Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 563
Offentligt
2208607_0001.png
JANUAR 2020
MILJØ- OG FØDEVARERMINISTERIET
MARKEDSKORTLÆGNING
AF AFGIFTSBELAGTE
ENGANGSSERVICE-
PRODUKTER
ENDELIG RAPPORT
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
JANUAR 2020
MILJØ- OG FØDEVARERMINISTERIET
MARKEDSKORTLÆGNING
AF AFGIFTSBELAGTE
ENGANGSSERVICE-
PRODUKTER
ENDELIG RAPPORT
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A130654
A130654-001
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
4.0
24. januar 2020
Endelig rapport
MWHA, MRBR
JNGR, MHO
MRBR
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0005.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
5
INDHOLD
1
1.1
1.2
1.3
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
3
3.1
3.2
3.3
4
4.1
5
6
Indledning
Baggrund
Formål
Struktur
Kortlægning
Afgrænsning og omfang
Generiske engangsserviceprodukter
Kortlægning af markedet og aktører
Dataindsamling
Beregningsmetode
Samlet opgørelse af 2018 grundlag
Diskussion
Fremskrivning
Forudsætninger
Afgiftspligtigt engangsservice i 2020
Afgiftspligtigt engangsservice i 2022
Følsomhedsanalyse
Resultater af følsomhedsanalysen
Sammendrag
Bilag
7
7
8
9
10
10
10
13
14
14
15
17
19
19
21
23
27
28
32
34
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0006.png
6
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
BILAG
Bilag A
Bilag B
Bilag C
Bilag D
Indberetningstemplate
Interviewguide
Udvikling i mængden af engangsservice, ton
Udvikling i mængden af engangsservice i
mio. styk
Detaljerede følsomhedsresultater for 2018
grundlag
Detaljerede følsomhedsresultater for 2020
fremskrivning
Detaljerede følsomhedsresultater for 2022
fremskrivning
35
36
38
39
Bilag E
40
Bilag F
41
Bilag G
43
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0007.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
7
1
1.1
Indledning
Baggrund
Baggrunden for undersøgelsen er 'Aftale om sanering af bøvlede og byrdefulde
afgifter' indgået af VLAK-Regeringen, DF og RV i august 2018, hvor der blev af-
talt, at der igangsættes en analyse, som skal afdække, om afgiften på engangs-
service kan differentieres til fordel for bionedbrydeligt materiale frem for f.eks.
plastik. Undersøgelsen udspringer derfor af et behov for et øget vidensgrundlag,
der fokuserer specifikt på afgiftspligtigt engangsservice.
I EU-regi er der desuden vedtaget et direktiv om reduktion af visse plastproduk-
ters miljøpåvirkning (Engangsplastdirektivet), der har som hovedformål at be-
grænse mængden af plastaffald, der ender i naturen. Engangsplastikdirektivet
indeholder blandt andet et forbud mod markedsføring af visse engangsservice-
produkter af plastik.
I Danmark er der afgift på engangsservice. Denne er fastsat i Emballageafgifts-
loven. Emballageafgiftens formål er at reducere forbruget af engangsservice og
dermed affaldsmængden.
1
Emballageafgiften på engangsservice er vægtbaseret
og udgjorde indtil ultimo 2019 19,20 kr. pr. kg (Emballageafgiftsloven
§2c).
Virksomhedernes afregning af afgift på engangsservice bliver i dag indbetalt til
Skatteforvaltningen som et samlet beløb og er dermed ikke opgjort på produkt-
typer eller efter materialer. Der eksisterer derfor ikke viden om afgiftsindberet-
ningerne fordelt på materialer og produkttyper.
I forbindelse med Finansloven for 2020 har Regeringen sammen med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet bestemt at afgiften
på engangsservice skal tredobles. Afgiften udgør fra og med 1. januar 2020
57,60 kr. pr. kg.
1
Redegørelse om den volumenbaserede emballageafgift (2003) af Skattemini-
steriet:
https://www.skm.dk/skattetal/analyser-og-rapporter/rappor-
ter/2003/oktober/redegoerelse-om-den-volumenbaserede-emballageafgift,-sep-
tember-2003/2-beskrivelse-af-emballageafgiften
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0008.png
8
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
1.2
Formål
Miljø- og Fødevareministeriet har bedt COWI om at opgøre forbruget af afgifts-
belagt engangsservice.
Formålet med undersøgelsen er tredelt:
Først at kortlægge fordelingen af produkttyper og materialer
For det andet at fremskrive den afgiftsbelagte mængde engangsservice til
2020, når emballageafgiften er tredoblet,
Og for det tredje at fremskrive den afgiftsbelagte mængde engangsservice i
2022, når markedsføringsforbuddet er implementeret (jf. Engangsplastdi-
rektivet
2
).
Projektet formål er opsummere i Figur 1-1 nedenfor.
Figur 1-1
Formålet med markedskortlægningen
Undersøgelsens overordnede sigte er derved at tilvejebringe ny viden om i hvor
høj grad forskellige materialer benyttes til engangsservice.
Fremskrivningen suppleres desuden med følsomhedsberegninger for at belyse
ændringer i en række centrale parametre. Dette være sig f.eks. adfærdsændrin-
ger, hvor der ses på en større/mindre adfærdseffekt af et markedsføringsforbud.
Undersøgelsen baseres på interview og dataindsamling med udvalgte centrale
aktører i det danske marked, med henblik på at indsamle viden og data om de
forskellige typer af afgiftsbelagt engangsservice.
2
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2019/904 af 5. juni 2019 om re-
duktion af visse plastprodukters miljøpåvirkning -
Artikel 5 om restriktioner for
markedsføring (herefter markedsføringsforbuddet)
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0009.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
9
1.3
Struktur
Udover indledning består rapporten af følgende kapitaler:
Kortlægning,
hvor vi først beskriver markedet for engangsservice i forhold
til produkter og aktører. Herefter beskriver vi, hvorledes vi har indsamlet
data og beregnet 2018 grundlaget, der præsenteres til sidst i kapitlet.
Fremskrivning,
hvor vi først beskriver forudsætningerne for fremskrivnin-
gerne. Herefter præsenterer vi de forventede afgiftspligtige mængder af en-
gangsservice i henholdsvis 2020 og 2022.
Følsomhedsanalyse.
Da 2018 grundlaget såvel som fremskrivningerne er
baseret på en række forudsætninger, foretager vi en følsomhedsanalyse for
at belyse, hvor robust fremskrivningerne er overfor ændringer i forudsæt-
ningerne.
Sammendrag,
hvor vi opsummer på rapportens resultater.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0010.png
10
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
2
Kortlægning
Dette kapitel består af seks afsnit. Først beskriver vi afgrænsningen af engangs-
service og det samlede omfang i 2018. Herefter beskriver vi de typiske produk-
ter på markedet og aktørerne. Endeligt beskriver vi, hvorledes vi har indsamlet
data og foretaget beregninger, inden vi til sidst præsenter en opgørelse over
mængden af engangsservice i 2018 opdelt på produkter og materialer.
