Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 6
Offentligt
2084767_0001.png
Det skånsomme kystfiskeri
er den klimavenlige kurs mod
et sundere hav,
liv på havnene,
arbejdspladser
og dagfanget fisk til forbrugerne
Sådan sikrer vi
kystfiskeriet
Med erkendelsen af kystfiskeriets fordele i for-
hold til brugen af havets resurser og den lokale
økonomi har Folketinget siden 2016 indført tiltag,
der gavner kystfiskeriet.
Der er kommet en ekstra kystfiskerordning,
der sikrer, at dele af kystfiskerkvoterne og kystfi-
skerbådene ikke opkøbes af større fartøjer. Der
er også tilført flere kvoter til kystfiskeriet.
Men der er stadig en stor risiko for, at kyst­
fiskerkvoter og ­fartøjer forsvinder ud af kyst­
fiskeriet. For altid. Det skal der gøres noget ved.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri Produ-
centorganisation (FSKPO) mener derfor, at der
kun skal være én, tidsubegrænset kystfiskerord-
ning. Det vil sikre kvoterne i kystfiskeriet og lette
administrationen. Ordningen skal gøres attraktiv
for fiskerne at være i, og den skal være motor for
både grøn omstilling, styrkelse og sikring af kyst-
fiskeriet. Læs vores forslag til at sikre kystfiske-
riet og det lokale liv, havnaturen og fisk med den
grønne profil, som forbrugerne efterspørger.
Oktober 2019
Side 1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-19 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om forslag til ny kystfiskerordning
2084767_0002.png
Fakta | Fiskerihavne
Kystfiskeriet og en fiskerihavn har i
generationer været livsnerven i mange
lokale kystsamfund. I dag er denne livsnerve
desværre mange steder forsvundet. Bådene
er væk, og de lokale kvoter er solgt til større
fartøjer, der kan ligge langt væk. Er en havn
først lukket, er det svært at vække den til live
igen. Derfor skal vi værne om de havne, vi har.
... vores forslag
1
Kun én
kystfiskerordning
FSK mener, at hvis
man er kystfisker og ønsker
adgang til kystfiskertillæg
og flidspræmie, skal man
forpligte sig til, at de kvoter
og den fiskerikapacitet,
man selv ejer, forbliver i
kystfiskeriet. FSK anbefaler
derfor, at den tidsbegræn-
sede kystfiskerordning
stopper med årets udgang,
og at der fremover kun er én
kystfiskerordning, som bidra-
ger til at gøre kystfiskeriet
varigt og genskaber tilliden
til, at den tidsubegrænsede
ordning bliver vedvarende.
2
Flere fartøjer skal
bidrage til sikring
af kystfiskeriet
3
Lånekapacitet
øremærkes
I dag er det kun de såkaldte
FKA­fartøjer, der kan tilmel-
de sig kystfiskerordningen.
Det skal der laves om på.
Også MAF (Mindre Aktive
Fartøjer) skal kunne tilmel-
de sig ordningen. Det skal
sikre, at den kapacitet, der
ligger på disse både, bliver
i kystfiskeriet. Når MAF har
tilmeldt sig, kan de opnå de
fordele, der er i kystfisker-
ordningen.
Kapacitet er en
stor udgift, når en ung
fisker vil etablere sig – ud
over båd og kvoter. Det er
i dag muligt for nystartede
fiskere at låne kapacitet
hos myndighederne.
FSK mener, at en del af
denne lånekapacitet skal
øremærkes til kystfiskere i
den nye (tidsubegrænsede)
kystfiskerordning, og at
skånsomme fiskerier skal
have fortrinsret til denne
kapacitet – og hermed bi-
drage til at sikre og udvikle
det skånsomme kystfiskeri.
Den nye kystfisker-
ordning skal være en motor
for den grønne omstilling.
Derfor skal incitamentet
til at blive i eller skifte til
skånsomt fiskeri hele
tiden øges. Det kan ske
ved at tildele flere kvoter til
skånsomt fiskeri, at ledig
kapacitet kun gives til skån-
somme fiskeri, at tilskud
fra EU’s Hav­ og Fiskerifond
prioriteres til skånsomt
fiskeri og, at fiskerne kan
få hjælp til at omlægge til
skånsomt fiskeri.
