Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 544
Offentligt
2205334_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
(Sendt pr. mail)
Vingsted, den 8. juni 2020
Notat vedrørende forslag til styrkelse af tilsyn og kontrol med havbrugsområdet
Danmarks Naturfredningsforening(DN) og Danmarks Sportsfiskerforbund(DSF) sender
dette notat til MOF´s orientering i forbindelse med, at vi er blevet bekendt med at der
skal foregå politiske drøftelse tirsdag den 9. Juni af en styrket administration af
havbrugene i Danmark.
DN og DSF har følgende forslag til en styrket administration af
havbrugene i Danmark
1. Forenklet myndighedsstruktur og bedre koordinering
Havbrugsområdet er reguleret via flere forskellige lovgivninger. Det gælder først og frem-
mest miljø- og naturbeskyttelseslovgivningen, fiskerilovgivningen samt fødevare- og veteri-
nærlovgivningen. Derfor har myndighedsopgaverne hidtil været varetaget af flere forskellige
myndigheder.
Det er efter vores opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at myndighedsansvaret i forhold til miljø-
opgaverne er delt, så miljøopgaverne vedrørende havbrug udenfor 1 sømil fra kysten vareta-
ges af Miljøstyrelsen, mens miljøopgaverne vedrørende havbrug indenfor 1 sømil varetages
af kommunerne.
Det indebærer, at miljøopgaverne vedrørende 7 af de eksisterende 19 havbrug varetages
af Miljøstyrelsen, mens miljøopgaverne vedrørende de resterende 12 havbrug varetages
af 7 forskellige kommuner.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 544: Henvendelse af 8/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om forslag til styrkelse af tilsyn og kontrol med havbrugsområdet
2205334_0002.png
Det gør det for det første unødvendigt vanskeligt at koordinere administration, tilsyn og
kontrol af det samlede havbrugsområde. For det andet medfører opsplitningen på så
mange myndigheder, at det for nogle er vanskeligt at opnå og fastholde de nødvendige
faglige kompetencer og erfaringer i forhold til at varetage opgaverne på forsvarlig vis.
Det gælder først og fremmest for de kommunale myndigheder, der kun har ansvaret for
en-få anlæg.
Vi har tidligere bemærket at borgmesteren i Hedensted kommune Kasper Glyngø i 2018
udtalte til Politiken, at miljøtilsyn med havbrug er så kompliceret, at staten bør tage sig
af det. Hedensted kommune er den kommune i Danmark med flest havbrug og derfor
kunne man forvente at de havde de bedste forudsætninger for at føre et godt miljøtilsyn.
Det har mildest talt ikke været tilfældet.
Sammenfattende er det på den baggrund DN og DSFs opfattelse, at myndighedsansvaret
vedrørende miljøopgaverne på havbrugsområdet skal samles i Miljøstyrelsen. Heldigvis
ser miljøministeren nu ud til at være af samme opfattelse jf. Pressen.
2. Forslag til bedre muligheder for egentlig kontrol
Egenkontrol kan ikke stå alene
Kontrollen med de danske havbrugs overholdelse af vilkårene i deres tilladelser eller miljø-
godkendelser, har hidtil stort set udelukkende været baseret på egenkontrol. Egenkontrollen
består i, at havbrugene en gang om året indsender en årsindberetning til tilsynsmyndighe-
den med oplysninger om mængden af producerede fisk og forbruget af foder, der danner
grundlag for en beregning af havbrugets udledninger af næringsstoffer mv. i forhold til hav-
brugets udledningstilladelse.
Forudsætningen for at egenkontrol overhovedet giver mening er således, at tilsynsmyndig-
hederne har mulighed for at efterprøve egenkontrollen med en reel kontrol af de oplysnin-
ger, der fremgår af en egenkontrol. Tilsynsmyndighederne har imidlertid meget ringe mulig-
heder for at foretage en sådan reel kontrol af de oplysninger, der indgår i havbrugenes egen-
kontrol.
