Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 548
Offentligt
2205778_0001.png
8. juni 2020
Til Miljø- og Fødevareudvalget
Notat om
’Status
og grundig gennemgang af havbrugsområdet’
(SGGH) og kommunalt tilsyn
Dansk Akvakultur er enig i den overordnede konklusion om, at gældende regler udgør et solidt
udgangspunkt for en fremtidig sikker administration af området, at tilsyn og kontrol virker, og at der hos
alle de undersøgte havbrug ikke er konstateret fejl eller overskridelser i forhold til foder, fiskeproduktion
og antibiotika og øvrige forhold som havbrugene har ansvar for.
Dansk Akvakultur mener at en styrket administration, bør tage udgangspunkt i, at SGGH konstaterer, at
sagsbehandlingen har været velfungerende i kommunerne. Derfor er det problematisk, når det foreslås at
samle myndighedskompetencen hos staten.
Dette notat uddyber og fremhæver konklusioner og indhold fra havbrugsgennemgangen.
Dansk Akvakultur anbefaler at prioritere følgende for at styrke tilsyn og forvaltning af havbrugsområdet:
Vejledning om bedste fremgangsmåde til at kontrollere miljøforhold på havbrug.
Vejledning for årsindberetning (foder, produceret mængde fisk og forbrug af biocider).
Supplere driftsjournal med dokumentation for foderindkøb/forbrug på det enkelte havbrug.
Ændre regulering så havbrug reguleres som diffus kilde og ikke punktkilde.
Etablere et fast forum for erfaringsudveksling mellem myndigheder, stat og kommuner.
Flytte myndighedskompetencen, så kommunen er godkendelsesmyndighed i hele
kystvandområdet.
Dansk Akvakultur anbefaler desuden, at gennemgangen suppleres med 3 nye notater:
1. Historisk tilbageblik og procedurer for sagsbehandling af ansøgninger om etablering af nye
havbrug; fordi området ikke er behandlet i gennemgangen.
2. Løsninger til fremme af økologisk havbrugsdrift; fordi området ikke er behandlet i gennemgangen,
og fordi årsagen til manglende vækst er uhensigtsmæssige rammevilkår.
3. Regler der understøtter frivillig flytning af havbrug, fordi Kammeradvokaten anbefaler, at det
vurderes, om et havbrug kan flyttes, hvis det i en habitatkonsekvensvurdering konkluderes, at
havbruget ikke kan blive på sin nuværende position med den eksisterende drift.
Dansk Akvakultur repræsenterer det samlede opdrætserhverv for fisk, skaldyr og tang. Vores medlemmer eksporterer for ca. 1,5 mia. kr. og bidrager positivt
til dansk økonomi og beskæftigelse
primært i landdistrikterne. Vi ønsker at fremme vækst og produktion af gode og sunde akvakulturprodukter.
Da sk Ak akultur ∙
Agro Food Park 15
∙ DK-8200
Aarhus N
∙ Tel.: +
8740
6666
danskakvakultur@da
skak akultur.dk ∙
.danskakvakultur.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 548: Henvendelse af 8/6-20 fra Dansk Akvakultur om en styrket administration på havbrugsområdet
2205778_0002.png
1. Havbrug følger reglerne
"Miljøtilsynsmyndighederne har i foråret 2019 gennemført en ekstra kontrol af dokumentationen for de
årlige indberettede tal for netto-produktionen af fisk, foderforbruget og antibiotikaforbrug.
Myndighederne har ikke konstateret eller vurderet, at der var tegn på, at havbrug har overskredet deres
vilkår i miljøtilladelsen i forhold til ovennævnte forhold, der blev undersøgt"
(side 11, SGGH, 2019).
Dansk Akvakultur vil gerne understrege, at alle de undersøgte havbrug følger gældende regler.
2. Det kommunale tilsyn med havbrug fungerer godt
Det konkluderes, at
"gældende regler overordnet udgør et solidt udgangspunkt og basis for en fremtidig
sikker administration af området"
(side 11, SGGH, 2019).
Dansk Akvakultur fastholder, at det er bedre at samle myndighedskompetencen hos kommunerne, da de
lokale myndigheder har en ekspertviden om lokale miljøforhold, og en tættere relation til lokale
interessenter. Den lokale dialog er en grundpille i administrationen af akvakulturvirksomheder. Henset til
at Miljø- og Fødevareministeriet foreslår et initiativ, der er i direkte modstrid med erhvervets ønsker,
finder vi det kritisabelt, at dette ikke påpeges i sammenfatningen og konklusionen.
