Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 669
Offentligt
2230228_0001.png
Natur og Klimatilpasning
J.nr. 2020-7145
Den 24. juni 2020
Til adressaterne på vedlagte høringsliste
Høring af udkast til ændring af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) og ændring af
lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
Miljø- og Fødevareministeriet sender hermed vedlagte udkast til ændring af lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) og
ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. i høring med henblik
på høringsparternes afgivelse af eventuelle bemærkninger.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Miljø- og Fødevareministeriet
([email protected]) med angivelse af journalnummer
2020-7145
senest torsdag
den 20. august 2020 kl. 12.00.
1
Baggrund for høring af lovforslaget
Danmark modtog i oktober 2019 en åbningsskrivelse fra Europa-Kommissionen
vedrørende den danske gennemførelse af direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om
ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projek-
ters indvirkning på miljøet (herefter 2014 direktivet). Åbningsskrivelsen var særligt
rettet mod implementeringen i miljøvurderingsloven, men også dele af Transport-
og Boligministeriets implementering blev berørt i åbningsskrivelsen.
Lovforslaget har til formål at imødekomme EU-Kommissions kritikpunkter i over-
ensstemmelse med Danmarks besvarelse heraf. Lovforslaget har endvidere til for-
mål at tydeliggøre bestemmelserne ved at præcisere og justere formuleringerne i
miljøvurderingsloven og husdyrbrugsloven med henblik på at give bygherrer, of-
fentligheden og myndighederne stabile rammer for processerne og integrere vurde-
ringen af indvirkningerne på miljøet så tidligt som muligt i beslutningsprocesserne.
1
Bemærk at der i forbindelse med behandlingen af de modtagne høringssvar kan være behov for at
videresende disse til anden myndighed. I det omfang, der i høringssvarene indgår personoplysninger,
vil disse således kunne blive videresendt til anden myndighed med henblik på at få denne myndighed til
at forholde sig til indholdet. Personoplysninger vil også kunne indgå i det høringsnotat, som ministeriet
udarbejder på baggrund af høringen, og som offentliggøres efter høringen på Høringsportalen.
Behandlingen af høringssvarene forventes afsluttet senest den 2. september 2020, hvorefter de
journaliseres og overføres til Statens Arkiver efter 5 år. Den, der indsender personoplysninger, har ret
til at gøre indsigelse, berigtige, slette, få indsigt i og begrænse behandlingen og kan trække samtykke til
behandling tilbage. I så fald er det ikke sikkert, at høringssvaret kan indgå i høringsnotatet. Miljø- og
Fødevareministeriets Data Protection Officer (DPO) er Kasia Torian (tlf. 93 59 70 11, e-mail
[email protected]). Spørgsmål
til rettigheder m.v. kan rettes til DPO’en. Det er muligt at klage til
Datatilsynet over Miljø- og Fødevareministeriets behandling af personoplysninger.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Lovudkast: Implementering af VVM direktivet og ændring af myndighedskompetencen for havbrug
Derudover har lovforslaget til formål at samle myndighedskompetencen for VVM
på havbrugsområdet hos Miljøstyrelsen. Denne del af lovforslaget følger af den
politiske opfølgning på rapport om status og grundig gennemgang af
havbrugsområdet, som blev oversendt til Folketinget den 20. december 2019.
Lovforslagets indhold
Miljøvurderingsloven
Med lovforslaget foreslås der præciseringer af en række bestemmelser i loven.
Præciseringerne angår en mere tekstnær implementering af VVM direktivet, såle-
des at de formuleringer, som hidtil er forklaret/beskrevet i lovforslagets bemærk-
ninger, nu fremgår af selve bestemmelserne. Ændringerne har derfor ikke betyd-
ning i forhold til rettigheder og pligter hos de involverede (ansøgere, myndigheder,
interessenter og offentligheden).
På baggrund af Kommissionens åbningsskrivelse kan den del af lovforslagets
indhold samles i følgende syv temaer:
1. Offentligheden, som vedrører definitionen og inddragelsen af
offentligheden, som fremgår af miljøvurderingslovens § 5, nr. 1, og særligt
indgår i reglerne om offentlighedens inddragelse ved høring,
offentliggørelse og tidsfrister i miljøvurderingslovens §§ 32, 35 og 38 samt
husdyrbruglovens §§ 55 og 56 a. For husdyrbruglovens vedkommende
overføres reglerne i §§ 54 j, stk. 3, og 55, stk. 2-5, om inddragelse af
offentligheden og annoncering til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. I
den forbindelse præciseres bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 56 a, stk.
3. Herved samles hovedparten af de regler, der gennemfører VVM-
direktivet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, hvilket skal sikre en
ensretning af lovgivningen på området og derved et mere
sammenhængende regelgrundlag.
2. Projekter, som skal miljøvurderes/screenes, jf. miljøvurderingslovens §§ 15,
17 og 21.
3. Bygherrens oplysninger, som navnlig vedrører kravene til bygherrens
ansøgning
og
myndighedernes
oplysninger
til
bygherre
i
miljøvurderingslovens §§ 18-20.
4. Myndighedens udtalelse, som navnlig vedrører afgrænsningen af
miljøkonsekvensrapportens indhold, jf. miljøvurderingslovens § 23, og
myndighedens selvstændige vurdering af et ansøgt projekts indvirkning på
miljøet (begrundet konklusion), jf. miljøvurderingslovens § 5, nr. 5, §§ 25
og 27.
5. Vilkår og overvågning, som navnlig vedrører adgangen til at stille vilkår,
herunder om overvågning, i tilladelsen, jf. miljøvurderingslovens §§ 27-28,
og adgangen til bl.a. at nedlægge forbud, udstede påbud og tilbagekalde en
tilladelse, jf. miljøvurderingslovens § 28.
