Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 596
Offentligt
2217871_0001.png
TALEPAPIR
”Det
talte ord
gælder”
Spørgsmål AG
Med henvisning til sagen fra Københavns og
Gentofte kommuner, hvor forsyningsselskaberne
HOFOR og Novafos planlægger at udlede store
mængder spildevand direkte i Øresund, bedes
ministeren redegøre for, hvad regeringen agter at
gøre for at stoppe den praksis.
Spørgsmål AH
Vil ministerens redegøre for beslutningen om at lede
urenset spildevand ud i Øresund og oplyse, om
ministeren er enig i beslutningen? Vil ministeren
samtidig oplyse, om Folketinget kan standse eller
eventuelt udskyde beslutningen?
Svar
Jeg deler til fulde den bekymring for vores fælles
havmiljø og badevandskvalitet, som er blevet
fremsat fra flere sider i den konkrete sag. Jeg har
opfordret kommunerne til at stoppe udledningen,
som den var planlagt og undersøge alternativer. Jeg
har efterfølgende noteret mig, at Københavns
Kommune nu får en ekstern undersøgelse af
afgørelsen og alternativer, og at Københavns
overborgmester helt har aflyst de konkrete
udledningsplaner.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/6-20 om udledning af urenset spildevand
2217871_0002.png
TALEPAPIR
Redegørelse af den konkrete sag
Den konkrete sag er en kommunal beslutning, som
jeg som minister eller vi i Folketinget ikke har
mulighed for at gribe ind over for med den
nuværende lovgivning.
Tilladelse til udledning af spildevand, som det fx er
sket i sagen om Øresund, meddeler kommunen med
hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Når kommunerne
skal meddele udledningstilladelser skal det ske
under hensyn til de almindelige forvaltningsretslige
principper som fx ligebehandling, saglighed og
proportionalitet.
Inden kommunen meddeler en udledningstilladelse,
gælder de almindelige regler om partshøring. Når
tilladelsen blive meddelt, sendes den til relevante
klageberettigede borgere og organisationer der
derefter har mulighed for at klage over afgørelsen til
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
I sagsbehandlingen skal kommunen anvende en
lang række bekendtgørelser, som fastsætter rammer
for miljøpåvirkningen. Desuden skal det bl.a.
vurderes, om der skal laves miljøvurdering jf.
miljøvurderingsloven.
En konkret udledning af spildevand kan blive
omfattet af reglerne om
screening
eller
miljøvurdering,
hvis udledningen sker i
sammenhæng med et projekt der er omfattet af
miljøvurderingsloven. Det skal desuden vurderes,
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/6-20 om udledning af urenset spildevand
2217871_0003.png
TALEPAPIR
om der vil ske påvirkning af Natura 2000-områder
eller områder beskyttet af
EU’s
vandrammedirektiv.
Kommunen kan fx ikke meddele tilladelse, hvis en
udledning vil forringe tilstanden af vandområdet i
vandrammedirektivets forstand, eller forhindre
opfyldelsen af miljømålet.
Kommunen skal endvidere vurdere om
miljøpåvirkningen har grænseoverskridende
påvirkning, og dermed efterkomme de såkaldte
Espoo-regler. Såfremt dette er tilfældet, skal
kommunen rette henvendelse til Miljøstyrelsen med
henblik på at der gennemføres en høring.
Kommunen afgør afsluttende, om der kan meddeles
tilladelse og fastsætter vilkår for aktiviteten.
Vil regeringen stoppe den praksis?
Vores vandmiljø modtager stadig for mange
næringsstoffer, og vi skal blive bedre til at passe på
vores vandmiljø. Jeg har derfor tidligere meldt ud,
at når Københavns Kommune har afsluttet sin
uvildige redegørelse af sagen, så vil vi se på, om der
er behov for at stramme op på reglerne i forhold til
planlagte udledninger af spildevand.
Vandplaner og klimatilpasning
I nær fremtid kommer vi også til at diskutere
forskellige indsatser over for vores vandmiljø, når vi
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/6-20 om udledning af urenset spildevand
2217871_0004.png
TALEPAPIR
skal se på både de kommende vandplaner og på en
kommende national klimatilpasningsplan.
I februar næste år vil de kommende vandplaner gå i
høring, hvor indsatserne for at vandmiljøet kommer
i god tilstand vil blive præsenteret. I det arbejde vil
jeg naturligvis inddrage Folketingets partier, og det
er mit håb, at den bekymring der i dag er for
vandmiljøet, også er der, når vi skal se på fx
landbrugets påvirkninger.
Vi står over for en stor opgave med at nedbringe
udledningen af kvælstof til vandmiljøet. Bare her i
det første år har regeringen ad to omgange måttet
stramme på kvælstofreguleringen fordi
forudsætningerne i landbrugspakken ikke holdt.
Vi har fremrykket indsatsen i den målrettede
regulering med ca. 1.100 ton kvælstof i år, og
regeringen har endvidere besluttet, at det hul på
cirka 2.000 ton, som blev efterladt med
landbrugspakken, skal lukkes, blandt andet gennem
nye tiltag i nitrathandlingsprogrammet som
indfases fra 1. august 2020.
Men med de kommende vandplaner skal vi videre.
Det gælder både landbruget, som står for ca. 70
procent af udledningen af kvælstof og spildevand og
overløb, som står for ca. 10 procent på landsplan,
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/6-20 om udledning af urenset spildevand
2217871_0005.png
TALEPAPIR
dog med større lokal betydning rundt om de større
byer.
Vi er nu ved at genberegne indsatsbehovet til alle
vandområder i Danmark, og der mangler stadig
meget. 117 af 119 vandområder er ikke i god tilstand.
Overløb af spildevand og klimatilpasning er to sider
af samme sag. Sammen med et bredt flertal i
Folketinget har regeringen besluttede at give
spildevandselskaberne bedre vilkår for at finansiere
klimatilpasningsprojekter. Det skal medføre mindre
regnvand i kloakkerne ved store regnhændelser og
dermed færre overløb, fordi det giver kommunerne
og spildevandsselskaberne mulighed for at sætte fart
i klimatilpasningen rundt om i landet
noget som
har været efterspurgt af kommuner og forsyninger
igennem flere år.
Derudover etablerer kommunerne som en del af den
løbende klimatilpasningsindsats flere og flere
overløbsbassiner, ligesom områder med
separatkloakering også er stigende. Det sker
samtidig med, at vi ser stigende nedbørsmængde, så
det er en langsigtet indsats der skal til, hvilket vores
klimatilpasningsplan skal tage højde for.
Det er vigtigt vi passer bedre på vores vandmiljø
siden starten af
90’erne
vi nået et godt stykke med
at nedbringe udledningen af fx kvælstof, men vi er
ikke i mål, og med klimaforandringerne kommer
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/6-20 om udledning af urenset spildevand
2217871_0006.png
TALEPAPIR
nye udfordringer til. Jeg ser frem til, at vi sammen
kommer næste skridt videre.
Tak for ordet.
6