Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 656
Offentligt
2227038_0001.png
DANMARKS
FISKERIFORENING
Producent Organisation
Danmarks
Pelagiske
Producentorganisation
DANSK FISKERI
JULI 2020
BLÅ VEJ
GENNEM
KRISEN
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0002.png
2 / DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen
BLÅ VEJ GENNEM KRISEN
I fiskerisektoren er vi vant til bølgegang. Det går op og ned.
Vi har haft gode år. Vi har haft dårlige år. Og så har vi haft år
2020. Et på alle måder helt anderledes år, hvor coronakrisen
har rystet hele verden og trukket dybe spor. Både herhjemme
og i resten af verden. Corona-krisen har med den nedlukning
af verdensøkonomien, der fulgte, rystet eksportmarkederne i
et omfang, ingen havde forestillet sig. Det har ramt Danmark
hårdt. Og det har ramt os i fiskerisektoren hårdt. Men en årlig
eksport på mere end 25 milliarder kroner er vi dybt afhængig
af velfungerende eksportmarkeder. Sektoren kæmper foruden
coronakrisen med lavere kvoter på en række væsentlige arter.
Samlet set sætter det den danske fiskerisektor under et stort
pres, og det skal tages alvorligt.
For at give et eksempel på den situation fiskeriet står i, var land-
ingsværdien af konsumfisk ca. halveret i månederne fra februar
til april i år i forhold til 2019. Det er både et udslag af, at der
landes færre fisk, og at prisen på fisk, som følge af faldende eft-
erspørgsel, er styrtdykket. Eksempelvis var prisen for 1 kg. jom-
fruhummer på fiskeriauktionen omkring 30 kr. i marts måned
2020 - til sammenligning var kiloprisen på samme tidspunkt i
2019 omkring 60 kr. Prisfald i den størrelsesorden er ødelæg-
gende for forretningsgrundlaget i dansk fiskeri. Coronakrisen
koster fiskeriet dyrt, og det kan også få store negative konse-
kvenser for beskæftigelsen. Det gælder særligt i områderne
omkring landets havne, hvor fiskeriet er afgørende for at holde
hjulene i gang. Her spiller fiskeriet og resten af Det Blå Danmark
en vigtig rolle med et samlet bidrag på 96.000 arbejdspladser.
Samtidig har vi i Det Blå Danmark forpligtet os til, at vi skal være
CO2-neutrale i 2050, og at vi vil søsætte det første nulemis-
sions-fartøj i 2030.
Dermed er vi klar til at yde vores bidrag til, at Danmark kan nå
målsætningen om 70% CO2-reduktion i 2030. Vi er allerede
langt, og potentialet er fortsat stort. Eksempelvis kan man,
når man udskifter et gammelt fiskefartøj med et nyt, reducere
CO2-udledningen med 25% per kilo landet fisk. Det skal ses
i sammenhæng med, at dansk fiskeri allerede har reduceret
CO2-udledningen med mere end 60% fra 1990 til 2017. For-
uden CO2-reduktionerne har vi i dansk fiskeri arbejdet hårdt
for, at fiskeriet i videst mulige omfang bliver bæredygtigheds-
certificeret. Det arbejde betyder, at ca. 80% af alle landinger
i Danmark i dag er certificerede med MSC-mærket, som er et
internationalt anerkendt bæredygtighedsmærke.
Derudover er det værd at huske på, at nogle fiskearter og
skaldyr har et klimaaftryk, der ikke er meget højere end en
dansk agurk. Derfor er der en klar grøn gevinst forbundet med
at få danskerne til at spise endnu mere fisk og skaldyr. I fiske-
riet er vi klar til at tage de næste skridt. Det momentum for for-
andring coronakrisen har skabt, skal udnyttes til at sætte turbo
på den grønne udvikling af fiskerierhvervet til gavn for klima,
miljø og natur.
På den baggrund har vi i fiskerierhvervet udarbejdet 11 initia-
tiver, der skal hjælpe fiskeriet til at komme over coronakrisen.
Initiativerne skal holde hånden under beskæftigelsen i fiskeri-
sektoren, landdistrikterne og resten af Danmark. I fiskeri-
erhvervet er vi klar til at yde vores bidrag til, at Danmark samlet
set kommer styrket ud af krisen, og bruger dette momentum til
at fasttømre Danmarks position som et grønt flagskib i globalt
fiskeri.
