Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 664
Offentligt
2228850_0001.png
Til høringsparterne, jf. høringsliste
Dyrevelfærd og
Veterinærmedicin
J.nr. 2020-15-31-00167
Ref. henol,bb, skl, chrli
Den 29. juni 2020
Høring over udkast til bekendtgørelser udstedt i medfør af
dyrevelfærdsloven
Fødevarestyrelsen sender hermed udkast til 12 bekendtgørelser, der skal udstedes i
medfør af dyrevelfærdsloven, i høring. Bekendtgørelsesudkastene er sendt i høring
hos de parter, der fremgår af vedlagte liste.
Der er tale om følgende udkast, som sendes i høring:
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af heste
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kvæg
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af
slagtekyllinger og rugeægsproduktion til produktion af slagtekyllinger
samt om uddannelse ved hold af slagtekyllinger
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kalkuner
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde
- Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af visse
landbrugsdyr
- Bekendtgørelse om aflivning, herunder slagtning, af dyr
- Bekendtgørelse om forbud mod brugen af visse aggregater, halsbånd m.v.
til dyr, herunder om forbud mod brug og markedsføring
- Bekendtgørelse om halekupering, kastration og afhorning af dyr
- Bekendtgørelse om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og
udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte
- Bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v.
Fødevarestyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
se-
nest fredag den 21. august 2020.
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] og
[email protected] og med angivelse af journalnummer.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til [email protected].
De modtagne høringssvar vil efter høringsfristens udløb blive offentliggjort på Hø-
ringsportalen www.borger.dk. Ved afgivelse af høringssvar samtykker
høringsparten i, at vedkommendes høringssvar, e-mailadresse og navn
offentliggøres på Høringsportalen efter endt høring.
Baggrunden for bekendtgørelserne
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
• CVR
62534516
• EAN
5798000986008
www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0002.png
Udstedelse af de 12 bekendtgørelser vil ske som følge af vedtagelsen af lov nr. 133
af 25. februar 2020 om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven).
Den nye dyrevelfærdslov, som forventes at træde i kraft 1. januar 2021, indebærer,
at en række dyreartsspecifikke love på området vil blive ophævet.
Et af formålene med den nye dyrevelfærdslov er at gennemføre en forenkling af
lovgivningsstrukturen på dyrevelfærdsområdet.
Bekendtgørelserne er en udmøntning af dyrevelfærdsloven, som blev vedtaget af
Folketinget i februar 2020. Med den vedtagne dyrevelfærdslov bliver der tale om
en bredere anvendelse af bekendtgørelser, der muliggør, at nye eller ændrede
regler fremover hurtigere og mere fleksibelt kan tilpasses udviklingen på området,
når der er behov herfor, f.eks. på baggrund af ny viden om dyrevelfærd, herunder
især i forhold til anerkendte praktiske erfaringer og forskningsresultater.
I første omgang er der primært tale om en videreførelse af gældende ret, som
anført i lovforslaget til den nye dyrevelfærd, hvilket udkast til bekendtgørelserne
også afspejler.
Bekendtgørelserne og den nye dyrevelfærdslov, som er bekendtgørelsernes
hjemmelsgrundlag, forventes at træde i kraft d. 1. januar 2021.
Indhold
Sammenfattende gælder for alle ovennævnte bekendtgørelser, at de skal videreføre
gældende regler, og bekendtgørelserne vil således
med få undtagelser
ikke
indeholde væsentlige indholdsmæssige ændringer.
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra
Lov om indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige søer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 11. januar 2017
Lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, jf.
lovbekendtgørelse nr. 56 af 11. januar 2017
Lov om udendørs hold af svin, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 11. januar
2017
Bekendtgørelse nr. 17 af 7. januar 2016 om beskyttelse af svin
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2018 (forbud
mod og regler om isætning af ring i trynen på grise)
Bekendtgørelse nr. 1402 af 27. november 2018 om halekupering og
kastration af dyr
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr
Bekendtgørelse nr. 607 af 25. juni 2009 om forbud mod brug af visse
aggregater, halsbånd mv. til dyr
Bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og aflivning af dyr
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0003.png
Lov om forbud mod slagtning af aflivning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf. lovbekendtgørelse
nr. 258 af 8. marts 2013
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
I § 2 nr. 7, er der i definitionen af goldso tilføjet ”eller slagtning”. Dette
har til formål at præcisere, at goldsøer, der udsættes til slagtning, også er
omfattet af bestemmelserne om goldsøer.
