Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 602
Offentligt
2218428_0001.png
Den 24. juni 2020
NOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØ- OG FØDEVAREUDVALG
om fastlæggelse af tærskelværdier for marint affald under havstrategidirektivet
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Som led i implementeringen af EU’s havstrategidirektiv er medlemsstaterne forpligtede til at udar-
bejde kvantitative tærskelværdier, der fastsætter god miljøtilstand i havmiljøet. Der skal p.t. tages
stilling til to konkrete tærskelværdier for marint affald: Affald på strande og plastik i mallemukma-
ver. Tærskelværdien om affald på strande skal fastlægges på EU-plan, mens tærskelværdien for pla-
stik i mallemukmaver skal fastlægges i den regionale havkommission, OSPAR (dækker havområdet i
Nordøst-Atlanten, herunder Nordsøen og Kattegat). Efter fastlæggelsen af tærskelværdier for ma-
rint affald vil tærskelværdierne skulle anvendes i den nationale gennemførelse af havstrategidirekti-
vet. Tærskelværdierne vil fastsætte grænser, der er lavere end de nuværende målte mængder affald
på strande og plastik i mallemukmaver. På den baggrund kan det ikke udelukkes, at vedtagelsen af
tærskelværdierne vil medføre væsentlige erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser. Begge
tærskelværdier er naturfagligt velbegrundede og i overensstemmelse med EU-forpligtelserne i hen-
hold til Kommissionens GES-afgørelse
1
under havstrategidirektivet. Forslagene forventes at medføre
et højere beskyttelsesniveau. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Der er fremsat forslag om to tærskelværdier for marint affald: Affald på strande og plastik i mallemuk-
maver.
Tærskelværdien om affald på strande på EU-plan fastlægges i en koordinationsgruppe (Marine
Stra-
tegy Coordination Group,
der understøtter implementeringen af havstrategidiretivet) med deltagelse
af medlemsstaterne og Kommissionen, hvilket sker med simpelt flertal, jf. koordinationsgruppens for-
retningsorden af 4. februar 2013.
Tærskelværdien for mallemukmaver fastlægges i den regionale havkommission, OSPAR (dækker hav-
området i Nordøst-Atlanten, herunder Nordsøen), hvilket forventes at ske med konsensus eller ¾ fler-
tal; jf. OSPAR konventionens artikel 13.
1
Kommissionens afgørelse (EU) 2017/848 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af kriterier og metodiske standarder
for god miljøtilstand i havområder samt specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering og om
ophævelse af afgørelse 2010/477/EU.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf.
38 14 21 42 •
Fax
33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 602: Oversendelse af notat om forslag til fastsættelse af tærskelværdier om marint affald (MFVM Id nr.: 5165315), fra miljøministeren
Forslaget om tærskelværdien for affald forventes sat til skriftlig afstemning i begyndelsen af juli 2020.
Forslaget om tærskelværdien for mallemukmaver forventes sat til beslutning i 2. halvår 2020.
Formål og indhold
I henhold til havstrategidirektivet har EU's medlemsstater siden 2008 været forpligtede til at opnå god
miljøtilstand i deres havområder. Som led i implementeringen af EU’s havstrategidirektiv er medlems-
staterne forpligtede til at udarbejde kvantitative tærskelværdier
1
, der fastsætter god miljøtilstand i hav-
miljøet. Der skal p.t. tages stilling til to tærskelværdier for marint affald: Affald på strande og plastik i
mallemukmaver. Tærskelværdien om affald på strande er den første tærskelværdi, der skal vedtages i
EU og er derfor principiel, mens tærskelværdien for mallemukmaver skal vedtages i den regionale hav-
kommission, OSPAR (dækker havområdet i Nordøst-Atlanten, herunder Nordsøen). Over 100 tærskel-
værdier skal vedtages i enten EU eller de regionale havkommissioner i de kommende år. Det følger af
EU-Kommissionens GES-afgørelse, at fastsættelse af tærskelværdierne sker ud fra et naturfagligt
grundlag.