God læselyst
Svend-Erik Andersen
Formand for
Danmarks Fiskeriforening
Fridi Magnusen
Formand for Danmarks
Pelagiske Producentorganisation
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen / 3
GODE RAMMEVILKÅR
SKAL SIKRE BESKÆFTIGELSEN
Hvis ikke coronakrisen skal ende som en langstrakt økono-
misk krise med negative konsekvenser for dansk erhvervsliv og
danske lønmodtagere, er der behov for tiltag, der kan styrke
konkurrenceevnen. Det gælder ikke mindst for fiskerisektoren.
På den baggrund har Danmarks Fiskeriforening PO og Dan-
marks Pelagiske Producentorganisation følgende forslag til til-
tag, der kan bidrage til at styrke fiskeriets konkurrenceevne og
bidrag til beskæftigelsen.
1. Forenklinger der kan mærkes
Regelgrundlaget for fiskeriforvaltningen består af et sammen-
kog EU-forordninger, Fiskeriloven og en myriade af bekendt-
gørelser, der samlet set fastlægger rammerne for dansk fiskeri.
Til trods for at skiftende regeringer har arbejdet for forenklinger
på området, har reguleringen knopskudt til et uoverskueligt
antal paragraffer og bestemmelser, som giver erhverv og for-
valtning nogle meget vanskelige arbejdsvilkår. Det går i sidste
instans ud over dansk fiskeris konkurrenceevne. Dansk fiskeri
ønsker, at der en gang for alle tages livtag med det uoverskue-
lige regelgrundlag. Derfor skal der i regi af erhvervsfiskerud-
valget gennemføres en grundig revision af det regelværk, der
omgiver fiskeriverdenen, hvor rettesnoren skal være forenk-
ling og gennemsigtighed til gavn for forvaltningen og fiskeri-
erhvervet.
2. Byrdestop og analyse
af fiskeriets beskatningsforhold
Henset til de ekstraordinære omstændigheder ønsker fiskeri-
erhvervet, at der gennemføres et afgifts- og byrdestop, der
kan hjælpe dansk erhvervsliv gennem krisen. Særligt for fiskeri-
sektoren foreslår vi, at der gennemføres en analyse af beskat-
ningsforholdet i fiskeriet. Fiskeriet er som maritimt erhverv
underlagt den generelle maritime lovgivning. Det gør sig dog
ikke gældende med hensyn til skatteforhold, hvor andre mari-
time brancher er bedre stillede. Det betyder, at det kan være
vanskeligt for fiskeriet at fastholde arbejdskraften i konkurren-
cen med de andre skattebegunstigede dele af sektoren. Der
er derfor brug for en analyse, der skal danne grundlag for en
skattemæssig ligestilling af erhvervsfiskere med andre maritime
erhverv.
3. Mulighed for midlertidig oplægning
Eksportmarkederne for fiskeriprodukter er hårdt ramt af corona-
krisen. Det afføder lavere afregningspriser og truer forretnings-
grundlaget i konsumfiskeriet. Der er derfor behov for tiltag, der
kan bidrage til at sikre en bedre sammenhæng mellem udbud
og efterspørgsel af fiskeriprodukter. Derfor foreslår fiskeri-
erhvervet, at de ubrugte midler i indeværende program-
periode i det Europæiske Hav og Fiskeriudviklingsprogram
(EHFF) anvendes på en oplægningsordning, der giver fartøjs-
ejere og mandskab mulighed for at indstille fiskeriet i en kortere
tidsperiode. Derved kan man begrænse det tab, som lavere
afregningspriser ellers ville medføre, og man kan undgå, at
fiskere er nødt til at kaste håndklædet i ringen. Den konkrete
model for oplægningsordningen skal udarbejdes i samarbejde
med fiskerierhvervet sådan, den målrettes de dele af fiskeriet,
hvor ordningen vil have den største positive effekt.
4. Unge fiskere - fritidsjob i fiskeriet
For at forbedre unges muligheder for at få et fritidsjob i kølvan-
det på coronakrisen, og for at give unge mennesker mulighed
for at prøve kræfter med fiskeriet etableres en ungdomsfiske-
ordning. Ordningen skal udarbejdes i samarbejde med fiskeri-
erhvervet, og skal give unge mennesker mellem eksempelvis
13 og 25 muligheden for henover resten af året at omsætte fisk
for eksempelvis 30.000 kroner. Dermed vil man både skabe
flere fritidsjob i Danmark og forhåbentligt øge rekrutteringen
til fiskeriet.
5. Forøget mulighed for kvotefleksibilitet
Uden markeder at sælge fisk på, har mange danske fiskefartø-
jer ligget stille under coronakrisen. Det betyder, at sektoren nu
er bagud i forhold til ikke bare indtjeningen i 2019, men også
udnyttelsen af kvoterne. I de fleste fiskerier er det ikke muligt
at indhente måneders tabt fiskeri i den resterende del af året.
