Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 598
Offentligt
2217969_0001.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AO:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for det uformelle videomøde (landbrug og fiskeri) den 29. juni 2020 samt
eventuelle sager, der i den forbindelse forelægges
Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for det uformelle videomøde for
EU’s
landbrugs- og fiskeriministre den 29. juni 2020. Der skal være en drøftelse
af status for landbrugsreformen og så er der Kommissionens meddelelse om
fiskerimuligheder for 2021. Alle punkter forelægges til orientering.
1.-4.
-
Punkt 1-4 udgør til sammen
reformen af EU’s landbrugspolitik,
herunder
overgangsforslaget.
-
På selve landbrugsreformen har der ikke været meget fremskridt, siden jeg
forelagde sagen til forhandlingsoplæg i januar. Vi afventer stadig et
gennembrud i forhandlingerne om
EU’s
budget.
-
Der er dog et enkelt punkt, som jeg gerne vil fremhæve, og det er
spørgsmålet om grøn øremærkning. Her har det kroatiske formandskab
forsøgt at finde et kompromis i forhold til en øremærkning, der skulle gælde
for både den direkte støtte og landdistriktsstøtte. Kort sagt skulle
medlemsstaterne forpligtes til at afsætte en specifik andel af deres samlede
landbrugsstøtte til grønne formål.
-
Formandskabet konkluderer dog i sin fremskridtsrapport, at der ikke kunne
samles opbakning til et kompromis og derfor indgår forslaget ikke i deres
ændringsforslag. Uenigheden drejede sig især om, hvad der skulle kunne
tælles med i øremærkningen. Man var således ikke nået til at tale om, hvor
høj en procentsats eventuelt skulle være.
-
En række medlemslande som for eksempel Danmark insisterede på, at det
kun skulle være tiltag, der har en klar grøn profil som for eksempel støtte til
vådområder og økologi.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 598: Ministeren for fødevarer, fiskeris og ligestillings talepapir fra samrådet 23/6-20 om indstilling til det uformelle videomøde (landbrug og fiskeri) den 29. juni 2020
2217969_0002.png
TALEPAPIR
-
Mange andre medlemslande ønskede dog, at det for eksempel skal være
muligt at tælle en andel af den direkte indkomststøtte med i
øremærkningen. Deres argument er, at landbrugerne skal overholde de
såkaldte konditionalitetskrav for at modtage indkomststøtte og en række af
de krav er relateret til miljø, natur og klima.
-
Fra dansk side anerkender vi, at landbrugerne ikke får indkomststøtte uden
at overholde visse krav. Formålet med en øremærkning er dog, at
medlemslandene skal gøre mere end i dag, og det opnår vi jo ikke, hvis en
stor del af landbrugsstøtten automatisk tæller med.
-
Der er dog også et enkelt lyspunkt i forhold til øremærkning. Kommissionen
har nemlig i forbindelse med jord-til-bord strategien meldt ud, at man
støtter en øremærkning til såkaldte eco-schemes, som er de grønne 1-årige
ordninger i søjle 1. Det var ellers ikke med i Kommissionens forslag fra
2018.
-
Derfor sætter vi nu vores lid til, at det kommende tyske formandskab kan
give ny energi til forhandlingerne på dette område.
-
Derudover vil jeg også knytte et par bemærkninger til punkt 4, der er
forslaget om en overgangsordning for landbrugsreformen. Kort sagt skal
forslaget videreføre de gamle regler, og sikre hjemmel for udbetaling af
midler i overgangsperioden.
-
Her har både Rådet og Europa-Parlamentet fastlagt sine positioner og derfor
er forhandlingerne om et kompromis kommet i gang. Den største knast er
spørgsmålet om overgangperiodens længde. Kommissionen havde foreslået
et enkelt overgangsår, men da der stadig er lidt lange udsigter til at få
reformen på plads tyder det på, at kompromisset bliver en 2-årig
overgangsperiode.
