Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 593
Offentligt
[1]
Til medlemmerne af miljø- og transportudvalgene:
Vedr. fremrykningen af kravene til miljøzoner og kravene om Euronorm VI-biler eller
påmonterede partikelfiltre.
DTL Kran Blok Erfa er en faglig gruppe af danske vognmænd, alle specialiseret i transporter, løft
eller andet der kræver særligt tunge eller meget store transporter eller løft. Vores medlemmer
er uundværlige for langt de fleste store anlægsprojekter fra vindmøller til metrobyggeri og
brobyggeri m.v.
For nemheds skyld vil vi i det følgende blot referere til vores køretøjer som specialkørertøjer. For
disse gælder der det særlige, at deres levetid er betydeligt længere end en
”almindelig”
lastbil
der kører med fødevarer eller køleskabe. Vores biler kører nemlig sjældent mange kilometer. De
benyttes typisk til udførelse af specifikke opgaver, ofte over længere tid, et konkret sted. Her
står bilen i tomgang (for at fx kranudstyret kan bruges) men der køres ikke hundredevis af
kilometer hver eneste dag. Levetiden
fra vugge-til-grav-perspektivet
er derfor betydeligt
længere for specialkørertøjerne.
Til gengæld er de betydeligt dyrere. De er nemlig alle sammen specialbygget mhp. helt særlige
typer af opgaver. Hvor lastbilen fra forhandleren måske koster en million, så er
(efter)opbygningen og konstruktionen til specialopgaverne efterfølgende både tidskrævende og
dyr. Oftest er de unikke løsninger til løsning af afgrænsede typer af opgaver. Mange af bilerne
repræsenterer efter opbygning således en værdi på omkring 5 millioner kroner. Men på grund af
kørselsmønstrene har de som nævnt en lang levetiden
ofte 15-20 år.
Specialforeningen DTL Kran Blok Erfa ønsker derfor at henlede Miljø- og Transportudvalgenes
medlemmer på nogle af de konsekvenser som fremrykningen af miljøzonekravene giver en
virksomhed med én eller flere specialkøretøjer:
Fuldt funktionsdygtige biler skal
med substantiel miljøbelastning til følge
i givet fald
skrottes i utide.
Pga. specialopbygningerne vil der i mange tilfælde ikke kunne monteres partikelfilter
der er på grund af opbygningerne oftest ikke plads.
En række producenter og montører af filtre fraråder påsætning af filtre, da det indvirker
på motoren.
Der er som følge deraf usikkerhed blandt forsikringsselskaberne om de vil forsikre
drivlinjen, idet montering af et filter regnes for en konstruktionsændring i motordelen,
hvorved deres risiko forøges dramatisk.
Fordi specialkørertøjerne står stille i tomgang under arbejdet, bliver forbrændingen i
motoren desuden ikke stor nok til at partikelfiltre virker efter hensigten. (Det er
anderledes under kørsel).
Nye biler, der kan leve op til de nye krav, skal så i givet fald indkøbes og opbygges. Nye
biler har (inkl. specialopbygningen) meget lang leveringstid, hvilket kan blive en
substantiel hæmsko for løsning af ellers ønskede samfundsmæssige opgaver.
Et ukendt antal biler vil i værste fald skulle skrottes i utide.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 593: Henvendelse af 24/6-20 fra DTL Kran Blok Erfa om fremrykningen af kravene til miljøzoner og kravene om Euronorm VI-biler eller påmonterede partikelfiltre.
[2]
En række vognmænd med specialkørertøjer har i årevis investeret i ”state-of-the-art”-materiel.
