Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 558
Offentligt
2208427_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. juni 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om overgangsbestemmelser for arbejdsma-
skiner med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen, KOM (2020) 0233.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Samlenotat om overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner ifm. Covid-19 krisen
2208427_0002.png
EU og Internationalt
Den 11. juni 2020
MFVM 075
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
om forslag til overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner i forbindelse
med covid-19 krisen
________________________________________________________________
1.
1.
2.
3.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning nr. 1628 af 2016 om overgangsbestemmelser med henblik på at adres-
sere konsekvenser af covid-19 krisen
Sagen ventes vedtaget snarest i Rådet
KOM (2020) 233
side 2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Samlenotat om overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner ifm. Covid-19 krisen
2208427_0003.png
NOTAT
om forslag til overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner i forbindelse
med covid-19 krisen
1.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EU) nr. 1628 af 2016 om overgangsbestemmelser med hen-
blik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen
KOM (2020) 233
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om overgangsbe-
stemmelser med henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen. Forslaget har til formål at
forlænge overgangsperioden med et år for lovlig omsætning af overgangsmotorer og -maskiner til
brug i mobile ikke-vejgående maskiner. Forslaget stilles som følge af forstyrrelser i produktionen
forårsaget af covid-19 krisen. Sagen haster, da reglerne udløber 30. juni 2020. En vedtagelse af for-
slaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU nævneværdigt.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 233 af den 2. juni 2020 fremsendt forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om ændring af forordning nr. 1628 af 2016 om overgangsbestemmelser med
henblik på at adressere konsekvenser af covid-19 krisen. Forslaget er modtaget i dansk sprogudgave
den 4. juni 2020 fra Rådssekretariatet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter proceduren for den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294
Forslaget forventes vedtaget i skriftlig procedure inden udgangen af juni 2020.
Formål og indhold
Overgangsbestemmelserne i forordningens artikel 58 fastsætter en række bestemmelser om at bringe
motorer i omsætning på det europæiske marked i overgangen mellem to trinkrav. Forslaget har til for-
mål at forlænge overgangsperioden for lovlig omsætning af overgangsmotorer og -maskiner, der opfyl-
der det tidligere trinkrav for mobile ikke-vejgående maskiner. Overgangsperioden foreslås forlænget
med et år fra den 30. juni 2020 til den 30. juni 2021.
Trinkrav (stages) til arbejdsmaskiner fastsætter grænseværdier for, hvor meget motoren må forurene
(luftforurening), ligesom Euronormerne gør for vejgående køretøjer. Trinkravene er gradvist blevet
skærpet, og fra 2019-2021 træder trinkrav V i kraft. Ikrafttrædelsesdatoerne for trinkrav V indføres
rullende for respektive effektkategorier over et par år for at give fabrikanterne et passende tidsrum ved
overgangen til det nye emissionstrin, samtidig med at den administrative byrde for godkendelsesmyn-
dighederne reduceres. Effektkategorierne er nærmere fastsat i forordningens bilag 3 og udtrykker en
given motors effekt i kW.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Samlenotat om overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner ifm. Covid-19 krisen
2208427_0004.png
Kommissionen tilkendegiver i forslaget, at covid-19-krisen har forstyrret produktionskæderne i bran-
chen, særligt for dele til de nye motorer, der skal leve op til trinkrav V. Ligeledes vurderes det vanske-
ligt at få overgangsmotorer bragt i omsætning inden 30. juni 2020. Kommissionen vurderer på den
baggrund, at den nuværende situation kan have økonomiske konsekvenser for erhvervet, såfremt reg-
lerne ikke tilpasses.
Forslaget vurderes at berøre ca. 40.000 motorer i EU. Disse motorer skal efter reglerne allerede være
produceret senest 31. december 2019. Forslaget vil dermed ikke indebære produktion af flere motorer
fra et tidligere trinkrav. Forslaget har derimod til hensigt at forlænge den periode, hvormed motorerne
lovligt kan bringes i omsætning på det europæiske marked med det formål, at fabrikanten ikke bræn-
der inde med dem på lageret. Overgangsbestemmelserne vil også gælde traktorer, da artikel 19, stk. 3 i
forordning 2013/167 om traktorer refererer til nærværende forordnings emissionsgrænseværdier og
hermed også overgangsbestemmelserne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Forslaget ændrer i en forordning med direkte retsvirkning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Konse-
kvenser for erhvervet vil i givet fald være positive som følge af, at overgangsperioden forlænges og der-
med yder mere fleksibilitet inden for reglerne.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU nævnevær-
digt.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) undrer sig over den foreslåede overgangsperiode på 12 må-
neder, og mener, at 6 måneder vil være tilstrækkeligt. Dette begrundes med, at nedlukningen i ingen
lande har varet 12 måneder, og at virksomheder i industrien og byggeanlæg har været aktive under co-
vid-19 krisen.
De Danske Bilimportører bakker op om forslaget og understreger vigtigheden af, at man fra dansk side
bakker op om lignende tiltag.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Samlenotat om overgangsbestemmelser for arbejdsmaskiner ifm. Covid-19 krisen
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En større gruppemedlemsstater ønsker, at forslaget udvides til at omfatte motorer under andre effekt-
kategorier, således at overgangsperioden for disse også forlænges med et år. En mindre gruppe med-
lemsstater ønsker derimod, at forlængelsen forkortes til et halvt år i stedet for et helt år.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan acceptere at forlænge overgangsperioden, men ønsker samtidigt ikke at bremse over-
gangen til det nyeste trinkrav V. Regeringen vil derfor arbejde for, at forlængelsen af overgangsperio-
den begrænses til et halvt år.
Regeringen ønsker alene at forlænge overgangsperioden i overgangsbestemmelserne for effektkatego-
rier, der er særligt påvirket af covid-19 krisen, og hvor deadline for omsætning af overgangsmotorer
udløber 30. juni 2020.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4