Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 577
Offentligt
2213010_0001.png
Team Revision
Ref.: angabo/ibgrha
Kontor: Fiskerikontrolkontoret
Dato:
20. maj 2020
Journalnr.: 20-1522-000004
Journalnummer: XX
Dato: 4. august 2019
Arbejdsplan for Fiskeristyrelsens revisionsteam
Problemstilling
Til departementets orientering fremsendes en samlet arbejdsplan for det kommende år for fiskerikontrollens
revisionsteam. Arbejdsplanen er udarbejdet med udgangspunkt i dels de politiske bindinger, der fremgår af
aftalen om kvotekoncentration, og dels teamets foreløbige erfaringer med kontrollen af fiskeriområdet.
Notatet indeholder en redegørelse over teamets erfaringer indtil nu og tankerne om det fremadrettede arbejde.
Notatet beskriver eventuelle forhindringer som revisionsteamet oplever, herunder ønskede ændringer af
regulering. Endelig vil planerne for revisionsteamets afrapportering til Folketinget fremgå af notatet.
Baggrund
På baggrund af den politiske aftale fra 2017 er der etableret et revisionsteam i Fiskeristyrelsen med
revisionsmæssige og juridiske kompetencer. Revisionsteamet er en sammensat enhed med
specialkompetencer til at kunne udøve kontrol med personer og selskaber i fiskeriet. Herudover kan der i
forbindelse med teamets arbejde opstå et behov for at trække på en række af styrelsens øvrige ressourcer,
herunder særligt fiskerikontrolkontorets chefjurist.
Revisionsteamet varetager en række kontrolopgaver, som er bundet i den politiske aftale, herunder kontrol af
A-status og kvotekoncentration. I den udarbejdede arbejdsplan for 2020 redegøres for alle kontrolopgaver,
herunder vores foreløbige erfaringer, samt hvilke regelændringer der er behov for at gennemføre. Disse er
drøftet med departementet.
Miljø- og Fødevareministeriet
∙ Fiskeristyrelsen ∙ Nyropsgade 30 ∙ 1780 København V ∙ Tlf.:
+45 7218 5600
∙ www.fiskeristyrelsen.dk ∙ [email protected]
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Orientering om første afrapportering fra Fiskeristyrelsens revisionsteam
2213010_0002.png
Arbejdsplan for det kommende år
Kvotekoncentration
I 2019 har Revisionsteamet deltaget i arbejdet i den nedsatte arbejdsgruppe vedrørende den nye
kvotekoncentrationsbekendtgørelse. Teamet har bidraget med vurderinger og betragtninger i forhold til
omgåelsesmuligheder, sikre overensstemmelse med den administrative praksis samt regnskabsmæssige
værdiansættelser mv. Dette arbejde forventes at fortsætte i hele 2020. Sideløbende med
bekendtgørelsesarbejdet, deltager teamet også i testfasen af it-systemet, som skal understøtte håndhævelsen
af B-kvotereglerne.
I 2020 vil fokus være på overtrædelser af kvotekoncentrationsreglerne. Der vil blive udarbejdet en procesplan
således at arbejdet struktureres og samtlige overtrædelser fra 21. november 2018 og frem, vil blive undersøgt
og eventuelt sanktioneret. Der vil endvidere blive udarbejdet et administrationsgrundlag, således det sikres, at
der foretages en ensartet kontrol af alle overtrædelser.
For at kunne påbegynde kontrollen af kvotekoncentrationsreglerne, har teamet afventet udviklingen af it-
understøttelse, som har været under udvikling i 2019. It-understøttelsen blev færdigudviklet ultimo 2019 og
har frem til nu været i et testforløb. Det betyder, at teamet nu vil kunne kontrollere samtlige overtrædelser af
kvotekoncentrationsreglerne vedrørende FKA og IOK. Endelig kan det oplyses, at FTA-overtrædelser forventes
at indgå i kontrolrapporten pr. 10. juni 2020, hvorefter der venter en testperiode inden FTA kan indgå i
kontrolarbejdet.