I § 2, nr. 10,
er der i definitionen af smågris tilføjet ”eller indtil de flyttes til
smågrisestien”. Dette skyldes, at smågrise i nogle tilfælde går i
smågrisestien, til de er 12 uger. Det har været tolket således, at så længe
stien kun bruges til smågrise, gælder kravet om, at mindst halvdelen af
gulvarealet skal være fast eller drænet også, selv om grisene er op til to
uger ældre end definitionen i lov om indendørs hold af smågrise, avls- og
slagtesvin, jf. lovbekendtgørelse nr. 56 af 11. januar 2017.
I § 2, nr. 11, om definitionen af avls-
og slagtegris er ordet ”avlsbrug”
erstattet med ”løbning”.
Dette bringer definitionen på linje med de
engelske (service) og tyske (zum decken) oversættelser at direktiv
2008/120 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin. Endvidere er ”løbning” mere præcist end ”avlsbrug”.
I § 2, nr. 12, er indsat den definition af drænet gulv, der er i forarbejderne
til lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin.
§ 49, stk. 6, er en ny bestemmelse, der er indsat for at præcisere, at krav
om dokumentation i forbindelse med afsætning halekuperede grise også
gælder mellemhandlere.
I § 51, stk. 2, er ”til søer” indsat efter ”sygestier”
for at præcisere, at der her
er tale om sygestier til søer.
I § 52, stk. 2, er tilføjet en præcisering af, at bedøvelse med boltpistol skal
efterfølges af afblødning eller rygmarvsstødning.
I § 65, stk. 3, er der tilføjet et nyt 3. pkt. for at præcisere, at gylte, der
holdes i grupper på færre end 6 dyr, også efter løbning og indtil 7 dage før
forventet faring må vedblive at være opstaldet i stier, der ikke på noget
sted er smallere end 2,4 m. Der administreres allerede i praksis efter
denne bestemmelse.
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af heste
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra:
Lov om hold af heste, jf. bekendtgørelse nr. 304 af 30. marts 2017
(hesteloven).
Bekendtgørelse nr. 979 af 16. august 2017 om udegående heste.
Bekendtgørelse nr. 125 af 2. februar 2010 om forbud mod
brændemærkning af heste.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Bekendtgørelse nr. 1402 af 27. november 2018 om halekupering of
kastration af dyr.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0004.png
Bekendtgørelse nr. 607 af 25. juni 2009 om forbud mod brug af visse
aggregater, halsbånd m.v. til dyr.
Bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og aflivning af
dyr.
Lov om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf. bekendtgørelse nr.
258 af 8. marts 2013
Lov om værn for dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli 1983 (fjernelse
af tænder)
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
Dispensationsmuligheden i den gældende hestelovs § 1, stk. 3, videreføres
ikke. Bestemmelsen, der fastsætter, at ministeren i særlige tilfælde helt
eller delvist kan undtage visse hestehold fra hesteloven, indebærer ikke en
almindelig dispensationspraksis, men er en mulighed, der er meget
begrænset (med hensyn til fredningsværdier og ekspropriation). At
videreføre en sådan dispensationsmulighed vil derfor sende et forkert
signal om muligheden for at opnå dispensation fra bekendtgørelsens
bestemmelser.
I § 2, nr. 9, er indsat en definition af heste, der holdes til
landbrugsmæssige formål, der svarer til administrativ praksis, og som er
indsat i lyset af bestemmelsen i § 1, stk. 2, som henviser til, at reglerne i
bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af
landbrugsdyr finder anvendelse på disse heste.
Bestemmelsen i § 3 er ny og fastsætter, at et hestehold skal bestå af mindst
to husdyr af enten hestearten eller af æselarten eller af to krydsninger af
disse. Bestemmelsen skal ses i lyset af, at heste er flokdyr med behov for
kontakt til artsfæller. I bekendtgørelsens § 37, stk. 2, er endvidere fastsat
en overgangsordning for de heste m.v., der i dag holdes alene. Disse kan
fortsat holdes alene, indtil hesten m.v. dør eller afhændes.
