Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 660
Offentligt
2227547_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. juli 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til delegeret forordning om ændring af
bilag II og III forordning (EU) nr. 1307/2013 (ændring af budgetlofter som følge af revideret beslutning om
fleksibilitet mellem søjlerne) samt udkast til gennemførelsesforordning om nationale budgetlofter for direkte
betalinger (delegeret retsakt/komitesag).
Forslaget til delegeret retsakt forventes godkendt i Rådet i en skriftlig procedure med frist den 28. august
2020. Umiddelbart derefter forventes forslaget til gennemførelsesretsakt sat til afstemning i skriftlig proce-
dure i Komitéen for Direkte Betalinger.
Forslagene har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 660: Grundnotat om fleksibilitet mellem søjler og slagtepræmie (delegeret retsakt/komitésag), fra fødevareministeren
2227547_0002.png
Den 16. juli 2020
MFVM 109
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGET
om forslag til delegeret forordning om ændring af bilag II og III forordning (EU)
nr. 1307/2013 (ændring af budgetlofter som følge af revideret beslutning om
fleksibilitet mellem søjlerne) samt udkast til gennemførelsesforordning om na-
tionale budgetlofter for direkte betalinger (delegeret retsakt/komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til delegeret forordning om ændring af bilag II og III forordning
(EU) nr. 1307/2013 og har i forlængelse heraf fremlagt udkast til gennemførelsesforordning om nati-
onale budgetlofter for direkte støtte (delegeret retsakt/komitesag). Som følge af Covid-19 situationen
har medlemsstaterne i kalenderåret 2020 ekstraordinært fået mulighed for at revidere deres beslut-
ninger om overførsler mellem den direkte støtte (søjle I) og landdistriktsstøtten (søjle II). Udkastet til
delegeret retsakt udmønter således i 2020 medlemsstaternes beslutning om at revidere deres tidli-
gere beslutning om at flytte midler mellem direkte støtte (søjle I) og landdistriktsstøtten (søjle II).
Bulgarien, Kroatien, Luxembourg og Portugal overfører midler fra søjle II til søjle I, mens Belgien
har annulleret en beslutning om at overføre midler fra søjle I til søjle II. Danmark har notificeret en
ændring med henblik på at kunne anvende 65 mio. kr. ekstra i 2020 fra søjle I til slagtepræmieord-
ningen. Den notificerede ændring ændrer ikke ved, at der i Danmark overføres 7 % til anvendelse i
søjle II. Forslagene har ikke statsfinansielle, lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslagene ventes at have neutrale erhvervsøkonomiske konse-
kvenser i Danmark, idet en forhøjelse af koblet støtte (slagtepræmie) med 65 mio. kr. for indevæ-
rende år 2020 vil omfordele landbrugsstøtten inden for erhvervet. Forslaget til delegeret retsakt for-
ventes godkendt i Rådet i en skriftlig procedure med frist den 28. august 2020. Umiddelbart derefter
forventes forslaget til gennemførelsesretsakt sat til afstemning i skriftlig procedure i Komitéen for
Direkte Betalinger. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om delegeret retsakt om ændring af bilag II og III forordning (EU)
nr. 1307/2013. Kommissionen har i forlængelse af den delegerede retsakt fremlagt udkast til gennem-
førelsesforordning om nationale budgetlofter for de enkelte ordninger under den direkte støtte 2020.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 660: Grundnotat om fleksibilitet mellem søjler og slagtepræmie (delegeret retsakt/komitésag), fra fødevareministeren
Forslaget til delegeret retsakt er fremsat af Kommissionen med hjemmel i artikel 6, stk. 3, og artikel 7,
stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal. Forslaget om delegeret
forordning ventes forelagt Rådet og kan kun træde i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet og Rådet
har gjort indsigelser inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 må-
neder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslut-
ning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Udkast til gennemførelsesforordning er fremsat af Kommissionen med hjemmel i artikel 42, stk. 2, ar-
tikel 47, stk. 3, artikel 51, stk. 4 og artikel 53, stk. 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1307/2013.
Forslaget forventes behandlet i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Direkte Betalinger. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver Ko-
mitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene, idet Kom-
missionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller inden for en måned kan
forelægge forslagene for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller in-
den for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget til delegeret retsakt forventes godkendt i Rådet i en skriftlig procedure med frist den 28. august
2020. Umiddelbart derefter forventes forslaget til gennemførelsesretsakt sat til afstemning i skriftlig
procedure i Komitéen for Direkte Betalinger.
Formål og indhold
Medlemsstaterne kan inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik overføre midler mellem land-
brugspolitikkens søjle I (direkte støtte) og søjle II (landdistriktsstøtte). Det betyder på den ene side, at
medlemsstaterne kan beslutte at stille en del af midlerne under de direkte støtte (søjle I) til rådighed
som supplerende støtte under landdistriktsordningen (søjle II) jf. artikel 14, stk. 1 i forordning (EU)
nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere un-
der støtteordninger inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik. Som følge heraf er det tilsva-
rende beløb ikke længere til rådighed til direkte betalinger. Ligeledes kan medlemsstaterne på den an-
den side beslutte at stille en andel af beløbet under landdistriktsordningen, som i medfør af forordning
(EU) nr. 1305/2013 finansieres med midler fra ELFUL, til rådighed under de direkte betalinger, jf. ar-
tikel 14, stk. 2 i forordning (EU) nr. 1307/2013. Sådanne beslutninger skal notificeres til Kommissio-
nen.