4
Styrk det skån-
somme fiskeri
5
En kystfisker­
kvote
– en gang årligt
Kystfiskerne i den nye kyst-
fiskerordning får én kvote,
der samler flidspulje og
kystfiskertillæg i én tildeling
ved årets begyndelse. For
at opnå kystfiskerkvoten
skal fiskeren have fisket
70% af sin kvote pr art året
før– eller have frameldt
kvoten. Torskefiskeriets
højsæson er flere steder
november­december. Vi
skal finde en løsning på,
hvordan fiskerne her kan
opnå kystfiskerkvote, hvis
de ikke har fisket 70%.
Side 2
Oktober 2019
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-19 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om forslag til ny kystfiskerordning
2084767_0003.png
FAKTA | arbejdspladser
I dag sikrer kystfiskeriet allerede mange
arbejdspladser, selvom kystfiskeriet ikke har
ejerskab over mange fiskekvoter. Ved at sikre
kystfiskeriet flere kvoter, vil der skabes flere
arbejdspladser for den samme mængde fisk.
Kystfiskeriet giver også mulighed for vækst på
andre fronter, f.eks. den afledte turisme.
FAKTA | Det skånsomme fiskeri
og FN’s Verdensmål
FAKTA | Kapacitet
En samlet betegnelse for bruttotonnage målt i
BT og motoreffekt målt i kW. Fiskeriindsatsen
styres blandt andet gennem fiskeriflådens
samlede kapacitet, og der er en begrænset
kapacitet i fiskeriet. Derfor er kapacitet
noget, der kan handles med, og noget, der er
nødvendigt at have. Vil man bygge nyt skib,
skal man ud at købe ledig kapacitet – hvis
det findes – eller fjerne et skib fra fiskeriet,
som har mindst den samme kapacitet som
det skib, man ønsker at sætter ind. Udgiften til
kapacitet kan for en kystfisker løbe op i flere
hundrede tusind kroner.
At sikre og udvikle det skånsomme kystfiskeri
er med til at sikre bæredygtighed og opnåelse
af Verdensmålene. Det skånsomme kystfiskeri
bidrager til Verdensmål nummer 14: ’Livet i
havet’. Det er fordi, det skånsomme kystfiskeri
ikke ødelægger havets natur. Samtidig har
verdensmålene særligt fokus på at bevare
kystfiskeriet.
Det skånsomme kystfiskeri bidrager desuden
til verdensmål nummer 12: ’Ansvarligt forbrug
og produktion’, fordi den måde, vi fisker på,
ikke ødelægger mulighederne for at fiske i
fremtiden.
FAKTA | Skånsomt kystfiskeri
Skånsomt kystfiskeri foregår med
fiskeredskaber, der har en minimal eller
slet ingen påvirkning af havbunden. Det
skånsomme fiskeri har næsten ingen
bifangst og et meget lille brændstofforbrug
sammenlignet med andre fiskerier, der fisker
efter de samme arter. Kystfiskere driver oftest
dagsfiskeri, hvilket betyder, at fiskerne er ude
og hjemme samme dag.
6
Bedre muligheder
i
EU’
s hav­ og
Fiskerifond
Kystfiskere, der er i den nye
kystfiskerordning, skal have
fordele, når de søger og er
med i projekter under EU’s
Hav og Fiskerifond. Fiskere
i den nye kystfiskerordning
skal kunne opnå 80% i
dækning. 100% hvis der er
tale om skånsomt fiskeri.
Projekter, der omhandler
kystfiskere generelt, skal
topprioriteres, og modtage
større tilskudsprocent. Især
hvis de fisker skånsomt.
De planlagte
auktioner af over-
skydende fisk skal komme
kystfiskeriet til gode. Derfor
bør auktionsprisen i den nye
kystfiskerordning være mar-
kant lavere end lejeprisen
på det fri marked, hvor
også store aktører byder.
FSK foreslår, at auktions­
prisen i kystfiskerordningen
maksimalt må være 30% af
lejeprisen.