Det gælder særligt i de sæsonafhængige fiskerier. Danmark
risikerer at gå glip af en betydelig indtjening fra fiskeriet og af
vigtige råvarer til hele sektoren. I dag indeholder EU’s fælles
fiskeripolitik lovgivning som muliggør overførsel af kvote fra
et år til det næste. Det vil sige, at man kan overføre uopfisket
kvote til næste år – og vice versa. Loftet for overførsler er 10%.
Overførsel af 10% er ikke tilstrækkeligt til at kompensere, for
de tab som coronakrisen har forårsaget. Niveauet for år-til-år
fleksibilitet bør derfor hæves til 25%, som det var tilfældet da
det russiske marked for EU-fiskerivarer kollapsede på grund af
handelsembargoet i 2015.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0004.png
4 / DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen
FREMTIDENS GRØNNE LØSNINGER
Coronavirussen giver os muligheden for at slå to fluer med et
smæk. Når økonomien skal genstartes, er det afgørende, at
vi i Danmark indtænker den grønne omstilling. Derved kan vi
få det optimale ud af den ellers ulykkelige situation, coronaen
har skabt. En grøn genstart kan bringe Danmark tættere på
målsætningen om 70% CO2-reduktion i 2030, og det blå
Danmark tættere på målet om at være CO2-neutral i 2050.
Samtidig kan det blive starten på endnu et eksporteventyr for
dansk erhvervsliv, der kan få mulighed for at udvikle og ekspor-
tere de fremmeste grønne løsninger. I dansk fiskeri vil vi gøre,
hvad vi kan for at bidrage til dette, og vi har følgende forslag til,
hvordan vi kan hjælpe den grønne udvikling på vej til gavn for
miljø, natur, klima og fremtidens fiskeri.
6. Grønnere fiskefartøjer
I dag findes der allerede teknologier, der kan reducere CO2-ud-
ledningen med 25% per kilo fanget fisk. Derudover har dansk
fiskeri udviklet et innovativt koncept for et energioptimerende
og vedligeholdelsesoptimeret fartøj Der ligger derfor et stort
potentiale i at få udrullet de teknologier, og få udviklet tekno-
logierne sådan, at fiskeriet bliver endnu mere klimaeffektivt.
Fiskerierhvervet foreslår, at der afsættes to puljer til grønnere
fiskefartøjer. For det første en pulje, der kan fremme udskiftning
af gamle teknologier til grønnere teknologier sådan, at der på
kort sigt kan ske en CO2-reduktion. Dette vil der også være
en beskæftigelsesmæssig gevinst ved i de brancher, der skal
foretage moderniseringerne. For det andet gennem en pulje
med et lidt længere sigte, hvor fokus skal være på udvikling
og demonstration af fremtidens endnu mere klimaeffektive
løsninger. Som et tredje element foreslår fiskerierhvervet EU’s
kapacitetsordning ændres. Den er i dag en barriere for grønne
initiativer ombord på fiskefartøjerne. Derfor er der brug for en
ny ordning, der i højere grad tilgodeser investeringer i klima-
teknologi og understøtte den grønne omstilling.
7. Udvikling af fremtidens fiskeriredskaber
For at styrke biodiversiteten og for at mindske fiskeriets på-
virkning af havmiljøet foreslår fiskerierhvervet, at der afsættes
midler til udvikling og demonstration af fremtidens fiskeri-
redskaber. Samtidig skal der gennemføres en analyse af trawl-
fiskeriets miljøpåvirkning, hvor forbedringspotentialerne skal
identificeres.
8. Pulje til håndtering af næringsstofudledning
Havmiljøet i Danmark presses af udledningen af næringsstof-
fer fra fastlandet. Det påvirker fiskebestandene og den øvrige
biodiversitet i vores havmiljø negativt. Den udfordring skal
tages meget alvorligt, og der er behov for tiltag, der kan be-
grænse udledningen. Derfor foreslår fiskerierhvervet, at der
afsættes endnu flere midler til at begrænse og opsamle kvæl-
stofudledningen til havmiljøet. Eksempelvis på det kommende
landdistriktsprogram, hvor dele af kvælstofindsatsen i dag er
forankret. Et sundt havmiljø er afgørende for fiskebestande,
biodiversitet og erhvervsfiskeriet, og der er dermed mange
gevinster forbundet med en forøget indsats for at begrænse
udledningen af næringsstoffer.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0005.png
DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen / 5
ØGET AFSÆTNING
Coronavirussen har rystet verdensmarkedet og Danmarks
vigtigste samhandelsparterne. Udenrigsministeriet vurderer,
at coronavirussen truer op imod 1 million arbejdspladser. Det
understreger alvoren af coronavirussen for dansk økonomi, og
vigtigheden af tiltag, der kan stimulere markedet for eksport-
varer. Samtidig med, at eksportmarkederne er kollapsede,
er den danske hotel- og restaurationsbranche underdrejet.