-
Derudover er Europa-Parlamentet gået til forhandlingerne med nogle
ændringsforslag, som er uspiselige for os. For eksempel ønsker Parlamentet,
at medlemsstaterne i overgangsperioden skal fortsætte den interne
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 598: Ministeren for fødevarer, fiskeris og ligestillings talepapir fra samrådet 23/6-20 om indstilling til det uformelle videomøde (landbrug og fiskeri) den 29. juni 2020
2217969_0003.png
TALEPAPIR
udjævning af betalingsrettighedernes værdi, som ellers i henhold til den
nuværende reform blev afsluttet i 2019. Fra dansk side er det helt klart et
spørgsmål, som ikke skal håndteres i overgangsforslaget, men som vi må
tage stilling til i forbindelse med reformen. Det ser heldigvis også ud til at gå
den vej.
-
Til gengæld er der kommet et andet aspekt ind i drøftelsen om
betalingsrettigheder. Europa-Parlamentet har i forbindelse med
kompromisforhandlingerne ønsket, at der skal være en undtagelse for
behovet for genberegning af betalingsrettigheder for græsarealer i bjergrige
egne. Vi har selv en sag med genberegning af betalingsrettigheder. Vores
tilgang, som er bakket op af Kommissionen og Rådets Juridiske Tjeneste, er
helt klart, at alle medlemslande og landbrugere skal behandles ens. Derfor
er den slags undtagelser ikke hensigtsmæssige, men nu må vi se, hvordan
det lander.
-
Endelig vil jeg nævne spørgsmålet om muligheden for at give
længerevarende miljøtilsagn i overgangsperioden. Her ser det fornuftigt ud,
da både Rådet og Parlamentet helt overordnet går til forhandlingerne med
forslag, der imødekommer de problemer, som vi har rejst fra dansk side.
5.
-
Punkt 5 er
Kommissionens meddelelse om fiskerimuligheder for 2021,
som er en årlig tradition, der varmer op til efterårets kvoteforhandlinger.
Meddelelsen slår fast, at Kommissionen vil foreslå kvoter baseret på at nå
målsætningen om at nå et maksimalt bæredygtigt udbytte og de flerårige
forvaltningsplaner.
-
Det er kendt stof. Det er dog værd at bemærke, at Kommissionen også
anfører, at dette års forhandlinger vil blive yderligere kompliceret af Brexit.
Kommissionen vil for de relevante bestande, hvor EU skal konsultere om
niveauet af fiskerimuligheder for 2021 med Storbritannien (og Norge)
præsentere forslag uden mængdeangivelse, idet de afhænger af tidsplanen
og resultaterne af disse konsultationer.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 598: Ministeren for fødevarer, fiskeris og ligestillings talepapir fra samrådet 23/6-20 om indstilling til det uformelle videomøde (landbrug og fiskeri) den 29. juni 2020
2217969_0004.png
TALEPAPIR
-
Kommissionen understreger også, at kontrol af landingsforpligtelsen
forbliver en udfordring, som ikke er løst.
Kommissionen nævner i den
forbindelse, at forsøg med elektroniske fjernovervågningssystemer som
kamera er det mest effektive og omkostningseffektive instrument til
kontrol af landingsforpligtelsen.
-
Derudover nævner Kommissionen, at der er en risiko for, at den
videnskabelige rådgivning kan blive påvirket af manglende data eller
forsinket som følge af COVID-19.
-
Kommissionen nævner også, at COVID-19 kan have betydet en
underudnyttelse af fiskekvoterne i mange medlemslande. Derfor forventer
jeg også, at spørgsmålet om år-til-år fleksibilitet vil komme op på
videomødet. Fra dansk side støtter vi, at en større del af de kvoter, der ikke
er udnyttet i år kan overføres til næste år, så længe det er forsvarligt i
forhold til den biologiske rådgivning.
-
Vi vender selvfølgelig tilbage til spørgsmålet om kvoteforhandlinger i
efteråret, men det er ikke nogen hemmelighed, at vi forventer svære
forhandlinger om både Østersøen og de øvrige farvande igen i år.
---o0o---
-
Under
siden sidst
har jeg ikke noget denne gang.
4