Den første EU-tærskelværdi drøftes i en EU-koordinationsgruppe inden for rammerne af det EU-ufor-
melle samarbejde om havstrategidirektivet, Common Implementation Strategy (CIS). I CIS-samarbej-
det indgår medlemsstaterne og EU-Kommissionen med det formål at håndtere fælles udfordringer og
muliggøre en sammenhængende og ensartet implementering af havstrategidirektivet på tværs af EU.
Efter vedtagelse af tærskelværdier for marint affald vil tærskelværdierne skulle anvendes i den natio-
nale gennemførelse af havstrategidirektivet. I forbindelse med udarbejdelse af nationale basisanalyser,
miljømål og tærskelværdier skal der tages stilling til national anvendelse af tærskelværdierne og ud-
formning af trinvise miljømål, som på sigt vil føre til opnåelse af tærskelværdierne. I forbindelse med
udarbejdelse af indsatsprogrammer skal der tages stilling til indsatser og evt. anvendelse af undtagel-
ser.
Forslaget til tærskelværdien for affald på strande er 20 stykker per 100 meter strand. Tærskelværdien
er fastsat ved at anvende overvågningsdata fra alle overvågede strande i EU og derefter anvende
mængden af affald på de 10 % reneste strande som tærskelværdi, inkl. en statistisk tolerance. Metoden
vurderes fagligt velfunderet og bygger på det bedst tilgængelige datamæssige grundlag.
Den foreslåede tærskelværdi svarer til ca. 90 % reduktion af affaldet på strande på EU-niveau i forhold
til niveauet i 2015-2016. For de danske strande ved Østersøen svarer det til en reduktion på ca. 74 %,
mens de danske strande ud mod Nordsøen samt Kattegat vil skulle opnå en reduktion på ca. 90 %, idet
affaldsmængden er højere her blandt andet havstrømmene. Forslaget indeholder en fælles erkendelse
blandt EU medlemslandene og Kommissionen, at det vil tage en længere årrække, før affaldsmæng-
derne er reduceret svarende til god miljøtilstand. Af forslaget fremgår derfor, at en trinvis tilgang til
opnåelse af tærskelværdien kan være relevant.
I regi af havkommissionen OSPAR er der udarbejdet forslag til en tærskelværdi for plastaffald i mave-
sækken på mallemukker. Den indebærer, at maksimalt 10 % af fuglene må have over 0,1 g plastik i ma-
ven. Tærskelværdien vurderes at være fagligt velfunderet og bygger på det bedste datamæssige grund-
lag, der findes på nuværende tidspunkt. Forslaget vil gælde for OSPAR’s
region II (”Greater North
Sea”) og er dermed ikke relevant for Grønland og Færøerne.
I den seneste vurdering fra OSPAR (2017) havde 58 % af mallemukkerne i Nordsøen over 0,1 g plastik i
maven. Fuglene indeholdt primært mindre plaststykker fra nedbrudte plastprodukter og i mindre grad
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 602: Oversendelse af notat om forslag til fastsættelse af tærskelværdier om marint affald (MFVM Id nr.: 5165315), fra miljøministeren
2218428_0003.png
råvaremateriale brugt i plastproduktionen. Hvis de nuværende nedadgående trends fortsætter, vil tær-
skelværdien formentlig kunne nås inden for de næste 20-30 år. Målopfyldelse vurderes samlet for hele
Nordsøen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Nærhedsprincippet
Der er tale om regionale bidrag til gennemførelse af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Havstrategidirektivet er implementeret i dansk ret ved lov om havstrategi (jf. lovbekendtgørelse
nr.1161 af 25. november 2019). GES-afgørelsen er direkte gældende, jf. TEUF art. 288.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af tærskelværdierne kræver ikke lovændring. Det kan dog ikke udelukkes, at det i forbin-
delse med fastsættelse af indsatser for at nå tærskelværdierne kan være nødvendigt at ændre gældende
ret.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af tærskelværdierne vil fastsætte grænser, der er lavere end de nuværende målte mængder
affald på strande og plastik i mallemukmaver. På den baggrund kan det ikke udelukkes, at vedtagelsen
af tærskelværdierne vil medføre væsentlige erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, idet om-
fanget af indsatser til opnåelse af tærskelværdierne er ukendte. Indsatsernes omfang og udformning er
vanskelige at bestemme, idet en stor del af affaldet på danske strande pt. ikke kan kildekarakteriseres
og affaldet stammer fra mange forskellige aktiviteter. En medlemsstat er dog ikke forpligtet til at træffe
specifikke foranstaltninger, hvis omkostningerne ikke står i et rimeligt forhold til risikoen for havmil-
jøet forudsat, at der ikke sker nogen yderligere forringelse.
