arter og naturtyper” og de
økonomiske ansvarsfrihedsgrunde i miljøansvarsdirektivet skal være direktivnær. På den baggrund
besluttede regeringen at ændre implementeringen.
Lovforslag om ændring af miljøskadeloven sendes i høring 2. september 2020 med en frist på fire uger
og forventes fremsat november I med henblik på ikrafttrædelse 1. februar 2021.
Lovforslaget
Miljøansvarsdirektivets formål er at forebygge og afhjælpe fremtidige større - dvs.
væsentlige/betydelige - skader på jord, vand og beskyttede arter og naturtyper og levesteder for arter
(miljøskader). Det grundlæggende princip i direktivet er, at den, der er ansvarlig for erhvervsmæssige
aktiviteter, der indebærer en risiko for miljø eller natur, også er ansvarlig for miljøskader eller
overhængende fare for miljøskader på miljø og natur som følge af disse erhvervsmæssige aktiviteter.
Den ansvarlige skal forebygge en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade, og hvis
miljøskaden er sket, skal den ansvarlige afhjælpe skaden og afholde alle omkostninger i den
forbindelse (forureneren betaler-princippet).
Lovforslaget implementerer miljøansvarsdirektivets
definition af ”beskyttede arter og naturtyper”
(direktivets artikel 2, stk. 3, litra a) og b)) og de økonomiske ansvarsfrihedsgrunde i
miljøansvarsdirektivet (artikel 8, stk. 3, litra a) og b), og 8, stk. 4, litra a)). Lovforslaget rummer
således to forhold:
Den ansvarliges handlepligt ved en miljøskade samt indførelse af en godtgørelsesordning
Det foreslås, at den ansvarlige for en miljøskade i overensstemmelse med direktivet altid er ansvarlig
for forebyggelse og afhjælpning af en miljøskade, men at den ansvarlige ikke altid skal bære
omkostningerne hertil. Der foreslås derfor også indført en godtgørelsesordning.
Forureneren betaler-princippet fraviges således i visse tilfælde. Miljøansvarsdirektivets artikel 8, stk. 3
og 4, indeholder en række grunde, hvorefter den ansvarlige for en miljøskade eller en overhængende
fare for miljøskade kan blive fritaget for omkostningerne forbundet med forebyggende og afhjælpende
foranstaltninger. Disse grunde betegnes samlet som de økonomiske ansvarsfrihedsgrunde. De
økonomiske ansvarsfrihedsgrunde finder anvendelse, hvis miljøskaden eller den overhængende fare
for sådan skade a) er forvoldt af tredjemand og er indtrådt til trods for, at passende
sikkerhedsforanstaltninger var truffet, b) skyldes overholdelse af påbud eller instrukser udstedt af en
offentlig myndighed med undtagelse af påbud eller instrukser som følge af en emission eller hændelse,
der skyldes den ansvarliges egne aktiviteter, eller c) skaden er forvoldt ved en emission eller
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk