[1]
Til medlemmerne af miljø- og transportudvalgene:
Vedr. fremrykningen af kravene til miljøzoner og kravene om Euronorm VI-biler eller
påmonterede partikelfiltre.
DTL Kran Blok Erfa er en faglig gruppe af danske vognmænd, alle specialiseret i transporter, løft
eller andet der kræver særligt tunge eller meget store transporter eller løft. Vores medlemmer
er uundværlige for langt de fleste store anlægsprojekter fra vindmøller til metrobyggeri og
brobyggeri m.v.
For nemheds skyld vil vi i det følgende blot referere til vores køretøjer som specialkørertøjer. For
disse gælder der det særlige, at deres levetid er betydeligt længere end en
”almindelig”
lastbil
der kører med fødevarer eller køleskabe. Vores biler kører nemlig sjældent mange kilometer. De
benyttes typisk til udførelse af specifikke opgaver, ofte over længere tid, et konkret sted. Her
står bilen i tomgang (for at fx kranudstyret kan bruges) men der køres ikke hundredevis af
kilometer hver eneste dag. Levetiden
–
fra vugge-til-grav-perspektivet
–
er derfor betydeligt
længere for specialkørertøjerne.
Til gengæld er de betydeligt dyrere. De er nemlig alle sammen specialbygget mhp. helt særlige
typer af opgaver. Hvor lastbilen fra forhandleren måske koster en million, så er
(efter)opbygningen og konstruktionen til specialopgaverne efterfølgende både tidskrævende og
dyr. Oftest er de unikke løsninger til løsning af afgrænsede typer af opgaver. Mange af bilerne
repræsenterer efter opbygning således en værdi på omkring 5 millioner kroner. Men på grund af
kørselsmønstrene har de som nævnt en lang levetiden
–
ofte 15-20 år.
Specialforeningen DTL Kran Blok Erfa ønsker derfor at henlede Miljø- og Transportudvalgenes
medlemmer på nogle af de konsekvenser som fremrykningen af miljøzonekravene giver en
virksomhed med én eller flere specialkøretøjer:
Fuldt funktionsdygtige biler skal
–
med substantiel miljøbelastning til følge
–
i givet fald
skrottes i utide.
Pga. specialopbygningerne vil der i mange tilfælde ikke kunne monteres partikelfilter
–
der er på grund af opbygningerne oftest ikke plads.
En række producenter og montører af filtre fraråder påsætning af filtre, da det indvirker
på motoren.
Der er som følge deraf usikkerhed blandt forsikringsselskaberne om de vil forsikre
drivlinjen, idet montering af et filter regnes for en konstruktionsændring i motordelen,
hvorved deres risiko forøges dramatisk.
Fordi specialkørertøjerne står stille i tomgang under arbejdet, bliver forbrændingen i
motoren desuden ikke stor nok til at partikelfiltre virker efter hensigten. (Det er
anderledes under kørsel).
Nye biler, der kan leve op til de nye krav, skal så i givet fald indkøbes og opbygges. Nye
biler har (inkl. specialopbygningen) meget lang leveringstid, hvilket kan blive en
substantiel hæmsko for løsning af ellers ønskede samfundsmæssige opgaver.
Et ukendt antal biler vil i værste fald skulle skrottes i utide.