7
Én auktionsmodel
8
Ålefiskeri
– en del af
kystfiskeriet
FSK anbefaler, at der udste-
des nye licenser i ålefiske-
riet. Danmark er i mål med
ålegenopretningsplanen, og
der er plads til, at der kom-
mer lidt flere ålefiskere. Alle
eller størstedelen af de nye
licenser skal lægges i den
nye kystfiskerordning.
Dele af hjertemus-
lingefiskeriet i Limfjorden
sættes på licens og bindes
til den nye kystfisker­
ordning, hvor de fiskere, der
har østerslicens og har til-
meldt sig den tidsubegræn-
sede kystfiskerordning, kan
få adgang. Fiskeriet efter
hjertemuslinger foregår i
dag på en måde, der ikke
giver kystfiskerne adgang.
9
Adgang til
hjertemuslinger
10
Sild i Limfjor-
den tilbage til
kystfiskerne
Få sild i Limfjorden fanges
i dag af kystfiskere. Stør-
stedelen ligger på større
fartøjer, der fører stort set al
silden ud af Limfjorden, så
kvoten kan fanges i Nord-
søen. Det skal der laves
om på. Silden skal også
komme lokalsamfundene
og kystfiskerne i Limfjorden
til gode. Vi foreslår, at 35%
af sildekvoten i Limfjorden
tilføres den nye kystfisker-
ordning, hvor de kan fiskes
på licens af fartøjer, der
tilmelder sig ordningen.
Oktober 2019
Side 3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-19 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om forslag til ny kystfiskerordning
2084767_0004.png
... baggrund
Omsættelige kvoter:
I 2007 blev retten til
kvoterne gjort til fartøjsejernes ejendom. Den ef-
terfølgende handel med fiskekvoter resulterede i,
at kvoterne blev samlet og koncentreret på færre
store fartøjer, der oftest ligger i de store havne. I
de sidste 15 år er mindst 49 fiskerihavne derfor
lukket, og kystfiskeriet har været under afvikling.
Siden 2016 har Folketinget gennemført en ræk-
ke reformer, der har givet kystfiskerne et håb om,
at de ikke er den sidste generation af kystfiskere.
To kystfiskerordninger:
Fiskeripakken fra
2016 indførte en ekstra kystfiskerordning,
den
tidsubegrænsede ordning
– der skulle sikre, at
kystfiskerkvoterne bliver i kystfiskeriet.
Den eksisterende kystfiskerordning fortsatte
som den
tidsbegrænsede kystfiskerordning.
Hvis en fisker tilmeldte sine kvoter og kapaci-
tet til
den tidsubegrænsede ordning
fik fiskeren et
større kystfiskertillæg samt adgang til en særlig
kvotepræmie – flidspulje – der kan udgøre helt
op til 150% af egne kvoter. Når en kystfisker
tilmelder sig den tidsubegrænsede ordning,
bidrager han eller hun varigt til kystfiskeriet med
fartøj, kapacitet og kvoter – og får varige fordele
(tillæg). Dvs. ved at tilmelde sig ordningen for-
pligter man sig til at sælge til en anden kystfisker,
der fisker med fartøjet i den tidsubegrænsede
ordning, den dag man ikke vil fiske længere.
Den tidsbegrænsede ordning
kan kystfiskerne
melde sig til for tre år ad gangen. De får ved
tilmelding adgang til kystfiskertillæg og dele af
flidspuljen. Men de er kun kystfiskere midler-
tidigt. Midlertidigheden understreges af, at
fiskerne hvert tredje år skal vælge, om de igen
vil tilmelde sig, eller om de vil ud. Kystfiskere i
den tidsbegrænsede ordning har altså adgang til
både kystfiskertillæg og flidspuljen, men de har
stadig muligheden for, at melde sig ud og sælge
deres kvoter til større fartøjer til den højeste
pris. De bidrager til at fange årsmængderne i
ordningen, men bidrager ikke til den konsolide-
ring og udvikling af kystfiskeriet, som er målet
med Fiskeripakken. Den tidsbegrænsede ordning
er en fordel for ældre kystfiskere, der tænker
på pension, og derfor gerne vil kunne sælge
deres kvoter uden for kystfiskeriet, men den er
af samme grund ikke en fordel for det samlede
kystfiskersegment.
Side 4
Oktober 2019