Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 595
Offentligt
2217822_0001.png
Dyrevelfærd i den danske eksport af smågrise – en veterinærfaglig
vurdering
1. Indledning og formålsbeskrivelse
Dette notat har til formål at redegøre for dyrevelfærden i eksporten af danske kvalitetsgrise på
baggrund af en dyrlægefaglig vurdering fra en af de største samlestalde i Danmark. Notatet har
herudover til formål at give indsigt i, hvordan henholdsvis kvaliteten og dyrevelfærden blandt
eksportgrise har udviklet sig inden for de seneste år. Notatet er baseret på dyrelæge Thomas Ebbesens
uvildige og faglige redegørelse og vurdering af dyrevelfærden på en konkret samlestald i Danmark.
Det seneste år har der både i medierne og i det politiske system været tiltagende kritik af den danske
eksport af smågrise til opfedning i udlandet. Særligt dyreorganisationer som blandt andet Dyrenes
Beskyttelse har forholdt sig meget kritisk til forholdene omkring transporten af levende dyr.
En af baggrundene for den massive kritik af hele branchen var, at Fødevarestyrelsens kontroller blev
kritiseret for at være mangelfulde. Bl.a. på den baggrund blev der i juli 2018 udarbejdet en redegørelse
om sanktionering ifm. kontrollen af dyretransporter. Denne redegørelse førte kort til en politisk aftale
vedtaget i december 2018, som er blevet implementeret fra sommeren 2019.
Der har samtidigt igennem en årrække år, sket en stigning i de gebyrer som der betales til
Fødevarestyrelsen. Skema 1 og graf 1 illustrerer en fordobling og stigning på op til 100 % på bare 5 år.
Som resultat af den administrative forlængelse af den politiske aftale, er en yderligere ekstraomkostning
at eksportørerne i dag skal betales for 2 dyrlæger for hver kontrol, samt der regnes med tidsbrug på ned
til hvert igangsat kvarter.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0002.png
Skema: Udviklingen i gebyrtakster
Dato
1.1.2015
1.1.2016
1.1.2017
1.1.2018
1.1.2019
1.1.2020
startgeb.
Samlest.
337
330
327
409
411
534
kvt.takst samlest.
202
204
206
258
265
390 incl. 46 kr. til
indladningskontrol
startgeb. dir.
Eksp.
337
330
327
395
413
570
kvt.takst dir. Eksp.
257
260
262
317
339
514 incl. 46 kr. til
indladningskontrol
Graf: Udviklingen i gebyrtakster:
I Sammark, som repræsenterer eksportørerne af smågrise i Danmark, er man ærgerlige over, at der
forsøges at etablere en offentlig diskurs om, at transport af smågrise er lig med mangel på dyrevelfærd.
Danmark er kendt i hele verden for at levere kvalitetsprodukter, både når det kommer til svinekød,
slagtesvin og smågrise til opfedning i modtagerlandet. God dyrevelfærd og ordentlige forhold er
fuldstændig altafgørende for at kunne levere et kvalitetsprodukt, som stemmer overens med de
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0003.png
forventninger, kunderne har. Derfor er det højt på Sammarks agenda at sikre, at eksportører og
transportører af danske smågrise overholder reglerne og sikrer dyrenes velfærd under hele transporten.
På baggrund af en veterinærfaglig vurdering af forholdene i en af de største samlestalde i Danmark,
konkluderer følgende notat, at:
1. Kvaliteten af grisene i samlestalden er meget høj, og endda højere end for 6 år siden, og
staldforholdene er ideelle med hensyn til lys og rengøring
2. Chaufførerne er opmærksomme på, at de ikke læsser ikke-transportegnede grise
3. De stramninger, der er foretaget overfor svineproducenter og chauffører, har medført en
lav forekomst af ikke-transportegnede grise
4. De grise der skal eksporteres, bliver set af mange personer
5. En ekstra dyrlæge ved indsyningen af smågrise har meget ringe eller ingen indflydelse
på, om en ikke-transportegnet gris bliver fundet eller ej. Derfor vurderes det, at det
skærpede tilsyn er overflødigt.
2. Den danske eksport af smågrise
Danmark er en historisk stærk og stolt producent af svin. Kun overgået af Nederlandene har Danmark
den næsthøjeste bestand af svin pr. km landbrugsareal sammenlignet med resten af EU
2
. Det er derfor
ikke overraskende, at Danmark i disse år oplever en historisk høj efterspørgsel fra udenlandske
markeder på svin, såvel svinekød som levende svin til slagtebrug.