Til brug for at afdække potentielle risici for stråmandsvirksomheder eller andre former for omgåelser af
kvotekoncentrationsreglerne, pågår der et projekt med det formål at kunne identificere eventuelle
uregelmæssigheder hos fiskerne. Dette sker bl.a. ved sammenkøre interne og eksterne registre. Det arbejde vil
ligeledes være i fokus i resten af 2020.
Herudover arbejdes der på at forberede datakvaliteten og identificere andre overtrædelser af gældende
lovgivning, ved at sammenholde interne data med eksterne datakilder. Dette arbejde vil teamet arbejde videre
med 2020.
Kontrol af erhvervsfiskeres opretholdelse af A-status
I henhold til den politiske aftale er det revisionsteamets opgave at sikre, at der årligt udtages 100-150
erhvervsfiskere med A-status til kontrol. Teamet koordinerer den overordnede kontrol, som foretages både
centralt af revisionsteamet og decentralt af den regionale kontrol.
Kontrolopgaverne er fordelt mellem den regionale kontrol og revisionsteamet på baggrund af den forventede
sagskompleksitet. Sager, som omfatter almindelige lønmodtagere i fiskeriet, foretages regionalt med støtte fra
revisionsteamet, mens selvstændigt erhvervsdrivende og kapitalejere foretages af revisionsteamet.
Målsætningen for 2019 er opfyldt med følgende resultat:
2018
1
2019
2020
(forløbige
tal)
Godkendt
Afregistreret
Omregistreret til bierhvervsfiskere
Afsluttede kontroller
-
-
-
18
34
91
9
134
6
0
6
1
Tallene er oplyst af den regionale kontrol og er ikke efterprøvet. Udfaldet af sagerne er ikke undersøgt.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Orientering om første afrapportering fra Fiskeristyrelsens revisionsteam
Resultatet af den udførte kontrol afspejler, at der i en årrække kun er blevet foretaget et begrænset antal
kontroller, og at arbejdet med Fiskeristyrelsens administrationsgrundlag og etableringen af revisionsteamet
har ført til en opstramning af kontrollen.
Det forholdsvis høje antal af afregistreringer, skal også ses i lyset af, at udvælgelsen af stikprøverne primært
er sket ud fra en risikobaseret strategi. Hvis de påtænkte ændringer af A-status reglerne havde været
implementeret, er vurderingen at det som udgangspunkt ikke ville have ændret på resultatet. Det høje antal
afregistreringer i 2019 skyldes primært, at der var tale om fiskere, som ikke længere har deres
hovedbeskæftigelse i fiskeriet.
Vi erfarede som led i kontrollen og arbejdet med udarbejdelse af administrationsgrundlag, at reglerne
vedrørende status som erhvervsfisker er uklare på en række områder, hvilket kan have uhensigtsmæssige
konsekvenser for mindre erhvervsfiskere. Derudover var reglerne fortolket restriktivt af Kammeradvokaten.
Fiskeristyrelsen anbefalede derfor departementet at revidere reglerne. Som følge heraf har departementet
nedsat en arbejdsgruppe, som skal genbesøge reglerne. Revisionsteamet deltager i dette arbejde og har stillet
konkrete løsningsforslag til A-status bestemmelserne.
I den kommende periode vil teamets kontrolfokus fortsat være på personer og selskaber med høj
kvotekoncentration. Det vil betyde, at antallet af udførte A-status kontroller vil være færre end i 2019. Dette
er i overensstemmelse med ministerens beslutning om, at målrette kontrollen mod fiskere med større
kvoteandele. Når der foreligger en afklaring på A-status reglerne, vil fokus igen være på at indfri måltallet,
som fremgår af den politiske aftale, bliver indfriet.
De nuværende regler har givet anledning til en lang række udfordringer, som senest er nærmere beskrevet i
notat af 16. april 2020. Der er udarbejdet konkrete løsningsforslag til at imødekomme udfordringerne med
undtagelse af ”i-land-reglen”.
