Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 578
Offentligt
2213023_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tale ved samråd AA d. 17. juni 2020 kl.
14:00-15:00 om kemiske målinger i
vandmiljøet
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
AA stillet den 5. marts 2020 af Lise Bech (DF), René
Christensen (DF), Erling Bonnesen (V) og Jacob
Jensen (V).
Samrådsspørgsmål AA
Under et samråd den 8. januar 2020 oplyste
ministeren, at vi ikke ved nok om de
miljøfremmende
stoffer i vandmiljøet, og at ministeren med henblik
på de kommende vandplaner
ønsker en konkret strategi for miljøfremmede stoffer
og bedre målinger heraf, jf. MOF
alm. del - samrådsspørgsmål L.
Vil ministeren redegøre for ministerens konkrete
strategi for den kommende vandplanperiode,
hvad angår gennemførelse af målinger af
vandmiljøets kemiske tilstand, af
prioriterede stoffer og andre forurenende stoffer,
som er omfattet af vandrammedirektivet?
Vil ministeren redegøre for, hvilke projekter i det
forberedende arbejde til de kommende
vandplaner, der tjener til at opfylde
vandrammedirektivets krav om målinger af
vandmiljøets kemiske tilstand, af prioriterede stoffer
og andre forurenende stoffer?
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0002.png
TALEPAPIR
Vil ministeren oplyse, hvad ministeren vurderer,
at et sådan måleprogram skal omfatte,
og hvad måleprogrammet kan komme til at koste
staten?
Svar
Tak for spørgsmålene om målinger af miljøfarlige
stoffer i vandmiljøet.
Danmark er forpligtet til at forbedre miljøet i de
danske vandområder. Udover at vandplanlægningen
skal bidrage til, at danske vandområder når god
miljøtilstand, bidrager arbejdet også til at nå flere af
FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og er med
til at beskytte arter og natur.
Miljøstyrelsen overvåger via det nationale
overvågningsprogram vandområdernes tilstand. Det
er nødvendigt at kende problemerne for at kunne
fastsætte de rette indsatser.
Vandområdeplanerne er køreplanen for, hvordan
Danmark forbedrer vandmiljøet. Planerne skal
revideres hvert 6. år. Ministeriet er nu ved at
forberede de næste vandområdeplaner, som skal
gælde for 2021-2027.
Der er også en offentlig proces, hvor borgere,
virksomheder og interesseorganisationer har
mulighed for at komme med input. Det gælder både
ift. tilstandsvurderinger og indsatser.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0003.png
TALEPAPIR
Der vil skulle ske en prioritering af indsatser frem
mod 2021, hvor vandområdeplanerne sendes i
høring.
Som med indsatserne i vandområdeplanerne bliver
den overordnede økonomiske ramme for
overvågningen fastlagt via en bevilling på
Finansloven. Inden for denne ramme skal der
sammensættes et overvågningsprogram. Det skal
sammensættes, så det giver bedst fagligt mening og
samtidig sikrer, at Danmark lever op til
internationale forpligtelser.
I de hidtidige vandområdeplaner har der været
fokus på næringsstofområdet. Der er en velkendt
sammenhæng mellem tilførslen af næringsstoffer og
vandområdernes økologiske tilstand. De betydelige
reduktioner der har været af udledningerne af
kvælstof og fosfor siden 1990 har givet en bedre
tilstand i kystvandene. Der er mindre
algeopblomstring og øget udbredelse af ålegræs.
Danmark er dog langt fra i mål, og der er brug for
yderligere reduktioner.
Miljøfarlige stoffer i vand- og havmiljøet er et
område, som ikke har været højt prioriteret i de
hidtidige vandområdeplaner.
Danmark har længe overhørt en berettiget kritik af,
at Danmark ikke ved nok om den kemiske tilstand.
Kritikken går tilbage til landerapporten fra 2012 om
den første vandområdeplan, og den blev gentaget af
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0004.png
TALEPAPIR
EU-Kommissionen i februar 2019. Kommissionen
kritiserer, at mange danske vandområder og særligt
vandløbsvandområder er i ”ukendt kemisk tilstand”.
Dvs., at der mangler viden til at kunne vurdere, om
miljøfarlige stoffer udgør et miljøproblem for
vandområderne. Det er en kritik, den tidligere
regering ikke har handlet på.
Jeg ser det ikke som enten-eller. I en samlet
vandplanlægning er der behov for at se på alle
kilder. Den ene indsats kan ikke erstatte den anden.
Hvor næringsstofområdet er et veldefineret
problem, ved vi ikke nok om miljøfarlige stoffers
effekter i vand- og havmiljøet. Derfor har jeg også
sat et betydeligt arbejde i gang, som skal give bedre
viden om miljøfarlige stoffer i danske vandområder.
Der er desværre pga. tidligere tiders udledninger et
problem med tungmetaller og andre giftige stoffer i
vores vandområder. Det er stoffer med
kræftfremkaldende, hormonforstyrrende eller andre
giftige virkninger, som kan forårsage alvorlig skade
på mennesker, dyr og naturen. Mange af de kemiske
stoffer nedbrydes meget langsomt eller slet ikke i
naturen, så når først de er i miljøet, kan de gøre
skade i mange år. Vi skal lære af fortiden og gøre det
bedre.