2.1
Afgrænsning og omfang
Omfanget af afgiftsbelagt engangsservice kan opgøres med afsæt i statens pro-
venu fra afgiftsbetalinger på engangsservice. I 2018 blev der i alt betalt knap
147 mio. kr. i afgift til staten på engangsservice (oplyst af Skatteministeriet).
Med afgiftssatsen på engangsservice i 2018 på 19,20 Kr. pr. kg
3
, svarer prove-
nuet til en samlet mængde engangsservice på 7.655 ton i 2018.
De 7.655 ton afgiftsbelagt engangsservice udgør den samlede mængde afgifts-
belagt engangsservice i undersøgelsen og danner grundlag for fremskrivnin-
gerne. Resultater fra dataindsamlingen, som vedrører fordelingen af dels pro-
dukttyper og dels materialer, er alle afstemt til dette niveau.
Afgrænsningen for projektet er de produktkategorier for engangsservice, der er
omfattet af emballageafgift jf. den Juridiske Vejledning E.A.7.1.
4
Her findes der
beskrivelser og eksempler på afgiftsbelagt engangsservice.
Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale.
2.2
Generiske engangsserviceprodukter
Markedet for engangsserviceprodukter består af adskillige produktvariationer in-
denfor hver enkel produktkategori. Det har derfor været nødvendigt at udar-
bejde generiske engangsserviceprodukter, der danner baggrund for kortlægnin-
gen. De generiske engangsserviceprodukter er opdelt i produktkategorier og
materialer og kan ses i Tabel 2-1 nedenfor.
3
4
Emballageloven §2c
Juridisk vejledning E.A.7.1.8 Det afgiftspligtige vareområde for engangsservice
beskrivelse og eksempler på det omfattede produkter.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0011.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
11
Tabel 2-1
Produktkate-
gori
Bestik
Beskrivelse af generiske engangsserviceprodukter
Materiale
Beskrivelse
Plast
Bestik typisk i størrelsen 16-18 cm lavet af polystyren
(PS)
Træbestik typisk produceres af birketræ.
Plasttallerkner mindre end 33 cm i diameter. Typisk
produceret i polystyren (PS) og polypropylen (PP)
Paptallerkner betrukket med et tyndt lag plast
Paptallerkner der er coated
Tallerken produceret af f.eks. overskudsmateriale fra
sukkerrør
F.eks. Små både af træ
Drikkekrus typisk i størrelser fra 200 ml til 500 ml. La-
vet af polypropylen (PP), polyethylenterephthalat
(PET) eller polystyren (PS)
Varmeisolerende drikkekrus af ekspanderet polystyren
(EPS)
Et- og tolags papkrus
Krus produceret af f.eks. overskudsmateriale fra suk-
kerrør
Rørepinde i størrelsen 11-18 cm
Rørepinde typisk produceret i birketræ i størrelsen 10-
20 cm
Pølsebakker i foldet pap
Små bægre i størrelsen 15-20 cl typisk produceret i
polyethylenterephthalat (PET).
Små bægre i størrelsen 15-20 cl. Produceret i pap og
coated med PLA eller PE.
Isspatel typisk produceret i polystyren (PS)
Træspatel typisk produceret af birketræ
Små krus. Lavet af polypropylen (PP), polyethylentere-
phthalat (PET) eller polystyren (PS)
Små papkrus.
Træ
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Kilde: Egen tilvirkning
Bemærk at der for tallerkner og krus er foretaget en mere detaljeret opdeling på
materialer end for de øvrige produkter. Paptallerkner er opdelt i lined og coated
pap. Dette skyldes, at lined pap anses som værende af plastik jf.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0012.png
12
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Engangsplastdirektivet. Krus af plast er opdelt i to underkategorier; plast (dæk-
kende over PP, PS og PET) og krus af EPS. Opdelingen skyldes, at det kun er
krus af EPS, der som følge af engangsplastdirektivet, omfattes af markedsfø-
ringsforbuddet.
For hvert generisk produkt har vi indhentet priser og vægte fra de største leve-
randørers produktkataloger. På baggrund af disse har vi beregnet en gennem-
snitspris og -vægt per produkt. Disse er derudover brugt til at beregne en pris
per kg for hvert produkt. Priserne og vægtene er indhentet fra producenter og
forhandlere af engangsservice og afspejler derfor en engrospris, der kun opnås
ved køb af et større antal.
Tabel 2-2
Generiske engangsserviceprodukter, vægt i gram, pris i kr./stk. og pris i
kr./kg
Materiale
Pris per stk.
(kr.)
0,34
0,54
0,96
0,55
0,40
1,29
0,95
0,64
0,53
0,91
0,58
0,09
0,10
0,48
0,41
0,89
0,23
0,30
Vægt per stk.
(gram)
4,1
2,0
12,6
10,0
7,3
20,0
2,1
7,9
7,9
10,2
9,8
0,5
0,7
7,0
9,3
9,9
2,0
2,0
Pris per kg
(kr./kg)
83
276
76
55
55
65
460
81
67
89
59
172
151
69
44
90
116
150
Produktkate-
gori
Bestik
Plast
Træ
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0013.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
13
Produktkate-
gori
Prøvekopper
Materiale
Pris per stk.
(kr.)
0,29
0,50
0,58
Vægt per stk.
(gram)
1,9
2,0
6,9
Pris per kg
(kr./kg)
157
246
85
Plast
Pap
Gennemsnit
Kilde: Forhandlere af engangsservice, prisen er oplyst ved engroskøb og ekskl.
moms
Priserne i kr. per styk varierer fra 29 øre for en prøvekop af plast til 1,29 kr. for
en tallerken af bagasse. Generelt ses det, at plastprodukterne er billigere per
styk end de øvrige materialer. Dog undtaget for tallerkner, hvor lined og coated
paptallerkner er det billigste alternativ.
Omregnes priserne til kr. per kg varierer priserne fra 44 kr. per kg for isbægre
af plast til 460 kr. per kg for tallerkner af træ (træbåde).
2.3
Kortlægning af markedet og aktører
Som en del af projektet har COWI foretaget en screening af markedsaktørerne
for (afgiftsbelagt) engangsservice. Formålet med denne screening er at sam-
mensætte en liste over de væsentligste virksomheder, som handler med afgifts-
pligtigt engangsservice. Denne liste har også dannet grundlagt for udvælgelsen
af virksomheder til interview og dataindsamling (listen er ikke udtømmende).
Baseret på et udtræk fra Erhvervsregistret har vi screenet virksomheder tilhø-
rende brancherne (DB07)
464990 'Engroshandel med andre husholdningsartikler'
222200 'Fremstilling af plastemballage' samt
222900 'Fremstilling af andre plastprodukter'
Screeningen har vist, at det kun er et mindre udsnit af virksomheder i disse
brancher, som handler med engangsservice. Ligeledes indikerer screeningen, at
der kun findes en meget lille indenlandsk produktion af engangsservice, og langt
hovedparten bliver importeret fra udlandet. Det har ikke været muligt at se,
hvilke virksomheder der betaler afgift på engangsservice.