Men med en levetid på op til 20 år, giver det sig selv at både teknologi og nye krav kan overhale
investeringerne indenom. Det er et vilkår, men efter vores mening er det afgørende at vi som
samfund forsøger at finde nogle hensigtsmæssige balancer, så det bedste ikke bliver det godes
fjende: Vi bakker fuldt op om viljen til reduktion af partikeludledning, og vi forudser at der om
føje tid også vil komme emissionsfri zoner. Men vi har som vognmænd et økonomisk behov for
at kunne tilrettelægge vores investeringer med de dels økonomiske og dels de teknologiske
muligheder, som eksisterer på et givent tidspunkt. Med andre ord kan vi ikke investere i
teknologi, som ikke findes endnu
vi kan kun investere i det på købstidspunktet mest miljø- og
klimarigtige materiel. Med opbygningsprocessen oveni levering fra forhandler, så investeres der
i materiel man ofte først ser et par år senere. Er der i mellemtiden kommet nye krav til udstyret,
er millioninvesteringerne forældet før de er på gaden. Skal et specialkøretøj samtidig bruges
fuldt ud, har det som nævnt en lang levetid. Der er således også et centralt miljøperspektiv i at
sikre, at udviklet materiel rent faktisk bruges og slides grundigt
og ikke kasseres i utide. Den
samlede miljøbelastning
et givent køretøjs begrænsede partikeludledning målt op imod dets
tilblivelses samlede miljøbelastning, altså et vugge-til-grav-perspektiv
kan ikke tale for en
utidig ophugning af fuldt funktionsdygtige kørertøjer.
Vi har konkret brug for at der etableres nogle dispensationsmuligheder, så specialkøretøjer kan
undtages for de nye regler i en periode, og vi har brug for nogle klare tilkendegivelser af, hvad
vi kan forvente af krav i de kommende år, så vi kan lave de bedste og mest langsigtede
investeringer. Og det er ikke kun af hensyn til økonomien, men så sandelig også et miljø- og
klimahensyn.
De massive miljøbelastninger, der følger af at skrotte velfungerende specialkøretøjer i utide og
at erstatte dem af nye 8-10-12 år for tidligt, er svært at kapere. Det giver simpelthen ikke
mening, al den stund at disse bilers partikelforurening er så begrænset (fordi de kører meget
lidt, sammenlignet med godstransport).
Det er for DTL Kran Blok Erfa helt åbenlyst, at den samlede miljøbelastning - fra
råstofudvindingen og frem til den færdigbyggede lastbil kører et borehoved ind til
metrobyggeriet for at få flere over i kollektiv trafik
er langt værre for både miljø og klima, hvis
bilen ikke udnyttes til den ikke kan mere. Fremfor at blive skrottet i utide, for at reducere
marginalt i partikelforureningen. Det er med andre ord ikke specialkøretøjerne der udgør den
store synder i partikelforureningen.
Til gengæld er miljøbelastningen meget stor ved at tage dem ud af drift i utide. Nye
investeringer må derfor foretages med dét for øje, at det både er en miljørigtig og økonomisk
realistisk investering der skal ligge til grund.
Vi vil derfor appellere til at udvalgene og et flertal i Folketinget kan blive enige om følgende:
At der laves en fornuftig og realistisk dispensationsløsning for specialkøretøjerne i fht
miljøzonerne
At det politisk identificeres hvilke krav og nogle realistiske rammer for indfasning som
man ønsker skal gælde for de næste 10-20 år i miljøzonerne, så vi får en reel mulighed
for dels at investere miljømæssigt fornuftigt, dels sikrer at materiellets vugge-til-grav-
miljøpåvirkning er tilgodeset, samt endelig ikke kaster os i økonomisk ruin ved krav om
massive nyinvesteringer på helt nye vilkår om blot få år.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 593: Henvendelse af 24/6-20 fra DTL Kran Blok Erfa om fremrykningen af kravene til miljøzoner og kravene om Euronorm VI-biler eller påmonterede partikelfiltre.
[3]
Samlet set giver det branchen meget store udfordringer
og det kan også ramme vores
erhvervsliv og genopretning ovenpå koronakrisen.
Derfor vil vi gerne anmode om foretræde for miljø- og transportudvalgene, for derved at få
mulighed for at uddybe problematikken og supplere argumenterne for nødvendigheden af en
dispensationsordning for specialkøretøjer.
Med venlig hilsen
DTL Kran Blok Erfa
Jan Kjeldgaard adm. direktør, formand for styregruppen