Samtidig er der de seneste 10 år sket en ændring i hvor svinebestanden hhv. avles og slagtes. Mens
antallet af slagtninger i Danmark er faldet siden 2004
1
, er eksporten af levende svin steget fra at udgøre
23 % af den totale svineproduktion i 2008 til en andel på 45 % i 2017.
2
Henrik Bolding Pedersen, Sisse Schlægelberger og Mona Larsen, DST Analyse. Svineproduktion under forandring. 12.
september 2018
2
Danmarks Statistik. Nyt fra Danmarks Statistik. 8. august 2018
1
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0004.png
Særligt den danske eksport af levende smågrise er i stor vækst disse år. I 2018 blev over 14 mio. danske
smågrise eksporteret
3
til udenlandske landmænd i særligt Holland, Tyskland og Syd- og Østeuropa,
hvor grisene vokser færdigt og fedes op frem til slagtning. Grundet den store efterspørgsel fra
importlande, der geografisk set ligger langt fra Danmark, er antallet af lange transporter
4
med levende
smågrise femdoblet fra 1,9 mio. grise i 2007 til 9,4 mio. i 2017.
Den positive efterspørgsel på danske kvalitetsprodukter fra vigtige eksportmarkeder udgør et essentielt
bidrag til den danske økonomi. Samtidig er det i såvel producenternes, importørernes og forbrugerenes
interesse, at produktionen bag- og transporten af levende dyr sker efter dansk lovgivning, der lever op
til de høje danske standarder for dyrevelfærd, etik og kvalitet, som vi er kendt for på den internationale
eksportscene.
2. Offentlig kritik af dyrevelfærden i den danske eksport af smågrise
I sommeren 2018 kom dyretransporter fra Danmark i mediernes søgelys. Dyretransporterne blev
kritiseret fra flere sider for ikke at overholde retningslinjerne og for dermed at bryde med kravene til
dyrevelfærd i forbindelse med eksport af levende dyr.
Som det fremgår af citaterne nedenfor, har såvel politikere fra begge politiske fløje som Dyrenes
Beskyttelse udtrykt massiv kritik og mistillid til danske svineproducenter og -eksportører.
-
”Jeg er ærgerlig over, at så mange svineproducenter ikke passer ordentligt på deres dyr” –
daværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), 3. november 2018
5
”Det siger noget om, at dyrevelfærden ikke er god nok, og vores grise ikke har det godt nok, når
op mod 9000 dør hvert år” – daværende dyrevelfærdsordfører Simon Kollerup (S), 24. januar
2019
6
-
Landbrug & Fødevarer. Statistik 2018, grisekød. Udgivet juni 2019
Lange transporter defineres som rejser på mindst otte timer
5
https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-skaerper-kontrol-mange-svineproducenter-passer-ikke-ordentligt-paa-deres
6
https://www.dr.dk/nyheder/indland/naar-ikke-krydse-graensen-tusindvis-af-eksport-grise-doer-i-danmark
3
4
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0005.png
-
"Udviklingen med de lange dyretransporter viser tydeligt, at profitten igen bliver vægtet højere
end den gode dyrevelfærd. Transporten er meget stressende for grisene, og både omlæsning,
håndtering og bilens rystelser påvirker grisene. Det er på tide, der bliver taget hensyn til, at grise
er levende og følende væsener, der ikke egner sig til lange transporter" – Britta Riis, direktør i
Dyrenes Beskyttelse, 24. maj 2019
7
-
"Det er simpelthen organiseret dyrplageri at sende dyr ud på så lange transporter. Det bliver
kun værre af, at lastbilerne alt for ofte er komplet uegnede til formålet, og at kontrollen er
nærmest ikkeeksisterende i det meste af Europa. Derfor må vi have langt skrappere og
hyppigere kontrol i hele EU, og vi må presse på for ny EU-lovgivning der kan sikre,
dyrplageriet med de lange transporter stoppes" – daværende gruppeformand for
Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet, Jeppe Kofod (S), 24. maj 2019
8
DR Fyn 8. november 2019
DR 24. januar 2019
7
8
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/rekordhojt-antal-grise-pa-lange-dyretransporter
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/rekordhojt-antal-grise-pa-lange-dyretransporter
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0006.png
Fødevarestyrelsen forsømte kontrolindsats
Mediernes fokus opstod på baggrund af, at Fødevarestyrelsen i sommeren 2018 i en redegørelse
konkluderede, at man fra 2012 til 2018 ikke havde været gode nok til at sanktionere de overtrædelser,
man havde fundet. Styrelsen havde over en lang periode forsømt at sanktionere et stort antal påståede
overtrædelser fundet i logbogskontrollen. Det fremgår bl.a., at der ikke konsekvent er ”blevet fulgt op
på overtrædelser konstateret i returlogbogskontrollen. Især er der ikke fulgt op på overtrædelser, som
vedrører transport- og hviletid.”