Både forslaget til delegerede retsakt og udkastet til gennemførselsforordning er fremsat for at imøde-
komme de særlige omstændigheder, der følger af Covid-19 situationen, hvor landbruget oplever sær-
lige økonomiske udfordringer. Kommissionen har derfor givet en ekstraordinær mulighed for med-
lemsstaterne kan ændre deres beslutning om overførsler mellem søjlerne.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 660: Grundnotat om fleksibilitet mellem søjler og slagtepræmie (delegeret retsakt/komitésag), fra fødevareministeren
Det fremgår af forslaget til den delegerede retsakt, at Bulgarien, Kroatien, Luxembourg og Portugal har
revideret deres beslutning om at overføre en andel af midlerne under landdistriktsordningen til støtte
under de direkte betalinger. Det nationale budgetloft for direkte betalinger øges for Bulgarien med
70.428.000 € (8,8 %), for Kroatien med 42.201.000 € (13,8 %), for Luxembourg med 1.844.000 € (5,5
%) og for
Portugal med 85.000.000 € (14,2 %).
Belgien har annulleret deres tidligere beslutning om at
overføre 4,6 % af midler fra de direkte betalinger til støtte under landdistriktsordningen.
For Danmark er resultatet af forslagene, at slagtepræmien forhøjes med 65 mio. kr. for indeværende år
2020, sådan at beløbet samlet udgør 245 mio. kr. De 65 mio. kr. tilvejebringes ved at revidere budget-
lofterne for grundbetalingsordningen under de direkte betalinger. For at kunne lave denne disposition
har Kommissionen ønsket, at Danmark formelt set forhøjer procentsatsen for overførsel fra direkte
støtte til landdistriktsordningen med ca. 1 procentpoint til ca. 8 % og samtidig notificeret, at et tilsva-
rende beløb overføres tilbage fra landdistriktsordningen til direkte støtte. Da de overførte beløb udlig-
ner hinanden, ændres Danmarks nationale loft og nettoloft ikke, hvilket fremgår af betragtningerne til
forslaget. Den reviderede notifikation af procentsatsen er således foretaget for at tilpasse forhøjelsen af
midler til slagtepræmieordningen til den juridiske ramme.
Det forventes, at Kommissionen
efter vedtagelsen og offentliggørelsen af den delegerede forordning
om ændring af bilag II og III til forordning (EU) nr. 1307/2013
vil sende gennemførelsesforordning
om fastsættelse af de nationale budgetlofter for de enkelte ordninger under den direkte støtte 2020 til
afstemning. Denne forordning forventes blandt andet at udmønte Danmarks beslutning om at tilføre
65 mio. kr. til slagtepræmieordningen under søjle I i kalenderåret2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om
forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtagen retsakt om den fælles landbrugs-
politik. Det vurderes derfor, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Konsekvenser
En vedtagelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, men bekendtgørelsen om slagte-
præmieordningen skal opdateres.
Forslagene forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, da der justeres med tilsvarende beløb
under budgetloftet for henholdsvis direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikter.
Forslagene forventes at have neutrale erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der vil ske en omforde-
ling inden for erhvervet. Kvægsektoren der har mulighed for at få yderligere støtte via slagtepræmien
vil modtage en øget støtte på yderligere 65 mio. kr. for indeværende år 2020. Den direkte arealstøtte
reduceres tilsvarende.
Forordningerne vil være gældende med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2020.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug). Der er kommet følgende høringssvar:
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 660: Grundnotat om fleksibilitet mellem søjler og slagtepræmie (delegeret retsakt/komitésag), fra fødevareministeren
2227547_0005.png
Landbrug & Fødevarer udtrykker fuld opbakning til Kommissionens forslag. Forslaget om at øge slag-
tepræmien for 2020 ligger i forlængelse af en anmodning fra Landbrug & Fødevarer til Fødevaremini-
ster Mogens Jensen om netop dette. Landbrug & Fødevarer vil gerne anerkende Miljø- og Fødevaremi-
nisteriets store indsats for at sikre, at denne anmodning nu ser ud til at kunne efterkommes. Baggrun-
den for Landbrug & Fødevarers anmodning er den økonomisk vanskelige situation, som mange produ-
center af okse- og kalvekød står i som konsekvens af Covid-19- pandemien. Ikke mindst disse land-
mænd har været meget hårdt ramt af en svigtende afsætning til hoteller, restauranter og catering som
følge af den nedlukning, som hele EU har gennemlevet. Landbrug & Fødevarer ser frem til at forslaget
bliver endelig vedtaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes der at være et kvalificeret flertal for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at der sker en modernisering af landbrugspolitikken med fokus på udvik-
ling af en fortsat markedsorienteret, bæredygtig og konkurrencedygtig landbrugssektor. I lyset af den
exceptionelle situation kan regeringen kan støtte Kommissionens forslag, idet det også giver mulighed
for at udmønte Danmarks beslutning om at tilføre 65 mio. kr. til slagtepræmieordningen i 2020. Rege-
ringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5