Forud for fastsættelse af indsatsprogram under Havstrategi III i 2027 forventes det via en kommende
EU-model at være kortlagt, hvilken andel af affaldet fra udenlandske kilder, der kan regnes fra. Det
forventes, at især EU’s Engangsplastikdirektiv vil levere en væsentlig reduktion af affaldet på strande
frem mod 2030. Omfanget af supplerende indsatser i indsatsprogrammet vil afhænge af:
1) hvor store reduktioner, der planlægges opnået i forbindelse med indsatsprogram II i 2021
2) om et evt. resterende indsatsbehov vælges at fordeles over endnu en cyklus, idet indsatsprogram-
merne fastlægges for en 6-årig periode ad gangen
3) størrelsen af bidraget fra andre lande og effekten af andre landes indsatser i samme periode samt
4) omfanget af relevante og gennemførlige indsatser.
Indsatser i forhold til affald på strande vurderes at bidrage til langt størstedelen af reduktionskravet
for affald i mallemukker. Der kan dog være et behov for tiltag herudover, eksempelvis ift. at reducere
tab af plast pellets/granulat til miljøet, såfremt industriens frivillige initiativ ikke er tilstrækkeligt.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af tærskelværdier på EU-eller regionalt niveau vil forbedre kvaliteten af og sammenhængen
i EU-medlemsstaternes beskrivelser af god miljøtilstand. De vil endvidere sikre konsistens og sam-
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 602: Oversendelse af notat om forslag til fastsættelse af tærskelværdier om marint affald (MFVM Id nr.: 5165315), fra miljøministeren
2218428_0004.png
menlignelighed på havregionsniveau. Uanset at der er tale om en præcisering af en eksisterende for-
pligtelse, forventes tærskelværdierne at medføre et højere beskyttelsesniveau i Danmark, fordi det bli-
ver nemmere at vurdere, hvorvidt god miljøtilstand er opnået.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
WWF Verdensnaturfonden støtter tærskelværdierne, som man finder at være et ambitiøst udspil til
gavn for havmiljøet. WWF bemærker, at man allerede på nuværende tidspunkt kan forvente, at plast i
mallemukmaver og på strandene vil falde i løbet af de næsten 20-30 år, da det nuværende plastaffald
vil blive gradvist nedbrudt til mikroplast. WWF understreger, at selvom man får reduceret mængden
af plastaffaldsudledning til havmiljøet, finder man det vigtigt at have fokus på de eksisterende mæng-
der og medtænke, at disse med stor sandsynlighed vil ende som mikroskopiske små plastpartikler.
WWF mener, at der bør sættes ind ved kilden og fokuseres på at reducere det affald, der kommer di-
rekte fra det maritime erhverv
og nævner som eksempel de såkaldte ”dolly ropes”.
WWF forslår et in-
tegreret system til at reducere og i højere grad indberette tabte fiskeredskaber, hvilket man finder vil
medvirke til en bedre miljøtilstand i havet.
Danmarks Naturfredningsforening støtter fastsættelsen af tærskelværdierne. Man bemærker, at
selvom disse vil kunne resultere i erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, vil mangel på tær-
skelværdierne og handling for at opnå disse have om muligt endnu større konsekvenser for naturen og
dyrelivet i og omkring havet samt for de erhverv der lever af havet. Danmarks Naturfredningsforening
finder det utrolig vigtigt, at havområderne sikres mod marint affald, særligt plast, og dermed organis-
merne i havet.