Dansk Akvakultur mener, at kommunerne, gennem deres erhvervsservice og tilsyn med andre
virksomheder, har et godt overblik over den samlede erhvervsaktivitet i kommunerne.
Endelig har kommunerne også kompetencen på andre akvakulturvirksomheder, for eksempel dambrug og
RAS-anlæg.
3. Om lakselus og udslip af fisk
SGGH konkluderer, at der på danske havbrug ikke er dokumenteret væsentlige problemer i forhold til
sygdomme (lakselus) eller udslip af fisk (side 49, SGGH, 2019).
4. Om antibiotika og resistens
Rapporten konkluderer, at der har været gennemført antibiotika-behandlinger i havbrugene igennem de
seneste årtier, og at der ikke synes at forekomme øget resistens i forbindelse med behandlingerne. Alle
undersøgelser har vist, at der ikke ses en øget forekomst af resistens i det omkringliggende miljø (vand og
sediment) ved antibiotikabehandling (side 66, SGGH, 2019).
Fødevarestyrelsen har i forbindelse med de ekstraordinære kontroller i 2018 og 2019 ikke givet udtryk for,
at der ses behov for at intensivere eller ændre den eksisterende kontrolpraksis på fødevare- og
veterinærområdet (side 78, SGGH, 2019).
5. Miljømyndigheder ønsker mere dokumentation og kontrol
I rapporten kan myndighederne ikke pege på en enkelt type af dokumentation, som var særlig egnet eller
som gav et komplet og tilgængeligt overblik, og der ønskes flere kontrolmuligheder (side 76, SGGH, 2019).
Dansk Akvakultur vil gerne bidrage til mere og bedre dokumentation i samarbejde med myndighederne
for at imødegå usaglige påstande om havbrug og sikre god dokumentation og kontrol af alle miljøforhold.
Side
2
af
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 548: Henvendelse af 8/6-20 fra Dansk Akvakultur om en styrket administration på havbrugsområdet
2205778_0003.png
6. Spørgsmål ved beregningerne for N og P og anvendelse af biocider
Havbrugene følger miljømyndighederne vejledning for beregning af N og P i ørreder, men
miljømyndighederne ønsker yderligere dokumentation (side 59, SGGH, 2019).
Dansk Akvakultur vil gerne bidrage til at styrke miljømyndighedernes beregningsgrundlag for N og P i
samarbejde med et eller flere universiteter. Dansk Akvakultur vil gerne medvirke til at tilvejebringe
videnskabelig dokumentation for anvendelse af biocider sammen med vidensinstitutioner og
myndigheder.
7. Udvikling af digitale driftsjournaler
Der føres daglige driftsjournaler på alle havbrug, som grundlag for tilsyn og kontrol. Havbrug og andre
opdrætsanlæg anvender forskellige registreringsprogrammer (SeaBase, DamBase, AkvaBase, Cobália,
Excel, etc.). som optalt i rapporten (side 80-81, SGGH, 2019).
Dansk Akvakultur vil bidrage til at udvikle digital løsning, som kan viderebringe de nødvendige oplysninger
fra driftsjournalerne til en digital rapportering til myndighederne til et fælles godkendt standardformat.
8. Sagsbehandling af ansøgninger om havbrug og økologisk havbrug
SGGH o fatter ifølge ”Ko
issoriu for ge e ga g og status for ha brugso rådet”, side 2,
”hav rugstilladelser og iljøgodke delse, sa t pro edurer for at op å disse”.
Dansk Akvakultur mener derfor, at havbrugsgennemgangen bør inddrage, hvordan sagsbehandling og
ansøgningsprocedurer for havbrug har været frem til i dag, ligesom udviklingsmulighederne for økologisk
havbrug også burde inddrages.
Afslutningsvis vil Dansk Akvakultur understrege, at vi gerne bidrager til at konkretisere en bæredygtig
udvikling af akvakultursektoren og meget gerne indgår i drøftelser herom.
Med venlig hilsen
Niels Dalsgaard
Formand for Dansk Akvakultur
Side
3
af
3