6. Undtagelser, som vedrører implementeringen af undtagelsesbestemmelser
i miljøvurderingslovens § 4.
7. Inhabilitet, som vedrører rammerne for hvornår inhabilitet kan indtræde
hos en myndighed, når myndigheden udøver opgaver og beføjelser efter
miljøvurderingsloven, jf. miljøvurderingslovens § 40, og dermed hvornår
en passende adskillelse af myndighedsfunktioner skal foretages.
Derudover indeholder lovforslaget to andre temaer:
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Lovudkast: Implementering af VVM direktivet og ændring af myndighedskompetencen for havbrug
2230228_0003.png
8. Ændring af myndighedskompetencen for intensivt fiskeopdræt, jf.
miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, hvorved myndighedskompetencen for
havbrug beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten flyttes fra den stedlige
kommune til staten. Denne ændring har til formål at imødekomme et
politisk ønske om at samle myndighedskompetencen på havbrugsområdet
hos Miljøstyrelsen.
9. Ophævelse af overflødig bemyndigelsesbestemmelse i husdyrbrugloven.
EU-retten
Med lovforslag om ændring af miljøvurderingsloven og husdyrbrugloven
gennemføres dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 for så vidt angår projekter om intensiv husdyravl.
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på den hidtidige implementering af VVM-
direktivet i miljøvurderingsloven og husdyrreguleringen i hhv. husdyrbrugloven og
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen og sker for at imødekomme åbningsskrivelse
nr. 2019/2221 af 10. oktober 2019 fra EU-Kommissionen om den danske
gennemførelse af direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (2014 direktivet).
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Ministeriet vurderer, at lovforslag om ændring af miljøvurderingsloven og
husdyrbrugloven ikke er forbundet med økonomiske og administrative
konsekvenser for hhv. kommuner og erhverv. Ministeriet henviser til, at den
gældende retsstilling, som følger af lovens regler, videreføres med mindre
præciseringer, herunder har ændringsforslaget til formål at sikre en ensretning af
lovgivningen på området.
Ændring af miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, indebærer, at staten overtager de
myndighedsopgaver, der følger af miljøvurderingsloven, for havbrugsprojekter, der
er beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten, fra kommunerne.
Lovforslagets forhold til FN’s verdensmål
FN har vurderet, at miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter som procesværktøj bidrager til at opfylde ni af verdensmålene
2
:
Mål 3: Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Reducere sundhedsfarer ved at sikre, at der tages hensyn til miljø- og
sundhedsmæssige hensyn, når man planlægger potentielt forurenende
erhvervsmæssige/økonomiske aktiviteter.
Mål 7: Sikre at alle har adgang til pålidelig, bæredygtig og moderne energi til
en overkommelig pris.
Bidrage til regeringens energiplaner og -programmer samt politikker og
lovgivning, der opfylder målene for vedvarende energi.
2
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2017/EIA/MOP7/SDGs_and_Espoo_Convention_postcard_2017.pdf
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Lovudkast: Implementering af VVM direktivet og ændring af myndighedskompetencen for havbrug
2230228_0004.png
Mål 8: Fremme vedvarende, inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og
produktiv beskæftigelse, samt anstændigt arbejde for alle.
Integrere hensyn til grøn økonomi i udviklingsplaner og gør
produktionsmønstre mere bæredygtige.
Mål 9: Bygge robust infrastruktur, fremme inklusiv og bæredygtig
industrialisering og understøtte innovation.
Understøtte udviklingen af mere bæredygtige alternativer og bedste
tilgængelige teknologier.
Mål 11: Gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inkluderende, sikre, robuste
og bæredygtige.
Forbedre planlægningen af byudvikling og styrke bæredygtig
urbanisering og menneskelige bosættelser.
Mål 12: Sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.
Reducere relaterede miljøpåvirkninger af erhvervsmæssige/økonomiske
aktiviteter.
Mål 13: Handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres
konsekvenser.
Sikre integration af klimaændringsdæmpende og tilpasningsmæssige
tiltag i national planlægning, strategier og politikker.
Mål 15: Beskytte, genoprette og støtte bæredygtig brug af økosystemer på
land, bekæmpe ørkendannelse, standse udpining af jorden og tab af
biodiversitet.
Beskytte biodiversitet og naturlige levesteder.
Mål 16: Støtte fredelige og inkluderende samfund. Give alle adgang til
retssikkerhed og opbygge effektive, ansvarlige og inddragende institutioner
på alle niveauer.
Gøre
beslutningstagningen
om
erhvervsmæssige/økonomiske
aktiviteter mere inkluderende, deltagende og repræsentativ.
Lovforslaget vurderes at være omfattet af FN’s verdensmål. Der tages forbehold for,
at der i lovforslaget skal indsættes et afsnit herom i de almindelige bemærkninger
forud for forslagets fremsættelse.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2021.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte hø-
ringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen
http://www.hoerings-
portalen.dk
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslag vedrørende miljøvurderingsloven kan
rettes til følgende:
- Helle Ina Elmer,
[email protected]
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslag vedrørende husdyrbrugloven og miljø-
vurderingslovens § 17, stk. 3, kan rettes til følgende:
- Julia Brandt-Jensen,
[email protected]
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Lovudkast: Implementering af VVM direktivet og ændring af myndighedskompetencen for havbrug
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive offentliggjort på høringsportalen ef-
ter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgi-
velse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders navn
og mailadresse.
Med venlig hilsen
Helle Ina Elmer
5