HORESTA-branchen er en væsentlig aftager af fiskeriprodukter.
Derfor er det vigtigt for dansk fiskeri, at branchen hjælpes til-
bage på fode. Fiskerierhvervet i Danmark har følgende forslag
til tiltag, der kan styrke afsætningsmulighederne for fiskeripro-
dukter.
9. Fiskeri, oplevelsesøkonomi og turisme
Der ligger et stort potentiale i at bygge bro mellem fiskerise-
ktoren og turismebranchen i landets fiskerikommuner. Eksem-
pelvis gennem aktiviteter, der kan give turister og andre, der
er interesserede i at opleve dansk fiskeri på nærmeste hold,
mulighed for at komme ombord på et fartøj, og måske endda
opleve, hvordan fiskene bliver fanget. Konkret foreslår erh-
vervsfiskeriet i den forbindelse, at der etableres lokale arbejds-
grupper, hvor turistbranchen, kommunale erhvervscentre og
de lokale fiskeriforeninger er repræsenterede. Gruppen får til
opgave at udarbejde forslag til initiativer, der kan forløse fisker-
isektorens oplevelsesøkonomiske potentiale til gavn for turis-
men og beskæftigelsen i landdistrikterne.
10. Danskerne skal spise flere fisk
Coronavirussen har allerede haft ødelæggende konsekvenser
for hotel- og restaurationsbranchen, og det har påvirket afsæt-
ningsmulighederne for fiskeriprodukter i negativ retning. For
at få restaurationsbranchen på højkant igen, og for at stimul-
ere efterspørgslen på dansk fisk foreslås, at momsen sænkes i
hotel- og restaurationsbranchen, mens virksomheders fradrag
for restaurantbesøg samtidig hæves. Endvidere skal mulighed-
erne for at fjerne momsen på fiskeriprodukter i detailhandlen
afdækkes. Denne indsats skal suppleres med en statslig finan-
sieret kampagne, der fokuserer på de positive egenskaber ved
at spise fisk. Eksempelvis i forhold til folkesundhed og klima
11. Øget eksportindsats
Coronakrisen har haft store negative konsekvenser for eksport-
markederne. Derfor er der brug for, at der gøres en ekstra
indsats for at få eksporten tilbage på sporet. Konkret foreslår
fiskerierhvervet, at der skrues op for indsatsen for at åbne nye
eksportmarkeder, imens der samtidig åbnes op for eksport af
flere arter. Eksempelvis har fiskerierhvervet et stort ønske om
at få mulighed for at eksportere jomfruhummer, konksnegl,
taskekrabber og hvidfisk til Kina. Derudover har fiskeriet også
et stort ønske om rygstød i form af tilskud, når verdens største
fiskerimesse i 2021 flytter fra Bruxelles til en ny start i Barcelo-
na, da messen er en ekstraordinær mulighed for at promovere
danske fiskeriprodukter. For at identificere de eksportmarked-
er med det største potentiale etableres et samarbejde mellem
fiskerierhvervet og Udenrigsministeriet. Derved sikres en mål-
rettet og effektiv indsats til gavn for beskæftigelsen og ekspor-
ten.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0006.png
6 / DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen
FINANSIERING
Danmarks Fiskeriforening foreslår, at initiativerne finansieres af
nationale reserver. Herudover ønsker fiskerierhvervet, at midler
på det Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsprogram - i højere
grad end tilfældet er i det nuværende program - målrettes fisk-
erierhvervet. I det nuværende program bruges der eksempel-
vis mange midler på vandløbsrestaurering. Set med fiskeriets
øjne bør det nøje overvejes, om indsatser som den kan finan-
sieres andetsteds, da fiskerierhvervet har brug for midlerne for
at komme sikkert, grønt og styrket ud af coronakrisen.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0007.png
DANSK FISKERI – Blå vej gennem krisen / 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 656: Henvendelse af 13. juli fra Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation om, hvordan fiskeriet kan komme gennem coronakrisen
2227038_0008.png
DANMARKS
FISKERIFORENING
Producent Organisation
Danmarks
Pelagiske
Producentorganisation