Denne regel vedrører registrering som A-fisker på baggrund af aktivitet i land,
og bør drøftes politisk og eventuelt præciseres. Dette håndteres i det aktuelle arbejde med fiskeriloven.
I-land-reglen er i høj grad baseret på et subjekt skøn, som er vanskeligt at administrere i praksis. Der ligger
et skønselement i hvilke arbejdsopgaver, som kan kategoriseres
som ”tilrettelæggelse”,
og der findes ingen
konkrete eksempler i lovbemærkningerne til Lov om saltvandsfiskeri, hvor reglen blev indført. Reglen
præciserer eksempelvis heller ikke hvor mange personer i ejerkredsen, som kan støtte ret på denne regel. Der
er således en række udfordringer, som skal afklares, førend det vil resultere i, at styrelsen kan fratage en
fisker sin A-status ved det mindste tvivlstilfælde.
Revisionsteamet har i forbindelse med de nogle af de afsluttede kontroller konstateret, at de fiskere som vi
har identificeret som værende i en potentiel konflikt med A-status betingelserne, har været registreret eller
underlagt en kontrol, men hvor den positive afgørelse primært er baseret på indkomstkravet.
Det betyder, at såfremt styrelsens kontrol skal have en effekt fremadrettet, bør reglen præciseres og den
administrative praksis skal meldes ud og en vejledning udarbejdes.
Hertil kommer øvrige forhold, som er drøftet med departementet som eksempelvis beskæftigelseskravet,
måling af indkomstkravet ved underskud og blandet erhverv, kontrolperiode og om udfordringer ved
fiskestop, lukkeperioder, større kvotetilpasninger mv.
Kontrol af selskabers opretholdelse af registrering som erhvervsfiskerselskab
Et af Revisionsteamets fokusområder i 2019 var kontrol af selskabers opretholdelse af registrering som
erhvervsfiskerselskab. Der blev valgt en risikobaseret strategi, baseret på en dybdegående analyse af de
registrerede erhvervsfiskerselskaber. Såfremt der var indikationer på, at fiskeriaktiviteten var beskeden, blev
selskabet udtaget til kontrol.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Orientering om første afrapportering fra Fiskeristyrelsens revisionsteam
2213010_0004.png
I forlængelse af kontrollen, har teamet stillet forslag om at justere Fiskerilovens § 16, således flere relevante
ejerforhold accepteres, samt mindre justeringer af tredjedelsbekendtgørelsen. Dette håndteres i det aktuelle
arbejde med fiskeriloven. Herudover er der igangsat et arbejde med at implementere it-kontroller, som på
sigt skal sikre, at styrelsen automatisk får oplysninger om ændringer i ejerkredsen, vedtægtsændringer mv.
Dette sker ved at sammenkøre styrelsens data med eksterne datakilder, som eksempelvis CVR-registeret.
I 2020 vil fokus være på selskaber med høj kvotekoncentration, således der er sammenhæng mellem
kontrolstrategien for selskaber og erhvervsfiskere med A-status.
Resultatet af kontrol af erhvervsfiskerselskaber i 2019:
2019
2020
(forløbige
tal)
Godkendt
Afregistreret
Afsluttede kontroller
24
24
48
3
0
3
Aktivitetskravet (FKA- og IOK-fartøjer)
Kravet om at fartøjer skal opfiske mindst 25 % af årsmængderne for at kunne efterleve aktivitetskravet, blev
implementeret som følge af den politiske aftale. Kravet er gældende pr. 1. januar 2019, og derved er 2020 det
første år, at reglen skal håndhæves. Som følge af Revisionsteamets gennemgang af reglerne forud for
kontrollen for 2019, blev departementet informeret om teamets iagttagelser. Der blev efterfølgende nedsat en
arbejdsgruppe med deltagelse af Revisionsteamet, departementet og Kammeradvokaten, som præciserede
reglerne fremadrettet for kalenderåret 2020.