Listen over virksomheder, som handler med engangsservice, omfatter virksom-
heder i alle led, dvs. både producenter, importører, grossister og mellemhand-
lere.
Listen er desuden blevet suppleret med et par aktører i detailleddet - Salling
Group og COOP. Derudover er SKI tilføjet listen, da indkøb af engangsservice til
det offentlige bliver handlet gennem SKI-aftaler.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0014.png
14
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
I afsnit 2.4 fremgår den endelige liste over virksomheder, som har dannet
grundlag for interview og dataindsamling.
2.4
Dataindsamling
COWI har foretaget interview og dataindsamling blandt de mest centrale aktører
på markedet. Rekruttering af de rette kontaktpersoner i virksomhederne er fore-
taget ved rundringring.
I forbindelse med selve interviewet er respondenterne blevet introduceret til un-
dersøgelsen, hvorefter der er blevet spurgt til virksomhedens salg af engangs-
service. Efter interviewet er der blevet fremsendt en tabelskabelon til udfyldelse,
som vedrører virksomhedens salg/forbrug af afgiftsbelagt engangsservice fordelt
på produkttyper og materialer. Selve skabelonen er bygget op omkring nogle
generiske produkttyper. I Bilag A ses indberetningstemplate og i Bilag B inter-
viewguide.
16 virksomheder er kontaktet, hvoraf syv virksomheder har fremsendt data for
deres mængder i 2018 og svaret på spørgsmålene vedrørende adfærdsændrin-
ger. Derudover har en virksomhed fremsendt svar på spørgsmålene vedrørende
adfærdseffekter.
Kun få af de 16 kontaktede virksomheder har afvist at deltage. Dog har virk-
somhederne ikke fremsendt data på trods af gentagne forespørgsler.
Kommunernes ind-
køb af engangsser-
vice
Staten, regionerne og kommunerne aftager en mindre andel af den samlede
mængde engangsservice. SKI oplyser, at kommunernes indkøb udgjorde tæt på
90 pct. af det samlede offentlige indkøb af engangsservice i 2018, hvorfor vi
vurderer, at det er retvisende at benytte kommunernes indkøb som datagrund-
lag for de offentliges brug af engangsservice.
De 98 danske kommuner indkøbte i 2018 engangsservice for små 12 mio. kr. fra
de tre største leverandører på markedet.
5
Da kommunernes indkøb er oplyst i
kr., har det til dette projekt været nødvendigt at omregne til enheder og deref-
ter til vægt. Dette er gjort ved hjælp af prisen og vægten per styk angivet for de
generiske produkter i Tabel 2-2.
Regionernes indkøb
af engangsservice
Regionerne indkøbte engangsservice for 1,8 mio. kr. i 2015. Det antages, at re-
gionernes indkøb fordeler sig på produktkategorier ligesom kommunernes.
2.5
Beregningsmetode
Når virksomhederne har fremsendt deres salg af engangsservice i ton, er disse
blevet lagt direkte ind i beregningen. Når virksomhederne har fremsendt deres
5
SKI
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0015.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
15
indkøb/omsætning i kr. eller antal, har vi omregnet disse til ton ved brug af pri-
serne og vægtene for de generiske produkter.
Det indsamlede data udgør 3.733 ton engangsservice, hvormed kortlægningen
dækker 49 pct. af det samlede marked for afgiftspligtigt engangsservice. Vi vur-
derer, at det indsamlede data er retvisende for det samlede marked, men da da-
taindsamlingen er baseret på en stikprøve, er der selvfølgelig en usikkerhed
knyttet til resultaterne.
Grundlaget for 2018 er beregnet på baggrund af den samlede afgiftspligtige
mængde i 2018 og den procentuelle fordeling af markedet på produkt- og mate-
rialeniveau. Den procentuelle fordeling på produkter og materialer er beregnet
som et vægtet gennemsnit af produkt- og materialefordelingerne modtaget af
virksomhederne og de beregnede mængder.
Figur 2-1
Metode for beregning af 2018 grundlaget
2.6
Samlet opgørelse af 2018 grundlag
Markedet for engangsservice udgjorde i 2018 7.655 ton. Baseret på beregnin-
gerne udgjorde plast 63 pct., pap 32 pct., bagasse 4 pct. og træ 2 pct., jf. Tabel
2-3.
Tabel 2-3
Materiale
Plast
Pap
Træ
Bagasse
Samlet
2018 grundlag opdelt på materialer
Mængde (ton)
4.830
2.415
121
288
7.655
Andel (pct.)
63
32
2
4
100
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0016.png
16
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
De tre største produktkategorier er bestik, tallerkner og krus, jf. Figur 2-2 ne-
denfor. De øvrige produktkategorier udgør samlet omkring 5 pct. og er derfor
grupperet i figurerne.
Figur 2-2
Fordeling af engangsservice i vægt i 2018 grundlaget, ton
Bestik udgjorde ca. 880 ton og bestod næsten hovedsageligt af plastik. Tallerk-
ner derimod udgjorde en femtedel af det samlede marked. Her var der dog
større variation i materialet, hvor plast og lined pap udgjorde ca. 760 ton ud af
ca. 1.590 ton tallerkner. Tallerkner af coated pap, bagasse og træ udgjorde hen-
holdsvis ca. 555 ton, 215 ton, og 60 ton
Krus udgjorde langt størstedelen af den samlede mængde engangsservice. Krus
udgjorde ca. 4.770 ton, hvor de ca. 3.350 ton var af plast.79 ton af plastkrusene
var produceret i EPS. Pap udgjorde små 1.345 ton, hvor de resterende ca. 75
ton engangskrus var produceret af bagasse.
Øvrige produkter dækker over pølsebakker, isbægre, spatler og rørepinde. Her
udgjorde plast ca. 90 ton, pap ca. 320 ton og træ ca. 10 ton
Priserne og mængderne i 2018 grundlaget for hver produktkategori og materiale
er vist nedenfor i Tabel 2-4. Her ses det at den gennemsnitlige pris for engangs-
service er 85 kr./kg. ekskl. moms. Når vi omregner mængden af engangsservice
til antal, udgjorde markedet i 2018 lige over 1,1 mia. styk engangsservice.
Tabel 2-4
Produktkate-
gori
Bestik
2018 grundlag
Materiale
Pris (kr./kg)
Mængde (ton)
Mængde (mio.
stk.)