Derfor har jeg taget initiativ til en strategi, som både
skal skabe et bedre overblik over kilder til
miljøfarlige stoffer og se på, hvilke virkemidler der
skal til for at begrænse disse. Strategien skal på den
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0005.png
TALEPAPIR
måde danne grundlag for de kommende
indsatsprogrammer efter vandrammedirektivet og
havstrategidirektivet. For at opnå en bedre viden vil
regeringen også se på, om der er behov for at ændre
og tilpasse det nuværende nationale
overvågningsprogram.
Viden er som sagt en forudsætning for at kunne
fastsætte de rette indsatser. Regeringen arbejder på
flere planer for at få bedre viden.
Regeringen valgte for det første i 2020 at afsætte
midler til at udbygge det eksisterende
overvågningsprogram (NOVANA), så der vil blive
taget prøver for en række forskellige stoffer på
mellem 50 og 55 yderligere vandløbsstationer. Disse
data vil være med til på sigt at give os et bedre
billede af tilstanden.
Det er svært at være uenig i, at målinger er godt. Det
vil dog ikke være realistisk eller
omkostningseffektivt at måle i alle vandområder.
Udover at have udvidet antallet af målestationer i
det allerede omfattende overvågningsprogram, ser
regeringen derfor for det andet på, hvordan vi kan
bruge modeller til at skalere måleresultaterne op, så
de dækker flere områder. Det ville kunne gøre det
muligt fastlægge tilstanden i de
overfladevandområder, hvor Miljøstyrelsen ikke
måler i dag. En række andre medlemslande benytter
sig også af modeller.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0006.png
TALEPAPIR
For det tredje arbejder ministeriet på at få fastsat
flere miljøkvalitetskrav, dvs. grænseværdier, for de
miljøfarlige stoffer. Miljøkvalitetskrav er fastsat ud
fra, at koncentrationer af miljøfarlige stoffer ikke må
skade menneskers sundhed eller miljøet.
I det danske overvågningsprogram tager
Miljøstyrelsen for de fleste stoffer prøver i fisk eller
muslinger eller i sedimentet på bunden af
vandområderne. Det er der god faglig grund til. For
mange stoffer mangler der imidlertid grænseværdier
at holde målingerne op imod. Det gør, at Danmark
ikke kan bruge de målte koncentrationer til at
fastslå, om stofferne findes i skadelige mængder i
miljøet. Dermed mangler Danmark også en vigtig
del af grundlaget for at kunne tilrettelægge relevante
indsatser.
Miljøstyrelsen har i første omgang peget på 14
stoffer, hvor der er et aktuelt behov for at få fastsat
miljøkvalitetskrav for sediment eller biota.
Derudover er der sat et forarbejde i gang for
yderligere 8 stoffer. Stofferne er valgt pga. deres
farlighed og forekomst i vandmiljøet. Seks af dem er
prioriterede stoffer, altså stoffer Danmark efter EU-
reglerne har en særlig pligt til at reducere
forureningen med. Miljøstyrelsen forventer at have
det faglige grundlag for at fastsætte
miljøkvalitetskrav klar i løbet af august 2020 for de
første 14 stoffer. Ministeriet ser som en vigtig del af
dette arbejde også på de erhvervsøkonomiske
konsekvenser, som fastsættelse af nye
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0007.png
TALEPAPIR
miljøkvalitetskrav måtte have. Regeringen har høje
grønne ambitioner, som skal gå hånd i hånd med
arbejdspladser og vækst.
Det nuværende overvågningsprogram måler på 470
lokaliteter i vandløb, søer og kystvande, og de årlige
omkostninger er i størrelsesordenen 6,3 mio. kr.
Derudover er der omkostninger til den nye strategi
for miljøfarlige stoffer, og der skal besluttes et
indsatsprogram i de kommende vandområdeplaner
og havstrategien i en politisk proces.
Regeringen ønsker at forene hensyn til både klima,
natur, miljø - og erhverv. Som eksempel er
ministeriet i dialog med teknologivirksomheder om
mulighederne for endnu bedre rensning af
spildevand for bl.a. kviksølv. Der er behov for
løsninger, som forbedrer tilstanden i
vandområderne og samtidig gavner biodiversiteten
og klimaet.
Mange andre lande har lignende udfordringer, og
Miljø- og Fødevareministeriet har også indhentet
oplysninger om, hvordan andre EU-medlemslande
håndterer problemet.
Regeringen er opmærksom på, at der er mange
kilder, som forurener vores vand. Og alle skal være
med til at løfte opgaven med at forbedre vores
vandmiljø. Det gælder både brug af pesticider,
kemiske stoffer fra industrien, spildevand,
regnbetingede udløb og landbrugets tilførsel af
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 578: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om om miljøfremmede stoffer i vand- og havmiljøet
2213023_0008.png
TALEPAPIR
næringsstoffer. Det ændrer dog ikke ved, at
hovedproblemet er landbrugets udledning af
næringsstoffer, som er vurderet til at være den
væsentligste presfaktor i kystvande. Hvis Danmark
skal leve op til miljømålene, kræver det yderligere
reduktioner af kvælstof.
Regeringen ønsker et godt vand- og havmiljø til
gavn for planter-, dyr og mennesker. Og Danmark er
forpligtet til at gøre mere end vi gør i dag
både
moralsk og af vandrammedirektivet og
havstrategidirektivets mål om god tilstand og krav
til reduktion af forurening.
8