Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 628
Offentligt
2222385_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 2. juli 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslaget er sendt i skriftlig procedure i REACH-komitéen med frist den 14. juli 2020.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af
dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 628: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromat (komitésag), fra Miljø- og Fødevareministeriet
2222385_0002.png
Den 1. juli 2020
MFVM 103
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delsen af natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion i henhold til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til
fortsat anvendelse af natriumdichromat som proceskemikalie til industriel produktion til italienske
virksomhed Societá Chimica Bussi S.p.A. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag
XIV i REACH, til anvendelse af stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsesdatoen. Forslaget er sendt
i skriftlig procedure i REACH-komitéen med frist den 14. juli 2020. Forslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekven-
ser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag er de foreslåede risikohånd-
teringsforanstaltninger tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere et beskyttelsesniveau, der svarer til
det danske og til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Der findes ikke alternativer til den spe-
cifikke anvendelse af stoffet. I Kommissionens forslag er indsat en betragtning om vurdering af eg-
nede alternativer. Regeringen er principielt uenig i betragtningen på baggrund af en af nyligt afsagt
dom i en godkendelsessag om to blychromatpigmenter (T-837/16), men vurderer, at Kommissionens
implementering af retssagens elementer kan anses som tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der
ikke findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og betragtningen ikke ændrer ved
dette forhold. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på,
at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i bety-
delig grad.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af natri-
umdichromat som proceskemikalie til industriel produktion.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 628: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromat (komitésag), fra Miljø- og Fødevareministeriet
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sendt i skriftlig procedure i REACH-komitéen med frist den 14. juli 2020.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Societá Chimica Bussi S.p.A. fra Italien om
opstart af én produktion med anvendelse af ca. 2 tons om året af natriumdichromat:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie til industriel produktion af natriumchlorit. Natriumdichromat
anvendes under elektrolysen til at begrænse mikroorganismer og udvikling af ilt, som pH-buffer og
til rustbeskyttelse.
Natriumchlorit bruges til behandling af drikkevand og spildevand for bakterier, hvorved der dannes
chlordioxid. Herudover anvendes natriumchlorit til papirmasse og papirproduktion, hvor det
omdannes til chlordioxid, der fungerer som blegemiddel.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 628: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromat (komitésag), fra Miljø- og Fødevareministeriet
Societá Chimica Bussi S.p.A. fremsendte den 20. februar 2019 ansøgning om godkendelse af natrium-
dichromat til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forord-
ningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering,
RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 10. februar 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en 12-
årig frist for fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 12 års godkendelse fra vedtagelsesda-
toen frem til 2032 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndte-
ringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forud-
sætning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for
stoffet og overvågning af udledning til miljøet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen
med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af
alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører
bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt mulig-
heden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I
det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen. Kommissio-
nen har vurderet, at der ikke er egnede alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 628: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromat (komitésag), fra Miljø- og Fødevareministeriet
2222385_0005.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan støtte forslaget, idet der bør være en tilpasning af betragtnin-
gen om konsekvenserne af dommen (T-837/16). Fagbevægelsens Hovedorganisation lægger vægt på,
at det vurderes, at i den konkrete sag er de foreslåede risikohåndterings foranstaltninger tilstrækkelige
til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Fagbevægelsens Hovedorganisation
mener dog, at en eventuel godkendelse kun bør være for en kort årrække (maksimalt 7 år), og at en
godkendelse på 12 år er uacceptabel, da det vil mindske incitamentet for substitution.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prio-
riteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer
eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Rådet for Grøn omstilling mener, at
anvendelsen af chlorforbindelser i sig selv er betænkelig, og at der findes egnede alternativer både til
behandling af vand og blegning af papir, hvorfor godkendelsen bør afkortes, for eksempel til 4 år.
Forbrugerrådet Tænk finder det uhensigtsmæssigt, at der gives tilladelser til brug af kemikalier, der er
kræftfremkaldende eller på anden måde skadelige for mennesker og miljø samt at natriumdichromat
ikke bør anvendes. Forbrugerrådet Tænk kan ikke bakke op om en 12 års godkendelse og mener, at
hvis der skal gives en godkendelse, så bør den være i størrelsesordenen 3-4 år.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes
under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke findes generelt egnede alternative teknolo-
gier, for eksempel til desinfektion af drikkevand i Tyskland, Italien og Frankrig, og at der ikke er mu-
ligheder for substitution inden for en kort årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for
forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 628: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromat (komitésag), fra Miljø- og Fødevareministeriet
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til det danske og
at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til gennemførelsesretsakt
tager herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af
risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionens har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning
vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Re-
geringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøg-
ning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til den konkrete anvendelse. Regeringen anser
derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag,
men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slet-
tet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, men lægger stor vægt på, at betragtningen om
konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5