200
26
Plast
Træ
85
275
827
51
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0017.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
17
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
75
55
55
65
460
80
65
90
60
170
150
70
45
90
115
150
155
245
85
561
200
554
214
59
3.272
79
1.344
74
27
10
302
18
16
15
1
31
0
7.655
44
20
76
11
28
412
10
131
8
52
15
43
2
2
8
0
16
0
1.106
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
Kilde: Egen tilvirkning
2.7
Diskussion
Dataindsamlingen har resulteret en i svarprocent på lige under 50 pct., som er
acceptabel set i lyset af, at undersøgelsen har været frivillig at deltage i. Virk-
somhederne vi har talt med, har været positive over for undersøgelsen, men .
end del af de virksomheder, som vi har talt med, ikke har vendt tilbage inden
fristen for dataindsamlingen med svar på spørgsmålene.
Når mange af virksomhederne alligevel ikke har vendt tilbage med svar, kan det
skyldes flere forhold. En af forklaringerne har været travlhed, men det kan også
skyldes, at markedet for engangsservice omfatter få men store virksomheder,
hvorfor data om salg af engangsservice er meget følsomme data af konkurren-
cehensyn.
Usikkerheden er afspejlet i fordelingen mellem produkttyper (og materialetyper),
og ikke i det samlede forbrug af afgiftsbelagt engangsservice, som er baseret på
afgiftsbetalinger.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0018.png
18
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
I forbindelse med projektet har flere respondenter nævnt, at de forventer en
øget grænsehandel, når afgiften på engangsservice øges. Det kan tænkes, at
det private forbrug af engangsservice handlet over grænsen vil stige når afgiften
tredobles. Dette kan have betydning for fremskrivningen, men denne effekt er
ikke indregnet da størrelsen er ukendt.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0019.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
19
3
Fremskrivning
2018 grundlaget fremskrives til 2020 og 2022 baseret på en række forudsætnin-
ger. I dette kapitel præsenterer vi først forudsætningerne, hvorefter vi præsen-
terer den forventede mængde afgiftspligtigt engangsservice i henholdsvis 2020
og 2022.
3.1
Tredobling af den
vægtbaserede em-
ballageafgift 2020
Forudsætninger
Emballageafgiften for engangsservice udgjorde i 2018 i 19,2 kr. per kg. Denne
forøges i 2020 til 57,6 kr. per kg. (jf. Finansloven for 2020). Da afgiften er
vægtbaseret, korrigeres prisen per styk på baggrund af produktets vægt. Der-
med rammes de tungere engangsserviceprodukter hårdere af afgiftsforøgelsen
end de lettere engangsserviceprodukter.
Tabel 3-1
Produktkate-
gori
Prisændring grundet forøgelse af emballageafgiften
Materiale
Pris per stk. (kr.)
Emballageafgift
19,2 kr./kg
Bestik
Plast
Træ
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
0,34
0,54
0,96
0,55
0,40
1,29
0,95
0,64
0,53
0,91
0,58
0,09
0,10
0,48
0,41
0,89
0,23
0,30
Emballageafgift
57,6 kr./kg
0,50
0,62
1,45
0,94
0,68
2,06
1,03
0,95
0,83
1,31
0,96
0,11
0,13
0,75
0,77
1,27
0,31
0,38
46
14
50
69
70
59
8
47
58
43
65
22
25
56
87
43
33
26
Prisændring Pct.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0020.png
20
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Produktkate-
gori
Materiale
Pris per stk. (kr.)
Emballageafgift
19,2 kr./kg
Emballageafgift
57,6 kr./kg
0,36
0,58
0,84
Prisændring Pct.
Prøvekopper
Plast
Pap
0,29
0,50
0,58
24
16
46
Gennemsnit
Kilde: Egen tilvirkning
Priselasticitet på -1
Når prisen stiger på et produkt, observeres der ofte et fald i efterspørgslen. Vi
forudsætter i fremskringen en priselasticitet på -1. Det betyder, at ved en pris-
stigning på 10 pct. falder efterspørgslen med 10 pct.
Substitution mellem
materialer
Da emballageafgiften for engangsservice er vægtbaseret, afhænger prisstignin-
gen af produktets initiale pris såvel som produktets vægt. Ved bestik stiger pri-
sen per styk mere for plastbestik end træbestik. Dette skyldes at plastbestikket
er billigere i udgangspunktet, såvel som at det er tungere per styk. Da plastbe-
stik derfor har en højere prisstigning end træbestik, kan det ske at der substitu-
eres fra plastbestik til træbestik.
Ved tallerkner og krus er der mere end to produktalternativer. Her antager vi, at
der kun substitueres bort fra produktet, der stiger mest i pris, da det ikke er
muligt at modellere en ny markedsligevægt på baggrund af det tilgængelige
data.
Forbud af udvalgte
plastprodukter
I 2021 implementeres markedsføringsforbuddet, hvorfor nogle engangsproduk-
ter ikke længere må markedsføres. Følgende produkter omfattet af emballageaf-
giftsloven forventes at blive omfattet af markedsføringsforbuddet:
engangsbestik af plast,
engangstallerkner af plast,
engangstallerkner af lamineret pap,
rørepinde af plast,
drikkebægre af ekspanderet polystyren og
isspatler af plast.
Mængden af disse produkter sættes derfor til 0 i fremskrivningen, hvorefter af-
tagerne af de omfattede produkter substituerer til materialealternativerne under
hensyn til deres prisfølsomhed.
Nominel BNP-vækst
på 3,2 pct.
Den afgiftspligtige mængde af engangsservice fremskrives årligt 3,2 pct.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0021.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
21
Forudsætningerne, der ligger til grund for beregningerne, er opsummeret i Tabel
3-2 nedenfor.
Tabel 3-2
Emne
Emballageafgift
Priselasticitet
Opsummering af beregningsforudsætninger
Forudsætning
Stiger fra 19,2 kr./kg til 57,6 kr./kg fra 2020
Forudsat -1.Dette betyder at ved en prisstigning på 10 pro-
cent falder efterspørgslen med 10 procent.
Forudsat 1. Dette betyder at ved en relativ prisreduktion på
10 procent for produkt A falder efterspørgslen efter produkt
B med 10 pct..
Bestik af plast
Tallerkner af plast
Paptallerkner betrukket med et tyndt lag film
Rørepinde af plast
Drikkebægre af ekspanderet polystyren (EPS)
Isspatler af plast
Historisk har efterspørgslen efter engangsservice fulgt den
nominelle BNP-vækst. Historisk har væksten udgjort 3,2
pct. årligt i gennemsnit og benyttes derfor til at fremskrive
efterspørgslen.
Krydspriselasticitet
Produkter omfattet af
markedsføringsforbuddet
Nominel BNP-vækst
Kilde: Egen tilvirkning
3.2
Afgiftspligtigt engangsservice i 2020
Når emballageafgiften på engangsservice tredobles, forventes mængden af en-
gangsservice at falde. Baseret på de beskrevne forudsætninger vil den samlede
mængde engangsservice falde til 4.238 ton. Mængden af plast, pap og bagasse
reduceres, hvorimod mængden af træ stiger i 2020. Andelen af plast stiger dog
fra 63 pct. til 64 pct. Andelen af pap falder fra 32 pct. til 29 pct. Andelen af træ
stiger til 4 pct. og andelen af bagasse falder fra 4 pct. til 3 pct..
