Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 663
Offentligt
2228640_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. juli 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af
spørgsmål nr. 266 (EUU alm. del) stillet den 7. juli 2020 vedrørende kameraovervågning på skibe i Kattegat.
Med venlig hilsen
Thomas Nicolai Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 663: Kopi af besvarelse af EUU alm. del - spm. 266 vedr. kameraovervågning på skibe i Kattegat
2228640_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Den 28. juli 2020
MFVM 110
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 7. juli 2020 stillet følgende spørgsmål 266 (EUU
alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 266:
”Som
opfølgning på sit svar på møde i Europaudvalget 26. juni 2020 vedr. kameraovervågning på
skibe i Kattegat, tilkendegav ministeren, at overvågningskravet alene gjaldt fiskeri i Kattegat.
Spørgeren er imidlertid kommet undervejs med, at påbuddet følger det enkelte fartøj
og ikke
det enkelte farvand. Hvis en fisker, der har sit primære erhverv med jomfruhummer i Kattegat,
skulle ønske i en kortere periode at fiske i eksempelvis Skagerrak, vil det da være påbudt at have
tændt kamera? Ydermere bedes ministeren oplyse, hvad der sker ved tilfælde af salg af et fartøj
udpeget til at have kameraovervågning. Følger da kravet med i salget
også selvom fartøjet skulle
blive solgt til en ny ejer, som vil fiske i Nordsøen eller Skagerrak? Hvis det gør, vil dette så ikke
forringe fartøjets værdi i en salgssituation?”
Svar:
For fartøjer omfattet af et påbud om elektronisk monitorering er det alene et krav, at udstyret er
tændt og funktionsdygtigt ved fiskeri i Kattegat. I andre farvande end Kattegat er det ikke et krav.
Projektet i Kattegat vil omfatte fartøjer, der har haft mere end 20 havdage i Kattegat i det indevæ-
rende kalenderår, eller har haft 20 havdage eller flere i Kattegat i gennemsnit pr. år i perioden fra
og med 1. januar 2017 til og med 31. december 2019. Det vil sige, at de omfattede fartøjer hidtil
har haft en ikke uvæsentlig del af deres fiskeri i Kattegat. Ved et eventuelt salg af et omfattet far-
tøj, vil kravet fortsat gælde for fartøjet ved fiskeri i Kattegat. Miljø- og Fødevareministeriet har
ikke grundlag for at antage, at øgede kontroltiltag fører til forringelse af et fartøjs værdi.
De første 15 fartøjer skal have kamera monteret i 2020, hvorefter ordningen gradvist udvides. På
baggrund af de løbende erfaringer fra de første fartøjer vil Miljø- og Fødevareministeriet vurdere,
om der er behov for justeringer af projektet.
Det bemærkes supplerende, at der den 19. juni 2020 blev taget forhandlingsoplæg på et forslag
KOM(2020)205 om ændring af forordning om fiskerimuligheder for 2020, hvori der indgår sup-
plerende torsketiltag i Nordsøen og Skagerrak. Som opfølgning på den nu vedtagne forordning
har Miljø- og Fødevareministeriet iværksat et arbejde med at udarbejde en national torskeplan
med henblik på fortsat at sikre adgang til
nogle store ”begrænsede områder”, der er fastlagt i for-
ordningen, og som dækker hele Skagerrak, samt den nordlige Nordsø i britisk fiskerizone og et
område i den danske del af Nordsøen. Der lægges i udkast til den nationale torskeplan op til, at én
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 663: Kopi af besvarelse af EUU alm. del - spm. 266 vedr. kameraovervågning på skibe i Kattegat
option
blandt flere andre - for at få adgang til de pågældende områder, kan være et fartøjs an-
vendelse af elektronisk monitoreringsudstyr (kamera og sensorer) med henblik på fuldt doku-
menteret fiskeri i områderne.
3