Bestemmelsen i § 22 er ny og præciserer, at heste skal passes af et
tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante faglige færdigheder og
kvalifikationer og den relevante faglige viden, således at hestene kan
passes velfærdsmæssigt forsvarligt. Bestemmelsen svarer til, hvad der
gælder for landbrugsdyr.
I § 23 er det præciseret, at kravet om dagligt tilsyn også gælder for heste
på græs eller lignende. Dette fremgår endvidere af forarbejderne til
hesteloven.
Bestemmelserne i § 33, 3. pkt., og § 34, 2. pkt., er nye bestemmelser, som
fastsætter, at hesten i forbindelse med hhv. halekupering og kastration
(udover forudgående bedøvelse, jf. 1. pkt.) skal have længerevarende
smertebehandling. Bestemmelserne anses som en præcisering af
dyreværnslovens bestemmelse om, at smerte og lidelse ved operative
indgreb skal begrænses i videst muligt omfang.
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kvæg
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelser fra:
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg, jf. lovbekendtgørelse.
nr. 58 af 11. januar 2017
Bekendtgørelse nr. 79 af 23. januar 2017 om hold af malkekvæg og afkom
af malkekvæg.
Bekendtgørelse nr. 35 af 11. januar 2016 om beskyttelse af kalve.
Bekendtgørelse nr. 263 af 13. april 2005 om forbud mod anvendelse af
bovin somatotropin (BST) på malkekøer.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Lov om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf. lovbekendtgørelse
nr. 258 af 8. marts 2013
Bekendtgørelse nr. 828 af 7. november 1997 om afhorning af dyr
Bekendtgørelse nr. 1402 af 27. november 2018 om halekupering og
kastration af dyr
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr
Bekendtgørelse nr. 607 af 25. juni 2009 om forbud mod brug af visse
aggregater, halsbånd m.v. til dyr
Bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og aflivning af dyr
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
I § 2, nr.
2, er der indsat en definition af ”den besætningsansvarlige”.
I § 2, nr. 12, er der indtast en definition af ”slagtekvie”, som har til formål
at sidestille slagtekvier med slagtetyre.
I § 2, nr. 15, a-c,
er definitionen af ”ungdyr” nærmere præciseret efter
tilføjelse af definitionen af ”slagtekvie” i nr. 12, hvormed slagtekvier som
nævnt sidestilles med slagtetyre.
§ 61 om køers adgang til roterende kobørster er præciseret med hensyn til,
at kravet ikke gælder for f.eks. sygebokse og enkeltkælvningsbokse.
I § 63, stk. 2, § 98, stk. og § 118, stk. 2, er det tilføjet, at gulvet bag et
foderbord kan indrettes med en forhøjning, forudsat at kreaturerne (hhv.
køer, ungdyr og kalve) stadig kan sikres en naturlig ædestilling.
I § 82, stk. 3, er der foretaget en sproglig præcisering af bestemmelsen om
antal køer pr. ædeplads i staldafsnit, hvor der er køer, der har kælvet inden
for de sidste 12 dage, med hensyn ædeplads for de af køerne, der ikke har
kælvet inden for de sidste 12 dage.
I § 88 er det præciseret, at kravet om en klovbehandlingsfacilitet på
bedriften, som gør det muligt at løfte bagbenene ved hjælp af mekaniske
hjælpemidler, alene vedrører køer.
I §§ 137 og 138 sidestilles slagtekvier med slagtetyre og kviekalve og
tyrekalve, der indgår i slagteproduktionen, idet slagtekvier og slagtekalve,
der holdes på fuldspaltegulve, ligesom slagtetyre og -kalve, undtages fra
krav om afgræsning i sommerperioden (§§ 136 og 137 vedrører
overgangsbestemmelser for perioden indtil forbuddet mod fuldspaltegulve
til ungdyr og kalve, der er afkom af malkekvæg træder i kraft for bedrifter,
der er etableret hhv. før 1. juli 2010 og i perioden 1. juli 2010 til 1. juli
2012).
