Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 617
Offentligt
2221411_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 1. juli 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til begrænsning af stoffer, der er kræft-
fremkaldende eller skader forplantningsevnen, samt visse opdateringer af bilag XVII i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH komiteen med frist i juli 2020.
Forslaget forventes at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark, idet en række skadelige
stoffer i forbrugerprodukter begrænses, der strammes op på reglerne for svært nedbrydelige miljøgifte, og
der indføres bedre metoder til kontrol.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 617: Grundnotat om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader forplantningsevnen, komitésag
2221411_0002.png
Den 30. juni 2020
MFVM 089
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader for-
plantningsevnen, samt visse opdateringer af bilag XVII i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurde-
ring og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komité-
sag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader
forplantningsevnen, samt visse opdateringer af bilag XVII i REACH (komitesag). Forslaget forventes
sat til skriftlig afstemning i REACH komiteen med frist i juli 2020. Forslaget forventes at have en po-
sitiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark, idet en række skadelige stoffer i forbrugerpro-
dukter begrænses, der strammes op på reglerne for svært nedbrydelige miljøgifte, og der indføres
bedre metoder til kontrol. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen er enig i, at risici ved an-
vendelse af stofferne ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der derfor er behov for at begrænse an-
vendelsen, samt at de foreslåede opdateringer gør EU-reguleringen af kemiske stoffer mere enty-
dige. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader
forplantningsevnen, samt visse opdateringer af bilag XVII i REACH i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begræns-
ninger for kemikalier (REACH). Bilag XVII i REACH beskriver begrænsninger for produktion, mar-
kedsføring og anvendelse af kemiske stoffer som sådan, i blandinger og i artikler. Opdateringen af bi-
lag XVII i REACH vedrører stoffer, der er kræftfremkaldende, skader arveanlæggene eller skader for-
plantningsevnen, medicinsk udstyr, svært nedbrydelige organiske miljøgifte, visse flydende stoffer og
blandinger til olielamper, nonylphenol og testmetoder for azofarvestoffer.
Begrænsningsforslaget er fremsat af Kommissionen i henhold til artikel 68, hvorefter der træffes afgø-
relse i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 617: Grundnotat om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader forplantningsevnen, komitésag
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret fler-
tal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedta-
ger forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til le-
galitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4
måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH komiteen med frist i juli 2020.
Formål og indhold
Alle stoffer, der får en harmoniseret klassificering som kræftfremkaldene i kategori 1B ifølge Europa-
Parlaments og Rådets Forordning (EF) Nr. 1272/2008, skrives ind i tillæg 2 under punkt 28 i bilag
XVII i REACH. Stofferne begrænses således som kemiske stoffer som sådan og i blandinger til forbru-
gere. Kommissionen foreslår som følge af vedtagelse af harmoniseret klassificering som kræftfremkal-
dende i kategori 1B, at der tilføjes 6 stoffer på listen i tillæg 2:
- Metallet kobolt: Stoffet har udbredt industriel anvendelse f.eks. som katalysator. Stoffet har histo-
risk anvendelse som blåt farvestof.
- Tre
polyaromatiske kulhydrater (PAH’er): benzo[rst]pentaphene, dibenzo[b,def]chrysene og 1,2-
dihydroxybenzene. PAH’er er stoffer, der typisk kan forekomme i ”olieprodukter”, som f.eks. olie,
gummi og sort farvestof.
- Acetaldehyd: Stoffet anvendes industrielt.
- Spirodiclofen: Stoffet anvendes som pesticid.
Alle stoffer, der får en harmoniseret klassificering som skadelige for forplantningsevnen i kategori 1A
og 1B ifølge Europa-Parlaments og Rådets Forordning (EF) Nr. 1272/2008, skrives ind i henholdsvis
tillæg 5 og 6 under punkt 30 i bilag XVII i REACH. Stofferne begrænses således som kemiske stoffer
som sådan og i blandinger til forbrugere. Kommissionen foreslår som følge af vedtagelse af harmonise-
ret klassificering som skadelige for forplantningsevnen i kategori 1A eller 1B, at der tilføjes et stof på
listen i tillæg 5 og ti stoffer på listen i tillæg 6:
- Methylmercuric chlorid (tillæg 5): Stoffet er en organisk kviksølvforbindelse. Stoffet har været an-
vendt som biocid.
- Metallet kobolt: Se ovenfor.
- Oxirane: Stoffet anvendes dels til syntese af andre kemiske stoffer og dels som biocid.
- Ethanol, 2,2'-iminobis-, N-(C13-15 branched and linear alkyl) derivs: Stoffet er et blandingspro-
dukt med industriel anvendelse.