9
Daværende miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), kritiserede Fødevarestyrelsen og
kaldte det "et uacceptabelt rod" og et "svigt" fra styrelsen.
10
På baggrund af Miljø- og
Fødevareministeriets redegørelse af sagen indgik den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti i
december 2018 en politisk aftale om at styrke kontrollen af dyretransport i Danmark.
Kritik fra Rigsrevisionen
I januar 2020 fremsendte Rigsrevisionen en beretning, som redegjorde for Miljø- og Fødevarestyrelsens
kontrol med dyretransporter og sanktionering af overtrædelser på området. Statsrevisorerne fandt det
utilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriets kontrol af lange grisetransporter i perioden 2008-
2018 har været ineffektiv. De kritiserede desuden, at transportører, der gentagne gange har forbrudt sig
mod reglerne, ikke er blevet sanktioneret effektivt.
På baggrund af statsrevisorernes kritik af Miljø- og Fødevarestyrelsens kontrolindsats i perioden,
fremsatte dyrevelfærdsordfører for Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard, den 31. januar 2020 et §20-
spørgsmål til fødevareminister Mogens Jensen (S). Spørgsmålet blev besvaret mundtligt af ministeren i
folketingssalen den 5. februar 2020.
Miljø- og Fødevareministeriet. Redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af dyretransporter. 6. juli 2018. S.
16
10
https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/jakob-ellemann-jensen-uacceptabelt-rod-med-kontrol-af-dyretransporter/
9
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0007.png
Udtalelser fra debatten i folketingssalen den 5. februar 2020
Pia Kjærsgaard (DF)
Hvilke tanker gør ministeren sig om den mangelfulde kontrol af lange grisetransporter, som medfører
stor risiko for, at grisene er kommet til skade eller er påført lidelse under transporten, samt den
manglende sanktionering af transportører, der gentagne gange forbryder sig mod reglerne?
(…)
Det er jo også, fordi antallet af grise på lange transporter jo er tredoblet i perioden fra 2008 til 2018,
fra 3,2 millioner til 9,6 millioner. Det er altså konstant mange millioner grise, der bliver eksporteret
videre. Målet må jo i virkeligheden være, at de bliver her. Det synes jeg jo er det allerfornemste: at vi
overhovedet ikke skal have de her dyretransporter. Det er uetisk. Det er uværdigt i forhold til
dyrevelfærd, at vi bare stabler gode danske grise op i en transport og sender dem til et eller andet
land, hvor man igennem en lang transport overhovedet ikke tager hånd om dem.
Mogens Jensen (S)
Tak for spørgsmålet om dyrevelfærd, som både jeg og regeringen også er meget optaget af. Det er
klart, at landmænd og chauffører og vognmænd skal leve op til deres ansvar for de dyr, som de
transporterer – alt andet er både urimeligt og ulovligt og uprofessionelt. Derfor skal
Fødevarestyrelsen selvfølgelig også skride ind over for de overtrædelser, der måtte ske.
(…)
Jeg må sige, at jeg som minister desværre har modtaget et kontrolområde, som ikke har været i den
bedste forfatning, og mit fokus er på hurtigst muligt at få ryddet op i de forhold, og det er der jo
også, kan jeg konstatere, et bredt flertal i Folketinget for at få gjort. Så målet er, at vi inden
sommerferien har et nyt kontrolkoncept, som har til formål konsekvent at tage hånd om de
overtrædelser, der truer dyrenes velfærd under transport, og indtil da fortsætter vi den skærpede
kontrol, som nu er indført.
(…)
Det er utilfredsstillende, at transportører ikke overholder de regler, der klart er for, hvordan du
behandler dyr under transport. Det er uanstændigt, og vi skal selvfølgelig sørge for, både via kontrol,
men også via sanktioner over for dem, der ikke overholder reglerne, at den her adfærd bliver stoppet.