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0006.png
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af slagtekyllinger
og rugeægsproduktion til produktion af slagtekyllinger samt om uddannelse ved
hold af slagtekyllinger
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra
Lov om hold af slagtekyllinger, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af 11. januar
2017.
Bekendtgørelse nr. 1047 af 13. august 2018 om hold af slagtekyllinger og
rugeægsproduktion til produktion af slagtekyllinger.
Bekendtgørelse nr. 245 af 16. marts 2010 om uddannelse og
kvalifikationer ved hold af slagtekyllinger.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr
Rådets forordning (EF) Nr. 1099/2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet (en gengivelse af visse af bestemmelser)
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
I § 2, nr. 9, er der indført en ny definition af hvad, der forstås ved et
slagtehold. Definitionen er indsat for at præcisere, at der i forbindelse med
delslagtning, hvor dele af en flok slagtekyllinger leveres med nogle dags
mellemrum skal ske velfærdsundersøgelse af hver levering (dvs. hvert
slagtehold). Hvis levering fra samme flok sker inden for 24 timer, men
leveres i flere forskellige transportvogne, betragtes det dog som én
levering. Af § 31 fremgår, at ethvert slagtehold skal undersøges
stikprøvevis for forekomsten af trædepudesvidninger. Dette fastslår samlet
set, at der ved delslagtning af slagtekyllinger skal ske undersøgelse for
hver levering af kyllinger til slagteriet, også når kyllingerne leveres med
nogle dages mellemrum, som det sker i forbindelse med delslagtning.
Denne fremgangsmåde har også hidtil været brugt i praksis, og
bekendtgørelsesændringen bekræfter således alene den praksis, som har
været gældende siden reglerne om kontrol af trædepudesvidninger trådte i
kraft i 2001.
I §§ 17–18 er der fastsat bestemmelser om aflivning, herunder slagtning, af
slagtekyllinger på bedriften. Disse bestemmelser er en gengivelse af de
bestemmelser, der fremgår af Rådets forordning (EF) Nr. 1099/2009 om
beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet, og fastslår således gældende
ret. Bestemmelserne er udelukkende taget med for at samle de relevante,
dyrevelfærdsmæssige bestemmelser for slagtekyllinger på et sted for
overskuelighedens skyld.
Det hidtidige bilag 2 til bekendtgørelse nr. 1047 af 13. august 2018 om
hold af slagtekyllinger og rugeægsproduktion til produktion af
slagtekyllinger udgår. Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at bilaget
indeholder retningslinjer for styrelsens udførelse af kontrol, som i stedet
bør fremgå af en tjenesteinstruks. Bestemmelserne i bekendtgørelsens
bilag 2 vil derfor fremover fremgå af en vejledning til Fødevarestyrelsens
kontrolpersonale.
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0007.png
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af kalkuner
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra:
Lov om hold af slagtekalkuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 57 af 11. januar
2017 om hold af slagtekalkuner.
Bekendtgørelse nr. 658 af 11. juni 2011 om hold af slagtekalkuner.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr.
Rådets forordning (EF) Nr. 1099/2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet (en gengivelse af visse af bestemmelser).
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
I §§ 28
29 er der fastsat bestemmelser om aflivning, herunder slagtning,
af slagtekalkuner på bedriften. Disse bestemmelser er en gengivelse af de
bestemmelser, der fremgår af Rådets forordning (EF) Nr. 1099/2009 om
beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet, og fastslår således gældende
ret. Bestemmelserne er udelukkende medtaget for at samle de relevante,
dyrevelfærdsmæssige bestemmelser for slagtekalkuner på et sted for
overskuelighedens skyld.
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelser fra:
Bekendtgørelse nr. 132 af 26. febaruar 2018 om erhvervsmæssig handel
med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater.
Bekendtgørelse nr. 1169 af 8. oktober 2010 om forbud mod hel eller delvis
fjernelse af hundes stemmebånd.
Bekendtgørelse nr. 817 af 22. juli 2004 om overdragelse af hundehvalpe.
Bekendtgørelse nr. 627 af 29. august 1991 om halekupering af visse
hunderacer.