Som oplyst i notat af 29. april 2020, estimeres det på nuværende tidspunkt, at ca. 175 fartøjer ud af ca. 720
fartøjer ikke lever op til aktivitetskravet for 2019. En lang række fartøjer har uvæsentlige årsmængder
registreret, hvor en modregning vil have en minimal samfundsmæssig værdi. Der er i den forbindelse forslået
at indføre en bagatelgrænse for at mindske den administrative byrde, hvilket det blev besluttet ikke at gå
videre med.
Når kontrollen for kalenderåret 2019 er gennemført, forventeligt i 2. kvartal 2020, vil styrelsen opsummere
teamets iagttagelser og orientere departementet herom.
Manglende efterlevelse af aktivitetskravet, vil indgå som et parameter i forhold til stikprøveudvælgelsen af A-
status kontroller.
Aktivitetskravet (FTA-fartøjer)
Aktivitetskravet for FTA-fartøjer er indført i Muslinge- og Østersbekendtgørelsen med virkning for
fiskerisæsonerne 2020/21. Kontrollen af aktivitetskravet indgår derfor ikke i arbejdsplanen for det
kommende år, men vores erfaringer fra kontrollen af FKA- og IOK fartøjer vil indgå i vores anbefalinger
vedrørende eventuelle regeltilpasning af Muslinge- og Østersbekendtgørelsen.
Rapportering til Folketinget
Det vil ske halvårlig afrapportering til Folketinget, som vil indeholde en redegørelse over Revisionsteamets
erfaringer fra gennemførte kontroller samt hvilke tendenser, der er i fiskeriet.
Afrapporteringen vil ske to gange årligt
i slutningen af 2. og 4. kvartal.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Orientering om første afrapportering fra Fiskeristyrelsens revisionsteam
2213010_0005.png
Årshjul for det kommende år
Til brug for at illustrere Revisionsteamets arbejde for det kommende år i perioden maj 2020 til april 2021, er
der udarbejdet nedenstående årshjul.
Som det fremgår af ovenstående årshjul vil kontrol af erhvervsfiskerselskaber og A-status være en løbende
proces. Indtil der foreligger en nærmere afklaring på A-status bestemmelserne vil Revisionsteamets fokus være
på personer og selskaber med høje kvotekoncentrationer. Indtil der foreligger en afklaring i forhold til A-status
bestemmelserne kan måltallet på 100-150 kontroller ikke indfries.
Når der foreligger en afklaring på A-status reglerne vil teamet inddrage den regionale kontrol og kontrollere
en bredere kreds af erhvervsfiskere. Udenlandske kvoteejeres tilknytningskrav til Danmark vil indgå som en
del af de kommende A-status kontroller, som udføres i løbet af året.
Aktivitetskravet for kalenderåret 2020 er planlagt til at blive udført i 1. kvartal 2021. Kontrollen for
kalenderåret 2019 forventes først færdig i 2. kvartal 2020, hvilket skyldes nogle fortolkningsmæssige
afklaringer med departementet.
I de kommende måneder vil der være fokus på overtrædelser af kvotekoncentrationsreglerne for personer,
selskaber og fartøjer, som råder over FKA- og IOK. Det vedrører alle overtrædelser i perioden fra november
2018 til d.d.
Med Kvotekoncentrationsbekendtgørelsens (B-kvotereglerne) ikrafttrædelsesdato pr. 1. januar 2021 forventes
de første indberetninger af økonomiske mellemværende at blive registreret i januar 2021. Revisionsteamet kan
herefter efterprøve grundlaget for indberetningerne. Derudover vil teamet anvende en risikobaseret
kontrolstrategi
der er således identificeret en lang række selskaber, som må forventes at skulle indberette
økonomiske mellemværender og disse vil naturligvis indgå i kontrolpopulationen.
Departementet vil løbende orienteres, når teamet konstaterer mulige regelforenklinger og -præciseringer samt
omgåelsesmuligheder.
5