Nedenstående er baggrunden for spørgsmålet:
”Har
loven til hensigt at muliggøre opkrævninger til en service,
som ikke leveres?”
som ved mail af 11. august 2020 ønskes stillet til rette minister af udvalget ved mail
af 11. august 2020.
Eksisterende tilslutning og ansvar for bortledning af regnvand
I ét geografisk område er borgere pålagt selv at bortlede eget regnvand og ansvarlig
for dette regnvand ikke vil komme til skade for andre. Dette område tillades alene
tilsluttet bortledning af husspildevand (også kaldet sort vand) til
spildevandsforsyningsselskabet.
Et andet geografisk område er både tilsluttet bortledning af regnvand og
husspildevand til spildevandsforsyningsselskabet.
Begge områder er beliggende indenfor samme spildevandsforsyningsselskabs
dækningsområde.
Eksisterende infrastruktur
Førstnævnte område har kun en rørledning (1-strengs system) til husspildevand.
Sidstnævnte område er udover rørledninger til husspildevand også etableret med
selvstændige rørledninger til regnvand (2-strengs system).
Tiltag grundet øgede regnmængder
Spildevandsforsyningsselskabet har foretaget en kraftig stigning i taksten pr. m
3
på
vandafledningsbidraget. KLAR Forsyning A/S begrunder stigningen med:
”Vores
kloaksystem er simpelthen ikke gearet til at håndtere så store
mængder af regn som dem, vi har oplevet de senere år. Vi bliver derfor
nødt til at investere penge i at lægge nye rør, der styrker det eksisterende
kloaksystem og anlægge bassiner, der kan opsamle regnvandet.”
Den kraftige stigning i taksten pålægges ens i begge nævnte geografiske områder.
Det medfører, at førstnævnte geografiske område betaler til andres infrastruktur. Det
i form af nye rør og anlæg af bassiner for bortledning af regnvand i sidstnævnte
område.
Konsekvenser
Resultatet er, at førstnævnte område får dobbelte udgifter til infrastruktur for
bortledning af regnvand. Dels til den styrkede og nye infrastruktur til bortledning af
sidstnævnte områdes regnvand, og dels (grundet de samme større mængder regn) til
styrkelse af egen infrastruktur, i form af f.eks. større nedsivningsanlæg eller bassiner
til opsamling af regnvandet.
Førstnævnte område pålægges at betale til sidstnævnte områdes nye infrastruktur for
bortledning af regnvand.
Sidstnævnte område betaler ikke til førstnævnte områdes nye nødvendige
infrastruktur for bortledning af regnvand.
Det findes svært at se et solidaritetsprincip deri. Ej heller kan ses en rimelighed deri.
Side
1
af
2