Bekendtgørelse nr. 962 af 23. december 1986 om hunde, som anvendes til
bevogtning.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen dele af
Dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2018 (forbud
mod at sælge hunde på markeder)
Lov om hunde (hundeloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1373 af 30.
november 2017 (forbud mod til stadighed at holde en hund bundet og
forbud mod at holde hunde, hvor der ikke er beboelse, med mindre der er
meddelt tilladelse hertil).
Bekendtgørelse nr. 1402 af 27. november 2018 om halekupering og
kastration af dyr.
Bekendtgørelse nr. 607 af 25. juni 2009 om forbud mod brug af visse
aggregater, halsbånd mv. til dyr.
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0008.png
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området. Der er dog enkelte
præciseringer og ændringer i forhold til de gældende regler:
I § 12 bliver der en udvidet mulighed for dispensation fra forbuddet mod
udstilling eller fremvisning af øre- og halekupererede hunde.
Bestemmelsen fastslår, at der kan dispenseres, når øre- eller halekupering
er sket af veterinære årsager.
§ 17, stk. 3, der vedrører opholdsrum til og behandling af syge hunde, er
præciseret, og det er tilføjet, at dyrlægen skal tilkaldes straks, hvis hunden
ikke kommer sig efter behandling.
I § 23, stk.1, fastsættes krav om fire årlige dyrlægetilsyn for vagthunde i
stedet for den gældende bestemmelse om, at hundens besidder skal sørge
for, at hunden til stadighed er underkastet tilsyn af en autoriseret dyrlæge.
Denne frekvens for dyrlægetilsyn viderefører den hidtidige praksis, jf.
Veterinærdirektoratets cirkulære om dyrlægetilsyn vedrørende hunde, der
anvendes til bevogtning af 24. marts 1987.
I § 45 udgår det hidtidige krav om, at der skal være direkte adgang til
løbegård, mens der i § 46 fastsættes krav om motion mindst 30 minutter
mindst to gange dagligt på udearealer eller ved at hunden luftes. Dette
krav til motion mindst 30 minutter mindt to gange dagligt gælder også,
hvis hunden har fri adgang til løbegård.
Endvidere er tilføjet nye bestemmelser i §§ 24-28 for vogterhunde (hunde
som vogter husdyr). De hidtidige regler for hold af hunde på steder, hvor
der ikke er beboelse, har ikke taget højde for situationer, hvor en
vogterhund lever sammen med en flok husdyr
f.eks. får
med henblik
på at beskytte dem mod angreb fra rovdyr. Dette er blandt andet blevet
aktualiseret af projekter, der har til hensigt at beskytte husdyr mod
ulveangreb.
I § 65, stk. 3, indføres en bestemmelse om, at forsøg på overtrædelse af § 6
(salg af hunde på markeder) kan straffes.
Det bemærkes, at det gældende forbud mod hundekampe i hundelovens § 6 d er
videreført med den nye dyrevelfærdslov og er udvidet til at omfatte alle dyr.
Bekendtgørelse om aflivning, herunder slagtning, af dyr
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra
Lov om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden jf. lovbekendtgørelse
nr. 258 af 8. mats 2013.
Bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og aflivning.
Bekendtgørelse nr. 1424 af 3. december 2015 om uddannelse af personer,
der beskæftiger sig med aflivning af dyr og dermed forbundne aktiviteter
på slagteri.
Bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med enkelte sproglige justeringer
gældende regler på området.
Dog bliver reglerne om aflivning, herunder slagtning uden for slagteri, fra den
gældende bekendtgørelse flyttet til de nye artsspecifikke bekendtgørelser for så
vidt angår kvæg, grise, heste og hunde.
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0009.png
Bekendtgørelse om forbud mod brugen af visse aggregater, halsbånd m.v. til dyr,
herunder om forbud mod brug og markedsføring
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra
Bekendtgørelse nr. 607 af 25. juni 2009.
Bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med enkelte sproglige justeringer
gældende regler på området, undtagen for grise, heste, hunde og kvæg, da
bestemmelser for disse dyrearter nu er medtaget i de artsspecifikke
bekendtgørelser. Dog videreføres forbuddet mod markedsføring, herunder
reklame for og salg af de genstande, som det er forbudt at anvende på dyr for så
vidt angår grise, heste, hunde og kvæg i bekendtgørelsen. Det er således alene
forbuddet mod brugen af sådanne genstande på de nævnte dyr, der videreføres i de
artsspecifikke bekendtgørelser.
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af visse
landbrugsdyr
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra:
Bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af
landbrugsdyr.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen:
Dele af dyreværnsloven (bekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2018 af
dyreværnsloven).
Den langt overvejende del af bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med
enkelte sproglige justeringer gældende regler på området, undtagen for grise,
kvæg, slagtekalkuner samt slagtekyllinger og rugeægsproduktion til produktion af
slagtekyllinger, da bestemmelserne for disse dyrearter nu er medtaget i de
artsspecifikke bekendtgørelser. Der er dog enkelte præciseringer og ændringer i
forhold til de tidligere regler:
Bestemmelserne i § 14, 1. pkt., og i § 15 er nye bestemmelser, der er en
gengivelse af tekst fra direktiv 98/58/EF om beskyttelse af dyr, der holdes
til landbrugsformål. Bestemmelserne, der præciserer krav til hhv. foder og
vand til dyr er oprindeligt anset for dækket af dyreværnslovens § 2
(dyrevelfærdslovens § 3), men er nu indsat, da de er mere præcise end
dyrevelfærdslovens § 3.
I § 20 om straf er tilføjet ”fængsel indtil 4 måneder”, hvormed
overtrædelse af reglerne i bekendtgørelsen - ligesom for de øvrige
bekendtgørelser
kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder,
medmindre højere straf er forskyldt i medfør af anden lovgivning.
Bekendtgørelse om halekupering, kastration og afhorning af dyr
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra:
Bekendtgørelse nr. 1402 af 27. november 2018 om halekupering og
kastration af dyr.
Bekendtgørelse nr. 828 af 7. november 1997 om afhorning af dyr.
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2228850_0010.png
Bekendtgørelsens bestemmelser viderefører med enkelte sproglige justeringer
gældende regler på området, undtagen for grise, heste og kvæg, da bestemmelser
for disse dyrearter nu er medtaget i de artsspecifikke bekendtgørelser for de
pågældende dyrearter.
Bekendtgørelse om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af
skind og skindprodukter fra hunde og katte
Bekendtgørelsen indeholder og viderefører bestemmelserne fra:
Lov om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af
skind og skindprodukter fra hunde og katte, jf. lovbekendtgørelse nr. 257
af 8. marts 2013.
Bekendtgørelsen viderefører gældende regler på området.
Bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v.
Bekendtgørelsen er alene en ændring af den gældende bekendtgørelse mht. vilde
dyr og hunde.
Forbud mod vilde dyr i cirkus
I udkastet til bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v. indføres
med hjemmel i den nye dyrevelfærdslov et forbud mod hold og fremvisning af
elefanter, søløver og zebraer i cirkus, hvilket fremgår af bekendtgørelsesudkastets
bilag 1, jf. § 4.
Det kommende forbud mod hold og fremvisning af elefanter, zebraer og søløver i
cirkus er under hensyn til grundlovens regler om ekspropriation fastsat med
passende overgangsperioder for de eksisterende vilde dyr i cirkus, dvs. henholdsvis
1 år (for elefanter) og 5 år (for søløver og zebraer), jf. bekendtgørelsesudkastets §
57, § 58, stk. 1 og § 59, stk. 1.
Overgangsbestemmelserne retter sig mod både danske og udenlandske cirkus. Der
holdes ikke længere elefanter i danske cirkus, og forbuddet mod elefanter vil
således i praksis kun påvirke udenlandske cirkusvirksomheders muligheder for at
turnere med elefanter i Danmark.
I overgangsperioden vil cirkus kunne holde og fremvise elefanter, søløver og
zebraer som hidtil og må stadigvæk turnere efter de overgangsbestemmelser, der
fremgår af § 57 (elefanter), § 58, stk. 1 (søløver) samt § 59, stk. 1, (zebraer).