Tabel 3-3
Materiale
Engangsservice i 2020 opdelt på materialer
2018 mængde
(ton)
4.830
2.415
121
288
7.655
2018 andel
(pct.)
63
32
2
4
100
2020 mængde
(ton)
2.725
1.217
169
128
4.238
2020 andel
(pct.)
64
29
4
3
100
Plast
Pap
Træ
Bagasse
Samlet
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0022.png
22
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Stigningen i plastandelen skyldes primært en forventet substitution fra paptal-
lerkner til plasttallerkner, da prisen for paptallerkner forventes at stige med 70
pct. sammenlignet med en prisstigning for plasttallerkner på 50 pct.
Krus udgør stadig den største del af markedet for engangsservice efterfulgt af
tallerkner og bestik.
Figur 3-1
Fordeling af engangsservice i vægt i 2020, ton
Mængden af bestik forventes at falde med ca. 35 pct. i 2020 sammenlignet med
2018. Mængden af plastbestik falder med ca. 45 pct., hvorimod mængden af
træbestik forventes at stige. Dette skyldes at plastbestik stiger relativt mere end
træbestik i pris per styk.
For engangstallerkner forventes mængden at falde med samlet ca. 55 pct. Der
forventes en reduktion i alle tallerkenmaterialer, dog forøges andelen af plasttal-
lerkner fra en tredjedel til ca. 45 pct.
Mængden af engangskrus forventes at falde med ca. 45 pct. Andelen af plast-
krus forventes uændret i 2020, hvorimod der flyttes en lille mængde krus fra
bagasse over til pap.
De øvrige produkter forventes ligeledes at falde med ca. 50 pct., hvor især
mængden af pølsebakker falder, grundet en høj prisstigning og kun dyrere di-
rekte alternativer.
I Tabel 3-4 nedenfor er de forventede priser og mængder for 2020 vist. Den
samlede mængde forventes at falde til 4.238 ton, svarende til ca. 670 mio. styk
engangsservice.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0023.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
23
Tabel 3-4
Produktkate-
gori
Bestik
Engangsservice i 2020
Materiale
Pris (kr./kg)
Mængde (ton)
Mængde (mio.
stk.)
115
49
25
7
24
5
30
231
5
80
3
44
12
20
0
1
5
1
13
1
671
Plast
Træ
120
315
115
95
95
105
500
120
105
130
95
210
190
105
80
130
155
190
195
285
125
473
97
320
71
176
100
62
1.835
36
816
27
23
8
142
2
10
11
1
25
2
4.238
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
Kilde: Egen tilvirkning
3.3
Afgiftspligtigt engangsservice i 2022
Implementeringen af Engangsplastdirektivet medfører, at engangsservice af
plast (undtagen drikkebægre) ikke må markedsføres. Mængden af engangsser-
vice, der er omfattet af markedsføringsforbuddet, forventes at udgøre ca. 1.023
ton. Dette er ca. 23 pct. af markedet for engangsservice før forbuddet og ca. 35
pct. af mængden af engangsservice af plast.
Når plastprodukterne forbydes, kan forbrugerne enten skifte over til et af de al-
ternative materialer eller flergangsbrugsservice. Med de givne forudsætninger
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0024.png
24
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
for fremskrivningen forventes den samlede mængde engangsservice at udgøre
3.953 ton i 2022. Andelen af plast falder til 49 pct. i 2022. Pap forøges til 36
pct., træ 11 pct. og bagasse 4 pct.
Tabel 3-5
Materiale
Plast
Pap
Træ
Bagasse
Samlet
Engangsservice i 2022 opdelt på materialer
Mængde (ton)
1.956
1.406
419
172
3.953
Andel (pct.)
49
36
11
4
100
I Figur 3-2 nedenfor ses materialefordelingerne for de tre største produktkatego-
rier og samlet for de øvrige produktkategorier.
Figur 3-2
Fordeling af engangsservice i vægt i 2022
Mængden af engangsbestik falder til ca. 298 ton, og består udelukkende af træ.
Dette svarer til et fald fra 164 mio. styk bestik til 151 mio. styk bestik. Faldet i
den samlede mængde for bestik skyldes altså både at antallet reduceres, såvel
som at der substitueres fra et tungere produkt til et lettere produkt.
Den samlede mængde af engangstallerkner forventes at falde fra ca. 730 ton til
ca. 570 ton. Ved implementeringen af Engangsplastdirektivet forventes plasttal-
lerknerne og de linede paptallerkner at blive substitueret primært af de coatede
paptallerkner, da disse minder mest om de omfattede tallerkner og desuden er
det billigste alternativ, sammenlignet med bagassetallerkner og træbåde. Da
paptallerknerne er er lettere per styk end plasttallerknerne skyldes faldet i
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0025.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
25
tonnagen, både et fald i det samlede antal såvel som en substitution til et lettere
materiale.
Kun plastkrus af EPS er omfattet af markedsføringsforbuddet. Disse udgør dog
kun en meget lille andel af engangskrusene. Under de givne forudsætninger for-
ventes tonnagen og antallet af engangskrus dermed at stige. Andelene af plast,
pap og bagasse forventes at være uændrede.
For de øvrige produkter forventes det, at alle plastprodukterne substitueres af
træ og papprodukter.
Mængderne i ton og mio. styk er angivet nedenfor i Tabel 3-6 for hver produkt-
kategori og materiale.
Tabel 3-6
Produktkate-
gori
Bestik
Engangsservice i 2022
Materiale
Pris (kr./kg)
Mængde (ton)
Mængde (mio.
stk.)
0
151
0
0
49
7
35
246
0
85
3
0
54
22
0
1
0
5
Plast
Træ
120
315
115
95
95
105
500
120
105
130
95
210
190
105
80
130
155
190
0
298
0
0
353
143
73
1.956
0
869
29
0
37
152
0
12
0
11
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0026.png
26
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Produktkate-
gori
Prøvekopper
Materiale
Pris (kr./kg)
Mængde (ton)
Mængde (mio.
stk.)
0
10
670
Plast
Pap
195
285
125
0
21
3.953
Total
Kilde: Egen tilvirkning
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0027.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
27
4
Følsomhedsanalyse
Da grundlaget og fremskrivninger er baseret på en række forudsætninger, har vi
foretaget en række følsomhedsanalyser. Hermed er det muligt at se hvor robust
2018 grundlaget og fremskrivningen af forbruget af engangsservice er overfor
ændringer i de centrale forudsætninger.
