Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 591
Offentligt
2216684_0001.png
SamMark
– Samarbejde om de frie markedskræfter
Vilstrup Præstevænge 21
6100 Haderslev
25 61 61 14 / [email protected]
22. juni 2020
Til Folketingets Fødevareudvalg
Anmodning om foretræde for Folketingets Fødevareudvalg
SamMark, som varetager den frie husdyrhandels interesser, anmoder om et foretræde for udvalget med
henblik på at fremlægge synspunkter vedrørende den varslede bekendtgørelse om indvendigt højdekrav,
som per 17. juni 2020 er blevet udskudt til et senere tidspunkt.
I SamMark glæder vi os indledningsvist over, at bekendtgørelsens ikrafttræden er udskudt.
Vi er dog fortsat dybt bekymrede over de mulige konsekvenser, det varslede højdekrav vil få for
virksomheder i branchen, uden at der endnu foreligger veterinærfaglige beviser for, at indførelsen af
højdekravet vil styrke dyrevelfærden under transport.
Vi anmoder derfor om et foretræde for udvalget, og ønsker forud for dette at henlede udvalgets
opmærksomhed på følgende punkter:
Bekendtgørelsen vil have massive økonomiske konsekvenser for erhvervet
Det øgede kapacitetskrav til flytning af grise mellem danske besætninger og til kunderne i
udlandet vil betyde en merpris til transport på mellem 240 og 300 millioner kroner under
forudsætning af, at man kan udnytte de tilpassede køretøjer fuldt ud efter de nye regler.
Såfremt den foreslåede ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport
gennemføres, vil der pga. massiv kapacitetsmangel på de eksisterende køretøjer skulle bruges
mellem 33 og 67 procent flere køretøjer grundet de eksisterende aftage- og leveringsaftaler. Det
samme gælder antallet af logbøger.
Aftageaftaler og staldindretninger medfører, at der skal køres med ledig kapacitet for at
overholde aftalerne, hvilket vil betyde, at omkostningen herved kan løbe op i et trecifret
millionbeløb. Hertil kommer ombygningsomkostninger, straksafskrivningen på køretøjer, der
ikke længere kan anvendes eller ombygges og ikke mindst indkøb af nye køretøjer.
Ift. rene administrationsomkostninger kræves der øget personale til håndtering og udfyldning af
flere logbøger og Traces-dokumenter samt yderligere omkostninger til dyrlægernes arbejde, der
øges ved yderligere Certifikater.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 591: Henvendelse af 23/6-20 fra SamMark om bekendtgørelse om indvendigt højdekrav ved dyretransporter
2216684_0002.png
SamMark
– Samarbejde om de frie markedskræfter
Vilstrup Præstevænge 21
6100 Haderslev
25 61 61 14 / [email protected]
Bekendtgørelsen bør udskydes, til resultater fra forskningsrapport foreligger
Det fremgår i aftaleteksten af 18. december 2018 at aftaleparterne skal mødes igen, når Århus
Universitets rapport om forhold for transport af smågrise foreligger, med henblik på da at
vurdere betydningen af rapportens konklusioner.
SamMark mener, at bekendtgørelsen som minimum bør udskydes, til resultaterne fra
forskningsrapporten foreligger, og aftaleparterne har haft mulighed for at evaluere betydningen
af disse.
Desuden bør det sikres, at man får undersøgt forholdene for alle smågrise 7-40 kg og ikke kun
dem under 26 kilo, idet Fødevarestyrelsen lægger tvivlsom dokumentation for 26-40 kg, hvor
alene målingen af 14 grise i en besætning tilbage i 1991 ligger til grund for de nye højdekrav.
Bekendtgørelsen vil medføre øget brug af udenlandsk arbejdskraft
I lighed med de øgede krav til mere transportkapacitet, vil indførelsen af bekendtgørelsen
medføre behov for et øget antal chauffører. Helt generelt er der chaufførmangel i
transportbranchen, og chauffører med kompetencebevis til dyretransporter er en stor
mangelvare.
Der er ikke ledige chauffører med kompetencebeviser, der kan varetage denne vigtige
chaufføropgave. Der vil betyde, at der vil være flere udenlandske firmaer, der vil overtage
transporten i Danmark.
Bekendtgørelsen vil medføre øget CO
2
-udledning
SamMark stiller sig uforstående overfor, at Fødevarestyrelsen har valgt ikke at lave en
miljøkonsekvensvurdering, da det er tydeligt, at nærværende ændring til bekendtgørelsen vil
have negative miljøkonsekvenser.
Såfremt bekendtgørelsen træder i kraft, vil det medføre markant flere dyretransporter på vejene
og dermed et tilsvarende øget CO
2
-udslip. Med udgangspunkt i ovenstående
kapacitetsmangelsvurdering, kan dette direkte overføres til negativ miljøeffekt i form af
tilsvarende mængde flere køretøjer og forsinket udskiftning af ældre køretøjer, hvorfor man
kommer til at køre med flere køretøjer, der langt fra opfylder seneste Euro-norm.
SamMark ser frem til at præsentere ovenstående argumenter for udvalget ved et kommende foretræde,
og vil i den forbindelse stå til rådighed for uddybende spørgsmål.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 591: Henvendelse af 23/6-20 fra SamMark om bekendtgørelse om indvendigt højdekrav ved dyretransporter
2216684_0003.png
SamMark
– Samarbejde om de frie markedskræfter
Vilstrup Præstevænge 21
6100 Haderslev
25 61 61 14 / [email protected]
Med venlig hilsen
Lisbet Hommelhoff
Sekretariatschef i SamMark