Det fremgår blandt andet af erfaringerne fra den særlige kontrolaktion
vedrørende havbrugenes årsindberetninger, som Miljø- og Fødevareministeriet i samarbejde
med tilsynsmyndighederne har gennemført i foråret 2019. I den forbindelse viser tilbagemel-
dinger fra kampagnen, at den indhentede dokumentation
fra havbrugene i vid udstrækning ikke har været brugbar til at gennemføre en egentlig kon-
trol med det enkelte havbrug, - hverken med hensyn til mængden af producerede fisk og
mængden af anvendt foder eller med hensyn til sporbarhed af fiskene i hele produktionskæ-
den på trods af, at sporbarhed må være et krav i henhold til fødevarelovgivningen.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 544: Henvendelse af 8/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om forslag til styrkelse af tilsyn og kontrol med havbrugsområdet
2205334_0003.png
Standardisering og digitalisering af driftsjournaler
Havbrugenes tilladelser eller miljøgodkendelser indeholder typisk et vilkår om, at de løbende
skal føre en driftsjournal med nøgleoplysninger vedrørende produktionen af fisk samt for-
bruget af foder og medicin. Endvidere skal havbrugene som led i deres autorisation i hen-
hold til bekendtgørelsen om autorisation og drift af akvakulturbrug løbende føre en drifts-
journal vedrørende deres omsætning af fisk jf. bekendtgørelsens § 22.
I princippet burde disse driftsjournaler kunne anvendes til en kontrol af havbrugenes årsind-
beretninger. Det er imidlertid på det nuværende grundlag ikke muligt. Det skyldes for det
første, at driftsjournalerne foreligger i mange forskellige formater, som det enkelte havbrug
selv vælger. For det andet er driftsjournalerne kun tilgængelige til gennemsyn for tilsyns-
myndighederne ved et tilsynsbesøg på havbruget, hvilket gør anvendelsen af driftsjourna-
lerne til kontrol både meget tidskrævende og meget lidt overskueligt.
Derimod vil driftsjournalerne kunne anvendes som en reel kontrolmulighed, hvis der etable-
res et standardiseret og digitaliseret system til disse registreringer, som tilsynsmyndighe-
derne har digital adgang til.
Register over foderindkøb
Den særlige kontrolaktion, som er gennemført i foråret 2019, har blandt andet også vist, at
det ikke via fakturaer har været muligt at få dokumentation for foderforbrug på de enkelte
havbrug, idet havbrugsvirksomhederne ikke bogfører køb af foder på det enkelte havbrug.
Kontrol ved hjælp af regnskabsbilag forudsætter desuden, at der er sikkerhed for, at tilsyns-
myndigheden får udleveret alle bilag, hvilket vil kræve en form for en revisorpåtegning.
En mere hensigtsmæssig løsning vil være, at der indføres regler om, at foderleverandøren
forpligtes til at indberette salg af foder til det enkelte akvakulturbrug til et centralt register,
som tilsynsmyndighederne har adgang til. Det skal i den forbindelse bemærkes, at foder
til havbrug og dambrug primært leveres af to firmaer, - nemlig Biomar og Aller Aqua.
Den form for indberetninger kendes i øvrigt fra kontrollen af gødningsregnskabet i land-
brugsreguleringen.
Styrkelse af kontrolgrundlaget for ferskvandsdambrug
De udfordringer, som tilsynsmyndighederne har med hensyn til at kunne foretage en reel
kontrol med havbrugenes tilladelser og miljøgodkendelser, gør sig også gældende i forhold
til tilsynet med ferskvandsdambrug. En del af ferskvandsdambrugene drives endvidere som
tidligere nævnt af havbrugsvirksomhederne med henblik på produktion af sættefisk til deres
havbrug. De nævnte forslag til forbedring af kontrolmulighederne vedrørende havbrug vil
derfor med fordel også kunne anvendes i forhold ferskvandsdambrugene.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 544: Henvendelse af 8/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om forslag til styrkelse af tilsyn og kontrol med havbrugsområdet
2205334_0004.png
3. Behov for regler om burkapacitet
Der er i de nuværende regler åbenbart ingen bestemmelser, der i forbindelse med en miljø-
godkendelse giver miljømyndighederne hjemmel til at fastsætte vilkår om, at størrelsen
af burkapaciteten skal stå i et realistisk forhold til den produktionskapacitet, der ansøges
om miljøgodkendelse til. Det betyder, at en havbrugsvirksomhed med de nuværende regler
kan få miljøgodkendelse til en burkapacitet, der langt overstiger den produktion, som
miljøgodkendelsen giver tilladelse til.