Vi har foretaget følgende følsomhedsanalyser:
Mindre prisfølsom-
hed
mindre prisfølsomhed ved prisstigninger (priselasticiteten)
større og mindre prisfølsomhed ved relative prisændringer (krydspriselasti-
citeten)
Plastprodukter +/- 10 pct. i vægt
Vækst i grundlag lig 0 pct.
Priser + 50 pct.
Substitution til flergangsprodukter + 10/20 pct.
Den store afgiftsforøgelse sammenholdt med en priselasticitet på -1, medfører
en stor reduktion i den samlede mængde engangsservice. Vi udfører derfor to
følsomhedsanalyser, hvor vi sætter priselasticiteten til henholdsvis 0 og -0,5.
Skatteministeriet antog en gennemsnitlig priselasticitet på -0,5 ved en række
emballageprodukter, herunder engangsservice, da de i 2004 beregnede død-
vægtstabet ved miljø- og energiafgifter.
6
I en rapport udgivet af Miljøstyrelsen henvises der til internationale studier, der
kun viser begrænsede adfærdsændringer ved lignende afgifter.
7
Lav prisfølsomhed
for virksomheder,
når engangsservice
indgår i produktet
Virksomhederne, der benytter engangsservice som en del af deres produkt, må
forventes at være mindre prisfølsomme end forbrugerne og de virksomheder,
der indkøber til eget forbrug. Omkostningen til engangsservice udgør kun en
mindre andel af omkostningen ved deres produkt. På sigt må det forventes at
den øgede omkostning overvæltes på forbrugeren. På kort sigt forventes virk-
somhederne selv at dække afgiftsforøgelsen.
Vi vurderer derfor at brugen af en samlet priselasticitet på -1 kan overvurdere
købernes prisfølsomhed og dermed afgiftsforøgelsen adfærdseffekt. Vi laver der-
for følsomhedsanalyser, hvor priselasticiteten er henholdsvis 0 og -0,5.
6
Skaτ, December 2004, udgivet
af Skatteministeriet:
https://www.skm.dk/me-
dia/122313/skat.pdf
7
Økonomiske virkemidler til fremme af affaldsforebyggelse, 2014, udgivet af
Miljøstyrelsen:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2014/12/978-87-
93283-29-9.pdf
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0028.png
28
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Hvis plastproduk-
terne var 10 pct.
tungere
Da 2018 grundlaget til dels er baseret på priserne og vægtene for de generiske
produkter, er det relevant at undersøge betydningen af, hvis vi konsekvent har
undervurderet vægten af plastprodukterne. Dette er særligt relevant, da afgiften
er vægtbaseret. Vi foretager derfor en følsomhedsanalyse af betydningen for
2018 grundlaget og fremskrivninger hvor plastprodukterne er 10 pct. tungere.
Stagnerede forbrug
for politiske tiltag
Salget af engangsservice er forudsat at stige med den forventede nominelle
BNP-vækst hvert år. Dog ses der en tendens mod en øget miljøbevidsthed og
reduktion af affald, der trækker i retning af et sænket forbrug af engangsser-
vice. Omvendt kan en stigende miljøbevidsthed indebære en substitution i ret-
ning mod bionedbrydelige produkter, der ofte er tungere, hvormed den samlede
tonnage stiger på trods af et uændret eller faldende forbrug i styk. Vi foretager
derfor en følsomhed af hvordan mængden af afgiftspligtigt engangsservice vil se
ud i 2020 og 2022, hvis der ikke er en generelt opadgående vækst i forbruget i
takt med at forbrugerne generelt bliver rigere. Dette betyder at vi sætter væk-
sten i forbruget til 0 pct.
Hvis engangsservice
produkter var 50
pct. dyrere i ud-
gangspunktet
Det er relevant at foretage en følsomhed på produkternes initiale pris af to årsa-
ger. For det første på grund af at priserne benyttes til at beregne 2018 grundla-
get, i de tilfælde at vi har modtaget data i kr. For det andet fordi afgiftsforøgel-
sen tillægges prisen, hvorefter efterspørgslen justeres på baggrund af den rela-
tive prisstigning. Højere priser i udgangspunktet medfører derfor en lavere rela-
tiv prisstigning og derfor en mindre adfærdseffekt.
Skift fra engangs-
produkter til fler-
gangsbrug
Når engangsserviceprodukter af plast forbydes efter 2021, kan aftagerne enten
skifte over til et alternativt materiale eller skifte til flergangsbrug. I fremskriv-
ninger er det antaget, at det er priserne på materialealternativerne, der har be-
tydning for om aftagerne skifter bort fra engangsservice eller ej. Da der dog op-
leves en generel stigende tendens mod miljøbevidsthed, er det relevant at fore-
tage en følsomhedsanalyse på at aftagerne i højere grad skifter bort fra en-
gangsservice som et aktivt fravalg af engangsserviceprodukter og ikke kun
grundet prisændringer. Vi foretager derfor to følsomheder; en hvor 10 pct. af de
eksisterende forbrug skifter til flergangsbrug og en hvor 20 pct. af de eksiste-
rende forbrug skifter til flergangsbrug.
4.1
Resultater af følsomhedsanalysen
Vi starter med at se på betydningen af følsomhedsanalyserne for 2018 grundla-
get. En forøgelse af plastvægten påvirker kun i lav grad fordelingen imellem ma-
terialer. Andelen af plast stiger fra 63 pct. til 64 pct. Når priserne opjusteres
med 50 pct., reduceres især andelen af produkter af bagasse.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0029.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
29
Figur 4-1
Følsomhedsresultater for 2018 grundlaget, ton
Følsomhedsresultaterne for fremskrivningen til 2020 er vist nedenfor i Figur 4-2.
2018 grundlaget er medtaget yderst til venstre. Fremskrivningen er meget føl-
som overfor ændringer i især priselasticiteten og priserne. Forudsættes efter-
spørgslen at være helt inelastisk vil den samlede mængde engangsservice stige i
2020 sammenlignet med 2018 grundlaget. Halveres priselasticiteten vil mæng-
den af engangsservice i stedet udgøre 6.200 ton i 2020. En fastholdelse af pris-
elasticiteten, men forøgelse af de initiale priser med 50 pct. vil medføre en for-
ventet mængde af engangsservice på ca. 5.500 ton.
Krydspriselasticiteten, plastvægten, væksten og korrektionen af andele har kun
lille betydning for den forventede, samlede mængde af engangsservice. Disse
har dog i stedet betydning for andele af de forskellige materialer.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0030.png
30
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Figur 4-2
Følsomhedsresultater for 2020, ton
Følsomhedsresultaterne for 2022 er i tråd med resultaterne for fremskrivningen
til 2020. Den forventede samlede mængde engangsservice er meget følsom
overfor ændringer i priselasticiteten og de initiale priser.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0031.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
31
Figur 4-3
Følsomhedsresultater for 2022, ton
Samlet set vurderes fremskrivningerne til 2020 og 2022 at udgøre en forventet
mængde engangsservice i den lave ende. Dette er især tilfældet, da der indføres
en så markant afgiftsforøgelse i 2020.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0032.png
32
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
5
Sammendrag
Den samlede mængde afgiftspligtigt engangsservice udgjorde i 2018 7.655 ton.