Overgangsreglerne indebærer endvidere, at søløver og zebraer, som ved
bekendtgørelsens ikrafttræden holdes i danske cirkus, efter udløbet af
overgangsperioden på 5 år fortsat kan holdes og fremvises i cirkussets faste anlæg
efter de regler, der fremgår af § 58, stk. 2 (søløver) samt § 59, stk. 2 (zebraer),
indtil de dør eller afhændes. Det vil derimod ikke være tilladt at turnere med
dyrene.
Særlige regler for hunde
I den gældende cirkusbekendtgørelse er det fastsat, at hold af hunde i cirkus skal
ske i overensstemmelse med bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 132 af 26.
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
februar 2018 om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt
hundepensioner og hundeinternater (hundebekendtgørelsen). Det er fundet
hensigtsmæssigt at erstatte henvisningen til reglerne i den gældende
hundebekendtgørelse med specifikke krav, der er tilpasset hold af hunde i cirkus
m.v. Bestemmelserne i hundebekendtgørelsen tager blandt andet sigte på opdræt
af og handel med hunde. Sådanne bestemmelser er ikke relevante for hold af
hunde i cirkus, og er derfor udeladt i det foreliggende bekendtgørelsesudkast.
I udkastet til bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v. er der
som noget nyt fastsat bestemmelser, der skelner imellem hold af hunde, som
opstaldes i bure eller bokse mellem forestillingerne, og hold af hunde, som er
sammen med ejerne i privat bolig, cirkusvogn o.lign., når de ikke optræder.
Der er i udkastet fastsat generelle krav til, at der skal sikres forsvarlige forhold og
god hygiejnisk standard for hunde, der holdes i cirkus m.v.
For hunde, der holdes i privat bolig, cirkusvogn eller lignende, når de ikke
optræder, er der ikke fastsat yderligere specifikke krav til de faciliteter, som
hundene holdes i.
Hvis hundene derimod holdes i særlige opholdsrum mellem forestillingerne, stilles
der særlige krav til indretning og renholdelse af hundenes opholdsrum/arealer og
bokse, herunder arealkrav, krav om adgang til motion, sikring mod vejr og vind,
sikring mod, at hundene kan undslippe m.v. Desuden stilles der krav om tilsyn
mindst to gange dagligt. Disse bestemmelser svarer med enkelte justeringer til
hundebekendtgørelsens bestemmelser.
For hold og fremvisning af hunde i cirkus gælder i øvrigt bekendtgørelsens
generelle bestemmelser i §§ 7-27 for hold og fremvisning af dyr, herunder om bl.a.
fodring, træning og transport m.v.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Bekendtgørelserne indeholder en videreførelse af gældende regler, der ikke
vurderes at få økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De pågældende udkast til bekendtgørelser har været forelagt Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR) i præhøring med henblik på at få klarlagt, om
der kan være eventuelle administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet
med de enkelte bekendtgørelser. OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastene ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering:
Fødevarestyrelsen har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i udkastet. OBR har ingen
bemærkninger til denne vurdering.
Forholdet til EU-retten
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Høring over bekendtgørelser i relation til dyrevelværdsloven, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Udkast til bekendtgørelse om forbud mod brugen af visse aggregater, halsbånd
m.v. til dyr, herunder om forbud mod brug og markedsføring,
skal notificeres i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF.
Notifikation vedrører forbuddet mod markedsføring af, herunder reklame for og
salg af genstande, der er forbudt at anvende til dyr, herunder ethvert fjernbetjent
eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret
elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres.
Notifikationen (efter informationsproceduredirektivet) indebærer en stand-still
periode på 3 måneder. Hertil vil der være 1 måneds ekspeditionstid. Notifikationen
(på i alt ca. 4 måneder) sættes i værk samtidig med den eksterne høring, så dette
kan nås inden ikrafttrædelse af bekendtgørelsen 1. januar 2021.
Udkast til bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v. skal
notificeres i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af
12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked(Servicedirektivet), som
følge af forbud mod hold og fremvisning af elefanter, søløver og zebraer i cirkus.
Notifikation (efter Servicedirektivet) indebærer ikke en stand-still periode på 3
måneder.
Med venlig hilsen
Henriette Oldager
12