Som konkret eksempel kan vi henvise til, at Hjarnø Havbrug A/S i januar 2016 har ansøgt
Miljøstyrelsen om miljøgodkendelse til flytning af Havbruget Hundshage med den hidtidig
tilladte produktion på årlig 218 tons netto til en ny placering syd for Endelave. Virksomheden
har imidlertid i den forbindelse søgt om godkendelse af en burkapacitet, der svarer til
en årlig nettoproduktion på ca. 2.000 tons, - altså en burkapacitet, der er 10 gange større
end den tilladte produktion.
Det hænger jo slet ikke sammen, så det er der derfor også gjort indsigelser i mod i forbin-
delse med høringen af udkastet til en miljøgodkendelse. Miljøstyrelsen har i den forbindelse
henvist til, at der ikke i de gældende regler er hjemmel til at fastsætte bestemmelser om
burkapacitet. Med baggrund i de forhold, der senere er afdækket i sagen vedrørende
Hjarnø Havbrug A/S vedrørende virksomhedens omfattende ulovlige overproduktion, må
det imidlertid nu antages, at den ansøgte store burkapacitet netop tog sigte på at fortsætte
en ulovlige overproduktion. Endelig bør et havbrug ikke lægge beslag på mere af vort fælles
havareal end produktionen nødvendiggør.
Miljøstyrelsen håndhæver ikke habitatdirektivets forsigtighedsprincip
Det er konstateret af Kammeradvokaten i dec.2019 og nu igen i maj 2020 af
Miljøstyrelsen at 6 ud af de 19 danske havbrug drives ulovligt. De mangler en gyldig
placeringstilladelse da der ikke har været foretaget habitatkonsekvensvurderinger, men
alligevel har Miljøstyrelsen besluttet ikke at stoppe driften.
Det finder DN og DSF stærkt kritisabelt og krænkende for retsbevidstheden.
De seks havbrug i Østjylland ligger i eller nær sårbare Natura 2000-områder ved
mundingen af Horsens Fjord og i Lillebælt.
DN og DSF mener afgjort ikke, at Miljøstyrelsen kan se bort fra habitatreglernes krav om
anvendelse af forsigtighedsprincippet, når det gælder de EU-beskyttede Natura 2000-
områder og derfor bør driften af de ulovlige havbrug klart stoppes indtil en
konsekvensvurdering eventuelt viser at udpegningsgrundlaget for områderne ikke tager
skade.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 544: Henvendelse af 8/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om forslag til styrkelse af tilsyn og kontrol med havbrugsområdet
2205334_0005.png
Med Miljøstyrelsens beslutning risikerer vi at disse havbrugs sager vil fortsætte i
klagesystemet to-fem år yderligere, når nye afgørelser kan påklages, og i den
mellemliggende tid vil havbrugene fortsat kunne belaste omgivelserne med kvælstof,
fosfor, medicinrester og slam.
Kammeradvokaten har også vurderet, at styrelsen ifølge en dom fra EU-Domstolen ikke
bare kan lade havbrugene fortsætte driften, mens den får udarbejdet vurderinger af
miljøpåvirkningen af lokalområdet og N2000 områderne.
Venlig hilsen
Henning Mørk Jørgensen
havbiolog
vandpolitik - å, sø og hav
+45 3119 3235,
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 Copenhagen
.....................................................
Vi ta'r naturens parti.
Støt og meld dig ind på her
Lars Brinch Thygesen
Natur- og Miljøkonsulent
Danmarks Sportsfiskerforbund