Rådet for Grøn Omstilling ser meget positivt på, at bekæmpelse af plastforurening er en prioritet for
regeringen, og Rådet støtter vedtagelsen af tærskelværdierne. Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at
man er bekendt med, at tærskelværdierne vil kunne have erhvervs- og samfundsøkonomiske konse-
kvenser, men finder, at hvis der ikke bliver igangsat en meget seriøs indsats snarest muligt, vil de
miljø- og sundhedsmæssige (herunder samfundsøkonomiske) konsekvenser være endnu større. Rådet
for Grøn Omstilling understreger, at selvom man umiddelbart finder tærskelværdierne ambitiøse og
nyttige, bør man sikre, at mallemukken er en god og repræsentativ indikatorfugl, der giver et retvi-
sende billede af forureningsgraden i og omkring Danmark. Rådet for Grøn Omstilling understreger
vigtigheden af, at tærskelværdierne fremadrettet løbende vurderes med henblik på muligheden for at
sænke dem yderligere. Man finder, at ambitionen må være, at der ikke findes plastaffald (og affald i det
hele taget) på strandene og i havet. Rådet for Grøn Omstilling mener overordnet set, at der bør gøres
langt mere for at sænke det materielle forbrug samt øge muligheden for genbrug af materialer bl.a.
med henblik på at reducere risikoen for affald i miljøet. Rådet for Grøn Omstilling mener derfor, at
Danmark bør skubbe på for, at der på EU-plan igangsættes initiativer, som nedsætter forbrug og frem-
mer direkte genbrug (snarere end genanvendelse) så affaldsmængderne falder.
Jægerforbundet støtter fastsættelsen af tærskelværdierne. Jægerforbundet bakker generelt op om ind-
satser, der er med til at reducere mængden af plastik affald i naturen. Jægerforbundet bemærker, at
man langs danske kyster med fordel kunne overvåge mængden af plastik på strandene i større omfang
(på flere strande), end der er lagt op til i overvågningsprogrammet for den danske havstrategi.
Danmarks Fiskeriforening finder umiddelbart, at det kan virke hensigtsmæssigt at udarbejde tærskel-
værdi for den tilladte mængde affald på strande. Danmarks Fiskeriforening stiller dog spørgsmålstegn
ved grundlaget for fastlæggelsen af værdierne, som man ikke nødvendigvis finder tager hensyn til,
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 602: Oversendelse af notat om forslag til fastsættelse af tærskelværdier om marint affald (MFVM Id nr.: 5165315), fra miljøministeren
hvornår effekten af plastikken reelt er skadelig. Danmarks Fiskeriforening finder, at en målopfyldel-
sesperiode på 20-30 år er meget lang og peger i modsat retning af en national gennemførelse af de øv-
rige elementer af havstrategidirektivet inden for overskuelig årrække. En kvantitativ tilgang med en
opfyldelsesperiode på 20-30 år vækker således en vis bekymring hos Danmarks Fiskeriforening. Grun-
det marint affalds grænseoverskridende karakter finder Danmarks Fiskeriforening det nyttigt, at der
fremover arbejdes med fælles tærskelværdier, men at det er problematisk, hvis medlemslandene reelt
ikke har særlig megen indflydelse på målopfyldelsen på grund af ydre omstændigheder. Derudover be-
mærker Danmarks Fiskeriforening, at man ikke nødvendigvis finder, at affald på strande er en god in-
dikator på situationen i havet, da fiskere lander store mængder affald, der aldrig bliver en del af disse
opgørelser, ligesom betydelige dele af det affald, man finder på strandene, er fra landbaserede kilder,
for eksempel strandgæster. Ligeledes stiller Danmarks Fiskeriforening sig skeptiske over for brugen af
indhold i mallemukmaver som god og repræsentativ indikator for tilstanden i havmiljøet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Enkelte medlemsstater forventes at være imod tærskelværdien om affald på strande. I OSPAR forven-
tes de øvrige parter til konventionen at støtte tærskelværdien for plastaffald i mallemukmaver.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Bekæmpelse af plastforurening er en prioritet for regeringen. Begge tærskelværdier er naturfagligt vel-
begrundede og i overensstemmelse med EU-forpligtelserne i henhold til GES-afgørelsen. Regeringen
agter på den baggrund at støtte tærskelværdierne.
5