Det er også derfor, jeg har videreført det meget, meget forhøjede kontroltryk, som blev indført sidste
år, og at jeg ønsker at lave et nyt kontrolkoncept, som gør det endnu sværere at overtræde reglerne.
(…)
Jeg kan jo kun dele ønsket om, at der var flere grise, som blev i Danmark og blev slagtet her. Det er
verdensmarkedet, der er indrettet på den måde, som det er, og efterspørgslen, der gør, at det for
nogle er mere attraktivt at køre grisene ud af Danmark. Når de så gør det, er det også bare helt
nødvendigt, at man overholder de dyrevelfærdsregler, som der er.
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0008.png
3. Veterinærfaglig vurdering af forholdene på samlested for smågrise til eksport
Efter anmodning fra Henrik Westergaard fra H&S Westergaard A/S har dyrlæge Thomas Ebbesen
vurderet, hvorvidt det skærpede tilsyn (to dyrlæger I stedet for en), der p.t. bliver foretaget på Sunds
Samlested, øger muligheden for at finde ikke transportegnede grise.
Formålet med det skærpede tilsyn formodes at være at forbedre muligheder for at finde grise, der ikke
opfylder kravene i lov om transport af grise
Metode
To formiddage i december 2019 har den uvildige dyrlæge Thomas Ebbesen fulgt indsyningen af
smågrise på Sunds samlested. Derudover har han talt med de tilsynsførende dyrlæger, staldpersonalet,
chauffører der afhenter grisene i svinebesætningerne, eksportchauffører og med administrativt
personale.
Data brugt i veterinærfaglig vurdering
Dag 1
Antal synede grise
Antal ikke-transportegnede grise
Antal grise med manglende øremærker
Antal grise med handelsfejl
3140
0
3
5
Dag
2
7220
1
7
0
Konklusioner
Det fremgår i rapporten udarbejdet af dyrlæge Thomas Ebbesens, at konklusionerne på den
veterinærfaglige vurdering er som følger:
1. Kvaliteten af grisene er meget høj, og endda højere end for 6 år siden
2. Chaufførerne er opmærksomme på, at de ikke læsser ikke-transportegnede grise
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 24/6-20 fra SamMark om skærpede kontrolindsatser ved dyretransporter
2217822_0009.png
3. De stramninger, der er foretaget overfor svineproducenter og chauffører, har medført den lave
forekomst af ikke-transportegnede grise
4. Staldforholdene er ideelle mht. lys og rengøring
5. Mulighederne for at afsløre ikke-transportegnede grise, eksempelvis grise der er halt, er bedst,
når grisene løber frit. Derfor vurderes de gamle stalde Øst og Vest som værende bedst
indrettede, idet grisene her kan løbe ligeud og ikke skal rundt i et s, hvor de kan klumpe.
6. De bedste forhold for at afsløre ikke-transportegnede
grise er, når grisene ikke klumper sig sammen.
Hastigheden hvormed grisene drives frem er
afgørende. Hvis det går for hurtigt, må dyrlægen have
mulighed for at nedsætte denne hastighed.
7. De grise der skal eksporteres, bliver set af mange
personer. Selvom disse har forskellige funktioner, bør
det fælles mål være, at de grise der eksporteres, alle er
transportegnede.
8. Forudsat at fokus hos svineproducenterne og de
chauffører der afhenter grisene fortsat er, at levere og
transportere grise der er transportegnede, og at
dyrlægen kan være medbestemmende for hastigheden
hvormed grisene læsses af, har en ekstra dyrlæge ved
indsyningen af smågrise meget ringe eller ingen indflydelse på, om en ikke-transportegnet gris
bliver fundet eller ej. Derfor vurderes det, at det skærpede tilsyn er overflødigt.
CV: Dyrlæge Thomas Ebbesen
-
Dyrlæge, dimitteret 1967
-
Har arbejdet som
praktiserende dyrlæge i 24 år
-
Udannet svinefagdyrlæge i
1982, og har siden primært
arbejdet med svin og
svineproduktion
-
Ansat i 16 år i Landbrug og
Fødevarer som distriktsdyrlæge
med ansvar for
sundhedskontrollen i avls- og
opformeringsbesætninger
-
Ansat i to år i
Fødevarestyrelsen som
tilsynsførende honorarlønnet
dyrlæge ved Sunds samlested
-
Afskediget medio 2013 i
forbindelse med omlægning af
ansættelser i Fødevarestyrelsen.
9