- 2-benzyl-2-dimethylamino-4’-morpholinobutyrophenone (DBMP): DBMP er en såkaldt photoini-
tiator, der anvendes til at produktion af bl.a. silikone polymerer og hydro-geler, der efterfølgende
anvendes til medicinske formål mm.
- Diisohexyl ftalat (DIOP): Stoffet har sandsynligvis anvendelse som blødgører i PVC.
- Tre svampemidler: propiconazole, 1-vinylimidazole og 2-methylimidazole.
- Halosulfuron-methyl (ISO): Stoffet anvendes som pesticid.
- Dibutylbis(pentane-2,4-dionato-O,O')tin: Stoffet er en organotinforbindelse, der anvendes som
katalysator til fremstilling af bindemidler i maling, lak og lim. Produkterne kan indeholde rester af
stoffet.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 617: Grundnotat om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader forplantningsevnen, komitésag
2221411_0004.png
Punkt 28-30 i bilag XVII i REACH begrænser stoffer, der er kræftfremkaldende, skader arveanlæggene
og skader forplantningsevnen, som kemiske stoffer som sådan og i blandinger til private forbrugere.
Da stofferne på sammenlignelig vis begrænses af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
2017/745
1
, der regulerer medicinsk udstyr, foreslår kommissionen, at medicinsk udstyr undtages fra
punkt 28-30 i bilag XVII på linje med lægemidler, kosmetik, mm. I Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2017/745 er der givet mulig for, at et nationalt bemyndiget organ kan foretage sund-
hedsafvejninger og give konkrete undtagelser.
Industrien har informeret Miljø og Fødevareministeriet om, at det Europæiske Kemikalieagentur pt.
behandler et forslag til harmoniseret klassificering af borater. Borater har udbredt anvendelse i væske
til kontaktlinser, dvs. et kemisk stof i en blanding til private forbrugere. Væske til kontaktlinser falder
også ind under reglerne for medicinsk udstyr. Industrien har vurderet, at brugen af borater i væske til
kontaktlinser ikke udgør en risiko. Der kan kun gives en undtagelse til fortsat brug af borater i væske
til kontaktlinser, hvis medicinsk udstyr undtages fra punkt 28-30 i bilag XVII, og industriens bereg-
ninger vil i så fald skulle kvalitetssikres af de nationale bemyndigede organer. Miljø og Fødevaremini-
steriet er ikke bekendt med andre tilfælde af medicinsk udstyr, hvor der bruges et kemisk stof som så-
dan eller i en blanding til forbrugere, der er kræftfremkaldende, skader arveanlæggene eller skader for-
plantningsevnen, og hvor det vil være relevant at foretage en sundhedsafvejning.
Kommissionens forslag har desuden til formål at opdatere bilag XVII i REACH med hensyn til:
- Punkt 3: Opdatering af regulering af væsker til olielamper jf. blandt andet Europa-Parlaments og
Rådets Forordning (EF) Nr. 1272/2008
2
.
- Punkt 22, 67 og 68: Tilpasning af regler om svært nedbydelige organiske miljøgifte således, at tre
stoffer, der er identificeret som svært nedbrydelige miljøgifte under Stockholmkonventionen regu-
leres ift. de strengere regler under Europa-Parlaments og Rådets Forordning (EU) 2019/1021
3
og
ikke under REACH.
- Punkt 28 - 30: Opdatering af ordlyden i tillæg 1
6, jf. Europa-Parlaments og Rådets Forordning
(EF) Nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og forpakning.
- Punkt 43: Opdatering af testmetoder til kontrol af overholdelse af forbud mod visse azo-farvestof-
fer.
- Punkt 46: Sletning af CAS nr. i begrænsningen af produktion og brug af nonylphenol, da det util-
sigtet har indsnævret begrænsningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
1
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr, om ændring af direktiv
2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF
og 93/42/EØF
2 Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) Nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og emballe-
ring af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forordning
(EF) nr. 1907/2006
3 Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 617: Grundnotat om begrænsning af stoffer, der er kræftfremkaldende eller skader forplantningsevnen, komitésag
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en gennemførselsforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Forslaget gør EU
reglerne på området mere entydige.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre
væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet det begræn-
ser en række skadelige stoffer i forbrugerprodukter, om end de fleste stoffer kun har industriel anven-
delse eller anvendelse som bekæmpelsesmiddel. Der strammes desuden op på reglerne for svært ned-
brydelige miljøgifte, og der indføres bedre metoder til kontrol.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljø-specialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar
fra Forbrugerrådet Tænk, som støtter forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og/eller menneskers sundhed skal be-
grænses, ligeledes støtter regeringen tiltag, der gør reglerne mere entydige. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4