Heraf bestod 63 pct. af plastik, 32 pct. af pap, 2 pct. af træ og 4 pct. af
bagasse. Materialeandelene er udledt ved at indhente data fra centrale aktører
på markedet på både leverandør og aftagersiden. Dataindsamlingen i kortlæg-
ningen dækker samlet 49 pct. af markedet.
Tabel 5-1
Materiale
Plast
Pap
Træ
Bagasse
Samlet
Engangsservice opdelt på materialer i ton
2018 grundlag
4.830
2.416
121
288
7.655
2020
2.725
1.217
169
128
4.238
2022
1.956
1.406
419
172
3.953
Afgiftsforøgelsen i 2020 såvel som implementeringen af markedsføringsforbud-
det i 2021 medfører faldende mængder engangsservice. Det er dog afgiftsfor-
øgelsen, der forventes at have den største samlede effekt på mængden af en-
gangsservice. Markedsføringsforbuddet forventes at medføre en forbrugsreduk-
tion, dog i mindre grad end afgiftsforøgelsen. Markedsføringsforbuddet forventes
i stedet at medføre en substitution bort fra plastik og over til alternative materi-
aler, jf. Figur 5-1.
Figur 5-1
Engangsservice opdelt på materialer
Når vi ser på produktkategorierne individuelt, forventes den største relative re-
duktion i mængderne for bestik. Dette skyldes at materialealternativet træ er
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0033.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
33
væsentligt dyrere end plastik, hvorfor markedsføringsforbuddet medfører en
større forbrugsreduktion for bestik end de øvrige produkter.
For tallerkner opleves der ligeledes en reduktion i de samlede mængder af både
afgiftsforøgelsen og markedsføringsforbuddet.
Drikkekrus er det eneste engangsserviceprodukt, hvor mængden stiger fra 2020
til 2022. Dette skyldes at det kun er krus af EPS, der er omfattet af markedsfø-
ringsforbuddet. Dog skal det nævnes, at de øvrige plastkrus er omfattet af arti-
kel 4 om forbrugsreduktion i Engangsplastdirektivet. Eventuelle effekter heraf er
dog ikke medtaget i analysen.
Figur 5-2
Engangsservice opdelt på produktkategorier og materialer
Følsomhedsanalysen viser, at de forventede mængder af engangsservice i 2020
og 2022 er meget følsomme overfor ændringer i priselasticiteten. Ønskes en
mere robust fremskrivning af de forventede mængder af engangsservice anbefa-
ler vi, at markedets prisfølsomhed følges tæt.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0034.png
34
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
6
Bilag
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0035.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
35
Bilag A
Indberetningstemplate
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0036.png
36
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Bilag B
Interviewguide
Miljø- og Fødevareministeriet samt Skatteministeriet har bedt COWI om at op-
gøre produkttyper og materialevalg for de afgiftspligtige og markedsomsatte ty-
per af engangsservices. I den forbindelse interviewer COWI udvalgte centrale
aktører i det danske marked for engangsservices med henblik på at indsamle vi-
den og data om de forskellige typer af afgiftsbelagte engangsservices.
Resultaterne fra undersøgelsen skal spille ind i regeringens arbejde med en dif-
ferentieret afgift på engangsservice. Formålet med undersøgelsen er derfor at
tilvejebringe viden, så arbejdet med den differentierede afgift kan baseres på et
forbedret vidensgrundlag.
Vi har udpeget jeres virksomhed, da vi vurderer, at I er relevante for undersø-
gelsen. Vi håber derfor, at I vil afse tid til at deltage i interviewet. I vil efter in-
terviewet få fremsendt en tabel til udfyldelse med afsæt i karakteristika for virk-
somhedens salg af engangsservices.
Baggrund
I Danmark er der i forvejen en emballageafgift på engangsservice. Emballageaf-
giftens formål er at reducere forbruget af engangsservice og dermed affalds-
mængden. Em-ballageafgiften er i dag vægtbaseret (19,20 kr. pr. kg). Regerin-
gen har dog meldt ud, at man ønsker at fordoble afgiften fra og med 2020.
Baggrunden for undersøgelsen er Aftale om sanering af bøvlede og byrdefulde
afgifter indgået af VLAK-Regeringen, DF og RV i august 2018, hvor der blev af-
talt, at der igangsættes en analyse, som skal afdække, om afgiften på engangs-
service kan differentieres til fordel for bionedbrydeligt materiale frem for fx pla-
stik. Undersøgelsen udspringer derfor af et behov for et øget vidensgrundlag,
der fokuserer specifikt på afgiftspligtigt engangsservice.
Desuden har EU vedtaget et direktiv om reduktion af visse plastprodukters mil-
jøpåvirkning (Engangsplastdirektivet), der har som hovedformål at begrænse
mængden af affald, der ender i naturen. Engangsplastikdirektivet indeholder
blandt andet et forbud mod markedsføring af visse engangsserviceprodukter af
plastik, der forventes at blive erstattet med andre materialer, når direktivet im-
plementeres i 2021.
Generelle spørgsmål
Hvor stort er det årlige salg til det danske marked af afgiftsbelagt engangsser-
vice?
Årligt salg af afgiftsbelagt engangsservice
Ton
Antal
pct. af samlet omsæt-
ning
Angiv omsætning:_____________________
Hvilke produkttyper indenfor engangsservices sælger I, som er afgiftsbelagte?
Beskriv gerne inden for bestemte kategorier.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0037.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
37
Spørgsmål om fordobling af emballageafgiften
Regeringen har meldt ud, at den ønsker at fordoble emballageafgiften for
visse produkttyper fra 2020.
Hvilken effekt vurderer I, at det vil have på jeres salg af engangsser
vice?
Forventer I samlet set et fald i salget af engangsservice (plastik som
andre materialer), og i givet fald hvor meget?
Forudser I en substitution til andre typer engangsservices, som ikke er
omfattet af afgiftsstigningen? I givet fald, hvad er jeres forventning til
om fanget af denne substitutionseffekt?
Spørgsmål til implementeringen af Engangsplastdirektivet
Engangsplastikdirektivet indeholder blandt andet et forbud mod markeds-
føring af visse engangsserviceprodukter af plast og implementeres i 2021.
Hvilken effekt vurderer I, at det vil have på jeres salg af engangsser-
vice af plast?
Forventer I samlet set et fald i salget af engangsservice af plast, og i
givet fald hvor meget?
Hvad er jeres vurdering af samspillet mellem den forventede fordobling
af emballageafgiften på visse produkttyper og implementeringen af En-
gangsplastdirektivet?
Øvrige kommentarer (beskriv venligst)
Fremsendelse af Excel template til udfyldelse
Til brug for undersøgelsen vil vi bede jer om at udfylde medsendte Excel-
template, som er opbygget omkring nogle generiske produkttyper.
