Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 704
Offentligt
2240993_0001.png
NOTAT
Koncern Jura
J.nr. 2019 - 22829
Ref. ASTMT/SAHHE
Den 2. september 2020
Notat om lovforslag om ændring af miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og
forskellige andre love (ændring af operatørens handlepligt samt indførelse af
visse definitioner)
Problemstilling
Reglerne om miljøskader, der er en implementering af miljøansvarsdirektivet, skal ændres som følge
af en henvendelse fra EU-Kommissionen. I henvendelsen angav EU-Kommissionen, at den danske
implementering af miljøansvarsdirektivets definition
af ” beskyttede arter og naturtyper” og de
økonomiske ansvarsfrihedsgrunde i miljøansvarsdirektivet skal være direktivnær. På den baggrund
besluttede regeringen at ændre implementeringen.
Lovforslag om ændring af miljøskadeloven sendes i høring 2. september 2020 med en frist på fire uger
og forventes fremsat november I med henblik på ikrafttrædelse 1. februar 2021.
Lovforslaget
Miljøansvarsdirektivets formål er at forebygge og afhjælpe fremtidige større - dvs.
væsentlige/betydelige - skader på jord, vand og beskyttede arter og naturtyper og levesteder for arter
(miljøskader). Det grundlæggende princip i direktivet er, at den, der er ansvarlig for erhvervsmæssige
aktiviteter, der indebærer en risiko for miljø eller natur, også er ansvarlig for miljøskader eller
overhængende fare for miljøskader på miljø og natur som følge af disse erhvervsmæssige aktiviteter.
Den ansvarlige skal forebygge en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade, og hvis
miljøskaden er sket, skal den ansvarlige afhjælpe skaden og afholde alle omkostninger i den
forbindelse (forureneren betaler-princippet).
Lovforslaget implementerer miljøansvarsdirektivets
definition af ”beskyttede arter og naturtyper”
(direktivets artikel 2, stk. 3, litra a) og b)) og de økonomiske ansvarsfrihedsgrunde i
miljøansvarsdirektivet (artikel 8, stk. 3, litra a) og b), og 8, stk. 4, litra a)). Lovforslaget rummer
således to forhold:
Den ansvarliges handlepligt ved en miljøskade samt indførelse af en godtgørelsesordning
Det foreslås, at den ansvarlige for en miljøskade i overensstemmelse med direktivet altid er ansvarlig
for forebyggelse og afhjælpning af en miljøskade, men at den ansvarlige ikke altid skal bære
omkostningerne hertil. Der foreslås derfor også indført en godtgørelsesordning.
Forureneren betaler-princippet fraviges således i visse tilfælde. Miljøansvarsdirektivets artikel 8, stk. 3
og 4, indeholder en række grunde, hvorefter den ansvarlige for en miljøskade eller en overhængende
fare for miljøskade kan blive fritaget for omkostningerne forbundet med forebyggende og afhjælpende
foranstaltninger. Disse grunde betegnes samlet som de økonomiske ansvarsfrihedsgrunde. De
økonomiske ansvarsfrihedsgrunde finder anvendelse, hvis miljøskaden eller den overhængende fare
for sådan skade a) er forvoldt af tredjemand og er indtrådt til trods for, at passende
sikkerhedsforanstaltninger var truffet, b) skyldes overholdelse af påbud eller instrukser udstedt af en
offentlig myndighed med undtagelse af påbud eller instrukser som følge af en emission eller hændelse,
der skyldes den ansvarliges egne aktiviteter, eller c) skaden er forvoldt ved en emission eller
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 704: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love
begivenhed, der udtrykkeligt var tilladt i medfør af og fuldt ud i overensstemmelse med betingelserne i
en tilladelse eller med regler, der er så detaljerede, at disse kan sidestilles med en udtrykkelig
tilladelse, og som ikke skyldes den ansvarliges uforsvarlige adfærd.
I den gældende lovgivning har den ansvarlige for en miljøskade ikke en handlepligt, såfremt
miljøskaden er omfattet af disse fastsatte situationer. Det vurderes dog, at dette ikke er i
overensstemmelse med miljøansvarsdirektivet. Udkastet til lovforslag indebærer derfor, at den
ansvarlige for en miljøskade altid vil have en handlepligt, også i de tilfælde hvor, den ansvarlige ifølge
de økonomiske ansvarsfrihedsgrunde kan få dækket afholdte omkostninger forbundet med
miljøskaden.
For at den ansvarlige kan få dækket sine afholdte omkostninger i de ovennævnte tilfælde, foreslås det
at etablere en godtgørelsesordning, hvorefter den ansvarlige kan få afholdte omkostninger i
forbindelse med forebyggelse og afhjælpning af miljøskader godtgjort.
Definitionen på ”beskyttede arter og naturtyper”
Implementeringen af miljøansvarsdirektivets definitionen på ”beskyttede arter og naturtyper” (artikel
2, stk. 3 litra a) og b)) i miljøskadeloven foreslås også ændret. I den gældende implementering er
definitionen på ”beskyttede arter og naturtyper” implementeret i miljøskadeloven således, at
”beskyttede arter og naturtyper” er blevet angivet i selve lovteksten som ”beskyttede arter eller
internationale naturbeskyttelsesområder”, mens direktivets nærmere definition, kun er blevet delvist
nævnt i bemærkningerne.
Det foreslås med en ændret formulering i miljøskadeloven, at ordlyden
af definitionen af ”beskyttede
arter og naturtyper” i miljøansvarsdirektivets artikel 2, stk. 3, litra a) og b), gengives i miljøskadeloven
så tæt på direktivets ordlyd, som det er muligt.
2