I bedes udfylde templaten med afsæt i de afgiftsbelagte produkttyper in-
denfor engangsservices, som I sælger til det danske marked. I kan angive
jeres svar enten i ton, antal eller som procent-fordeling. I sidstnævnte til-
fælde bedes i skønne salget i procent af samlet omsætning samt angive
omsætning.
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0038.png
38
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Bilag C
Udvikling i mængden af
engangsservice, ton
Tabel 6-1
Produktkate-
gori
Bestik
Engangsservice i ton
Materiale
2018 grundlag
2020
2022
Plast
Træ
827
51
561
200
554
214
59
3.272
79
1.344
74
27
10
302
18
16
15
1
31
0
7.655
473
97
320
71
176
100
62
1.835
36
816
27
23
8
142
2
10
11
1
25
2
4.238
0
298
0
0
353
143
73
1.956
0
869
29
0
37
152
0
12
0
11
0
21
3.953
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0039.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
39
Bilag D
Udvikling i mængden af
engangsservice i mio. styk
Tabel 6-2
Produktkate-
gori
Bestik
Engangsservice i mio. styk
Materiale
2018 grundlag
2020
2022
Plast
Træ
200
26
44
20
76
11
28
412
10
131
8
52
15
43
2
2
8
0
16
0
1.106
115
49
25
7
24
5
30
231
5
80
3
44
12
20
0
1
5
1
13
1
671
0
151
0
0
49
7
35
246
0
85
3
0
54
22
0
1
0
5
0
10
670
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spatel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0040.png
40
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Bilag E
Detaljerede følsomhedsresultater
for 2018 grundlag
Tabel 6-3
Produktka-
tegori
Bestik
Engangsservice i ton i 2018 grundlag
Materiale
2018 grund-
lag
827
51
561
200
554
214
59
3.272
79
1.344
74
27
10
302
18
16
15
Plastvægt +
10 pct.
853
50
568
196
541
217
58
3.299
77
1.313
72
27
10
295
18
16
15
Priser + 50
pct.
833
52
565
203
557
189
60
3.271
80
1.364
55
28
10
306
19
16
16
Plast
Træ
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
1
31
0
7.655
1
30
0
7.655
1
31
0
7.655
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0041.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
41
Bilag F
Detaljerede følsomhedsresultater
for 2020 fremskrivning
Tabel 6-4
Produktka-
tegori
Engangsservice i ton i 2020 (del 1)
Materiale
Basisfrem-
skrivning
Inelastisk
efterspørg-
sel 0
880
148
666
238
590
255
70
3.490
85
1.433
79
29
11
321
20
22
16
Lav prisela-
sticitet -0,5
Høj kryds-
priselastici-
tet 1
473
72
308
68
176
96
60
1.834
36
815
27
23
8
142
2
10
11
Bestik
Plast
Træ
473
97
320
71
176
100
62
1.835
36
816
27
23
8
142
2
10
11
677
122
495
154
383
178
67
2.663
60
1.124
53
26
9
232
11
16
14
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
1
25
2
4.238
2
33
3
8.389
2
29
2
6.316
1
25
1
4.189
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0042.png
42
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Tabel 6-5
Produktka-
tegori
Engangsservice i ton i 2020 (del 2)
Materiale
Høj kryds-
priselastici-
tet 1
473
122
332
74
176
104
65
1.836
36
816
27
23
8
142
2
11
11
Plastvægt +
10 %
Nominel
BNP-vækst
på 0
444
91
301
67
165
94
58
1.723
34
766
26
21
8
134
2
10
10
Priser + 50
pct.
Bestik
Plast
Træ
446
93
292
69
172
102
61
1.684
30
797
27
22
8
139
1
10
10
613
98
432
126
316
131
65
2.385
53
1.036
33
25
9
205
8
14
13
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
2
25
3
4.287
1
23
2
3.989
1
23
2
3.980
1
28
2
5.593
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0043.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
43
Bilag G
Detaljerede følsomhedsresultater
for 2022 fremskrivning
Tabel 6-6
Produktka-
tegori
Engangsservice i ton i 2022 (del 1)
Materiale
Basisfrem-
skrivning
Inelastisk
efterspørg-
sel 0
0
605
0
0
1.019
393
90
3.721
0
1.526
84
0
52
342
0
46
0
Lav prisela-
sticitet -0,5
Lav kryds-
priselastici-
tet 0,5
0
272
0
0
347
138
70
1.955
0
868
29
0
37
152
0
12
0
Bestik
Plast
Træ
0
298
0
0
353
143
73
1.956
0
869
29
0
37
152
0
12
0
0
441
0
0
686
268
82
2.839
0
1.198
57
0
44
247
0
24
0
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
11
0
21
3.953
19
0
41
7.939
15
0
30
5.930
10
0
20
3.909
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0044.png
44
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
Tabel 6-7
Produktka-
tegori
Engangsservice i ton i 2022 (del 2)
Materiale
Høj kryds-
priselastici-
tet 1
0
325
0
0
359
148
76
1.957
0
869
29
0
37
152
0
12
0
Plastvægt +
10 pct.
Nominel
BNP-vækst
på 0
0
263
0
0
311
126
64
1.725
0
766
26
0
32
134
0
10
0
Skift til fler-
gangsbrug
10 pct.
0
279
0
0
336
139
72
1.956
0
869
29
0
34
152
0
12
0
Bestik
Plast
Træ
0
285
0
0
325
144
71
1.795
0
848
28
0
33
148
0
11
0
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
11
0
22
3.997
10
0
20
3.719
9
0
19
3.485
10
0
19
3.907
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 563: Rapport om markedskortlægning af engangsserviceprodukter, fra miljøministeren
2208607_0045.png
MARKEDSKORTLÆGNING AF AFGIFTSBELAGTE ENGANGSSERVICEPRODUKTER
45
Tabel 6-8
Produktka-
tegori
Engangsservice i ton i 2022 (del 3)
Materiale
Skift til fler-
gangsbrug
20 pct.
0
259
0
0
320
136
72
1.956
0
869
29
0
31
152
0
12
0
Priser + 50
pct.
Bestik
Plast
Træ
0
358
0
0
577
204
77
2.543
0
1.103
35
0
41
218
0
17
0
Tallerkner
Plast
Lined pap
Coated pap
Bagasse
Træ
Krus
Plast
Plast (EPS)
Pap
Bagasse
Rørepinde
Plast
Træ
Pølsebakker
Isbægre
Pap
Plast
Pap
Is-spa-
tel/ske
Plast
Træ
Prøvekopper
Plast
Pap
Total
9
0
17
3.861
12
0
10
5.197
http://projects.cowiportal.com/ps/A130654/Documents/03 Project documents/Rapport/A130654_OPD_4.0_Endelig rapport_ Markedskortlægning af engangsserviceprodukter.docx